Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är för avelsvärdering innan avel...
Men som svar på din fråga så vet man tex att hingsten KAN...
Att han lyckas få dräktigt tex.
Jag med mina hbl....
Impuls blev godkänd i år... otrolig stam o mycket fin individ...
Svindyrt bruksprov...bara 25000:- i bruksprovsavgift, sen resa, uppstallning, matchning inför av proffsryttare, rtg, ny utrustning osv osv...
Han fick massor av ston.... alltså massor jämfört med vad en arabhingst får... Han togs ur avel efter dryga 2 månader...steril.!!
De hade kunnat spara enorma mängder pengar,sluppit matcha en så ung hingst så pass hårt, alla puttra stoägare som missade en säsong mm mm.
Att testa fertiliteten är den enda anledning jag kan se att prova en hingst på något av sina egna ston som 2 åring...
Hej Kicket m fl
Tror att jag är enig med Dig när det gäller exteriörbedömningen.
Jag vill dock inte att man kan höja hingsten genom prestation, utan att prestationsdelen och avkommors meriter skall värderas för sig.
Det som då är klassindelat är endast exteriördelen, resterande med värdebokstäver, vilket gör att även stona kan hänga med i det nya systemet- utan att vara exteriörbedömda.
Tycker det är fel att man skall kunna höja en hingst i exteriördelen genom att han presterar bra. Det har väl det gamla systemet visat. Tror bland annat att Sakai bara blev klass 2 pga ett inte helt lyckat ridprov, medan han däremot var bedömd klass 1 exteriört. Finns andra hingstar som gjort tvärtom, sämre exteriör men bra ridprov och därigenom klättat i klasserna.
Exteriör är en sak och prestation något helt annat. Även om en god exteriör underlättar förutsättningarna för prestation, sedan handlar mycket om vem som matchar fram hingsten m.m m.m
Jag tycker heller inte att man kan bevisa att en hingst är värd att avla på efter bara en avkomma, men man kanske kan få en hint om den är värd att avla på överhuvudtaget. Kanske är det ingen idé att ens gå vidare?Helt rätt. allt är inte pengar!
Så varför använda 2-åringar då istället för att vänta i alla fall tills de är 3 år?
.....
Vi har ju konstaterat följande:
-Fertil hingst kan avgöras med spermaprov
-Avkommebedömning kan inte göras på ett fåtal avkommor
-Exteriören är svår att bedömma på en häst som inte har växt klart
Så gärna ett vettigt syfte, tack.
Det tycker jag med! Jag har aldrig förstått vitsen med att kombinera exteriör och prestation i ett "betyg". Varför bara inte dela på dem?Tycker Devere har fångat det hela mycket bra.
Skiljer ut momenten och arabtypen blir kvar!
Det skriver jag under på
Annika
KL
Skrev ett långt o välgenomtänkt svar o så fick vi strömavbrott o ops så var det borta.... F-N helt enkelt...
Tycker det är helt förkastligt att en hingst som får 42p exteriört blir en klass III hingst.
Nu suddade jag ut mycket men tycker att det du skrev är mycket mycket bra!! Då är jag ju själv mest insatt när det gäller hbl..
Det borde ju inte heller vara så svårt att genomföra..
Entill dig
Kul att många har åsikter!![]()