Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag är för avelsvärdering innan avel...
Men som svar på din fråga så vet man tex att hingsten KAN...
Att han lyckas få dräktigt tex.
Jag med mina hbl....
Impuls blev godkänd i år... otrolig stam o mycket fin individ...
Svindyrt bruksprov...bara 25000:- i bruksprovsavgift, sen resa, uppstallning, matchning inför av proffsryttare, rtg, ny utrustning osv osv...
Han fick massor av ston.... alltså massor jämfört med vad en arabhingst får... Han togs ur avel efter dryga 2 månader...steril.!!
De hade kunnat spara enorma mängder pengar,sluppit matcha en så ung hingst så pass hårt, alla puttra stoägare som missade en säsong mm mm.
Att testa fertiliteten är den enda anledning jag kan se att prova en hingst på något av sina egna ston som 2 åring...

Varför det? Ett enkelt sperma prov skulle definitivt vara billigare.

Men jag har ingenstans sagt att jag inte föredrar ett spermaprov...eller hur?
Jag skrev att det var den enda anledningen jag såg att prova hingsten som 2 åring. Jag står fortfarande fast vid att jag tycker hingsten ska vara avelsvärderad innanden används i avel.

Ett spermaprov är väl inte billigare än att låta hingsten få betäcka ett sto naturligt?
För det första ska hingsten kunna gå på luringen som 2 åring.
Sen ska provet tas på seminstation o analyseras av kunnig personal... Skulle inte tro att det är så billigt...
Om det inte fins något annat sätt som jag missat ...?
om man inte springer ut i hagen o passar när hingsten har en naturlig sädesavgång o sen sätter sig o räknar simmare i mikroskop själv....:)

Knapolån...

Visst är en avkommebedömning att föredra framför hingsts egna meriter. Tyvärr är det ju så att för att en avkommebedömning ska ha något större värde ska man ha minst 15 bedömda eller meriterade avkommor efter den hingsten. Hur många arabhingstar har det idag? Och hur gamla är de hingstarna?

Jag skulle tro att man får göra det bästa av det man har. Någon slags indelning efter hingstens egna meriter är nog bättre än ingen alls, som det kommer bli i väntan på att hingsten ska komma upp i de magiska 15 avkommorna.

I övrigt håller jag med de som tycker att värdebokstäver vore bättre än klassindelning. Även om det på pappret inte har någon betydelse vad man kallar kategorierna tror jag att det är lättare att förstå och inte misstolka. Klass III låter rätt tråkigt :)...

Där är vi dock igen, måste ju vara bättre att ta spermaprov om enda anledningen att man vill betäcka som 2-åring är för att se om hingsten är fertil?
Är han redo att betäcka brukar det inte vara några problem att få upp dom på "luringen"
Kostar en del att föda upp en avkomma oxå.........och så var det det där med avelsvärderingen INNAN han betäcker...........
Så billigast i längden är nog att ändå ta ett spermaprov innan:)

Instämmer helt ang avkommebedömningen, att en enda avkomma ska visa om en hingst är värd att avla på........tror inte det....
de flesta hingstar brukar kunna ge ett föl med 4 ben:)

Kul att många har åsikter!:angel:

Devere: Har vi någonstans sagt eller skrivit att två-åringar skulle går i ALLMÄNN avel? Finns väl mig veterligen inte någon 2 åring som gjort det?

Annika: Det här är ett förslag! Smickrande att du tror att det är jag som kommit på hela vårt förslag! Nu är det så att det mesta kommer ifrån Benny Freme, han hade svårt att övertyga både mig och Ingela i början. Vi har tillsammans arbetat fram något som vi tyckte kunde vara ett bra förslag, och skulle kunna gynna ALLA arabhingstar. Inte bara utställningshingstar. Sen förstår jag inte varför det här förslaget skulle gynna MIG mer än tex Ingela, eller Dieselmor eller Medalj eller Carinas Nielegro. Skulle tro att det snarare skulle kunna vara en nackdel jämfört med den gamla avelsvärderingen. Men eftersom du nu har så mycket åsikter om det här så får du ju chansen att komma med dem på mötet, det är inte helt lätt att få ihop allt så det passar ALLA.

nasse98: har hakat upp sig på ekonomin. Vet du: ALLT är inte pengar! Hade det varit det så hade jag slutat för länge sedan.

madde++++

Helt rätt. allt är inte pengar!
Så varför använda 2-åringar då istället för att vänta i alla fall tills de är 3 år?

Varför använde du din egen Lilla svart som tvååring?
Försöker bara förstå syftet.........
Hur många betäckte han i år? Även om det är dina egna ston och inte i allmän avel, men vill gärna bara veta anledningen.

Vi har ju konstaterat följande:
-Fertil hingst kan avgöras med spermaprov
-Avkommebedömning kan inte göras på ett fåtal avkommor
-Exteriören är svår att bedömma på en häst som inte har växt klart

Så gärna ett vettigt syfte, tack.

Hej Kicket m fl

Tror att jag är enig med Dig när det gäller exteriörbedömningen.
Jag vill dock inte att man kan höja hingsten genom prestation, utan att prestationsdelen och avkommors meriter skall värderas för sig.

Det som då är klassindelat är endast exteriördelen, resterande med värdebokstäver, vilket gör att även stona kan hänga med i det nya systemet- utan att vara exteriörbedömda.

Tycker det är fel att man skall kunna höja en hingst i exteriördelen genom att han presterar bra. Det har väl det gamla systemet visat. Tror bland annat att Sakai bara blev klass 2 pga ett inte helt lyckat ridprov, medan han däremot var bedömd klass 1 exteriört. Finns andra hingstar som gjort tvärtom, sämre exteriör men bra ridprov och därigenom klättat i klasserna.

Exteriör är en sak och prestation något helt annat. Även om en god exteriör underlättar förutsättningarna för prestation, sedan handlar mycket om vem som matchar fram hingsten m.m m.m

Jag håller helt med i dina funderingar. :)

Tycker Devere har fångat det hela mycket bra.
Skiljer ut momenten och arabtypen blir kvar!

Det skriver jag under på

Annika

Helt rätt. allt är inte pengar!
Så varför använda 2-åringar då istället för att vänta i alla fall tills de är 3 år?

.....

Vi har ju konstaterat följande:
-Fertil hingst kan avgöras med spermaprov
-Avkommebedömning kan inte göras på ett fåtal avkommor
-Exteriören är svår att bedömma på en häst som inte har växt klart

Så gärna ett vettigt syfte, tack.
Jag tycker heller inte att man kan bevisa att en hingst är värd att avla på efter bara en avkomma, men man kanske kan få en hint om den är värd att avla på överhuvudtaget. Kanske är det ingen idé att ens gå vidare?

Jag tycker att ett vettigt syfte kan vara att utesluta att hingsten är lämplig för avel:

Scenario 1: Fölet som kommer ut är inget märkvärdigt alls och verkar inte ha fått sin pappas egenskaper.
Resultat: Möjlighet att ta ett beslut om kastration av pappan redan som treåring.

Scenario 2: Fölet verkar ha allt det som önskas.
Resultat: Pappa får gå vidare på trappstegen mot målet att bli en riktig avelshingst - tillsvidare.

Inte i något av fallen har något bevisats, varken bu eller bä, eftersom det som sagt bara gäller en enda avkomma, men det kanske blir lättare att ta beslut om hur man ska gå vidare.

Carina på Silver Arabians - som inte har några planer på att använda min egen unghingst som tvååring. För mig är det en hypotetisk fråga.

Senast ändrad:

Tycker Devere har fångat det hela mycket bra.
Skiljer ut momenten och arabtypen blir kvar!

Det skriver jag under på

Annika
Det tycker jag med! Jag har aldrig förstått vitsen med att kombinera exteriör och prestation i ett "betyg". Varför bara inte dela på dem?

Carina på Silver Arabians

Jag håller med devere i mycket! :bow:

Exteriör och prestation bör inte gå under samma tak.
Prestationerna bör bedömas och värderas enskilt, likaså avkommors prestationer och meriter.

Och vad är prestation?
Är det den tid/pengar matte eller husse lägger ner på sin hingst innan avelsvärderingen för att rida ett bruksprov på 42 poäng? (som jag vidhåller inte är speciellt svårt under bra förutsättningar i form av underlag och dagsform) eller ska det vara det hingsten presterar dels inför nämden och dels ute på tävlingsbanorna?

Prestation och ridbarhet är ord jag ställer mig väldigt frågande bakom.
Det är främst HÄR vi sänker standarden på våra hästar i första hand!!!!

Mvh Li

Skulle ju gärna vilja ha ett enhetligt bruksprov, men har fått börja tänka om... de som vill att hästen ska löpa snabbt, gå distans eller ställa upp sig vackert på utställning skiter nog i ridbarhet o till viss del temperament också. Precis som vi som vill rida dressyr eller hoppa på vår arab kanske struntar i om den kan springa fortare än fortast osv...
Tror att man kanske får ta det ett steg tillbaka...
*exteriörbedömning som beskrivits ovan...
*rtg o hälsokontroll

KL
Skrev ett långt o välgenomtänkt svar o så fick vi strömavbrott o ops så var det borta.... F-N helt enkelt...

Tycker det är helt förkastligt att en hingst som får 42p exteriört blir en klass III hingst.

Nu suddade jag ut mycket men tycker att det du skrev är mycket mycket bra!! Då är jag ju själv mest insatt när det gäller hbl..
Det borde ju inte heller vara så svårt att genomföra..
En :bow: till dig

Tack...
Har iofs förstått att inget är lättgenomfört inom arab...många viljor o många negativa sådana...

Kul att många har åsikter!:angel:

Nu vet jag inte om jag är ovanligt lättirriterad, men vad menar du med att lägga till denna smiley?
Jag uppfattar det absolut som att du inte alls gillar att folk har åsikter.
Förklara dig gärna.

delvis knapplån

Är väl medveten om svårigheterna när det gäller avkommebedömning, men jag tror att vi måste börja någonstans och då utifrån vår ras förutsättningar. Kanske skall det vara så enkelt till att börja med att man helt enkelt utgår från vad avkommorna gör - oavsett disciplin och antal. Exempel: en hingst ger en avkomma, hingst, som går bra på utställning och galopp eller vilken annan gren det månde vara, för det får man någon form av poäng.

Tycker det viktigaste är att till att börja med ha ett AVELSMÅL, ett avelsvärderingssystem som passar detta och som är enkelt att använda och lätt för alla att förstå. När man enats kring något sådant får man fundera ut något bra, och inte alltför orättvist system, för att ge rättvisa åt såväl ett stos som en hingsts avkomma/avkommor.

För jag tycker det är oerhört viktigt att få med avkommorna och deras meriter, inte minst om man vill få med stona i ett avelsvärderings-/premieringssystem.

Tror att det är viktigt att vi håller fokus på det mest väsentliga, dvs avelsmål och avelsvärderingssystem (och där skall avkommorna med på ett eller annat sätt, enligt mitt förmenande).

*knapplån*

Måste berätta hur lycklig jag är idag. Jag har i eftermiddag varit och tittat på ett fint 2-årigt arabsto med mestadels egyptiskt blod i sig :love: och vi har nu bestämt att jag ska "låna magen" på detta sto i ett par år. Jag vill inte gå ut med stam eller namn på stoet förrän allt är klart (vi ska skriva kontrakt i det närmaste) men kan säga att hon är en tysk import. Hon kommer att stå kvar hos ägaren tills hon är betäckt och dräktig nästa år. Sedan får jag hem henne lagom till betet. Jag är överlycklig över detta och längtar såååå efter att det ska bli vår!! Kanske har jag också möjlighet att köpa stoet efter leasingtiden om vi får tycke för varandra! :bump::bump:

Ville bara berätta för jag är SÅ lycklig!! /AFF

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka