Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag läste igenom förslaget och tycker att det är bra!
Framförallt röntgenkrav hos alla hingstar.

Inte riktat till dig Gimmick utan rent generellt.
Om jag ska välja hingst eller kika på unghäst så känns det ypperligt att kunna se vilken "klass" hingsten är indelad i.
Jag förstår inte hur det ska kunna skada en ras att ha höga krav på avelsmaterialet, det är väl ypperligt?

Knapplån...

Jag måste bara fråga; ni som bara sågar förslaget, hur tycker ni det ska vara istället? Kom med konstruktiva förslag istället för att bara säga blä.

Sen så tror jag att det är viktigt att vara realist. Arabmänniskorna kommer aldrig enas om ett bruksprov som motsvarar t ex halvblodens. Och det internationella förbundets krav står så vitt jag har förstått kvar. Alltså är ramarna ganska snäva.

Jag tycker som du, att det ska vara en exteriörbedömning med "vanliga" domare, separat fran utställning. 50 poäng skalan.
Hälsoundersökning och röntgen är mycket bra.

Angaende bruksprov eller tävlingsmeriter tyckte jag att förslaget var väldigt luddigt och oklart.

*knapplån*
En grej som slog mig idag... -så jag drämmer till med några frågetecken igen :D

Varför är det så viktigt, att hingstarna ska betäcka redan som unga? Är det pga att de flesta hingstägare, själva driver stuterier, och vill ha en egen hingst, som gör att det blir så?

Är det lika i halvblodsvärlden, att man skaffar en unghingst med målet att ha till avel? Tävlar man sen den, för att kunna konkurrera med övriga, eller är det själva tävlandet som intresserar människan?

En helt annan fråga, från en "grön"!

Jag letar efter en arab att köpa och har tittat och fastnat för svarta araber. Jag har haft lite kontakt med sk. kunnigt arabfolk men fattar inte riktigt hur man kan avgöra om det är en hel egyptisk arab eller inte? För enl. en källa så går det ca, 1 svrt-svart arab på 1000, vilket gör dom otroligt sällsynta. fast jag har ju sett flera svart sk. hel egyptiska hästar bara i Sverige, så nu är jag riktigt förvirrad.
Undrar om det är någon som kan reda ut begreppet hel egyptiskt och hur man garanterat kan veta detta?

tack på förhand!

Med detta förslag kan en hingst med 25p exteriört bli klass 1...

Är den exteriöra delen inte viktigare för avelsgruppen???
Ska araben få se ut hur som helst så fortsätter ju arabens framtid på samma väg den gjort de sista 2 decennierna...

Om en hingst får 25p exteriört så måste han antingen vara en stor förvärvare av goda anlag och chansen att han får så många föl som krävs är nog ganska liten. Om han inte vinner en massa på utställning, vilket verkar ganska otroligt om han får 25 p. eller om han går fantastiskt bra på galoppen och vinner absolut ALLT som går att vinna, men då har han ju iaf några goda anlag: att springa fort! Och om det blir någon eller några klass 1 hingstar genom galoppen eller distansen verkar det helt logiskt, med tanke på att vi inte bara har EN inriktning.

jag kan säga att vi var inte helt eniga i avelsgruppen ang. att göra exteriören på riks.

Bubbla: är naturligtvis välkommen på mötet. Med många friska förslag. Blir det så ser jag fram emot en anmälan.

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Det jag tyckte var helt förkastligt var att exteriörbedömningen skulle göras på en utställning.

Som t ex riks i år. Inte en enda häst kan ha bedömts noggrant eftersom i 90 % av fallen gav domaren en 7 (jag antar att tiden för en ordentlig bedömning inte riktigt hinns med på en utställning)

Hälsoundersökning med röntgen krav tycker jag är jättebra.

Jag vill ha ett gemensamt bruksprov från och med 3 års ålder. Så att man kan jämföra hingstarna jämlikt. Ett bruksprov i klass med ridponny skulle vara kul. Men det är inget krav från min sida så länge alla hingstar gör samma bruksprov.

Ser gärna att man sedan kan plussa på andra meriter som galopp, distans, hoppning eller dressyrmeriter.

Men det var väl det som vi inte var ense om i förslaget. Jag tycker Grevagården är bra, Ingela ville inte ha det på riks.

madde++++

Knapplån...

Jag måste bara fråga; ni som bara sågar förslaget, hur tycker ni det ska vara istället? Kom med konstruktiva förslag istället för att bara säga blä.

Sen så tror jag att det är viktigt att vara realist. Arabmänniskorna kommer aldrig enas om ett bruksprov som motsvarar t ex halvblodens. Och det internationella förbundets krav står så vitt jag har förstått kvar. Alltså är ramarna ganska snäva.

Tack för det Bubbla! Till alla er som "klagar" på förslaget, läs Maddes svar. De hann inte jobba mer med förslaget, för det blev sågat på årsmötet. Det är vitt skilda inriktningar inom arabaveln och hård styrning från internationella förbundet, vilket gör att ett sådant här förslag blir riktigt klurigt att få "alla" att godkänna. Det finns alltså möjlighet för er att, som Bubbla säger här ovanför, komma med konstruktiva förslag. Kom igen och gör det på mötet 1/12! Eller varför inte skicka in förslagen redan i förväg. Då har gruppen möjlighet att komma med väl genomtänkta svar på mötet.
/Anne

delvis knapplån.

Varför inte bara ha exteriörbedömning, veterinärbesiktning på godkänd klinik och röntgen?

Varför komplicera saker med att ställa olika tävlingsformer mot varandra, och hur bedömer man en häst som vinner msv b jämfört med en häst som startar i någon arabhästtävling? För att kunna bedöma tävlingsresultat oavsett form så måste Du veta vad det var för tävling, hur konkurrensen såg ut, hur många startande etc etc.
Det är stor skillnad på att vinna en LB med tio starter till att vinna en med hundra starter.

Jag tror att jag förstår vart avelsgruppen vill komma, att man helt enkelt vill väga in prestationer i bedömningen, men jag tycker att man komplicerar hela avelsvärderingen genom att blanda samman exteriörbedömning med prestationer.

Varför i stället inte göra två grupper, en för exteriörbedömning m.m. som är olika klasser, och den andra gruppen där man kanske på sikt väger in tävlingsmeriter. På så sätt blandar man inte två helt olika bedömningar, som möjliggör att en hingst med en lägre klass på exteriörbedömning kvalificerar upp sig genom tävlingsmeriter och marknadsförs som klass 1- hingst när han exteriört kanske bara är klass 2? Detta var väl dessutom en del av kritiken mot det system vi hade före det nuvarande.

Det som är mycket intressant är att man inte verkar ta hänsyn till hur hingsten förärver sig och för åtminstone mig är det själva kärnan i avel, vad tillför hingsten sina avkommor? Oavsett hur fin hingsten är själv om han inte nedärver något av detta, vad tillför han då aveln?

Som tidigare anser jag att exteriörbedömning, vet.besikt och röntgen är det väsentliga. I nästa steg bedöma hingstens avkommor.

Eftersom många idag inte verkar välja hingstar utifrån deras stamtavlor, prestationer och avkommor, utan mera på grund av hur hingsten marknadsförs så känns utbildning av stoägare som en väldigt viktig aktivitet för en rasförening. Utbildning skulle också kunna ta udden av en del mindre seriös marknadsföring, genom att stoägarna vet vad de skall ställa för frågor.

Hälsningar

devere

*kl*

Tänkte på att folk vill göra något med sina föl/unghästar..
Jag är både arabägare och fjordhästägare numer, och en sak som fjordföreningen har som jag tycker är bra är brukbarhetstester! Det finns olika steg att gå igenom och vad jag har förstått får man ett diplom/intyg att hästen klarat detta.
Tror att det finns fler, men här kommer stegen jag har framför mig nu:

Steg 1, (från 4 mån ålder) hästen ska kunna lyfta hovar, bli ledd, samt stå uppbunden.

Steg 2, (från 1 år) lastning i och ur transport.

Steg 3, (från 2 år) tränsa, sela samt tömköra.

Steg 4a, (från 2 år) tömkörning av hinderbana
Steg 4b, (från 2 år) tömkörning med linor och svängel

Steg 5a, (från 3 år) löshoppning

Steg 6a, (från 4 år) ridborgarmärket

Tankar? :)

//Camilla

Absolut.

När avelsgruppen nu utformat ett förslag till avelsvärdering av hingstar gissar jag att de har ett övergripande avelsmått för det arabiska fullblodet. Det vore intressant att få ta del av detta avelsmål.

För det måste väl finnas ett övergripande syfte och mål med själva avelsvärderingen av hingstarna?

Absolut.

När avelsgruppen nu utformat ett förslag till avelsvärdering av hingstar gissar jag att de har ett övergripande avelsmått för det arabiska fullblodet. Det vore intressant att få ta del av detta avelsmål.

För det måste väl finnas ett övergripande syfte och mål med själva avelsvärderingen av hingstarna?

Ja vi måste nog få en förklaring.
I en avelsvärdering skall agnarna skiljas från vetet. Punkt.

Ser med fasa alla två-årshingstar som kommer att placeras
i klass lll. Marknadsföringen av dessa hingstar kommer att
bli förödande i ett avelsarbete.

Det är inte färdigväxta individer och har inte i avelsboxen att göra.

Jag har läst ditt förslag och ställer mig helt bakom det.

Annika

*knapplån*

Jag till en viss grad se ett syfte med att använda en tvåårshingst i aveln. Jag har själv en ettåring som jag planerar att behålla som hingst.

Ett av de nålsögon som han måste passera för att få behålla kulorna är att han förvärvar sig som jag förväntar mig. Gör han inte det så kommer jag inte att tveka att kastrera honom även om han går igenom alla andra tester. Valacker har generellt ett lyckligare liv.

För att få ett snabbare svar på åtminstone den frågan så skulle jag inte ha haft något emot att testa honom som tvååring på ett av mina egna ston. Nu kommer det inte att bli så, pga andra planer och släktskap, men jag tycker inte att det är oetiskt om man gör det rätt.

Carina på Silver Arabians

Innan ngn påpekar det så har jag noterat
att enl. plan skall hingsten deltaga i riksen
också som infaller i början på augusti.

Men i en mindre seriös marknadsföring kan
man vrida till vad som helst för att få ston
efter rtg och hälsokontroll på en tvåårshingst.

Nu har ju inte denna avelsplan godtagits
på årsmötet och den är inte heller klar enl.
gruppen. Bra att "skissen" kom fram och
att många kan ta sig en rejäl funderare.

Se bara inte endast till ert eget hus!

Ser med fasa alla två-årshingstar som kommer att placeras
i klass lll. Marknadsföringen av dessa hingstar kommer att
bli förödande i ett avelsarbete.

Annika

Snälla Annika, har du inte läst hela förslaget?

ALLA hingstar kommer att hamna i Klass III från början, tills dess de har visat vad de kan prestera. Det står även att från 2-år KAN man åka för en exteriörbedömning, inte SKA.

Vi hade börjat prata om ston också, men tyvärr så kom vi inte ens igång med hingstarna!!!!!! Man kan inte vända på allt på en gång. Men vi har åtminstone börjat med fölmönstring tex. (kanske kan någon tänka sig att anordna en fölmönstring i sin del av landet nästa år ?).

Har ni förslag till mötet? Maila till mig så ska jag se till att allt kommer fram och tas upp på mötet.

madde++++

Jag förstår vad du menar Carina och håller med.
Å andra sidan vet man inte om han är avelsduglig i andra sammanhang. Man får lita på sitt öga och andras omdömen...

Jag är inte helt främmande att använda en ung hingst, jag gillar att utmana mina ögon. Men då måste jag vara beredd att ta konsekvenserna!

Mvh Li

Ps Vad tycker ni om min avatar?
Vilken känd hingst föreställer det?
Vinn en resa till norrland om ni gissar fel.... ;) D.s

Senast ändrad:

Det här och mycket annat kan man läsa på norska arabhästföreningens hemsida:

"Vårt inntrykk er at det har vært svært liten fokus på dette i mange land sammenliknet med Sverige (et spørsmål om ”bonecysts” til araberhestvenner utenfor Sverige må som oftest følges opp med å forklare hva vi mener). Derfor trekker vi frem Sverige som et foregangsland som tar tak i utfordringen. Uten at vi med det retter generell kritikk mot andre land/miljøer."

Och det är väl glädjande? Vi har fått upp tankar och funderingar i ett annat land, de ser oss som föregångare och tar detta på allvar.
Är det inte ett steg åt rätt håll?? :banana:
Mer om detta går att läsa på forumet. Detta är citerat direkt ur ett av inläggen.

Mvh Li

OT: Den som skrivit citatet på det norska forumet är samma person som har min Narzeczona och jag har hennes Zefirka (bytt, bytt kommer aldrig igen... ;)). Jag har tipsat henne om Bukefalos och hon har följt bl a cystdiskussionerna här med stort intresse.

Säga vad man vill om nätet, men visst finns det stora fördelar ibland? Det kan aldrig bli för mycket information, konsten är bara att sålla den med förnuft och känsla! :D

Carina på Silver Arabians

Tack Annika:bow:

Avelsgruppen menar väl inte på allvar att två-årshingstar skall användas i allmän avel?

Att man, om hingsten är färdig, ,man har kunskap etc, betäcker egna ston för att se hur hingsten förärver sig är väl en sak, men allmän avel???

Återkommer till avelsmålet för det arabiska fullblodet. Vill gärna få höra avelsgruppens avelsmål (blev mycket avel där). För utan mål är det ju litet svårt att välja en avelsvärderingsprocess som möjliggör att man når det uppställda målet.

Om man har sneglat på halvblodsavelns bedömningssystem kanske det är bättre att ha kvar klassindelningen av exteriörbedömning men sedan i stället lägga till värdebokstäver när det gäller prestationer och hästarnas förärvning. På så sätt skulle man lätt kunna lägga in ston i ett framtida system, då man redan vet hur avkommorna gått. Det finns ju ett antal äldre ston som gett mycket fina avkommor vad gäller prestationer i alla former, om det är detta man vill premiera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka