Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Vilka var förslagen?
Sökte lite på SAHFs hemsida efter protokoll
men jag fann inget.
Har förslaget gått ut i SAM och jag har missat det?

Vad kul! Jag bor bara en timmes bilfärd från Jälla så jag ska allt pallra mig dit ;)

Jag lämnar tråden ett tag och ser om det händer något ist för att alla bara klagar å så på varran :/ Och ni kallar er för vuxna ni liknar ju mer 5-åringar ! ?? :O

Såg dit sista inlägg efter att jag postat mitt.
Det kan vara knepigt att få dem godkända inom båda. Lättare förr innan de stängde stamboken på asrp.
Men de pratar ju om att öppna upp den igen...lite grann....genom att låta 93: orna göra bruksprov också.
Om de inte redan beslutat om det.
("Raskod 93, är ett förstadium till den egentliga ridponnyn och delvis föreningens avelsbas.
I 93 fölregister registreras avkommor efter rashingstar av för ridponnyavel erkänd ras. Av för ridponnyavel erkända rasers hingstar är avelvärderade att passar att lämna avkommor som når sin egen ras´s avelsmål.
I raskod 93 registreras också avkommor efter ridponnyhingstar där modern har mindre än två leds erkänd härstamning.")
Klippt från hemsidan.
Vilket innebär att alla araber som gjort bruksprov kan lämna avkommor med rp sto som kan få möjligheten att bli godkända rp hingstar. Oavsett om hingsten ,alltså pappan är mer än 153cm.
MEN hingsten som blir rp får inte vara mer än 153cm.
Däremot erkänner inte asrp tex welshföreningens avelsvärdering utan bruksprov som godkänd hingst.
Vet inte om de godkänner arabernas heller.

Men idag skulle jag tro att det antingen är värt att satsa på antingen bli godkänd inom antingen eller.
Hbl bruksprovet är nog det svåraste o dyraste.

Vi kan åtminstonde stå för det vi säger med vårat namn...
ärligare än att kasta skit anonymt.;)

Till Madde++++
Hur kommer det sig att du inte har avelsvärderat EGE?
Nu blev det snurrigt, hänger inte med alls längre, försöker kika in och läsa men nu fattar jag ingenting...
Här pratas det om tjopp-tjopp m.m
Är inte Ege avelsvärderad???
Om inte hur kan han då användas????
Ursäkta men fattar ingenting.
Någon som kan förklara? Madde stämmer det?
Trodde att alla arabhingstar var visade sedan att poängen skiljer mycket det är jag med på.
Har bara tidigare kikat på poängen, men nu måste man alltså även hålla rätt på om de är avelsvärderade överhuvudtaget eller har jag fattat fel??
mvh El

Senast ändrad av en moderator:

KL*

Man kan undra varför Luxor, som får verka inom angloaveln inte är röntgad?
Har dom inga sådana krav?

Mvh Li

KL*

Man kan undra varför Luxor, som får verka inom angloaveln inte är röntgad?
Har dom inga sådana krav?

Mvh Li

Vet inget om Luxor, men däremot läste jag villkoren för anglo-aveln alldeles nyss och där står klart om röntgenkrav.

gokväll,
information på Sahfs' sida är ju rätt inaktuell och felaktig, bla vad gäller styrelsesammansättning tex... En av revisorerna är inaktuell från hösten 2005, så det är märkligt att denne står kvar, även efter årsmötet 2006, som revisor.
Så vad som sas på årsmötet 2007, återstår att se...;)

Återigen en sak som vi gått igenom åtminstone två gånger på buke.....:smirk:

Ege föddes i Polen 1990, Royal Sweden Arabians tog in honom till Sverige 1991. Han "avelsvärderades" 1992 som tvååring. På den tiden var det ett glapp i reglementet tydligen (det finns fler än Ege som hamnat där) det räckte med röntgen och veterinärbesiktning. Alltså har han en godkänd avelsvärdering enligt 1992 års regler. (futtigt men ändå).

Vi köpte honom på hösten 2004, det kändes inte som om han skulle behöva tas ut på en avelsvärdering när han fått så pass höga poäng på utställning (blivit champion och BIS)och varit riden så pass mycket.

Efter vi har köpt honom så har han blivit utställd flera gånger blivit bäst placerade svenska hingst på sportcupen 2005 och 2006 (utställningen). Klassvinnare på Kumla och RIKS 2007. Han är tävlad i hoppning upp till 1,00m med placeringar. Han har tävlat i western (med varierande resultat). Han har en son som gått bra på distansen (Porter´s Pint) och flera avkommor som placerat sig bra på utställning. Jag tycker att de meriterna räcker till för att han åtminstone ska kunna klassas som en godkänd avelshingst. I år hade han 6 avkommor med på fölmönstringen 4 klass I och 2 klass II.

Var det något mer som ni ville veta? Då kan vi ta det med en gång. Jag har inga hemligheter!

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Gokväll igen,
Det är jättebra att Ege blev röntgad i samband med hans avelsvärdering, för på den tiden var inte röntgen med i avelsvärderingen, utan bestod enbart i veterinär bedömning på klinik.

Gokväller igen igen, (känner mig tjatig)
Skulle vilja ha datum, årtal etc på när de olika reglerna tillämpades/togs bort osv...
Det är en jäkla sits "vi" sitter i egentligen. Ingen vet hundra, man vill mycket, men till syvende och sisst, så är det inte VI, -stackare som haft/har en vision om att föra något vidare, som ska sitta här med funderingar, utan vi skulle haft en stabil ledstjärna i form av ett organ, som talat om vad som var rätt och fel, -Eller?
Vet inte riktigt vad jag ska säga, mer än att det egentligen fruktansvärt att sätta sina medlemmar i den sits de nu befinner sig i.
tjopp-tjopp, nu väntar sängen ;)

God morgon,
Läste lite på Angloföreningens hemsida ang krav på hingstar. Det står att det är nybearbetning för 2008.
Hade dom inte röntgenkrav i det gamla?
Sen ser jag att dom har satt ett tidigast-datum för röntgen. Har arbvärlden något sådant?

God morgon,
Läste lite på Angloföreningens hemsida ang krav på hingstar. Det står att det är nybearbetning för 2008.
Hade dom inte röntgenkrav i det gamla?
Sen ser jag att dom har satt ett tidigast-datum för röntgen. Har arbvärlden något sådant?

Det finns inget röntgenkrav alls för arabhingstarna. Det togs bort för nagra ar sedan.

Gokväller igen igen, (känner mig tjatig)
Skulle vilja ha datum, årtal etc på när de olika reglerna tillämpades/togs bort osv...
Det är en jäkla sits "vi" sitter i egentligen. Ingen vet hundra, man vill mycket, men till syvende och sisst, så är det inte VI, -stackare som haft/har en vision om att föra något vidare, som ska sitta här med funderingar, utan vi skulle haft en stabil ledstjärna i form av ett organ, som talat om vad som var rätt och fel, -Eller?
Vet inte riktigt vad jag ska säga, mer än att det egentligen fruktansvärt att sätta sina medlemmar i den sits de nu befinner sig i.
tjopp-tjopp, nu väntar sängen ;)

:bow: håller med.

Utställning o exteriörbedömning åter igen inte samma sak.
Tycker ju fortfarande att det "svider" att du rekommenderade Salle en ny avelsvärdering när han är 14 år, trots att han gjort en.
Men gjorde ingen på Ege när han var 14.

Ja jag vet att du skrev det i stridens hetta....:smirk:

Synd att du känner så trots att vi pratade igår!:(

Även om inte allt stämmer så får vi leva med det, varken du eller jag kommer nog att åka på en ny avelsvärdering med våra "gubbar". Och ingen av dem skulle heller klara kraven för en halvblodsavelsvärdering.

Det går inte att få en avelsvärdering motsvarande halvblodens på araberna, och det ska det inte vara heller! Det är för många olika viljor och starka känslor. Utställningsfolk vill inte ens ha bruksprov, galoppmänniskorna vill inte ha en exteriör. Vad vi måste satsa på är att få en röd tråd och jämka ihop alla viljor till det bästa av det onda.;)

madde++++

Om galoppmänniskorna inte vill ha en exteriörbedömning så biter de väl sig själva lite i svansen kan jag tycka.

Det finns få hästar som utsätts för så stora belastningar och påfrestningar som just galoppörerna och med tanke på de undersökningar som visar att hästar med bra exteriörpoäng också är de som håller bäst borde de vara intresserade. Om några.

Bara lite tankar från en utomstående...

(Det här kanske ni redan har diskuterat men i alla fall.)

Vore inte det bästa med tanke på alla viljor en ordentlig exteriörbedömning, med veterinärundersökning och röntgenkrav kombinerat med en prestationsdel. Och prestationsdelen kan då vara antingen galopp, distans, utställning, hoppning, dressyr m.m.? Och på sikt med avelsindex på de olika delarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10