Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag håller fortfarande fast vid att jag anser att ALLA hingstar ska avelsvärderas innan avel.
O att det är ännu viktigare att Madde med sin position i avelsgruppen gör det. Med kontaktnätet menade jag i princip att hon är en väldigt offentlig person o att flera "unga" har henne som sin guru...
"Man gör inte som folk säger, man gör som folk gör"...

Men det jag menade var att jag nu fått svar på hur madde tänker göra o att det var nog om just hennes hingst.
Är du med i tankebanorna???

Är du med???

Jag visade mitt arabföl på premiering för alla raser. Han visades även som ettåring med bra poäng.

Några av de "arabmänniskor" jag har pratat med tycker att eftersom det inte är en arabdomare som dömer så spelar resultatet inte så stor roll. Själv tycker jag att man får en bättre bedömning av extriören än vid arabutställningar eftersom alla delar räknas lika. Extriören och att rörelserna är korrekta verkar spela större roll än vi arabutställningar. Har sett arabhästar som på arabutställningar fått bra poäng på tex benen trots att de är parallellförskjutna el liknande.

//Olivia

Med insats menade jag just om det krävdes ex ett ridprov, vissa exteriör poäng, meriter, viss storlek mm.
Eller om det "bara" är att lösa licensen.

Min dröm OM jag skulle ha hingst är att givetvis ha en klass 1 hingst med minst 38 på exteriören, gdk inom halvblodsaveln OCH RP aveln. Då är man "preppad"!

Mvh Li

Det krävs godkänt bruksprov(även veterinärt) i sin egen ras samt att den inte får vara över 153cm.
Självklart är det de flestas dröm om man vill ha en hingst...:d

Jag blir alltid lika förvånad när man hör att arab är ej önskvärt inom ridponnyaveln, hela engelska och till en del även den tyska ridponnyaveln är uppbyggd på bra arabblod. Den mest framgångsrika ridponnyföreningen i Holland vad gäller prestation är NPRS med dess avd.NPA dvs partbred arab/ridponnyföreningen. Man hör hela tiden om alla dessa NWR (welshkorsn.) ponnys hur fantastiska dom är men faktum är att arabkorsningarna är helt överlägsna inom sporten. Jag tycker absolut du ska använda din hingst inom RSF!
Håller med dig. Har sett fantastiska arabkorningar som hoppat hus.
Fint temperament, o lättridna.
Men inom just asrp såverkar det bero på gången, har jag också fått för mig.Har själv ett jättefint stoföl e Salle som jag tror riktigt mycket på...
Blir troligen kvar i rp avel...efter meritering.
Men hon blir ev för stor...:crazy:, vilket också är en av de anledningar som jag tror ligger araben i fatet... den är oftast häst o inte ponny. Sådant kan ju slå igenom.

Det verkar mycket intressant med fölmönstring tycker jag.

Rent praktiskt - hur går det till? Var får man reda på var fölmönstringarna går? Behövs speciella papper/dokument? Måste passet/registreringen vara klar?

När man mönstrar sedan - visar man hästen lös? (Jag tänker närmast på galoppbiten som kanske inte är så lätt att hänga med på...:D ) Tar man med sig stoet också i ringen?

Tänkte man kanske kunde åka och titta lite första gången och lära sig vad sm förväntas. Blir ju lite snävt med tid i år, men det går alltså bra även med 1-åringar?

Någon skrev att det gick att visa på unghingstbedömningar också - berätta gärna mer om hur sådant går till!

Jag är i alla fall inte blyg för att prova på den här typen av bedömningar. Tror inte alls att fölen skulle skämma ut sig bara för att de är araber - tvärtom!

Då måste jag med en gång fråga om det finns någon Skånebo som också skulle vilja prova - vi kanske kan lära oss tillsammans?

Senast ändrad:

Helt rätt...en premiering är en hårdare granskning av hästen.
Medans utställning är mer hästens form o show för dagen som bedöms...
En häst som fått bra på en exteriörbedömning har lättare att få bra på utställning än tvärtom.

En sak till kom jag på - angloarabföreningen efterlyste för en tid sedan att fler skulle meritera sina arabhingstar för angloaveln - det fanns bara 2 (tror jag?) nu levande rena arabhingstar som var godkända. (Var det Elcatero och en till? Mitt minne skojar med mig ibland - hjälp mig ni som vet.)

Vi funderar på om vi skulle prova att få igenom vår El Waldo, men ja, han ligger ju nära i blod med Elcatero, så det breddar ju i så fall inte anglo-hästarnas arabgenpool så mycket. Finns det andra hingstägare här som funderar på att få sina hingstar godkända där?

http://svehast.se/sh/ gå in under avelsvärdering.
Sen under sto o unghäst.

www.asvh.se kan du läsa mer om rådgivande bedömning för unghingstar...o vad som krävs.

Inga papper förväntas vara klara när fölet visas...
Föl visas i grimma andra i träns med bett.
Vid premiering brukar man inte visa galopp utan man visar för hand. På vissa ställen visa dock galoppen (alla hblfölmönstringar), då visar man skritt o trav för hand o sen släpps sto o föl lösa o då tittas även på trav o galopp.
Som åring bedöms inte galoppen i frihet.
Är övertygad att du hittar bedömningar i din närhet.
Tycker att det är bra att passa på att uttnyttja ett arrangemang som redan finns o som är väl etablerat.

PS:Vill du se hur rådgivande bedömning går till så är det i hela landet mellan den 8-17 nov.
Se på sidan vart...

Senast ändrad:

Vet inte hur många av er som sett angloföreningens nya hemsida...den är fin!
http://www.angloarab.se/
Där kan man tydligt läsa vad som krävs för att få sin hingst godkänd för anglo avel...
Bla ett rätt tuff bruksprov eller rejäla meriter... o att den minst är 155cm.Men arabblod efterfrågas...
O är den stammad som Elcatero så är det nog önskvärt...

Ps. 3 godkända arabhingstar finns det.
Luxor, Elcatero o Om el Tanam.

Vi har åkt på sommarpremiering och då är det mest ponnysar som visas, dels unghästar av båda könen och ston för premiering. Du kan alltså även visa din tvååring och stamboksföra ditt sto då.

Stoet följer med fölet i ringen. Man ställer upp framför domaren, med föl behöver man inte ställa upp korrekt utan bara stå still. Sen skrittar och travar man på en rak linje fram och tillbaka. Det jag även tycker är bra med premieringar är att man får en muntlig kritik utöver poängen. Då lär man sig vilka brister och fördelar sin häst har.

//Olivia

Problemet för mig är inte att en icke avelsvärderad hingst har använts/planerat att
användas utan att ägaren kanske tycks sitta lite på två stolar i frågan.

Benjamin Syrsa

Det är så oerhört viktigt att man som frontman
i, grupp, parti m.m. tar sitt "kall" på allvar,
så inte trovärdigheten solkas ner.

Annika L

:bow::bow::bow:

Till Madde++++
Hur kommer det sig att du inte har avelsvärderat EGE?

PS
(Jag kommer på mötet 1 december, räcker det med att jag skriver det här eller måste jag skicka en anmälan till mailen med?)DS

Jag håller fortfarande fast vid att jag anser att ALLA hingstar ska avelsvärderas innan avel.
O att det är ännu viktigare att Madde med sin position i avelsgruppen gör det. Med kontaktnätet menade jag i princip att hon är en väldigt offentlig person o att flera "unga" har henne som sin guru...
"Man gör inte som folk säger, man gör som folk gör"...

Men det jag menade var att jag nu fått svar på hur madde tänker göra o att det var nog om just hennes hingst.
Är du med i tankebanorna???

Är du med???
Jag är helt med i tankebanorna.
Så har det alltid varit.
Det är ingen nyhet att man betäcker egna ston
med en icke avelsvärderad egen tvåårshingst.
Jag trodde bara i min enfald att det hela
skulle lyftas en bit iom att en avelsgrupp
tillsattes inom SAHF.

Tack för snabba svar! Jag har precis mailat anglo-föreningen om närmare info om vad som gäller för äldre hingstar, över 10 år. (Det är lite svävande text för just äldre.) När det gäller vår unga hingst (3 i år) vill jag definitivt också pröva honom för angloavel när han kommer hem igen från Polen om ett år. Är det fler som funderar på att prova?

Jag håller med om att det är bra att använda redan existerande inrättningar för föl- och unghästbedömningar. Dessutom är det roligt att få lov att vara ambassadör för en ras man älskar och pratar hål i öronen på folk om! ;)

Jag måste säga att så som vår egen avelsvärdering ser ut idag förstår jag om det inte känns meningsfullt att åka. Dessutom - varför i hela friden ligger den på våren när man inte kan vara hemifrån över natten pga fölningar? Kanske hade just den biten kunnat lösa sig om det fanns möjlighet att göra avelsvärderingen på ett par platser i landet?

De flesta föreningar har den väl på våren för att ev nygodkända hingstar ska kunna användas det året...
Men jag håller med om att det är en knepig tidpunkt.
Inom hbl så har de bruksproven i feb o då har ju tack o lov inte de flesta fölningar kommit igång inom hbl.
Även årsmötet ligger på en illa vald tidpunkt på året tycker jag... med fölningar o ev halka:crazy:(säger jagsom är sjukpensionär efter en bilolycka pga halka). Men men..så är det ju inom alla föreningar....

Hej!

Vi åkte på sommarpremiering och Fölchampionat för alla raser med vårt Arabföl. Jättekul och lärorikt! Kommer definitivt att åka på fler. Finns ofta ganska många lokalt så man slipper åka så långt med fölen.
/Kathleen
Black Arabians of Sweden

Nu måste jag klargöra: Lilla svart kommer att visas exteriört på Grevagården i mars 2008. Han kommer INTE att ridas.

Alla som var på SAHF´s årsmöte förra året hade möjlighet att få höra om avelsgruppens förslag på avelsvärdering, tyvärr så blev det inte så väl mottaget av de som var på mötet. Därför så hoppas vi på att kunna förankra vårt förslag till de människor som kommer på avelsmötet, så att vi kan föra en diskussion om avelsvärderingen och de förbättringar som vi vill få fram.

Kicki: Jag ringde till asvh. Det var inga problem att komma med en arab, men anmälningstiden hade gått ut för två veckor sedan.

Jag tvivlar på att jag har så stort inflytande som du vill påskina Kicki.

Lotta: du har tydligen pratat med Kicki, hon har alla de uppgifterna hon kan ta det med dig eller så kan du ringa mig.

Annika: Avelsgruppen lade fram ett förslag på avelsvärdering på årsmötet förra året, jag följer de regler som vi hade som förslag där.

Ang. fölmönstring: Jag frågade hur Benny Freme ville döma, 50- eller 60-poängsskalan. han sa att man var på väg tillbaka till enbart klass 1-3 och då hade vi den bedömningen. Benny är ju en van domare för alla åldersgrupper och på flera olika raser, vi visade fölen tillsammans med sina mammor (eller extra mammor), de fick ställa upp och sedan springa löst bredvid. Trav och galopp visades. Tycker att det är självklart att man kan visa föl vid alla fölmönstringar, måste INTE vara speciell arabmönstring. Det är ju jättebra att så många som möjligt kommer ut och visar upp att araben är en häst som alla andra.

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Vi åkte på sommarpremiering och Fölchampionat för alla raser med vårt Arabföl. Jättekul och lärorikt! Kommer definitivt att åka på fler. Finns ofta ganska många lokalt så man slipper åka så långt med fölen.
/Kathleen
Black Arabians of Sweden

Vart åkte ni? Hur blev ni bemötta? (Kändes det OK att visa sin arab?)

knapplån

Den där rådgivande verkar helintressant! Tyvärr har ju anmälan gått ut och å andra sidan har jag ingen hingst att visa, båda mina treårshingstar blir valacker nästa vecka och de andra två hingstarna är bara 6 månader än...

Men jag ska åka till Jälla och kolla på bedömningen så man har ett hum om hur sånt går till :)

Att araben oftare är häst än ponny är jag helt med på, men att de inte ska vara över 153 borde väl inte vara några problem? De flesta blir ju aldrig större än 150-153. Visserligen så är det knepigare att meritera dem högt inom t.ex. hoppning om de inte kan gå som ponnyer, men förutom det så borde det gå att få fram fler araber inom RP aveln? :)

För övrigt - kan man verkligen få sin häst godkänd för båda ridponny och halvblodsaveln? Har för mig att det är som du säger - 153 för RP som övre gräns men jag har också för mig att halvbloden har en lägre gräns som blir svår att komma över om man lyckades klara ridponnygränsen...

Då ses vi där...
Fler som åker dit härifrån buke...se tråden ASVH- Bruk 2008 under avelsgnägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31