Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Då måste jag med en gång fråga om det finns någon Skånebo som också skulle vilja prova - vi kanske kan lära oss tillsammans?

Jag skulle vilja visa min. Inte för att han ska behållas som hingst (då har jag ingen hinknisse längre :smirk: ). Är mer intresserad av att visa honom som häst än som arab. Arabutställning kan man alltid ta senare.
Satt o läste lite. Vid rådgivande bedömning av hingstar får man inga poäng. Då hade en sommarpremiering varit bättre.
Han ska visserligen gå på 1-års hingstbete i sommar men det kanske går att fixa ändå.
// Linda

Bara lite tankar från en utomstående...

(Det här kanske ni redan har diskuterat men i alla fall.)

Vore inte det bästa med tanke på alla viljor en ordentlig exteriörbedömning, med veterinärundersökning och röntgenkrav kombinerat med en prestationsdel. Och prestationsdelen kan då vara antingen galopp, distans, utställning, hoppning, dressyr m.m.? Och på sikt med avelsindex på de olika delarna?

TACK!!!! för det. (Det låter nästan som om du varit med på avelsmötena :).

Detta är precis vad avelsgruppen arbetar för! Vi hade arbetat fram ett förslag som Benny la fram på årsmötet. Men vi blev överkörda på årsmötet. Jag kan säga så här mycket: Att saker är på gång.

Vill inte säga att ALLA galoppmänniskor tycker likadant, men många. Vill inte heller säga att ALLA utställningsmänniskor gör det.

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Jag kanske var en fluga på väggen på mötet...

Tycker det låter vettigt faktiskt. Vad hade de som var emot för argument? Hade de något bättre förslag eller var de bara emot?

Annsann: Mötet kommer vara öppet för alla, även icke medlemmar.

madde++++

BRa ...då tar jag bubbla med mig också...:)(om hon vill)

Det jag kan tycka med själva prestationsdelen är....hur sent ska de då göra ett godkänt bruksprov??
En distanshäst tar många år innan den är uppbyggd, medans en utställningshäst kan du ställa ut tidigt...
Vad är godkänt bruksprov?? poäng på utställning? Hur många km i distans...hur många löp ska de gått osv?
Tror på ett o samma bruksprov för alla... men hur det sen ska formas:confused:.
Skulle ju helst vilja ha ett som rp, med löshoppn o testryttare osv , men inser att arabmänniskorna aldrig skulle gå med på det detta sekel....
En distansare ska ju vara bra på den biten o inte på att arbeta under sig o kunna länga o korta sig osv...Samma för en löphäst.
MEN...jag skulle åtminstonde vilja ha som krav för att verka i avel att de första 3 delpoängen i exteriören inte får understiga 23p om de ska få verka i avel.... Det är kravet på hbl o rp o nog fasen är exteriören viktig i vilken gren du än ska ha din arab....

Aha tackar för förklaringen, då är jag med..:)
Det blev väldigt snurrigt.
Nu kommer mer frågor.
Har ju gamla hingstkatalogen tidigare premierades alla hingstar.
Detta "glapp" eller vad man nu skall kalla det , beror det på innan de "nya" reglerna kom?
Vet du eller någon vad som gjorde att man återgick till avelsvärdering. Om dock i enklare form än premiering.

Är det många hingstar som gick igenom enbart på röntgen & veterinärbesiktning och hur gick det för dessa iaveln?
mvh El

Senast ändrad av en moderator:

TACK!!!! för det. (Det låter nästan som om du varit med på avelsmötena :).

Detta är precis vad avelsgruppen arbetar för! Vi hade arbetat fram ett förslag som Benny la fram på årsmötet. Men vi blev överkörda på årsmötet. Jag kan säga så här mycket: Att saker är på gång.

Vill inte säga att ALLA galoppmänniskor tycker likadant, men många. Vill inte heller säga att ALLA utställningsmänniskor gör det.

madde++++

Det här förslaget som lades fram på årsmötet skulle
jag väldigt gärna vilja ta del av. Finns det
möjlighet?

Går det över huvud taget att fatta beslut på avelsvärdering?
Eller kommer det fortfarande då endast vara en rekommendation?
Har så svårt att tänka mig att WAHO skulle godkänna krav
som dom inte själva har beslutat om.
Det skall ju vara lika över hela världen.

Avelsvärderingen är fortfarande frivillig, men bör vara värd namnet.
Ingela

Jag skulle vilja visa min. Inte för att han ska behållas som hingst (då har jag ingen hinknisse längre :smirk: ). Är mer intresserad av att visa honom som häst än som arab. Arabutställning kan man alltid ta senare.
Satt o läste lite. Vid rådgivande bedömning av hingstar får man inga poäng. Då hade en sommarpremiering varit bättre.
Han ska visserligen gå på 1-års hingstbete i sommar men det kanske går att fixa ändå.
// Linda

Ska han stå långt bort ifrån dig? Det hade varit jättekul att åka och visa tillsammans! (Har du inte hingstbete än ska vi ha våra två 1-årshingstar på bete hemma...:cool:)

CK: du missade mitt nästa inlägg.

Kicki: Det var det vi höll på att jobba med i avelsgruppen när vi blev sågade på årsmötet. Vi hann aldrig sätta oss ner och kolla olika poäng, klasser osv.

madde++++

Med detta förslag kan en hingst med 25p exteriört bli klass 1...

Är den exteriöra delen inte viktigare för avelsgruppen???
Ska araben få se ut hur som helst så fortsätter ju arabens framtid på samma väg den gjort de sista 2 decennierna...

CK: du missade mitt nästa inlägg.

madde++++

Nej, det gjorde jag inte.
Jag tror att alla galoppmänniskor gärna ser att hingsten får en exteriörbedömning.
Och då en exteriörbedömning av nån som inte är vindögd när det gäller benställningar. Alltså inte en vanlig arabshow.

Efter att ha läst dokumentet måste jag bara säga.

Avelsgruppen verkar ha tagit ett steg tillbaka istället för ett steg framåt. :confused:

Jag tycker grundförslaget är på rätt väg jag.

Men jag tycker att exteriörbedömningen ska utföras av "vanliga" exteriördomare. Enligt 50-poängsskalan. För en utställningsbedömning är kanske inte så intressant för en distans- eller galoppmänniska?

Sen är ju kraven för att få klass två ungefär som dagens bruksprov för araber. Men det kanske är svårt att ställa högre krav? Och sist men inte minst är kraven för klass I mycket luddiga tycker jag, och glappet mellan I och II är jättestort, men det kanske är med flit?

Exteriörbedömning pa utställning...Hur ska det föra rasen framat?

Jag blev riktigt besviken när jag läste genom detta förslaget.

Jag tror inte han ska gå i stallet för där är för dåligt bete varje sommar. Annars så finns det kompisar där.
Har inte fixat något bete än. Jag PM ar dig.....
// Linda

Knapplån...

Jag måste bara fråga; ni som bara sågar förslaget, hur tycker ni det ska vara istället? Kom med konstruktiva förslag istället för att bara säga blä.

Sen så tror jag att det är viktigt att vara realist. Arabmänniskorna kommer aldrig enas om ett bruksprov som motsvarar t ex halvblodens. Och det internationella förbundets krav står så vitt jag har förstått kvar. Alltså är ramarna ganska snäva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10