Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kicki: kasta inte sten i glashus, Salle är väl Klass II och skulle väl inte vara godkänd som tex halvblod eller ponny. De har väl typ 40 p som gräns, inte 35. Om du skulle vara riktigt ärlig så skulle han väl göra om avelsvärderingen och fick han inte högre poäng: Kastreras!

madde++++

Vill bara säga att jag inte kastat sten i glashus....
Har inte kritiserat din häst alls...bara ifrågasatt om du verkligen uppträder korrekt i den sits du har i avelsgruppen.
Salle fick 998 exteriört på sitt bruksprov o visade en mycket spänd gång vilket gav 37p.
Han var dessutom riden 1 månad vilket inte gynnade ridprovet...jag ägde honom inte då...
Han har på de utställningar han varit på fått mellan 8-9 på gång.(16-18)...

Jag har själv ifrågasatt här i tråden om han skulle vara kvar i avel då jag själv inte skulle betäcka med ett hbl som hade 37 p.
MEN bland hbl skulle han tillhöra bottenskrapet vilket han inte gör bland araberna.(O ja...jag skulle hellre använda honom än att använda en hingst vars benställ inte är korrekt, med en bog som en 20cm linjal, som måste gömmas i en box för att inte hetsa ihjäl sig.)

Jag har dessutom blivit tillfrågad av RSF om han vill vara deras första
arabhingst i avel, tack vare hans fina exteriör o stam.(bla)
RSF(rid o sportponnyföreningen).

Nu gällde inte detta hingstarna utan snarare att man jobbar för en sak för andra o gör raka motsatsen...

Spännande Kicket!

Är lite dåligt insatt, men vad innebär det för insats?
Hur "bred" blir Slle betäckningsmässigt?

Li

Nu har Kicki och jag haft vår diskussion på telefon istället, och förklarat våra synpunkter. Vi är INTE ovänner.

madde++++

Jag tycker att ni skall behöva komma ner på jorden allihopa, på vilken nivå befinner ni er på egentligen? Det är pinsamt..........

På fölmönstringen oavsett ras, så bedöms fölet i 6 moment.

¤ Typ
¤ Huvud, hals och bål
¤ Extremiteter och rörelsernas korrekthet
¤ Rörelsemekanik i skritt
¤ Rörlelsemekanik i trav
¤ Rörelsemekanik i galopp

Poängskalan är mellan 1-10. 1= urkass och 10=Exellent

Dagens premierings förrättare är kapabel att döma alla raser, det är inte som det var förr.

Är fölet inte bedömd på detta viset med detta poäng system samt underskriven av en godkänd premierings förrättare, så är inte fölet fölmönstrad.

Läste på SAHF´s sida att Benny Freme hade dömt fölungar, och det första som slog mig var att det var utan poäng, och då frågar jag mig hur man kan klassificera fölen i klass 1 samt 2 utan en sådan här bedömning. :eek:

Nyfiken på fölbedömning, du som verkar kunna - får man visa arab på bedömning för halvblod? Eller det kanske inte gynnar araben?

Jag har ju sexmånaders arabföl nu som jag hemskt gärna skulle vilja åka någonstans med, mest för träningens skull i vinter, har nån förslag på vart man kan åka med arabföl nu under vinterhalvåret? Gärna stockholmstrakten med omnejd men jag kan resa en bit :)

Nyfiken på fölbedömning, du som verkar kunna - får man visa arab på bedömning för halvblod? Eller det kanske inte gynnar araben?

Jag har ju sexmånaders arabföl nu som jag hemskt gärna skulle vilja åka någonstans med, mest för träningens skull i vinter, har nån förslag på vart man kan åka med arabföl nu under vinterhalvåret? Gärna stockholmstrakten med omnejd men jag kan resa en bit :)

Jag är inte hundra på att det går på en fölmönstring idag, eftersom det arrangeras av olika halvblodsföreningar. Men HADE jag varit dig så hade jag frågat. Det är för sent påtänkt om du hade velat göra det i år, men du kan visa din häst nästa år, som ett åring:idea:. Du gör inte rasen illa på något sätt, däremot så visar du en ansvars känsla samt intresse för din häst.
Jag har visat ett antal arabföl, förr om åren, med ett godkänd klass 1 som resultat.

Det går att visa arabföl på de " vanliga" fölmönstringar som idag anordnas för bl a halvblod. Det har jag gjort de år vi haft föl. Spännande & intressant.

Det går att visa arabföl på de " vanliga" fölmönstringar som idag anordnas för bl a halvblod. Det har jag gjort de år vi haft föl. Spännande & intressant.

Vad kul:idea::idea:
Och vad är det som hindrar uppfödare/arab ägare att åka dit?
Det är ju viktigt både för ägaren och hästen att bli proffisionellt bedömda.

Jag tror att det som hindrar är en tro att man ska uppfattas som sämre, eller få en sämre bedömning. Vilket inte är fallet. Jag har läst massor av fölmönstringsprotokoll.

Det som araberna, eller arabkorsningarna oftast får sämst poäng på är gången. Inte typen som de flesta verkar tro.

Jag tycker att ni skall behöva komma ner på jorden allihopa, på vilken nivå befinner ni er på egentligen? Det är pinsamt..........

På fölmönstringen oavsett ras, så bedöms fölet i 6 moment.

¤ Typ
¤ Huvud, hals och bål
¤ Extremiteter och rörelsernas korrekthet
¤ Rörelsemekanik i skritt
¤ Rörlelsemekanik i trav
¤ Rörelsemekanik i galopp

Poängskalan är mellan 1-10. 1= urkass och 10=Exellent

Dagens premierings förrättare är kapabel att döma alla raser, det är inte som det var förr.

Är fölet inte bedömd på detta viset med detta poäng system samt underskriven av en godkänd premierings förrättare, så är inte fölet fölmönstrad.

Läste på SAHF´s sida att Benny Freme hade dömt fölungar, och det första som slog mig var att det var utan poäng, och då frågar jag mig hur man kan klassificera fölen i klass 1 samt 2 utan en sådan här bedömning. :eek:

Halvblodsfölen bedömdes också förr utan poäng men med klassindelning (vet inte om det var så på alla platser men det förekom iaf). Det råder faktiskt en diskussion om att göra så igen, för att poängskalan ändå används så dåligt.

Sen finns det ju fölbedömningar (på en del raser) där man inte bedömer galoppen också. Vilket jag iofs tycker är en miss. Men det förekommer.

Vill bara säga att jag inte kastat sten i glashus....
Har inte kritiserat din häst alls...bara ifrågasatt om du verkligen uppträder korrekt i den sits du har i avelsgruppen.
Salle fick 998 exteriört på sitt bruksprov o visade en mycket spänd gång vilket gav 37p.
Han var dessutom riden 1 månad vilket inte gynnade ridprovet...jag ägde honom inte då...
Han har på de utställningar han varit på fått mellan 8-9 på gång.(16-18)...

Jag har själv ifrågasatt här i tråden om han skulle vara kvar i avel då jag själv inte skulle betäcka med ett hbl som hade 37 p.
MEN bland hbl skulle han tillhöra bottenskrapet vilket han inte gör bland araberna.(O ja...jag skulle hellre använda honom än att använda en hingst vars benställ inte är korrekt, med en bog som en 20cm linjal, som måste gömmas i en box för att inte hetsa ihjäl sig.)

Nu gällde inte detta hingstarna utan snarare att man jobbar för en sak för andra o gör raka motsatsen...
Jag vill inte på något sätt förringa din arabhingst, men faktum är väl att RSF följer sin moderförening i England's regler, vilket innebär att ALLA avelsvärderade arabhingstar är automatiskt godkända för avel inom RSF. Det innebär att tex. hingsten som tidigare nämnts med väldigt låga poäng även den är godkänd för ridponnyavel inom RSF. /Madde

Så är det säkert för de följer moderföreningensregler.
Det var bara något jag i irritationen nämnde...tror inte alla med arabhingstar blivit tillfrågade från ordföranden om de vill ha första arabhingsten med licens hos dem...

Tycker det låter som en lysande ide´att visa fölisen.
Om inte Mälardalens varmblodsklubb godkänner det så finns ju sommarpremieringarna för alla raser. Men som sagt ...inte i år eller vinter.

Spännande Kicket!

Är lite dåligt insatt, men vad innebär det för insats?
Hur "bred" blir Slle betäckningsmässigt?

Li
För insats???
Lösa licens hos dem.
Men bredden är nog tveksam då de flesta inte vill ha arab inom rp aveln. Kanske något mer sto om året.
Men inom rp aveln är det väldigt prestationsinriktat om Salle har ju inte några ridmeriter...blev ju inriden som 12 åring...
Bara för att man blir tillfrågad så är det inte samma sak som att tacka ja...

knapplån!

Tack för alla era svar! Jag hade ju tänkt visa på fölmönstringen för araber, men så gick ju fölrackarn och skadade sig (han vurpade - för den som är intresserad ;) ) och återhämtningen tog lång tid så det uteblev. Iförsig så kanske det nite är så kul att visa dem i vinter heller så mycket päls som de satt.

Jag ska ta och fråga halvblodsföreningen här i sthlm vad de har nästa år och om jag får vara med :) Det skulle vara roligt att visa samma vår, både på visning för halvblod och på arabutställning och se vad skillnaden blir ha ha!

Vill poängtera att mina frågor till Madde gällde avelsgruppen o avelsvärdering...inte om hennes hingst är bra eller inte.
Tror att med hennes erfarenhet så kan hon säkert bedömma om den har i avel att göra eller inte ,men jag ifrågasatte vilka signaler det ger om man sitter i en avelsgrupp.
Madde har mycket stor kontaktkrets bla iom sitt stora engagemang i arabvärlden, med clinics, utställningar, sahf osv osv... många som inte själva kan bedömma om en häst duger i aveln kan få fel signaler om Madde inte avelsvärderar innan avel...kanske någon med en 30p hingst som tycker att de också kan skita i att avelsvärdera först...

Frågan om hur avelsgruppen ser på användning av hingstar innan avelsvärdering kvarstår.... men inte till Madde personligen o hur hon gör med sin egen hingst. Det har jag fått svar på.

Ett tips till alla med unghingst...varför inte visa på rådgivande bedömning för unghingstar som ASVH arrangerar.
Kan inte tänka mig annat än att de tar emot araber då en arabhingst kan bli godkänd inom hbl avel....
I år är det mellan den 8-17/11 på olika ställen i landet.
Läs mer på www.asvh.se
Man får ju visa arab på deras andra arr så det borde man få där också...Möjligen med registrering i asvh som krav...men självklart reggad i ARAB först.

Tror att med hennes erfarenhet så kan hon säkert bedömma om den har i avel att göra eller inte ,men jag ifrågasatte vilka signaler det ger om man sitter i en avelsgrupp.
Madde har mycket stor kontaktkrets bla iom sitt stora engagemang i arabvärlden, med clinics, utställningar, sahf osv osv... många som inte själva kan bedömma om en häst duger i aveln kan få fel signaler om Madde inte avelsvärderar innan avel...kanske någon med en 30p hingst som tycker att de också kan skita i att avelsvärdera först...

Frågan om hur avelsgruppen ser på användning av hingstar innan avelsvärdering kvarstår.... men inte till Madde personligen o hur hon gör med sin egen hingst. Det har jag fått svar på.

QUOTE]

Alltså, det här blir helt fel.
"Tusen" olika signaler skickas ut.
Vad är det som sägs?

Att avelsvärdering inte är nödvändig för de
som har stora kontaktnät och har hängt
med länge!
Om det förhåller sig så, så försvann
direkt de flesta hingstarna för ev.
avelsvärdering.

Det är väl dom om några som skall
avelsvärdera sina hingstar!
Det är ju där huvudproduktionen kommer ifrån!

För visst är det mest småskuttar som avelsvärderar
i dagsläget efter att kravet försvann.

Fick jag allt om bakfoten så tar jag genast
tillbaka mitt inlägg.

Annika

Med insats menade jag just om det krävdes ex ett ridprov, vissa exteriör poäng, meriter, viss storlek mm.
Eller om det "bara" är att lösa licensen.

Min dröm OM jag skulle ha hingst är att givetvis ha en klass 1 hingst med minst 38 på exteriören, gdk inom halvblodsaveln OCH RP aveln. Då är man "preppad"!

Mvh Li

För insats???
Lösa licens hos dem.
Men bredden är nog tveksam då de flesta inte vill ha arab inom rp aveln. Kanske något mer sto om året.
Men inom rp aveln är det väldigt prestationsinriktat om Salle har ju inte några ridmeriter...blev ju inriden som 12 åring...
Bara för att man blir tillfrågad så är det inte samma sak som att tacka ja...
Jag blir alltid lika förvånad när man hör att arab är ej önskvärt inom ridponnyaveln, hela engelska och till en del även den tyska ridponnyaveln är uppbyggd på bra arabblod. Den mest framgångsrika ridponnyföreningen i Holland vad gäller prestation är NPRS med dess avd.NPA dvs partbred arab/ridponnyföreningen. Man hör hela tiden om alla dessa NWR (welshkorsn.) ponnys hur fantastiska dom är men faktum är att arabkorsningarna är helt överlägsna inom sporten. Jag tycker absolut du ska använda din hingst inom RSF!

Jag tro att problemet är att det i Sverige endast finns ett fåtal arabhingstar som håller måttet gångartsmässigt för att platsa i ridponnyaveln (eller halvblodsaveln för den delen). Tyvärr har det ju på ridponnysidan liksom på halvbloden på senare tid fokuserats mycket på just gång och mindre på temperament t ex.

På halvbloden är det på väg att svänga, förmodligen kommer ridponnierna snart efter. Och just temperamentsmässigt tror jag att araberna har MYCKET att tillföra, både ridponnierna och halvbloden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31