Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag tycker man hela tiden ska jobba med ett bättre vetande.
Man kan liksom inte kräva att alla nu ska springa och röntga.
Eller att alla ska förstå och veta utan information.

Min senaste uppfödning hade inte röntgad mamma.
Dels för att hon var ett leassto, men jag visste inte bättre.
Cystor fanns även då. Men jag visste inte hur vanligt det kan vara hos en del. Pappan U.A, men som sagt - inte stoet.
Ska jag bli hängd för det? Nej, inte någon annan heller...

Idag vågar jag inte annat. Glad att det slutade väl, men vad hade jag gjort om det visat sig att det inte var så? Grinat ihjäl mig...:cry:

Mot ett bättre vetande säger jag!
Vi här på tråden har tagit del av mycket information, vi kanske är på gång?

Det underbara med allt det här är att glada amatörer tagit detta på allvar och röntgat sina maidenston! Vilken grejj!!!!
Tänk att dom kommit redan så mycket längre än vad många "stora" gjort fast dom inte betäckt ännu! (Får jag skriva så med ingen särskild i åtanke?)

Mvh Li

Jag håller inte med dig. Med tanke på att lyfter fram och försöker kartlägga de problem som finns öppet och ärligt känns det inte helt främmande att köpa sig en arab i framtiden. ;)

Det är inte fråga om att inte ta upp det. Det är en fråga om hur man gör det och med vilka fakta man kan framlägga ärandet. I dagsläget finns inga vetenskapliga rön att hänvisa till. Det krävs mycket mer än ett frimodigt tyckande på nätet.

TACK! Det behövde sägas.

Lite roliga nyheter från USA med några av framgångarna för hästar med polska blodslinjer:

2007 US National Reserve Champion Mare - ELANDRA (Monogramm-Erlanda/Eukaliptus)

2007 Unanimous US National Junior Champion Mare - EMANDORIA (Gazal Al Shaqab-Emanda/Ecaho)

2007 US National Champion Reining Horse - KUBLAI KHAN (Monar-Kwestura/Monogramm)
Reserve Champion: TA KHALIL (Algonkwin-TA Khedanna/Khemosabi)

Top Ten Reining Horse:
HM PHANDANGO (Poirot-Ballet Girl/Europejczyk)
TA GIOVANNI (Kordelas-Gloria/Eukaliptus)

Intressant är att Kublai Khans mor Kwestura själv blivit 2003 US National Champion Mare under sin leasingperiod i USA.
Kordelas (som för övrigt är 3/4 bror till Kwestura) är multi-champion i utställningsringen i Europa och blivit US Top Ten Reining Horse.
Elandra har löpt 19 gånger på galoppbanan i Warszawa under 2 säsonger med 2 vinster, 3 andraplac (inkl Oaks), 4 tredjeplac, 4 fjärdeplatser (inkl Polish Piechur Stakes) och 3 femteplaceringar. Elandra blev i februari Scottsdale Grand Champion Mare.

Anette :banana:

Oj, här har det rört på sig.

Monkan: det spelar INGEN roll om de är ridna eller inte, de KAN faktiskt ha cystor ändå. Har sett flera skrämmande exempel på det. ang. mötet: det är ju ett medlemsmöte i SAHF´s regi numera och jag tror nog att vi måste hålla oss till det.

Bubbla: För det första är det inte jag utan Anette Mattsson som satt ut bilderna. För det andra så har det varit MÅNGA som varit intresserade och därför så beslöt vi oss för att släppa några bilder. Dock väntar vi med fler tills vi anser att han är redo för det.

CK: Du är fortfarande välkommen!;)

Piraja: Tack!

och till sist! HEJA POLEN!!!!!!!!!!!!!!!!!:love:

madde++++

Tack för alla fina kommentarer om Liten!

CK: det kommer inte komma uppställda bilder på honom på länge. han är fortfarande lite "hemlig";)

Asteria: Jag kommer INTE att släppa honom på fler än 6 utomstående 2008. Men om man tittar på Sverige så finns det inte hur stor marknad som helst och det är många aspekter som kommer att beaktas när jag väljer de till nästa år. Han kommer inte att släppas "fri".

neywaz: han ska nog inte ut förrän 2009. Måste växa klart först, vi har inte bråttom.;) Han är bara 2.

madde++++

En fundering... sitter du inte med i avelsgruppen?
Ska inte ni föregå med gott exempel?
Ska du sätta en hingst i avel utan att den genomgått bruksprov??
Vilken avelsvärdering har han då genomgått?
Du skriver att du inte har bråttom...men då kan han väl vänta tills han gjort ett godkänt bruksprov??
Verkar lite tvetydigt annars.... jag menar ni pratar om att ni i avelsgruppen kommit med ett förslag på ny avelsvärdering o sen avelsvärderar ni inte hingstar innan de tas i bruk...men rekommenderar andra att göra det.
Eller ska han gå bruksprov innan han används i avel...jag kanske missuppfattade?:confused:

Ps... Han såg jättefin ut på bilderna. o jag har all förståelse att man inte vill visa en 2 åring som inte växt i sig själv för alla. Alla har inte förståelse att de är i växtfas osv.Ds.

Planerna är att han ska avelsvärderas i vår, åtminstone exteriört. Jag tillhör INTE den skalan som rider 3 åringar på avelsvärdering. Självklart så ska han göra ett bruksprov!!!!! men inte som 3 åring. Han är friröntgad, SCID-fri, CEM-testad och veterinärbesiktigad. Det är så mycket mer än många andra!

Det här är inte reklam utan du frågade och jag svarar.

Jag förespråkar avelsvärdering, röntgen och gärna mera meriter!

madde++++

PS. Avelsgruppen har aldrig sagt att bruksproven ska göras som 3 åringar, utan vårt förslag gällde 4-åringar.

Det är jättebra att du gjort allt det andra.
O ja det är bra mycket mer än andra.
O jag ser det inte som reklam att du svarade eller att det lades ut bilder på honom.

Men jag tycker att det är en konstig inställning att man ska avelsvärdera o göra bruksprov på en 4 åring innan avel men inte på en 3 åring...

Om nu inte avelsgruppen sagt att bruksprov ska göras som 3 åringar utan förslaget ligger på 4 åringar ,vad anser de då om att 3 åringar som ej gjort bruksprov ändå verkar i avel??
Då kan ju lika gärna en 4, 5 eller alla verka utan bruksprov....
Antingen ska man väl kämpa för att alla ska avelsvärderas eller inga.
Bra att du tänker göra ett bruksprov senare...
Men om han inte skulle bedömmas så högt i vår...skulle du då avvakta med avel tills han gjort en ny avelsvärdering???

Lite roliga nyheter från USA med några av framgångarna för hästar med polska blodslinjer:

2007 US National Reserve Champion Mare - ELANDRA (Monogramm-Erlanda/Eukaliptus)

2007 Unanimous US National Junior Champion Mare - EMANDORIA (Gazal Al Shaqab-Emanda/Ecaho)

2007 US National Champion Reining Horse - KUBLAI KHAN (Monar-Kwestura/Monogramm)
Reserve Champion: TA KHALIL (Algonkwin-TA Khedanna/Khemosabi)

Top Ten Reining Horse:
HM PHANDANGO (Poirot-Ballet Girl/Europejczyk)
TA GIOVANNI (Kordelas-Gloria/Eukaliptus)

Intressant är att Kublai Khans mor Kwestura själv blivit 2003 US National Champion Mare under sin leasingperiod i USA.
Kordelas (som för övrigt är 3/4 bror till Kwestura) är multi-champion i utställningsringen i Europa och blivit US Top Ten Reining Horse.
Elandra har löpt 19 gånger på galoppbanan i Warszawa under 2 säsonger med 2 vinster, 3 andraplac (inkl Oaks), 4 tredjeplac, 4 fjärdeplatser (inkl Polish Piechur Stakes) och 3 femteplaceringar. Elandra blev i februari Scottsdale Grand Champion Mare.

Anette :banana:
Härligt att Pure Polish (European... ;)) Quality uppskattas i USA, trots att man många gånger undrat vad som värderas högt där. :banana:

Carina på Silver Arabians

Men rent gammalpolskt verkar vara lite "otrendigt" fn? Eller?

Nej, snarare tvärtom om jag ser det internationellt.

Problemet på många håll är att det finns köpare som vill ha gammelpolskt, men det kan vara svårt att hitta. Det är många som har avlat på andra linjer så att avkommorna inte är polska, se bara här i Sverige där vi faktiskt har haft enormt bra hästar av polska linjer. Inte för att avkommorna sedan inte är bra, men för de som avlar rent polskt blir de ju mindre intressanta.

Många utländska uppfödare vill ha gammelpolska/polska ston till sitt avelsprogram. I Polen umgicks jag bland annat med ägarna till Padrons Psyche och ägaren till Enzo, de var alla för första gången i Polen och letade efter polska ston till sina hingstar för att hingstarna lämnat så bra avkommor med polska ston. Jag kan bara säga så, att de ston som de bjöd på var av gamla linjer, inget Laheeb eller Gazal där inte...

Anette

Jo, jag minns Dicks bilder. Jag tänkte nog inte nödvändigtvis på vad som är eftertraktat för avelsboxen utan snarare utställningsringen (men det är väl där de har tänkt att visa "resultatet" sedan).

Insåg just att det förmodligen finns nya bilder från US Nationals nu så jag piper dit och kikar... :D

Senast ändrad:

Men rent gammalpolskt verkar vara lite "otrendigt" fn? Eller?
Ja, men det gör inget... :love: Det kan väl vara bra med nytt blod ibland... Har man ett "nypolskt" eller ett "cross"-sto, så letar man kanske efter gammalpolsk hingst att kombinera med. Och tvärtom. Precis som de gör i Polen. Jag ser framför mig min gammalpolska Nielegro tillsammans med min nypolska Zefirka.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Bara så du vet...du får INGET avelsvärderingsintyg-om du inte genomför ridprovet.Mailade dem och frågade då jag inte är så pigg på att sätta igång unghästar så himla tidigt självt.Hästen räknas inte längre som avelsvärderad vid enbart exteriör visning.

...så nu vet jag inte om jag ska vänta ett år till....

Ja det var ju en hel del hästar med polska inslag (mer eller mindre) när jag var och kikade i tråden på ABH. En del av de amerikanska araberna är dock fortfarande lite för saddlebredaktiga för min smak, även om den trenden verkar vara på väg bort jämfört med för några år sedan.

Men jag får ju lov att säga att för min del brukar det vara mer wow-hästar i bildtrådarna från Polen.

Bara så du vet...du får INGET avelsvärderingsintyg-om du inte genomför ridprovet.Mailade dem och frågade då jag inte är så pigg på att sätta igång unghästar så himla tidigt självt.Hästen räknas inte längre som avelsvärderad vid enbart exteriör visning.

...så nu vet jag inte om jag ska vänta ett år till....

hej Crazy, länge sedan vi hörde från dig:)

Jag vet att han inte kommer att räknas som avelsvärderad, men han får iaf exteriören. Får han dåliga poäng så får man vänta med planerna, får han under 30 TJOPP-TJOPP.

Nu hoppas jag att avelsvärderingen inte går 7-9 mars för då ska jag ha monter på hästmässan i Västerås. :eek::eek:Hemska tanke, tänk om det krockar! Vi är redan anmälda till mässan.

Var inne på SH sida, det går inte att se vilket datum det är avelsvärdering.

madde++++

Det är jättebra att du gjort allt det andra.
O ja det är bra mycket mer än andra.
O jag ser det inte som reklam att du svarade eller att det lades ut bilder på honom.

Men jag tycker att det är en konstig inställning att man ska avelsvärdera o göra bruksprov på en 4 åring innan avel men inte på en 3 åring...

Om nu inte avelsgruppen sagt att bruksprov ska göras som 3 åringar utan förslaget ligger på 4 åringar ,vad anser de då om att 3 åringar som ej gjort bruksprov ändå verkar i avel??
Då kan ju lika gärna en 4, 5 eller alla verka utan bruksprov....
Antingen ska man väl kämpa för att alla ska avelsvärderas eller inga.
Bra att du tänker göra ett bruksprov senare...
Men om han inte skulle bedömmas så högt i vår...skulle du då avvakta med avel tills han gjort en ny avelsvärdering???

Det finns väl inga raser där tre-aringarna ska göra bruksprov? Du brukar ju ofta dra paraleller till halvblodsaveln, om jag inte är helt ute och cyklar far de väl betäcka det aret innan de gör bruksprov?

Att en tre-aring visas, far fina poäng och används i avel fram till den gör bruksprov som fyraaring tycker jag är helt i sin ordning.

Hls Limona

Det finns väl inga raser där tre-aringarna ska göra bruksprov? Du brukar ju ofta dra paraleller till halvblodsaveln, om jag inte är helt ute och cyklar far de väl betäcka det aret innan de gör bruksprov?

Att en tre-aring visas, far fina poäng och används i avel fram till den gör bruksprov som fyraaring tycker jag är helt i sin ordning.

Hls Limona

Ridponnyer gör bruksprov som 3-åringar, även NF och Connemara om jag minns rätt.

Bubbla: För det första är det inte jag utan Anette Mattsson som satt ut bilderna. För det andra så har det varit MÅNGA som varit intresserade och därför så beslöt vi oss för att släppa några bilder. Dock väntar vi med fler tills vi anser att han är redo för det.

madde++++

Jag vill bara påpeka att jag överhuvudtaget INTE kommenterat din hingst eller bilderna på honom eller något av dina inlägg och skulle uppskatta att slippa få kritik för saker jag inte gjort!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka