Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tack för alla fina kommentarer om Liten!

CK: det kommer inte komma uppställda bilder på honom på länge. han är fortfarande lite "hemlig";)

Asteria: Jag kommer INTE att släppa honom på fler än 6 utomstående 2008. Men om man tittar på Sverige så finns det inte hur stor marknad som helst och det är många aspekter som kommer att beaktas när jag väljer de till nästa år. Han kommer inte att släppas "fri".

neywaz: han ska nog inte ut förrän 2009. Måste växa klart först, vi har inte bråttom.;) Han är bara 2.

madde++++

Jag har noterat era önskemål att ha er tråd, era möten m.m. för eget bruk och inbördes beundran. Med den attityden ni visar mot människor med en annan uppfattning, är det inte meningsfullt för några andra att åka till medlemsmötet. Den ”debatt” som kommer att föras där, kommer bara att slå in redan öppna dörrar.
Alla ni som skickat PM ska ha tack, jag förstår att ni inte vill bli offentligt förödmjukade av ”klubben” !
Det är många insändare som slutat skriva, både här och på SAHF. Glöm inte att de fortfarande läser det ni skriver och att det kan vara framtida kunder som ni skrämt bort. Har ni råd med det?

Halloj på er igen, (Lånar tråden)
Är det ett möte i Sahfs regi nu alltså? Är kanske lite trög, men därför frågar jag...
Är även icke-medlemmar välkomna då?

Med den attityden ni visar mot människor med en annan uppfattning, är det inte meningsfullt för några andra att åka till medlemsmötet

Klippte ut en liten del så det syns vilken jag vill kommentera. Är lite nyfiken på vad du menar här? Jag har sett många i denna tråd som är av helt olika åsikter och uppfattning vad gäller stammar, arabtyp, färg, rörelser etcera etcera, men överlag - så vill de flesta i slutänden ha en rastypisk individ, frisk, utan grava exteriöra fel.

De flesta här verkar vara intresserade av att araben ska gå framåt som ras, sen om pappan är Bask eller Magnum, om hästen är svart eller skimmel, om den är polack eller rysk - det är inte lika viktigt. Men att avla på en häst med grava exteriöra fel tycker iallafall jag inte man ska göra inom någon ras överhuvudtaget.

Kära Maria Magdalena,

Vi har ingen klubb för inbördes beundran. Det kanske är några här som känner varandra bättre, men fortfarande så tror jag att alla står för sina respektive åsikter. Jag tror inte att vi skulle kunna enas om att betäcka med samma hingst om det så bara fanns 2 i sverige.

Det är rent dravel att vi "redan har en klar åsikt" angående cystor tex. Vi vill träffas för att kunna lära oss, diskutera och försöka hjälpa araben att fortfarande vara världens bästa häst, på alla plan.

Alla de som kommer på mötet, kommer för att de vill dra sitt strå till stacken. Om det finns andra i din "fanclub" som inte vill göra något så är det bara att beklaga. Av de som är inne på denna tråd, var de än bor, så verkar det vara ganska många som verkligen VILL göra något. Det tackar vi för och som sagt: Glöm inte anmäla till avelsmötet den 1 december.

madde++++

Självklart kommer jag på mötet!

Skulle inte vilja missa det för allt i världen. Inte minst p.g.a. att vi är så många som tycker så olika - det är då det är viktigt att få fram just sin egen åsikt ... och att fånga upp andras. Man kan alltid få en ny syn på saker - kanske lära sig något nytt? Vilket alltid är roligt!
/Anne

När är sista datum för att anmäla sig till avelsmötet?

Jag förstår ärligt talat inte vad du gör här? :confused:

Denna tråd är tillägnad det Arabiska fullblodet. Alla som vill rasens bästa till något bättre ser till att komma med konstruktiva saker, ibland ris och ibland ros.
Är du utanför på något sätt, annat än vad du själv väljer att göra?

Gå in på vilken annan avelstråd du vill, folk kommer alltid att känna varandra på ett eller annat sätt.

Kom med nåt kul någon gång och sluta tjata om klubbar hit och dit.:eek:
Det blir riktigt tråkigt i längden. :smirk:

Som jag sa: denna tråd verkar inte så "tråkig" trots allt.
Ganska poppis fakiskt :love:
Och Maria Magdalena tycker nog likadant, som är inne så ofta och läser! :banana:

Mvh Li

Jag förstår ärligt talat inte vad du gör här? :confused:

Men det är ju precis det här hon menar!!!!!

Så fort nån ifrågasätter nåt så kommer det ett sånt här inlägg.
Personligen så uppskattar jag att folk skriver saker, så man får fundera ett varv till på hur man själv tycker.

Nehejj, jag fattar fortfarande inte.
Därför att:

Kommer hon själv med något informativt? Upplyftande? Glädjande? Historia? Nej men okej. Hon kanske inte har något hon vill tillföra. Men vad gör hon då istället? Gnäller!

Om nu tråden är så ointressant kan hon dels skita i att läsa den ELLER komma med något konstruktivt.
Detta är en tråd för ALLA, det håller jag med om.
Alla kan läsa och alla kan tillföra.
Men nu görs inte det utan det gnälls och görs framställningar som inte är ens i närheten sannings enliga.
Därför undrar jag: VAD gör denna människa här om nu allt är så pissigt trist och dåligt???

Mvh Li

Surfade runt lite och hittade denna mening.

"En god vän hade ett arabsto med cysta i ett bakknä som ettåring, men efter ändrad foderstat hade cystan försvunnit ett år senare."

Detta kan väl ändå inte stämma?

Bakknät är ju inte helt förbenat vid ett års ålder så om cystan uppstått pga kalkbrist så antar jag att det rent teoretiskt skulle kunna ske om man köpte en vanvårdad unghäst och sedan började fodra den korrekt.

Jag häpnar!

Jag förstår ärligt talat inte vad du gör här?
Vad är det för :devil: kommentar? Många på denna tråd verkar lida av Göran Persson-syndromet HSB.

Denna tråd är tillägnad det Arabiska fullblodet. Alla som vill rasens bästa till något bättre ser till att komma med konstruktiva saker

Kan tyvärr inte instämma i detta. Dessa diskussioner som förs här skulle verkligen hållas på rena arabforum typ SAHFs forum, DGF eller helst på ett låst forum där enbart inloggade medlemmar har tillträde. I den här formen skadar den araben väldigt mycket. Det fanns/finns en tråd på SAHFs forum som heter Arabhästens varumärke. Nu håller ni på att fastställa att arabhästens varumärke är "dåliga hästar varav nästan 50% är drabbade av cystor". (Om man läser mellan raderna)
Vackert! Det är utomordentligt att sådant marknadsförs med pukor och trumpeter här på forumet där alla i Sverige, utövande hästmänniskor, är in och gluttar med jämna mellanrum. De flesta som kikar in här har redan tidigare haft vissa åsikter om arabens tokiga lynne och gudarna vet vad. Spä på bara. Det är snart en död marknad för våra tusenåriga renrasiga hästar.
Att det sen ingår arabblod i princip alla andra raser måste ju sätta stor skräck i alla hästägare oberoende av ras.

Gå in på vilken annan avelstråd du vill, folk kommer alltid att känna varandra på ett eller annat sätt.

Många gånger undrar man varför dessa människor som känner varandra på ett eller annat sätt envisas med att föra sina högst privata diskussioner öppet på nätet. Så mycket redigare och intressantare tråden skulle vara om man lättöverskådligt kunde ta del av det som är väsentligt. Privat snack kan med fördel föras i PM form för allas trevnad.

Och Maria Magdalena tycker nog likadant, som är inne så ofta och läser!

Jag känner inte henne, men hon kommer då och då med intressanta synpunkter som vi "övriga" uppskattar att läsa.

Vi lever i ett fritt land och åsikter av olika riktning har samma berättigande. Jag hoppar inte på någon men det finns saker som är viktiga att beröra och det finns andra som är mindre bra att ideligen dra upp!

Dina åsikter angående araben och dess varumärke får stå för dig.
En defekt/åkomma/sjukdom på en ras blir inte mindre bara för att man undviker att ta upp det. Tvärtom.

Li

Det är inte fråga om att inte ta upp det. Det är en fråga om hur man gör det och med vilka fakta man kan framlägga ärandet. I dagsläget finns inga vetenskapliga rön att hänvisa till. Det krävs mycket mer än ett frimodigt tyckande på nätet. Det finns många uppfödare i Sverige som aldrig drabbats och som har röntgade hästar. Har vi fått en epidemi i Sverige? Varför denna panik och hysteri? Värnar vi om rasen genom att få alla att börja skvallra om att araberna är behäftade även med dessa problem? Tror inte det. En seriös uppföljning av seriösa människor som har seriösa syften är vad som ska till. Vår trovärdighet är nog rätt låg. Jag skrev i en annan diskussion att man ska tänka efter före.....
Finns ingen orsak att göra skadan värre genom att i panik göra tokiga handlingar!
Alla problem är till för att lösas. Lösningen kommer när tiden är mogen....

Det är nog väldigt olika hur man tänker där. Jag har fyra bekanta som råkat ut för araber med cystor. Ingen av de kände till att araber kunde ha cystor tidigare och flera har upplevt beskedet som en kalldusch och tom uttryckt att de känt sig lurade av de uppfödare de varit i kontakt med eller köpt av som inte informerat dem om att problemet faktiskt existerar. Sådant ger också rasen dåligt rykte.

En av dem som köpte unghäst med sikte på distans sa rent ut att om hon hade vetat då vad hon vet nu så hade hon röntgat och besparat sig själv både pengar och sorgen över att få ta bort sin fina unghäst som hon hoppades så mkt på.

Många upplever att det "mörkas" med alla möjliga problem olika hingstar har och nedärver t ex. Jag har hört rykten sedan jag kom in i arabvärlden -92 och det var innan diskussionerna här på Buekfalos. På så sätt är nätet bra för man kan slänga ut en fråga och få en hel rad svar med olika åsikter. Istället för att bara få ett IRL.

*knapplån*

Jag tycker verkligen inte om den stämning som blossar upp i den här tråden med jämna mellanrum. Som Asteria säger, så främjar det knappast våra syften. Kan vi inte sluta kasta paj på varandra?

Jag tycker personligen att alla som är aktiva här kommer med tänkvärda inlägg och det har givit mig mycket att fundera över. Alla har självklart rätt att uttrycka sina åsikter, anonyma eller inte. Jag vill verkligen inte vara den som "skrämmer bort". Jag mår illa av bara tanken.

Härmed avlägger jag ett officiellt löfte (påminn mig gärna om jag glömmer det). Hädanefter kommer jag, förutom att ventilera mina personliga åsikter och teorier, att bara kommentera fakta i andras inlägg. Aldrig åsikter.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Tack för alla fina kommentarer om Liten!

CK: det kommer inte komma uppställda bilder på honom på länge. han är fortfarande lite "hemlig";)

Asteria: Jag kommer INTE att släppa honom på fler än 6 utomstående 2008. Men om man tittar på Sverige så finns det inte hur stor marknad som helst och det är många aspekter som kommer att beaktas när jag väljer de till nästa år. Han kommer inte att släppas "fri".

neywaz: han ska nog inte ut förrän 2009. Måste växa klart först, vi har inte bråttom.;) Han är bara 2.

madde++++
Varför i hela fridens namn är han hemlig när du sätter in en bild på detta forum? Jag tycker detta är på gränsen till reklam för enskild hingst och undrar om moderator tycker att gratis reklam är ok på detta forum? För övrigt är väl färgavel inom arabhästen lika illa som att använda hingstar som med viss spydighet omtalats tidigare i denna tråd? Om inte jag minns fel så var väl svart en färg som beduinerna avskydde och undvek, men som arabaveln nu spårat ur, med extrema huvuden och där showighet är det viktigaste, lär väl vad som helst kunna hända i framtiden.

Bakknät är ju inte helt förbenat vid ett års ålder så om cystan uppstått pga kalkbrist så antar jag att det rent teoretiskt skulle kunna ske om man köpte en vanvårdad unghäst och sedan började fodra den korrekt.

Så rent teoretiskt.

Om jag har en jättefin avkomma som jag ska sälja. Har köpare som är beredda att betala bra för den och allt hänger nu på röntgen.
Hästen är 6 månader vi åker till klinik, får beskedet att fölet har en cysta i bakknäet. Köparen backar självklart ur affären, jag får tänka om och sälja fölungen för en avsevärt mindre summa.
6 månader senare hör den nya ägaren av sig. Nu helt plötsligt är hästen friröntgad. Jag blir självklart hur glad som helst att min avkomma är friröntgad och kommer få ett avsevärt mkt bättre liv.

Men samtidigt gjorde jag en väldigt stor förlust rent pengamässigt. Hur många sådana förluster kan man ta? Det är inte grattis att föda upp hästar.

Att man får minst en cysthäst under sin avelsverksamma period får man nästan räkna med som någon sa i SAHF´s forum.

Men att ta förlusten att ha röntgat hästen 6 månader för tidigt är inte så kul.

Som uppfödare måste det vara ett svårt beslut att röntga föl under 1,5 år, eftersom hästen inte har växt klart och man vet inte riktigt vad man ser på röntgenplåtarna.
Tänk om man fattar beslut om avlivning? (som ju är humanast om man inte hittar en vettig ägare)

Jag är FÖR röntgen av araber.
Men är inte riktigt säker vart jag ska stå vad det gäller röntgen av föl.

*Jag vill inte stå där 1,5 år senare efter försäljning och nya ägaren ringer och berättar att de varit och röntgat och att min avkomma tyvärr hade cystor.

*Samtidigt som jag inte känner för att röntga en häst under året då denna inte växt klart.

(Samtidigt vill jag nästan lasta min 6,5 månaders arabföl och dra iväg och röntga på en gång)

Man dras alltid åt olika håll :P

Senast ändrad av en moderator:

Såg ditt andra inlägg långt senare. Man blir oerhört ledsen.

Kommer hon själv med något informativt? Upplyftande? Glädjande? Historia? Nej men okej. Hon kanske inte har något hon vill tillföra. Men vad gör hon då istället? Gnäller!

Är inte det här direkta personpåhopp? Vad kommer du själv med för upplyftande eller glädjande? Sjukdom och elände är väl knappast upplyftande och glädjande. Några hurra vá din häst e brá kommer väl vid nåt enstaka tillfälle. Historia? :confused: En rolig historia?? :confused:

Om nu tråden är så ointressant kan hon dels skita i att läsa den ELLER komma med något konstruktivt.
Detta är en tråd för ALLA, det håller jag med om.
Alla kan läsa och alla kan tillföra.
Men nu görs inte det utan det gnälls och görs framställningar som inte är ens i närheten sannings enliga.
Därför undrar jag: VAD gör denna människa här om nu allt är så pissigt trist och dåligt???

Det är liksom bottennapp kära Walldorff. :cry: Om man inte uppmärksammat att du faktiskt är mor med barn låter dina inlägg närmast som från en vilsen tonåring som inte funnit sig tillrätta. Språket är ganska vilset också.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur