Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det kanske är samma "anonyma" som på SAHF´s forum???:angel:

madde++++

KL
Jag måste faktiskt få försvara rätten att vara anonym.
Det finns så oerhört många skäl till det.

Att vara anonym och slänga kängor, otrevliga påhopp
osv är helt klart taskigt. Fegt.

Däremot finns det många anonyma som trots allt
har mycken information som kan vara tillgodo.
Tråkigt om dom skall stoppas pga någon utverkad
regel inom tråden.

Yttrandefrihet gäller faktiskt anonyma också!

Mitt inlägg var riktat till Imres fanklubb, som en liten tröst för er mobbing mot dessa mycket unga och hängivna insändare. SLUTA med den attityden, det har avlats och avlas säkert på hästar med värre fel än Imres. Men jag borde ju lärt mig att ni bara vill höra er egen åsikt =klubben här upprepas. Ni är lika välkända i Sverige som Imre! Glöm inte att detta är en offentliga mediaplats.
Och mitt inlägg var ett uttryck för mina egna avelsmål, inget påhopp på Imres fanklubb (ditt ordval...). Jag utgår från att yttrandefrihet gäller även om man inte väljer att vara anonym.

Och jag är inte medlem av någon klubb. Jag skriver mina personliga åsikter och jag står för vad jag tycker. Att någon eller några här väljer att hålla med mig i en del av mina åsikter, innebär inte att jag automatiskt håller med om allt de tycker i sin tur. Jag skulle tro att det gäller de flesta i den här tråden.

För mig känns det som om du hela tiden försöker "bunta ihop oss" som om vi vore något slags parti med en gemensam partiförklaring. Det anser jag vara ett förenklat försök att avfärda alla åsikter som kommer fram i den här tråden på ett bräde, istället för att bedöma och kommentera dem var och en för sig.

Carina på Silver Arabians

Att de bara orkar tycker jag.:smirk: Men de följer ju tråden hela tiden och rätt var det är så hoppar en groda ur munnen. Klart att man ska ha rätten att vara anonym, men fegisarna klarar vi oss utan.

madde++++

Håller med om att man har lika stor rätt att uttala sig, även om man är anonym. Fast jag personligen har svårt att förstå varför man inte törs att visa vem man är när man skriver på ett forum, men det är bara min åsikt.

Självklart har man inte rätt att göra fula påhopp, men det har man inte annars heller. Vilket ibland sker ändå. Har själv fått "order" att hålla mig borta från gamla tråden. Det var när jag ifrågasatte varför man "fjantade" med inbördes beundran när tråden hade rubriken "Arabhingstar...". Vissa gånger känns det inte som det är ett forum öppet för alla. Men som sagt, det ÄR öppet för alla - så länge som man håller sig till de regler moderatorn har satt.

Den här gången är tråden "Arabavel ..." startad med intentionen att innehålla det mesta gällande just araber (om jag förstått det rätt). Alltså är det mesta ok, så länge det som skrivs är rättvist. Även positiva uttalanden om hingstar som andra inte tycker är något att "hänga i granen". Däremot kan man vara glad att inte alla börja skriva om just sin "goá" hingst - det kunde bli väl så tjatigt.

Förutom detta med rätten att skriva inlägg har jag funderingar kring vårt avelsmöte som blir 1/12. Kan vi inte försöka lägga energi på att komma med konstruktiva förslag, gärna skickade till avelskommittén i förväg. De har lättare att komma med väl genomtänkta svar om de får frågorna i förväg. Jag har iaf stora förväntningar på detta möte!
/Anne

I SAHFs forom hängde jag på Ingela Brinkenfelds tråd,
SAHFs medlemsmöte.
Tycker liksom du att det är lämpligt att
lägga in konstruktiva förslag till hjälp för
dagordningen.
Att vara anonym i det läget är för min del
helt ok. Många kan känna sig blyga och osäkra
men sitta inne med massor av ideer som vi
kan ha nytta av.

Är ju också värdefullt att deltagarna är något
så när pålästa.

Annika

Jag skrev i en annan tråd ang. Imre att det är helt ok att älska sin häst oavsett om den har 30 eller 40 poäng exteriört. Oavsett om den har cystor eller är världsmästare i en sportgren osv.

Men om man ska avla tycker jag samtidigt att det är jätteviktigt att man inte blir "hemmablind". Jag har haft flera fantastiska häst/ponnykompisar genom åren. Men det är långt i från alla dessa jag upplever skulle tillföra aveln någonting. Nån har haft eksem, en annan gräslig exteriör, ytterligare en hade mer än lovligt knepigt temperament osv. Man får älska vilka hästar som helst och tycka att de är underbara men man bör inte avla på vilka hästar som helst.

Det har inget specifikt med Imre att göra utan jag skulle tycka samma sak om vilken häst som helst med väldigt låga exteriör poäng, oavsett ras. Det råkade bara just bli Imre som blev ett diskussionsämne eftersom ingen har frågat om några andra lågt bedömda arabhingstar.

Senast ändrad:

Huvudet på spiken skulle jag vilja säga men då blir man väl anklagad för att vara med i "klubben". :crazy:

Jag brukar tänka lite "worst case scenario". Om avkomman bara skulle få de allra sämsta bitarna från båda håll skulle den ändå bli så pass ok att jag kan leva med det? Så t ex stoet med spatt går bort för min del.

Glöm nu inte att anmäla er till mötet. tar för givet att du kommer Anne. Ankmamma hänger din anmälan kvar?

madde++++

KL
För att komma in lite på hingstar i Sverige igen, så kan jag dela med mig av lite bilder från gårdagen på Black Turbo, "Lilla Svart" (NV Beau Bey-Black Silk), ägd av Turbo Star Arabians.

BlackTurbo68100.jpg

Black%20Turbo439.jpg

Madde, jag kommer självklart på mötet! Ser fram emot att träffa många intresserade arabhästmänniskor.

Anette

Huvudet på spiken skulle jag vilja säga men då blir man väl anklagad för att vara med i "klubben". :crazy:

Jag brukar tänka lite "worst case scenario". Om avkomman bara skulle få de allra sämsta bitarna från båda håll skulle den ändå bli så pass ok att jag kan leva med det? Så t ex stoet med spatt går bort för min del.
Jo, så brukar jag också tänka... När någon säger om en hingst de har tänkt betäcka med att "det gör inget att han har kort och stabbig hals och lite skeva ben, för mitt sto har ju så fin hals och spikraka ben, men däremot skulle hon behöva hans söta huvud och bra kors." Då ser jag framför mig den där hästen med kort, stabbig hals, krokiga ben, tradigt huvud och dåligt kors... Den borne pessimisten? :rofl:

Carina på Silver Arabians

Hjälp vad vacker han är. Det gar inte att förnekas att svart är en färg som klär en vacker arab.

Vad ska han bli när han blir stor, förutom avelshingst?

Mvh Limona

kl

Måste bara kort kommentera Imre-debatten... (Även om den nu är mer eller mindre avslutad, men det kan ju dyka upp liknande situationer...)

För mig är det uppenbart att det är en ung människa som skriver. Ta hänsyn till det i era kommentarer... Det vore en annan sak om ni diskuterade med en vuxen ägare.

Man behöver inte säga allt man tänker. Jag ryser när jag tänker på vilka följder det kan få...

I all välmening,
/Trötter

ja, säga vad man vill om honom men SVART det är han:):love:

madde++++

För att tala avel, beror det på vilket sto man har. Detta oberoende av om hingsten är vacker och svart.
Om man har ett sto med 17 linjer till Ofir blir det "too much" med en hingst som är linjeavlad på Bask och Witez II med åtskilliga Ofir ston i stamtavlan dessutom.
Sådana detaljer måste en stoägare ta i beaktande och inte bara rusa åtstad för att det nu har kommit en "super" hingst till Sverige.
I aveln måste man väga in många aspekter för att kunna få fram något som kan vara bra på lång sikt.
Detta är ingen kritik utan en viktig detalj att tänka på. Man måste med andra ord detaljerat gå in i stamtavlan och granska den bakåt i många led för att vara aningen förberedd på vad det är man kan förvänta sig och hur tungt man kommer att närma sig vissa förfäder.

Kan du lägga ut några bilder på honom när han står uppställd, så vi får se hur han ser ut?:idea:

Angående anonym eller ej, så håller jag med Annika. (Få se nu....om jag håller med ankan, vilken klubb är det....?)
Alla har rätt att vara anonym, bara man håller sig till sakfrågor och inte hoppar på ngn eller några, kastar skit osv.

Angående lilla svart: jättefina bilder Madde! :love: (vilken klubb är nu dettta...?)
Vet du hur busig han ser ut på bilderna? Jag ser honom framför mig, men gisses vad Anette skulle fotat när jag var hos dig. Till alla er: hästen kunde röra sig!!!!

Angående detta med "klubb". Jag vill understryka samma som Carina: (oj, vilken klubb?)
I´m nobodys wife! Eller budbärare. Jag håller mig till egna tankar och åsikter och skriver INTE allt jag tänker. Det skulle bli katastrof tror jag :rofl:
Jag tillhör ingens fanclub, men däremot tycker jag att människor och tankar är intressant.
Varför jag sitter HÄR och skriver är för att jag älskar det arabiska fullblodet och att här händer det något. Pajkastning och fula ord avsäger jag mig däremot.
Många som sitter på denna offentliga tråd har mycket kunskap och har sysslat med detta LÄNGE. Det är värdefullt!
Sen kommer det in nya, nyfikna människor som kan visa oss en annan syn på saker. Det är värdefullt!
Att folk läser och kommenterar visar bara att det är en BRA tråd. Jag ser det så!

En del som hänger här, har funnits sedan jag började för ca 10 år sedan. Gamla "kompisar" som man inte ens träffat. Underbart! :love:

Angående Imre, så känns det som om fancluben VILL att det ska skrivas illa om Imre. Känns bakvänt. Unga? Kanske.
Man kan älska en häst lika mycket, om inte mer även utan kulor. Det går!

Mvh Li

*knapplån*

Jag vill också se fler bilder på lilla svart uppställd! :) Hur gammal är han nu? :) Ska du visa honom Madde? :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka