Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

När man surfar runt på olika internationella arabforum så upplever jag det som att alla länder/föreningar har sina stora stötestenar och debattämnen. I USA är det mkt om proffshandlers misshandel av hästar, illegala preparat och hur man ska komma tillrätta med det.

Ur sjukdomsperspektiv så har CA varit på tapeten en hel del på forum både i Europa och USA. Inget om cystor mer än ngn enstaka tråd så vitt jag sett.

Men jag är säker på att vi kommer ta upp problemet med cystor på mötet om avelvärderingen. Det ligger ju lite hand-i-hand tycker jag.

Tack, Denise! Boka inte av nu, vänta tills vi får höra av Örebro. Får vi ingen lokal där så kör vi i Västerås tycker jag. Om det är samma lokal som vi var i sist, så var den jättebra.

madde++++

Ja om alla säger sitt, men håller en hövlig ton, så blir det jättebra:banana:

Jag har varit på årsmöte, dock inte senaste åren, men någon gång har min fullmakt varit med i al f.

Grundproblemet är nog att det varit så himla mycket andra konflikter i föreningen, som gjort att trovärdigheten minskat för den.
Tyvärr är det svårt att skilja på sak och sak ibland.

Föreningen säger: -kom och gör något, vi behöver fler medlemmar...
Men jag anser att strukturen ska komma från föreningen, och att det är i föreningen ideer ska samlas in, och sen förmedlas ut till medlemmarna.
Och att man som stolt medlem kan göra saker i Föreningens regi'...

Samma med det här cyst-diskuterandet. Det bästa vore väl att Sahf som avelsförening bjöd in medlemmarna till diskussion? Typ: -Vi har förstått att det finns en stor oro, men kom hit, så försöker vi komma på ett sätt att ta itu med det. Eller kanske t o m har något på gång?
Även om de kanske inte tycker det är ett problem, så är medlemmarna oroliga, och då ska deras intressen tillvaratas! -För utan medlemmar = ingen förening.
Finns det någon övrig avelsförening ute i världen som har någon koll på "problemet"?
Förra året på seminariet framförde Benny Freme önskemål
om grupparbete angående bl.a avelsvärderingsen,
vilket var guld värt.
Åhörarana dreglade över information och framtidstro.
Sen, enligt min uppfattning, tar det stopp!

Tyvärr är vårt land avlångt och alla har inte möjligheter
att närvara men en större uppslutning hade jag väntat mig.

Det är där det första stora problemet ligger och måste lösas.
Närvaron, meningsfullheten med att man ingår i en förening.
Sen kan det vara hur många småmöten som helst men
de blir så verkningslösa när en styrelse inte visar tillräckligt
engagemang.
Om nu mötet i Örebro kommer till skott så har vi iaf en
styrelseledamot med och det tycker jag är bra, dessutom
är det en grupp som är utsedd av styrelsen att dra
i avelsfrågan så vi kanske är på väg.....

Ett gott råd Madde inför mötet.
Gör en dagordning klar i god tid och skicka den via mail
eller ord. postgång till de deltagare som är intresserade.
Syftet med mötet måste vara kristallklart!

Det finns ju här på vår tråd två stycken som ingår i SAHFs
styrelse och bör bejaka detta.

Ja, Annika_L, det här är något som engagerar mig!

Men det jag skriver här på Buke är mina egna åsikter, inte något som har med SAHFs styrelse att göra.

Jag har tidigare lämnat in motioner om problemet med cystor till årsmöten och jag har låtit mig bli vald till suppleant för styrelsen bl.a. för att få en möjlighet att kunna vara med och påverka problemet. Det är mitt sätt. Men jag har sagt detta förut och säger det igen - om fler gjorde något mer än att uttala sig på Buke så skulle det vara lättare att få till en förändring. Se till att få fram era åsikter till styrelsen, lämna in motioner till årsmötet, ge konstruktiva förslag på hur vi ska gå tillväga, nominera folk som brinner för problemet till styrelsen. Listan över vad man kan göra kan bli hur lång som helst. Det är ju faktiskt som Madde skrev, att ju fler man är ju större möjligheter har man att åstadkomma en förändring.

Mvh
Anne

*trillar in*

Måste bara fråga... satt och kikade på sehast.se häromdagen på premieringsresultat på hingstar. Såg där att flera arabhingstar fått 27-29p, men ändå gått igenom och blivit godkända för avel? Hade det godkända ridprovet något med det att göra?
Är mest nyfiken, och inte alls insatt i arabavel! :smirk:

Ja, Annika_L, det här är något som engagerar mig!

Men det jag skriver här på Buke är mina egna åsikter, inte något som har med SAHFs styrelse att göra.

Jag har tidigare lämnat in motioner om problemet med cystor till årsmöten och jag har låtit mig bli vald till suppleant för styrelsen bl.a. för att få en möjlighet att kunna vara med och påverka problemet. Det är mitt sätt. Men jag har sagt detta förut och säger det igen - om fler gjorde något mer än att uttala sig på Buke så skulle det vara lättare att få till en förändring. Se till att få fram era åsikter till styrelsen, lämna in motioner till årsmötet, ge konstruktiva förslag på hur vi ska gå tillväga, nominera folk som brinner för problemet till styrelsen. Listan över vad man kan göra kan bli hur lång som helst. Det är ju faktiskt som Madde skrev, att ju fler man är ju större möjligheter har man att åstadkomma en förändring.

Mvh
Anne

Jag har tidigare gjort exakt samma sak som du.
Valberedningen rekommenderade mig, men inte kom jag in i styrelsen.
Då var jag och flera med mig verkligen brinnande, tydligen för
brinnande. Fanns konstruktiva förslag också.
Det finns och har funnits folk med glöd men av ngn
anledning så tar det stopp.
Sportgrenarna har ju blivit
sidoskott till SAHF (jag tänker på AHIS och arabgaloppen)
så möjligheten för SAHF att åter bli en ren avelsförening
ligger ju öppet. Men det finns ett stopp som gör
det så svårt att gå vidare och det beror enl. men mening
att det är huvudorganisationen som ger direktiv och
hur rår vi i Sverige på den?
Det behövs en propplösare!
Alltså med tanke på avelsvärdering av hingstar bl.a.
Vidare tycker jag att Buke fyller en funktion så tillvida
att faktiskt fler arabhästägare framför sina åsikter här än på
SAHFs forum. Buke har ju också en större bredd.
Mycket tjafs och fånerier mellan varven men ibland trillar
små pärlor in.

KL*

kommer inte in på sahfs hemsida... är det något fel på den eller vad?

*trillar in*

Måste bara fråga... satt och kikade på sehast.se häromdagen på premieringsresultat på hingstar. Såg där att flera arabhingstar fått 27-29p, men ändå gått igenom och blivit godkända för avel? Hade det godkända ridprovet något med det att göra?
Är mest nyfiken, och inte alls insatt i arabavel! :smirk:

Därför att det inte finns några gränser utan bara klasser de hamnar i. En vägledning för stoägare kan man säga. Kan bara kasseras av veterinära orsaker (djurskyddande).

Avelsgruppen inbjuder till avelsmöte den 10 november 12.00 i Västerås (vägbeskrivning kommer)

Där kommer vi att ta upp vårt avelsmål, avelsvärdering och cystor. Vill vi bevara arabhästen som en frisk häst?

Anmälan: krävs för att beräkna lokal och fika. Fikakostnad ? till lilla_svart@hotmail.com

avelsgruppen genom Madeleine Haag och Benny Freme

madde++++

Jag kommer ej att kunna närvara, men puschar och stöttar alla ni som läser det här att åka!

Klart vi vill Madde....

Li

Tack, Denise! Boka inte av nu, vänta tills vi får höra av Örebro. Får vi ingen lokal där så kör vi i Västerås tycker jag. Om det är samma lokal som vi var i sist, så var den jättebra.
Har precis kommit hem oc ser nu först vad du skriver.
Dessvärre har jag bokat av, kan givetvis höra mig för om det gåratt hyra fortfarande eller om det är upptaget.
Vore bra om du kollade alternativ på datum.
mvh El

Aha ser nu att du redan fixat lokal i Västerås.
Läste nya inlägg från början. Och ditt nedan ligger sist..
Avelsgruppen inbjuder till avelsmöte den 10 november 12.00 i Västerås (vägbeskrivning kommer)
Kanon kommer om jag kan.
mvh El

Där kommer vi att ta upp vårt avelsmål, avelsvärdering och cystor. Vill vi bevara arabhästen som en frisk häst?

Anmälan: krävs för att beräkna lokal och fika. Fikakostnad ? till lilla_svart@hotmail.com

avelsgruppen genom Madeleine Haag och Benny Freme

madde++++

Bra att mötet blir av!

Men tråkigt att det blir med så kort varsel. Eftersom det är så enormt viktiga frågor som ska tas upp och det har varit på tal så länge, hade det varit bättre att ha gott om tid för planering av mötet. Meningen är väl att så många som möjligt ska kunna komma?

Jag misstänker att många tyvärr har hunnit planera in annat till den helgen (bara 2,5 vecka bort) och att de helt enkelt inte kan komma - oavsett hur intresserade de är av frågorna som ska tas upp.

Men för att inte bara gnälla, när något bra ordnas, har jag ett förslag: att vi redan nu planerar in ett möte till. Det mötet borde läggas under första hälften av januari, innan de flesta hunnit in i fölningssäsongen.

Nästa år kan vi förhoppningsvis ha ett liknande möte (planerat i god tid) under perioden mitten av oktober till mitten av november, eftersom det är en ganska lugn period för de flesta. Då kan vi se fram emot det mötet ett helt år!

Förhoppningsvis har jag fel och det blir jättemånga som kan komma på mötet i Västerås den 9:e november.
/Anne

jag ska ju på distans clinic den dagen!! varför är allt roligt på samma dag???

jaja, kan någon spela in det som händer eller något sånt, så man iaf får tilfälle till att få ta del av kunskapen, mot ett pris såklart!

Detta är alldeles för kort varsel för ett så viktigt medlemsmöte.
Sen kör man inte över övriga medlemmar i Avelsgruppen, utan ser till att det är väl förankrat innan man lägger ut det på nätet.
Om alla som försöker engagera sig blir ignorerade så förstår jag att inget händer inom SAHF.
Det måste ju vara fler än jag som sett fram emot detta möte, men hunnit bli uppbokade det datumet.
Jag har dessutom försökt få reda på datumet för att inte vara uppbokad då.
En grymt besviken Ingela

*KL*
Även jag är uppbokad detta datum, med en kurs som jag väntat på att få åka på i flera år....

Bara man inte nu blir stämplad som att vara ointresserad av arabaveln när jag inte dyker upp på mötet.:crazy:

Jag kapar tråden lite och har en fråga: Jag var på ponnyhoppträning förra veckan hos en kompis på Öland, där deltog en liten fuxfärgad arabhingst som hette Burning Ember (med reservation för stavningen) som var import england. Han hoppade hus och jag frågade om stammen som var e Burning Bright u Karim(karin)II e Kildimo-Rafid-Rozak Star. Crabbetlinjer, vad menas med det? och är stammen bra? Min kompis funderade ev. på att använda honom till sommaren på sina ponnyston.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka