Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Hej Allihop!

Jag kan tala om för er att jag varit inne och röntgat 2 hästar för koll av cystor denna vecka. En som är 7 månader och en som är 11 år, BÅDA HADE CYSTOR!!!!!!!!! Hästarna är långt ifrån varandra stam mässig, så det finns inga nära släktband.....

Nu MÅSTE det göras något!!!!!! Jag har sedan 1993 röntgat 10 hästar som jag ägt eller vill köpa, FEM av dom har haft cystor alltså 50%!!!!!!!! Detta är min egna statestik/erfarenhet. Sen är det ett antal till som jag själv inte ägt utan varit vänners hästar.....

SAHF MÅSTE TA TAG I PROBLEMET; jag kommer att leva om så det står härliga till om ingen tar ansvar och gör något åt detta!

Mvh Pernilla

Det här är fruktansvärt, Pi!

Det här stärker verkligen anledningen till att avelsgruppen ska arbeta fram ett bra förslag till avelsvärdering där röntgen SKA vara obligatorisk. Jag tycker att ett självklart steg 1 är att inte avla på de som själva har cystor, så för mig är röntgen av samtliga hingstar som tas in i aveln given.

Anette

Det här är fruktansvärt, Pi!

Det här stärker verkligen anledningen till att avelsgruppen ska arbeta fram ett bra förslag till avelsvärdering där röntgen SKA vara obligatorisk. Jag tycker att ett självklart steg 1 är att inte avla på de som själva har cystor, så för mig är röntgen av samtliga hingstar som tas in i aveln given.

Anette
Annette, viken avelsvärdering?
Den är ju helt frivillig. Var det i Danmark dom ställde in
avelsvärderingen pga för lågt deltagarantal tex.
Blir snart likadant i Sverige.
Vi vet ju också att många hingstägare, de som ändå visar,
totalt struntar i rekommendationerna.
Så utbildning för stoägare tror jag mer är den rätta
vägen att gå. Att lära sig sköta om sitt sto under
dräktighet och digivningsperioden. Lära sig se till att fölis
får en bra omvårdnad, mat likväl som rörelser.

Pernilla berättar ju också att flera av hästarna, har
varit i urtaskig kondition. Så får det ju bara inte vara.

Så min åsikt är att börja i andra ändan, alltså med
utbildning av stoägare, dels skötsel av sto och ungdjur,
dels vilka krav man kan ställa på hingstägare.
För en del av cystuppkomsten är vanvård av ungdjur
och så långt har ju både forskare och "Bukeforskare" enats om.

För dessa diskutioner om avelsvärdering av hingstar har
pågått så länge, så länge och inte ett endaste steg framåt
har vi kommit.

Jag har två årsföl jag skulle vilja sälja omgående men jag
drar mig för det för jag vet att jag kan ge dem det de
behöver här.
Växa upp på stora ytor i sin takt och ha tillgång till rätt kost.

Japp, bara att sätta igång:D
Hur gå tillväga?

Har följt denna tråd ett litet tag nu....

:bow: Ni vågar öppet tala om ett problem ni har i rasen.. :bow:

Annika_L

Jag tror du är på rätt väg nu när du menar att angagera stoägarna.
Det är ju stoägarna som skall göras uppmärksamma på problemen och hur de skall jobba för att komma åt dem. Speciellt "förstagångs" avlare.
Utbildning och upplysning för stoägarna... det tror jag också på.
Hingstägarna behöver ju sällan ta ansvar för undermålig uppfödning. Och får en hingst en dålig avkomma så kan man ju alltid skylla det på den okunniga stoägaren eller dennes undermålig sto...

Jag är novis på hur olika register hanteras... Men finns inte ägarna till arabston noterade i registret? Om det är så ... då är det ju lätt att få ut information till stoägarna.

Gå ut med ett erbjudande om en "brevkurs" i avel av hästar.. En sådan kurs finns ju inte idag... men kan ju skapas..

Där kan man ju få ut information om defekter i rasen. Hur dessa påverkar en drabbad individ.
Hur man gör för att upptäcka dessa defekter och liknande.
Vad stoägaren skall kräva av hingsthållaren.
Vikten av att använda avelsvärderade hingstar.
Vikten av att inte avla på undermåliga hästar över huvutaget.
Rätt fostran, vård och uppfödning av avkomman osv osv...

Det skall bli mycket spännande att se om ni lyckas komma fram till ett bra arbetsätt inom arberna .... ni har ju i alla fall vågat erkänna problemet.

Ja, Annika, jag var den som på årsmötet i Nässjö tog upp att stoägarna måste utbildas/informeras, så naturligtvis håller jag med om att det är en viktig sak, som jag själv brinner för. Men det är bara en del och det ena utesluter inte det andra.

Avelsgruppen håller på med ett beundransvärt arbete med avelsvärdering för hingstar och det är också viktigt. Att säga att vi inte har kommit ett steg närmare tycker jag är fel mot de som arbetar med det.
Sen om den avelsvärderingen blir på utställning eller på Grevagården är långt ifrån klart. Att den är frivillig, det vet vi, men avelsvärderingen för hingstar ska ju vara ett verktyg för stoägarna att se att hingsten är bra exteriört, veterinärt och att den t.ex är friröntgad. Det är en del av vad stoägarna skall utbildas i att värdera.
Om vi höjer statusen för avelsvärdering genom att utbilda stoägarna så kommer säkerligen hingstarna tillbaka till avelsvärderingen.

Uppväxten av individen är viktig, men man ska inte blunda för den genetiska bilden och där får vi bort en hel del genom röntgen av avelsdjuren.
Men det är jättebra Annika att du ger dina unghästar de allra bästa förutsättningar med stora hagar (som jag tycker är jätteviktigt!), bra foder och röntgade föräldrar!

Anette

Att blunda för den genetiska delen skall man absolut inte göra
men enbart med friröntgen på hingstar och ston (och i hur många led tillbaka? och i vilka kombinationer?)
är trots allt inte tillförlitligt till 100%. Det måste ju också
tillkomma en med säkerhet fastställd vård/ uppväxt eftersom
det också är en bidragande orsak till cystor.
Så vad kommer att vara genetiskt betingat och vad
kommer att vara relaterat till vanvård?
Jag kan inte för mitt liv förstå hur man skall få ihop det.

Jag var inte ute efter att kritisera ngn grupp utan faktum är
att det år ut och år in har pratats om olika lösningar ang.
avelsvärdering. Vilka förslag som än har kommit fram så är
det alltid någon som är missnöjd och protesterar och poff
så har allt runnit ut i sanden.

Jag tror att man måste lägga fokus på stoägarna,
så länge avelsvärderingen är frivillig och så länge
det är fritt fram att betäcka med vilken hingst som helst,
bara den är registrerad som arab.

Precis så Annika! I morgon så får jag mer info av kihlgrenskan om lokal i Örebro, då kan vi förhoppningsvis komma med en dag och lokal. Tycker att ALLA ska komma dit och säga sin mening. Om det är så att vi ska ha information till sto ägarna då får vi fixa det. Svårare än så är det inte. Nu är jag trött på en massa snack och ingen gör något!:devil: Det är alla uppfödares förbannade skyldighet att avla fram friska hästar. Så många här med så mycket kunskap så nog ska vi kunna greja det.

madde++++

Ja Annika, jag håller med. Information är bästa vägen att gå.

Nej, röntgen är inte tillförlitligt till 100 %, men det är däremot fastställt att de som själv har cystor nedärver lättare än de som inte har. Det gör att jag tycker att röntgen är ett bra hjälpmedel i val av hingst.

Sen finns det flera stuterier som varit drabbade av cystor där man har väldigt fina förutsättningar (och kunskap!) för sina unghästar och dräktiga ston samt röntgat båda föräldrarna, så det sorgliga är att ingen går säker. Men kan man minska chanserna för att få unghästar med cystor genom röntgen, information och bättre kunskap om dräktiga ston och unghästar, så tycker jag att allt är att föredra. Som sagt, inget behöver utesluta det andra. Det är egentligen stoägarna som sätter kraven... och ingen av oss vill uppleva det som Pi gått igenom denna vecka...

Anette

Jag har också varit med om att hästar som haft en mkt bra uppväxt ändå haft cystor så vi måste nog gå på bägge bitar. Både hur den ideala uppväxten ser ut för en häst och kolla upp den genetiska komponenten.

Men visst, att göra någon form av sammanställning av stam och uppväxtförhållanden på de hästar som bevisligen haft cystor skulle kanske visa på ngt mönster.

Men det ursäktar inte att låta bli att röntga nästa generation araber tycker jag. Vi får ju ständigt in nya blodslinjer i Sverige t ex.

Precis! Bästa sättet är att gå på problemet från alla vinklar. Och att hålla fast vid röntgen så att vi får ett material med röntgade hästar i flera generationer.

Jo Madde, folk har under min tid med araber gjort mycket för
att driva fram araben på ett eller annat sätt.

Men tusan så svårt alla har haft det med griniga deltagare
eller dåligt befolkade möten.
Du har själv fått dina smällar, för misstag får man inte göra:mad:

Många har ledsnat totalt att öht engagera sig.

Jag anser att alla initiativ skall vara väl för-
ankrade hos SAHF och därifrån skall driven komma.
Det är SAHFs styrelse som skall engagera sig och
lägga tyngd på vikten av en frisk avel.
Är inte styrelsen intresserad, så skall den veck!

Nu lägger du ner energi på ett möte i Örebro
men vilka kommer? Jo, småuppfödare som jag tex.
några från Buke kanske men vi gör oss inte hörda.
Bjud in SAHFs ordförande till det mötet för en skadefri
avel måste ju ligga honom varmt om hjärtat.

Vad jag vet så kommer det iaf minst 2 från styrelsen. Meningen med det hela är väl att verkligen få igång något. Om vi nu inte får med de stora elefanterna så får vi dra med oss ALLA de små istället. Förakta inte de små uppfödarna, (det vet jag iofs att du inte gör) men tillräckligt många små = att vi kan putta de stora elefanterna i diket. :)

Var nu inte så negativ, utan se det som en liten utmaning.....;)

madde++++

Ni tror inte det kan vara attityden och språkvalet här på Bukefalos när ni bemöter de som har en något avvikande åsikt, som bidrar till att ni inte får vare sig respekt för era åsikter eller folk på era möten?

Jag har varit medlem i SAHF sen 1994 och har alltid hört om att det är dålig uppslutning på div möten. Själv har jag aldrig varit på något så jag är en av dem som inte kommer (sorry).
Buke är så pass ny i det här sammanhanget så det kan man inte skylla på. Snarare att här kan folk läsa om div möten o dras med att hänga på.
Sen kan jag hålla med om att det ibland är halshuggning/ignorans i tråden om man yttrar sig fel.
MEN nu ska vi inte se till att denna tråd stängs pga det!
// Linda

Eftersom bukefalos inte har varit aktuellt sen 60-talet så
beror det nog inte på det.
Jag tror att det ligger mkt rädsla och osäkerhet bakom
att medlemmar inte vågar.

Pernilla berättar ju också att flera av hästarna, har
varit i urtaskig kondition. Så får det ju bara inte vara.

QUOTE]

Hej Annika!

Jag vill bara klargöra att den hästen som var i så urkass kondition var det pga cystorna, inte pga uppfödningen. Hon var i kanon skick när hon såldes som 2-åring och eftersom hon var så ung så gör man inget böjprov.

Hästen fungerade sådär nästan hela tiden. Men eftersom ägaren red in hästen själv och inte var så erfaren så trodde hon att det var hennes egna fel att hästen inte gick så bra. Så vid 5-års ålder började helvetet på allvar för den lilla hästen då ägarinnan började ta hjälp av olika tränare....... Dom trodde att hästen "bara" var ovillig och lat så det piskades "vett" i hästen. Efter två år av denna behandling var hästen skinn och ben, säkert hade man försökt knäcka hästen genom att svälta den MEN efter som hästen inte varit dum någon gång, utan bara inte kunde vara till lags pga sin smärta, så nådde dom ingen annan framgång med hästen än att den höll på att dö inombords. Någonstans i detta vaknar ägaren till liv och inser att hon faktiskt inte klarar av hästen och bestämmer sig för att sälja henne....... En nära vän till mig ringer och berättar för mig om hästens kondition och att hon var till salu och så, hamnade hästen hos mig.

Det är detta som gör mig såååååååå upprörd. Att behöva träffa dessa underbara individer som får stryk för att dom har ont. Cystor kommer vi nog aldrig kunna avla bort MEN vi kan spara MÅNGA hästar ett jätte lidande genom att röntga dem!!!!!!!!

Mvh Pernilla

Jag vänder på det...:angel:
Tänk så mycket som hade kunna uträttats i föreningen, om den tagit tillvara på alla dessa drivkrafter, och som dessutom har attityd :D

Håller med dig Madde, bort med de negativa tonerna och arbeta tillsammans för rasens bästa. Det tycker jag är mer konstruktivt... Jag utgår från att vi alla vill våra älskade hästars bästa och att ingen vill vara med om att få en fölunge som måste tas bort pga cystor. Så låt oss lägga energin på att få till något bra för rasen!

Jag kommer självklart till mötet! Är man intresserad så ser man till att ta sig till möten eller engagera sig på andra sätt. På årets årsmöte var det ett 30-tal deltagare som fick höra avelsgruppens första förslag och jag tycker att det är synd att många som hörs mycket inte kunde/ville komma.
På 60, 70 och 80-talet var intresset annorlunda, då åkte nästan alla på årsmötena... trots föltider och långa avstånd.

Anette

Aha då missförstog jag trodde ni var intresserade av lokalen i Västerås.
Tyckte det lät så på inläggen som kom som svar.
Hade "preliminärtbokat" 4 helger för att vara säker på att lokalen skulle vara ledig.
Men avbokar då bums.
mvh El

Ja om alla säger sitt, men håller en hövlig ton, så blir det jättebra:banana:

Jag har varit på årsmöte, dock inte senaste åren, men någon gång har min fullmakt varit med i al f.

Grundproblemet är nog att det varit så himla mycket andra konflikter i föreningen, som gjort att trovärdigheten minskat för den.
Tyvärr är det svårt att skilja på sak och sak ibland.

Föreningen säger: -kom och gör något, vi behöver fler medlemmar...
Men jag anser att strukturen ska komma från föreningen, och att det är i föreningen ideer ska samlas in, och sen förmedlas ut till medlemmarna.
Och att man som stolt medlem kan göra saker i Föreningens regi'...

Samma med det här cyst-diskuterandet. Det bästa vore väl att Sahf som avelsförening bjöd in medlemmarna till diskussion? Typ: -Vi har förstått att det finns en stor oro, men kom hit, så försöker vi komma på ett sätt att ta itu med det. Eller kanske t o m har något på gång?
Även om de kanske inte tycker det är ett problem, så är medlemmarna oroliga, och då ska deras intressen tillvaratas! -För utan medlemmar = ingen förening.
Finns det någon övrig avelsförening ute i världen som har någon koll på "problemet"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka