S
Salaterka
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Det här är fruktansvärt, Pi!
Det här stärker verkligen anledningen till att avelsgruppen ska arbeta fram ett bra förslag till avelsvärdering där röntgen SKA vara obligatorisk. Jag tycker att ett självklart steg 1 är att inte avla på de som själva har cystor, så för mig är röntgen av samtliga hingstar som tas in i aveln given.
Anette
Hej Allihop!
Jag kan tala om för er att jag varit inne och röntgat 2 hästar för koll av cystor denna vecka. En som är 7 månader och en som är 11 år, BÅDA HADE CYSTOR!!!!!!!!! Hästarna är långt ifrån varandra stam mässig, så det finns inga nära släktband.....
Nu MÅSTE det göras något!!!!!! Jag har sedan 1993 röntgat 10 hästar som jag ägt eller vill köpa, FEM av dom har haft cystor alltså 50%!!!!!!!! Detta är min egna statestik/erfarenhet. Sen är det ett antal till som jag själv inte ägt utan varit vänners hästar.....
SAHF MÅSTE TA TAG I PROBLEMET; jag kommer att leva om så det står härliga till om ingen tar ansvar och gör något åt detta!
Mvh Pernilla
Det här är fruktansvärt, Pi!
Det här stärker verkligen anledningen till att avelsgruppen ska arbeta fram ett bra förslag till avelsvärdering där röntgen SKA vara obligatorisk. Jag tycker att ett självklart steg 1 är att inte avla på de som själva har cystor, så för mig är röntgen av samtliga hingstar som tas in i aveln given.
Anette