Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

*kl*

Nu är jag lite fräck, men om någon vet så bör det ju vara ni som huserar i denna tråd. Jag undrar lite om ett sto (mamma till min häst), och jag gör ett litet knapplån här i förhoppning om att någon kanske har en bild på henne :) Hon heter Fajka, är e. Rousseau, ue.Madar. Någon kanske har lite info om henne, dessutom?

Senast ändrad:

Jag har tänkt att avkomman skulle kunna användas till både utställning och ridning, ev ska den säljas, beror ju på vad som kommer ut! Vill ha ett lugnt temperament fast pigg! ;) Hingsten ska ha en bra överlinje, fin hals, gärna bred panna, stora näsborrar och små öron! Det som "felar" på min dam är de sakerna. Och självklart raka bra ben! Han kan vara lite grövre, hon är ganska nätt.
:)

En bra häst har ingen färg...;)

Carina på Silver Arabians

Jag vet, men man har ju sina favoritfärger. Alla vill tex inte ha fuxar.......;);) Prickiga tanter däremot kan man ha hur många som helst!

madde++++

men du har väl en fux? :d

måste erkänna att mina favorit färger är fux och svart!

Hej Allihop!

Jag kan tala om för er att jag varit inne och röntgat 2 hästar för koll av cystor denna vecka. En som är 7 månader och en som är 11 år, BÅDA HADE CYSTOR!!!!!!!!! Hästarna är långt ifrån varandra stam mässig, så det finns inga nära släktband.....

Nu MÅSTE det göras något!!!!!! Jag har sedan 1993 röntgat 10 hästar som jag ägt eller vill köpa, FEM av dom har haft cystor alltså 50%!!!!!!!! Detta är min egna statestik/erfarenhet. Sen är det ett antal till som jag själv inte ägt utan varit vänners hästar.....

SAHF MÅSTE TA TAG I PROBLEMET; jag kommer att leva om så det står härliga till om ingen tar ansvar och gör något åt detta!

Mvh Pernilla

För tragiskt Pernilla:( finner inga ord!
Jag har låtit röntga 4, 1 sv halvblod och 3 araber, fanns inget där så som cystor etc. Snart har vi en till att röntga!

Jag håller med dig. Nu måste det göras något, eftersom jag sitter med i avelsgruppen så ska jag ta upp det omgående.

jag vågar inte ens tänka på vart det här kan leda.... :eek:för det kan ju inte vara så att du har fått 100% av sveriges cyst-araber???

Det gör mig ännu mer nervös när man ska åka och röntga, tur att jag redan röntgat grabbarna.....

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Detta är ju bara för tragiskt! Det är hög tid för någon form av åtgärdsplan, det är ju värt att diskutera på avelsmötet.
Och om vi alla skickar motioner alt enas om en motion som alla skriver under till årsmötet.
Det borde ju finnas Veterinärer som är intresserade av att forska i detta ämne.
Ingela

Usch så tråkigt! Det är inte utan att man blir lite mörkrädd.

Jag håller med om att något måste göras så det här inte blir ett problem som blossar upp utom all kontroll.

Och jag upplever att det behövs mer upplysning om rasrelaterade sjukdomar. Det borde finnas en sida om det på SAHF:s hemsida. Det är såå många arabhästägare som inte har en aning om att cystor, SCID och liknande existerar som kanske har ett sto de vill betäcka i framtiden.

Jag håller med dig. Nu måste det göras något, eftersom jag sitter med i avelsgruppen så ska jag ta upp det omgående.

jag vågar inte ens tänka på vart det här kan leda.... :eek:för det kan ju inte vara så att du har fått 100% av sveriges cyst-araber???

Det är ett :devil::devil::devil: helvete att behöva vara människa att gå igenom detta MEN ännu värre för den stackars lilla hästen.

Två av dessa fem hästar har varit vuxna ston. Båda dessa tjejer har haft ett mycket besvärligt liv, den första som jag fick hem var så mager att ryktstenen föll i bitar när jag skulle dra av vinterpälsen på henne. Hennens ben/skelett stod ut så mycket att ryktstenen slets ner.... Hon hade så ont i sin kropp att när hon stod på stallgången bröt svetten fram. Denna lilla häst skickade jag till min underbara hästfysioterapeft Tore Persson som hjälpte henne att få bort mycket av smärtan i kroppen med hjälp av laser. Vi fick ordning på henne så pass att hon veterinärbesiktigades med nollor runt om, lyckan var kort, det räckte med att hon trampade snett när hon skulle gå ur släpet så var hon halt igen.... Då åkte jag och röntgade och fann cystan..... (Att jag inte röntgade henne på en gång när jag fick hem henne var för att den tidigare ägaren sa att hon var friröntgad).

Sto nr 2 har heller inte haft något roligt liv vad jag fått det berättat för mig, hon har bytt ägare hit och dit, stått hos hästhandlare mm..... Jag fick ett samtal från hästens, MYCKET SERIÖSA UPPFÖDARE, att hon måste hitta ett hem den denna ljuvliga varelse. Denna häst har visat sadeltvång, inte gått att fånga i hagen osv osv.

Båda dessa ston har fått stå ut med mycket elände i sitt liv pga att dom haft ont. Dom har gjort all vad dom kan på sitt sätt men kanske inte kunnat tillfredställa sina ägare till 100% alltid pga sin smärta, dom har försökt tala om att dom vill men inte kan pga sin smärta, människan har då inte förstått dessa hästar utan dom har fått STRYK pga sin smärta. Är det, det här livet ni UPPFÖDARE önskar era avkommor, bara för att det kostar en 15 hundring att röntga dom innan försäljning?

Mvh Pernilla

PS. Kan tillägga att det INTE är min avkomma som jag hade med på Riksen utan en liten som jag skulle ha som sällskap till min.....DS

Senast ändrad:

Är det, det här livet ni UPPFÖDARE önskar era avkommor, bara för att det kostar en 15 hundring att röntga dom innan försäljning?

Mvh Pernilla

Jag håller absolut med. Det ÄR inte dyrt att röntga. Inte om man tänker på hur dyrt det blir senare.........
// Linda

Vad tragiskt Pi!
Jag har pratat lite med min veterinär. Denne upplever inte detta som ett stort problem. Tog upp "en tjej jag vet" (Pi) som råkat ut för alla dessa cystor och hon trodde Pi haft enorm otur. Vad som är eller inte, går inte att veta. Men tragiskt ÄR det!

SAHF MÅSTE , MÅSTE ta sitt ansvar. Annars är det bara att byta ut styrelsen om dom inte kan se utanför showringen.

Pi, ska du och jag skriva ett brev, eller kanske varsitt till årsmötet?

Jag blir alldeles tyst just nu. Funderar.
Jag kan inte förstå hur man väljer att inte röntga sina AVELS djur?
En naturlig selektering sker om man ponerar att alla avelsdjur INNAN dom sätts i aveln ska prestera (som galoppörerna ex).

Då lär det märkas vilka som inte håller, och vilka som har cystor, för som ägare/tränare nöjer man sig ju inte med att hästen ibland fungerar till start och ibland inte.

Men alla dessa som INTE presterar? Till dom räknas mitt sto ÄN så länge. Hon rids varannan dag i sin takt och håller på att balansera sig under ryttare. Men å andra sidan HAR jag röntgat INNAN jag satte föl.
Röntgar man dem efter 4 avkommor som 9 åring så är det ju ändå 4 avkommor som i sin tur ger avkommor som i sin tur...ja ni hajjar.

Jag tror problemet är att man inte VILL veta.
Man TROR sig veta att "min häst kan omöjligt ha cystor" eller "hon är för gammal" eller det värsta som skrämmer iväg vilken entusiast som helst " ska man röntga ska man göra det varje år, annars ger det föga lite". BULL! :eek:

Ja. Vet ni. Jag orkar snart inte mer. :eek:
Till skillnad från Pi så känner jag att nej USCH!!!

Hela den här arabvärlden är på låtsas - Allt handlar om vem som smörar mest för vem, vem som känner mest folk (bäst folk?),
vem som har råd att betäcka med "bäst" hingst, vem som har sötaste stoet, raffigaste hingsten, showigaste, vinner mest priser, vem som kan hålla upp sig själv och hästar mest osv, som kan snacka mest dynga och ändå behålla sin värdighet osv.

Nu inte alla. Men alldeles för många!

Det handlar inte längre om HÄSTEN för då skulle folk ta det här på allvar! Vad ger det att JAG röntgar, då ingen annan gör det?

Uppfödare som hållit på i 10 tals år fullkomligt struntar i det, använder sina kontakter till att sälja utomlands eller till show folk som SKITER i om hästen klarar fysisk aktivitet eller ej - bara den har ett typat huvud och OKEJ kropp.
Eller värre: lurar på stackars köpare som vill ha sin fina arab att
" det inte är lönt att röntga, det kan ploppa upp i senare led".
Oseriöst.

Nej jag håller med min väninna som sysslat med presterande hästar i hela sitt liv. Hon väcker upp mig och berättar sin syn på saken.
Arabvärlden är på väg DOWN och detta är en show för inbördes beundran. Vad spelar roll om 20 år, när inte hästen längre håller?

Jag har inte fått NÅN respons på SAHF forum. Oväntat? Nepp.
Inte nån alltså.
Kan det bero på att ingen vill säga nåt, det KAN ju drabba ens egna linjer eller egna häst. Hemska tanke. :eek:
Men så länge dom inte rids, kan man inte se någon märkbar hälta ALLTSÅ betyder det NOG att "min" häst har inga cystor.

Jag kommer skriva mitt rackarns brev. Något mer om detta cyst träsk kommer jag inte att skriva här, för nu blev jag less.

Kanske jag gör mig ett nickname och lägger ut alla cysthästar på en offentlig lista. Då får jag NÅN respons iaf. :cool:

Grattis alla ni med UA hästar.

Sist men inte minst: Sivan UL idag på 100 dygn. Fortfarande dräktig.

Li *arg*

man skulle ju faktiskt kunna ha någon regel om att alla hästar som sätts in i avel efter ett visst datum/år måste vara röntgade, sedan publicera resultatet någonstans, där det är offentligt och lätt att hitta!
vi får väl inte förbjuda någon att avla på hästen om jag inte kommer ihåg fel, men att resultatet blir offentligt hjälper nog så mkt tror jag!

jag är verkligen glad att jag röntgade mitt sto, men människor med svaga nerver kanske inte vågar? vad vet jag? men visst är det nervöst när man står där och väntar på bilderna!! (blev precis genomsvett!!)
Kan tillägga att jag alltid kommer att röntga alla hästar jag iaf ska avla på!

Hej Allihop!

Jag kan tala om för er att jag varit inne och röntgat 2 hästar för koll av cystor denna vecka. En som är 7 månader och en som är 11 år, BÅDA HADE CYSTOR!!!!!!!!! Hästarna är långt ifrån varandra stam mässig, så det finns inga nära släktband.....

Nu MÅSTE det göras något!!!!!! Jag har sedan 1993 röntgat 10 hästar som jag ägt eller vill köpa, FEM av dom har haft cystor alltså 50%!!!!!!!! Detta är min egna statestik/erfarenhet. Sen är det ett antal till som jag själv inte ägt utan varit vänners hästar.....

SAHF MÅSTE TA TAG I PROBLEMET; jag kommer att leva om så det står härliga till om ingen tar ansvar och gör något åt detta!

Mvh Pernilla

Jag räknade igenom bara för några veckor sedan hur många araber jag vet blivit röntgade under de senaste åren (vänner,bekanta plus mina egna) och kom fram till runt 30 st och av dessa har 20 haft cystor!
Det mest skrämmande exemplet var den senaste då en god vän till mej röntgade en häst nyligen som hon hade planer på att köpa, jag sa till henne att röntga eftersom hon är hårt satsade inom distansen Hennes första häst är redan en mycket meriterad häst, nu skall hon ha en till.
Vår vanliga veterinär som vi vet är mycket van att se cystor hade problem med att röntgen maskinen var trasig.
Etersom hon hade hästen på prov en månad åkte hon då till en annan klinik och röntgar.
Där säger de att det är någon liten förändring i bägge bakknäna men det är inget som har någon betydelse.
Hon ber då att de skall skicka plåtarna till vår ordnarie vet så han får titta med.
Och han ser då 2 solklara cystor som håller på förbenas!
Den första kliniken ligger i anslutning till tävlingsbana och är bemannad med flertalet vetrinärer men ingen av dem kan se att det var cystor hästen hade.
Hur skrämmande är inte det!!??

måste tilllägga en sak:

Hade en arab tidigare som jag tävlade L:A hoppning och dressyr, tränade medelsvår. Han startade/tävlade även fältävlan.
När han var 8 år röntgades han och man hittade cystor i bakknät....
Han är inte halt och har heller inte varit halt, tävlas fortfarande men är pigg och ohalt. 14 år nu.....
Så prestation är ingen garanti på en frisk häst.....

Kanske skulle tillagt med att hästen ifråga är 5 år och har gått på galoppen utan att han har haft synbara problem av sina cystor.
Här vill jag då verkligen putta för vad Audi brukar poängtera typ hela tiden, dubbelsidiga cystor är inte lätta att se!
Om hästen får problem av det behöver det endast visa sej som att den tex kortar upp sitt steg eller kanske har aningen svårare att trampa under sej!
Hästen ifråga här var besiktad med böjprov utan anmärkning.........

TACK! alla ni som kommer med snälla ord!:bow::bow::bow:

Jag har skrivit in på SAHFs forum och riktat frågan direkt till dom, skriv gärna in Era berättelser där!!!!!! Jag vet att det finns många fler berättelser än mina och några har ju redan delat med sig av sina, gör det igen och igen och igen, så kanske vi blir hörda tillslut:crazy:.....

GRATTIS till alla som friröntgat UA! Det glädjer mig att höra!

Li: Jag vet inte om jag kommer att orka så mycket mer jag heller..... Jag kommer att orka driva denna fråga vidare, JA! Det anser jag att jag är skyldiga dessa underbara djur, men OM min avkomma jag har här hemma, oxå, har en cysta, trots att BÅDA föräldrarna är friröntgade så vet jag inte om jag vill fortsätta med hästar....:( Men det lär jag snart bli varse, inom en månad eller så.....

Kram Pernilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025