Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Vad tragiskt Pi!
Jag har pratat lite med min veterinär. Denne upplever inte detta som ett stort problem. Tog upp "en tjej jag vet" (Pi) som råkat ut för alla dessa cystor och hon trodde Pi haft enorm otur. Vad som är eller inte, går inte att veta. Men tragiskt ÄR det!
SAHF MÅSTE , MÅSTE ta sitt ansvar. Annars är det bara att byta ut styrelsen om dom inte kan se utanför showringen.
Pi, ska du och jag skriva ett brev, eller kanske varsitt till årsmötet?
Jag blir alldeles tyst just nu. Funderar.
Jag kan inte förstå hur man väljer att inte röntga sina AVELS djur?
En naturlig selektering sker om man ponerar att alla avelsdjur INNAN dom sätts i aveln ska prestera (som galoppörerna ex).
Då lär det märkas vilka som inte håller, och vilka som har cystor, för som ägare/tränare nöjer man sig ju inte med att hästen ibland fungerar till start och ibland inte.
Men alla dessa som INTE presterar? Till dom räknas mitt sto ÄN så länge. Hon rids varannan dag i sin takt och håller på att balansera sig under ryttare. Men å andra sidan HAR jag röntgat INNAN jag satte föl.
Röntgar man dem efter 4 avkommor som 9 åring så är det ju ändå 4 avkommor som i sin tur ger avkommor som i sin tur...ja ni hajjar.
Jag tror problemet är att man inte VILL veta.
Man TROR sig veta att "min häst kan omöjligt ha cystor" eller "hon är för gammal" eller det värsta som skrämmer iväg vilken entusiast som helst " ska man röntga ska man göra det varje år, annars ger det föga lite". BULL!
Ja. Vet ni. Jag orkar snart inte mer.

Till skillnad från Pi så känner jag att nej USCH!!!
Hela den här arabvärlden är på låtsas - Allt handlar om vem som smörar mest för vem, vem som känner mest folk (bäst folk?),
vem som har råd att betäcka med "bäst" hingst, vem som har sötaste stoet, raffigaste hingsten, showigaste, vinner mest priser, vem som kan hålla upp sig själv och hästar mest osv, som kan snacka mest dynga och ändå behålla sin värdighet osv.
Nu inte alla. Men alldeles för många!
Det handlar inte längre om HÄSTEN för då skulle folk ta det här på allvar! Vad ger det att JAG röntgar, då ingen annan gör det?
Uppfödare som hållit på i 10 tals år fullkomligt struntar i det, använder sina kontakter till att sälja utomlands eller till show folk som SKITER i om hästen klarar fysisk aktivitet eller ej - bara den har ett typat huvud och OKEJ kropp.
Eller värre: lurar på stackars köpare som vill ha sin fina arab att
" det inte är lönt att röntga, det kan ploppa upp i senare led".
Oseriöst.
Nej jag håller
med min väninna som sysslat med presterande hästar i hela sitt liv. Hon väcker upp mig och berättar sin syn på saken.
Arabvärlden är på väg DOWN och detta är en show för inbördes beundran. Vad spelar roll om 20 år, när inte hästen längre håller?
Jag har inte fått NÅN respons på SAHF forum. Oväntat? Nepp.
Inte
nån alltså.
Kan det bero på att ingen vill säga nåt, det KAN ju drabba ens egna linjer eller egna häst. Hemska tanke.

Men så länge dom inte rids, kan man inte se någon märkbar hälta ALLTSÅ betyder det NOG att "min" häst har inga cystor.
Jag kommer skriva mitt rackarns brev. Något mer om detta cyst träsk kommer jag inte att skriva här, för nu blev jag less.
Kanske jag gör mig ett nickname och lägger ut alla cysthästar på en offentlig lista. Då får jag NÅN respons iaf.
Grattis alla ni med UA hästar.
Sist men inte minst: Sivan UL idag på 100 dygn. Fortfarande dräktig.
Li *arg*