Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

När bildas cystor och lösa benbitar?
Är det för tidigt att röntga ett sto som är 1,5 år?
Kan det uppkomma efter denna ålder?
/Jessica

Har tyvärr inga bilder, men det kanske finns någon annan som har det?
Sweet Nicolina (f-67) var bl.a. mamma till AB-premierade hingsten Mustang ox 839 FA 43/71-76 (e. Mustafar) som var godkänd för araber, anglo- och shagyaaraber samt halvblod och ridponnier.

Sweet Nicolina representerar det klassiska, engelska Crabbet-blodet! :bow:
Hon har också lämnat den premierade hingsten Nicodar samt championstona Exotica och Polonia.

Sweet Nicolinas far, Samba, (f-63) var uppfödd av Cecil G. Covey (Crabbet Stud) och importerades till Sverige 1967 av Asta Olsson (Hammershus stuteri) och exporterades till Tyskland 1987. Här hittar du en (grynig) bild på honom + stammen http://www.allbreedpedigree.com/samba5
och mamma Noureena (f-62) http://www.allbreedpedigree.com/noureena med bild på bl.a. morfar, Greatheart http://www.allbreedpedigree.com/greatheart - även han av Crabbet-linjer.
Lycka till i letandet!
/Anne

Nicola (Expo) inte att förglömma. Hon var mor till Shaheer bl.a.

Det där har ju debatterats rätt vilt här i tråden. ;) Men cystor och medfödda lösa benbitar ("äkta" OCD) kan du se redan på 1,5- åringen.

Därmed inte sagt att hästen kommer vara u.a. i benen resten av sitt liv. Lösa benbitar kan uppstå pga yttre våld t ex.

Figaro är en av mina favoriter också. Jag ser gärna hans namn i stamtavlan både när jag letar hingst eller "bara" häst att köpa. Har sett mkt både snyggt och ridbart efter honom

Kul att det kommer lite nya arabmänniskor och skriver här!:)

Tack för alla vänliga ord om min nya dam, hon kommer hem om en vecka.:rofl:.

madde++++

Ny hingst till Sverige!

Vi tar hem vår nya hingst från USA i december. Sååå roligt! Vi hoppas att han kan tillföra något bra till Sverige.

TRISTIN BP e. pfc Trevallon ee.Magnum Psyche u. Jafars Shania

/Kathleen
Black Arabians of Sweden

Senast ändrad av en moderator:

Lite märkligt att han inte nämns mer.
Han dyker ju ofta upp i stamtavlorna
och har ju presterat!

Ny hingst till Sverige!

Vi tar hem vår nya hingst från USA i december. Sååå roligt! Vi hoppas att han kan tillföra något bra till Sverige.

TRISTIN BP e. pfc Trevallon ee.Magnum Psyche u. Jafars Shania

/Kathleen
Black Arabians of Sweden

Stort GRATTIS till nyförvärvet! :banana:

Det ska bli mycket spännande att se honom, han ser fantastiskt fin ut på bilderna.

Anette

Tittade lite närmare på Tristan BP´s stam och såg att mamman Jafars Shania är efter Ravvens Jafar, vars hingstlinje går ner till Aladdin.

Jafars Shanias mor Classic Zahara är sedan undan Svensk-födda Bijora! Kul när det kommer tillbaka lite linjer som exporterades till USA på det glada 80-talet. Bijora är efter Grojor (Exelsjor-Grobla) och undan Bianca (Bilbao-Mimoza). Bijora är född 1982 hos Marit Liljedahl och exporterades 1982 till Bill Macri, Raymond Mazzei och Ronald Ward i USA.

Anette

Har tyvärr inga bilder, men det kanske finns någon annan som har det?
Sweet Nicolina (f-67) var bl.a. mamma till AB-premierade hingsten Mustang ox 839 FA 43/71-76 (e. Mustafar) som var godkänd för araber, anglo- och shagyaaraber samt halvblod och ridponnier.

Sweet Nicolina representerar det klassiska, engelska Crabbet-blodet! :bow:
Hon har också lämnat den premierade hingsten Nicodar samt championstona Exotica och Polonia.

Sweet Nicolinas far, Samba, (f-63) var uppfödd av Cecil G. Covey (Crabbet Stud) och importerades till Sverige 1967 av Asta Olsson (Hammershus stuteri) och exporterades till Tyskland 1987. Här hittar du en (grynig) bild på honom + stammen http://www.allbreedpedigree.com/samba5
och mamma Noureena (f-62) http://www.allbreedpedigree.com/noureena med bild på bl.a. morfar, Greatheart http://www.allbreedpedigree.com/greatheart - även han av Crabbet-linjer.
Lycka till i letandet!
/Anne

Tack så mycket för svaret!

Grattis Kathleen!:) Han ser fin ut. Litet tråkigt att alla ska ha med Magnum Psyche i stamtavlan, eller är jag bara allergisk???? :-)

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

nej men madde? jag trodde du gillade min sötnos???

men jag måste erkänna att det är lite jobbigt att nästan alla nya fina hingstar är släkt med henne.....

Tack, alla! Känns jättekul.

Jag är mycket förtjust i Magnum Psyche och många av hans avkommor. Är dessutom ättlingen svart är det ännu roligare och dessutom mycket ovanligt.

Mvh, Kathleen

Äh, Madde är bara avundsjuk! :D

Kathleen: Nyfiken! Hur ställer sig amerikanarna mot röntgen?
Var du tvungen att ta upp det själv eller var han röntgad?
Som vanligt frågvis, men annars lär man sig inget :)
Han ser fantastisk ut på bilderna Kathleen. Mega grattis!

Mvh Li

Senast ändrad:

Magnum är en underbar hingst. :love:
Har inte lika lång hals som det ser ut på bilderna dock
(oj - trodde vi det?) men onekligen är han en klass för sig.
En väninna har träffat honom irl och hon kunde bara säga detsamma.

Li

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 585
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka