Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Din poas häst mormor Coppelia har jag på film och sett irl. Så häftig märr! Hingstkaraktär och massor med power. En häst att minnas!

Wale rötter på stosidan.

Etic har samma mamma som Etyde, Washingtons pappa. Alltså hans faster!

Vill du behålla det polska eller blanda in annat?

Li

Alltid så roligt att höra om släkten! :)
Jag har fått höra att min dam är väldigt lik Coppelia i utseendet! Iaf på bild. Och efter vad jag fått berättat så verkar hon lik Catanga (mormorsmor) i sättet! Sen har hon Fynds öronspel när hon koncentrerar sig! :rofl:

Alla tips är välkomna, nämn gärna om de är polsk/egypt/eng/rysk osv! :idea:

//Camilla

KL

någon som vet vart etyde har tagit vägen?? har inte hört ågot om honom, vart finns han?

Sist jag hörde så stod han hos en kvinna som skulle göra det, det och det men han hamnade i en hage med får. Enligt uppgifter ska jag tillägga då jag inte träffat kvinnan själv.

Har fått lite bilder på honom som jag inte kommer lägga ut här, men han har sett sina bättre dagar. Synd!
Tankar som "undra hur bra han varit om det gjort si eller så" kommer finnas. Jag har ett helt album med vackra bilder i träning och även visad för hand av Jörgen då han fick 95,17 poäng.

Synd. Visst är han vass, men i rätta händer skulle han nog blivit en kanon ridhäst!

Li

Vi hade honom uppe i den gamla tråden, gå dit och läs. Såg honom i Kil när han fick sina poäng. Det var Conny som visade, i blå polotröja och bruna manchesterbyxor. Snyggt! På den tiden hade han en riktigt tjusig frisyr också.....:eek: Alltså Conny, inte Etyde.

Etyde var jättestilig!

madde++++

Är det någon som vet lite fakta om hingsten Saturn
vad han gör osv Tack på förhand:)

Ja du, vad jag vet går han väl hemma hos Pia på Romele Araber?
Jag har en Saturn-avkomma hemma, ett sto född 2001.
Hennes mamma är Relacja (Algorytm - Regina/Probat) så både farfars far och mormors far är Probat.
Bilder på henne finns här:
http://www.limelightarabians.se/Horses/Regna_2001.htm

Jag såg ett 2000 sto efter Saturn som var väldigt likt henne för några år sedan. Det den ägaren och jag kom fram till att de hade gemensamt var utöver utseendet att de behövde tid att växa/mogna, de hade lätta rörelser och stenhårda hovar. Vi rider nästan enbart grusvägar och vårt sto har som mest fått skor fram, oftast oskodd. (..och det när de andra hästarna sliter skor som jag vet inte vad.)
Hon är 151cm. (Tror att Saturn är 149cm, men jag är lite osäker här.)

Yes!!!!! Nu är Zamiana röntgad ua. Nu kommer hon snart hem.

madde++++

Här är hon.

Skriv info!
zamiana1.jpg

Li

Lite fakta:

f. 94 e. Borek u. Zasluga ca. 148 cm. Galoppstam alltså. Friröntgad! Sen vet jag inte mer.

madde++++

Lite fakta:

f. 94 e. Borek u. Zasluga ca. 148 cm. Galoppstam alltså. Friröntgad! Sen vet jag inte mer.

madde++++

Zamiana är född på Kurozweki och flyttades till Janow Podlaski när Kurozweki-hästarna delades upp. Hon fick 6 avkommor på Janow innan Maud och Lennart Arnrup köpte henne på Silent Sale.

Hennes avkommor:
2000 sto, skm Zapora (Ararat)
2001 valack, br Zmiennik (Emigrant)
2002 sto, br Zariba (Wojslaw)
2003 hingst, br Zakus (Gazal Al Shaqab)
2004 valack, br Zakret (Metropolis NA)
2005 hingst, mbr Zabobon (Ekstern)

Zamianas mor Zasluga är efter hingsten Wigor (Elef-Wieza) och undan Zamiec (Czardasz-Zlota Iwa). Zamiec lämnade även Zadra (e. Dambor), som importerades till Sverige 1986 av Erik Melander. Hon är bland annat mor till den duktiga distanshästen Ztefan.
1988 importerade Erik även Zadras Bandos-dotter Zaduma. Både Zadra och Zaduma har en del avkommor kvar efter sig även om de båda tyvärr är döda. Zadras dotter Zadexa (e. Exodus) är bland annat mor till galoppören Chack Matt.

Zamiana är den första av tre helsyskon. Helsystern Zaza är född 1995 och brodern Zelant föddes 1996. Zelant står sedan ett par år i Norge hos Torhild Hamre.

Jag får ta och komma ner och hälsa på dig snart och titta på dina nyförvärv Madde! :rofl:

Anette

Alla tips är välkomna, nämn gärna om de är polsk/egypt/eng/rysk osv! :idea:

//Camilla

Hej! Jag har inte alls koll på vad ditt sto skulle kunna passa bra ihop med rent "stamtavlemässigt" (men det finns det kanske andra som gör här). Jag skulle nog behöva veta lite mer.

Vad upplever du är stoets bra och dåliga sidor? Vad vill du förbättra/förändra och vad vill du ha avkomman till? Är det några speciella "talanger" eller egenskaper du är ute efter? Är det något du absolut inte vill ha hos hingsten/avkomman?

kl

Är det någon här som vet något om stoet Sweet nicolina e. Samba u.Noureena eller hennes stam? Kanske till och med har bilder?

Tänk vad bra med en levande uppslagsbok i den nära bekantskapskretsen......:rofl:

Utan dig Anette så hade man stått sig slätt några gånger. Tack ännu en gång!

madde++++

En fråga från en amatör.

Vad kostar det att ställa ut en arab och vad kan en handler kosta och hur får man tag på en bra handler?

Har aldrig ställt ut men skulle vilja.

/M

Hej!
Anmälningsvagiften brukar ligga mellan 250 kr upp till 500 kr.
Sdan kostar boxen att hyra, vilket föredras när man åker långt.

Ibland får arrangörerna tag i billiga anläggningar, bra biljetter till domarna, boende osv och då kan det vara lite billigare och ibland tvärtom.

Förresten har jag hört skvallras om att det kanske blir utställning här uppe i sommar. Spännande, hoppas det blir lika lyckat som när jag var ansvarig ;) :bump:

Li

Va kul! jag har också ett sto i från honom och Fatumee född 01.
Hon rids också barfota. Hon har kanon hovar.:)
Hur får man reda på hur många avkommor han har?

Har tyvärr inga bilder, men det kanske finns någon annan som har det?
Sweet Nicolina (f-67) var bl.a. mamma till AB-premierade hingsten Mustang ox 839 FA 43/71-76 (e. Mustafar) som var godkänd för araber, anglo- och shagyaaraber samt halvblod och ridponnier.

Sweet Nicolina representerar det klassiska, engelska Crabbet-blodet! :bow:
Hon har också lämnat den premierade hingsten Nicodar samt championstona Exotica och Polonia.

Sweet Nicolinas far, Samba, (f-63) var uppfödd av Cecil G. Covey (Crabbet Stud) och importerades till Sverige 1967 av Asta Olsson (Hammershus stuteri) och exporterades till Tyskland 1987. Här hittar du en (grynig) bild på honom + stammen http://www.allbreedpedigree.com/samba5
och mamma Noureena (f-62) http://www.allbreedpedigree.com/noureena med bild på bl.a. morfar, Greatheart http://www.allbreedpedigree.com/greatheart - även han av Crabbet-linjer.
Lycka till i letandet!
/Anne

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 585
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka