Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det är rätt skrämmande. Inte att det finns många under 30 poäng (jo det också...) men att vissa av dessa >30 poäng verkar i avel?!

Kastrera Mera!

Nej, endast en gång. ;)

Men jag tror att 24 poäng är "bottenrekordet" för en arabhingst på avelsvärdering hittills.

Jag tror att det var ponnygaloppören Kahir som slog till med 24 poäng.
Jag vet inte hur det blev, men jag hörde att han skulle används till ponnyavel.:smirk:

TIllägg, jag kollade, han hade poängen 24, med 4a på arabtyp och ben.

Senast ändrad:

Hej hopp allihop!

Jag har en annan fråga, hur många här är intresserade av en "sadelkurs"? Jag får såååå många frågor ang. sadlar till araber, både western och klassiska så jag funderar på att försöka göra en kurs med ett sadelproffs som kan araber. Den skulle vara i Katrineholm i såfall.

Mvh Pernilla

Jag vill! Är jätte intresserad! Bra initiativ! :banana:

Vet någon om det finns nån hingst i Sverige e Khidar som betäcker? Är skapligt såld på just Khidar :p

Jag följde honom i några år och han vann och han vann!
Flera ggr fick han utmärkelse i SAHF för sina bedrifter
på ponnygaloppen. Stark och med vinnarvilja.
I avelsboxen borde han trots det inte vara.
Men meriter har har!

Vet någon om det finns nån hingst i Sverige e Khidar som betäcker? Är skapligt såld på just Khidar :p
Ja, Khadir på Midnight Light Arabians i Umeå. Han är dock bara två år, men finns troligen tillgänglig nästa år.

Du har även Mambo på Wilza Arabstuteri i Årsunda (Gästrikland).

Carina på Silver Arabians

En avkomma till Glaz som visat resultat, Enza u. Exanadu. I sin tur mamma till Estetica, Opprevas stjärnsto. I tredje led bara srputar det ut stjärnor!

Pasha Farid!?
Skulle vilja veta mer om denna svarta hingst.
Är det någon som vet vad han presterat och hur hans temprament är?

Han har inte gjort något alls vad jag vet. Såg honom på avelsvärderingen -04. Tyckte inte om det jag såg: för det första är han inte svart, utan brun. för det andra såg han ut som en tekanna. Lång rygg, en hals som såg ut som om den var nerstucken i kroppen. Inga rörelser och sneda ben. Han blev klass IV om jag inte minns fel. Han hade verkligen ingen utstrålning alls. Gapade och skrek så vi inte hörde något alls. Nej, den tyckte jag inte om. Han har nog lämnat avkommor som är bättre än han själv (även om det nog inte var någon större prestation).

madde++++

madde++++

Tja, han fick i alla fall 34 poäng (8-7-6-7-6) på avelsvärderingen, inte så tokigt för att vara arab.

Nä, det är klart.:crazy: Men just det året var ju AJA Sanagor där och fick 43 p och Piraten fick ju 42 det året. :d Det var ju några som inte kom upp i 30 också om jag inte minns fel..... Vad heter han den där vita med korta ben? ;)

Så han var väl en medelmåtta egentligen....... inte bäst och inte sämst. Om man nu vill ha en tekanna.

madde++++

Sedan får man ju inte glömma..
De har ändock visat honom, att de sedan inte tar "hänsyn" till resultatet är en annan femma.
Tycker nog att det är ännu värre med de hingstar som används utan att vara visade.
Vad hade dessa fått för poäng vid visning?
Kikar man efter ponny till barnen hittar man lätt "arabhingstar" som man aldrig hört talas om.
Funderingarna kommer, har de betäckt bara detta sto eller fler osv..
mvh El

Senast ändrad av en moderator:

Hmm, är det inte meningen? Att hingsten ska lämna bättre än vad han är själv? För mig är det en bra hingst, önskar att alla var såna. Missförstå mig nu rätt - jag menar ang nedärvningen inte ang något resultat.

Självklart så är det så att drömmen är att hinstar och ston ska lämna bättre än de är själva, har man en hingst som är sämre så är det ju inte så svårt att lämna bättre avkommor.....:crazy: Det var liksom så jag menade. Därmed är inte sagt att alla sämre hingstar ska verka i aveln.

madde++++

Hejsan!

Har bara en undran om vad ni tycker om hingsten Sapak e. Pakistan u. Sakia ?

Sätt in en bild på honom.

madde++++

Probat är väl ett exempel på en hingst som fick bättre avkommor än vad han själv var?
// Linda

Probat är väl ett exempel på en hingst som fick bättre avkommor än vad han själv var?
// Linda
Probat var ett jättebra exempel på det. Han var inget märkvärdigt själv. Självklart måste målet med all avel vara att avkomman ska bli bättre än både sin far och sin mor. Fast i praktiken handlar det väl oftast om att välja hingstar som förbättrar stoet.

Men bara för att en hingst (eller sto) får bättre avkommor än sig själv så är det ju inte säkert att han/hon hör hemma i avelsboxen. Det är en viss skillnad på om en 25-poängshäst får 30-poängsavkommor än om en 37-pängshäst får 42-poängsavkommor.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 585
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka