Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

KL

Får man hoppa in med en fråga från en novis här?

Jag har surfat lite och upptäckt att det faktiskt finns flera arabuppfödare i mitt län (norrbotten), roligt tycker jag. Har börjat fundera i den banorna att en arab som nästa häst skulle nog kunna vara ngt. Men frågan är ju då hur man som novis sållar agnarna från vetet när det även för insatta verkar svårt.

Vad ska man titta på och finns det någon sorts samlad lista för poäng/resultat på arabhingsta i avel så att man har ngt att gå efter? Är ju roligt att titta runt lite så att man den dagen det är dags har nån sorts hum om stam och annat.

Hej Cilva!

Det är roligt att se att arabaveln kommit på frammarch även här i norrland.

Angående hingstar så finns det några gamla - och nya som är intressanta.

Överkalix: Här finns Eurythmics, skm e: Wadim u: Emancypacja som endast fått en avkomma hittils men väntar fler nästa år. Han är avelsvärderad klass 1 och friröntgad från OCD samt cystor.
En spännande hingst som bara har börjat sin karriär, både inom show, ridning och avel.

Luleå: Etman skm e: Gil u: Etruria. meriterad både inom show och galoppen. Årets arabgaloppör-94 och rikschampion 1992 bla.
Ingen info om röntgen hittar jag.

Piteå: Chopin br e: Etat u: Cesanne bla bästa danska unghingst.
Hittar ingen info om röntgen.

Boden: Gharabi skm e: Girlan Bey u: Gemini. Endast 1 år, på väg mot sitt 2:a. Ingen info om röntgen, inga kända meriter ännu.

Boden: Pakistan e: Flak u: Prolarna
Jazz e:Glaz u: Jutrzenka
El Fawor e: Fawor u: Elektroda
Hingstarna har många olika meriter, orkar inte leta reda på dom nu - kontakta Snazzys kennel!

Piteå: Bey Gali e: FS Bengali u: Aja Bey Khateyna
Klass 2 hingst (41 på exteriören), 3:a riks, klassvinnare Bollerup, Kumla unghingst champion mm. Hittar inga röntgen resultat.

Det är några jag kommer på på rak arm.
Om det endast var uppfödare du var ute efter kan jag PM:a dig de uppfödare jag kan rekommendera då jag träffat de flesta...

Mvh Li

Senast ändrad:

Har kikat lite på en del av hemsidorna där de här hingstarna finns men blir ju inte så mkt klokare av det.

Har araberna någon annan sorts bedömningssystem på visningar? Har fått för mig det när jag läst att de fått väldigt mkt poäng.

Pm:a gärna, har ingen aning om vad som är tecken på seriositet och inte.

Jamen just ja!

Då har jag ju sett honom!
Tyckte han gjorde det bra, tänk det var en liten rysare mellan Kaiser och Premier. Samma sak mellan Psynderella och Rebecca...

Li

Sen är ju frågan vad olika personer anser vara "bättre". ;)

Högre exteriörpoäng? Lättare i modellen? Grövre i modellen? Extremare huvud? Snabbare på galoppbanan? Går bättre på utställning? Flashigare trav? Att den blir svart? Bättre benställ? Stabilare psyke? Showigare psyke?

Senast ändrad:

Jag förstår inte heller? :confused: Har du fått arga PM från Bukefalos Förenade Probathatare?

Bara inte maffian vart framme!

Allvarligt talat. Bra fråga Bew. Vad är bättre?
Jag tror Carina menade exteriör p på avelsvärderingen.
Den bör ju allitid ligga på en viss nivå.

Li

Det tror jag också. Men jag kan tänka mig att om allt arabfolk här på Buke hade ett och samma arabsto och vi skulle få ge förslag på vad som skulle "förbättras" med henne, så skulle det förmodligen kunna vara ganska olika saker.

Uppenbara exteriöra fel skulle antagligen alla vilja få bort men sen då? Och det skulle förmodligen finnas olika teorier om vilka hingstar eller blodslinjer som skulle kunna åstadkomma dessa förbättringar.

Förstår inte heller det olämpliga???
Hoppas du inte fått kritik via pm... alla har ju rätt till sina åsikter o inlägg.

Förstår inte heller det olämpliga???
Hoppas du inte fått kritik via pm... alla har ju rätt till sina åsikter o inlägg.
Inte jag heller. :confused: Hoppas du inte tog mitt inlägg som kritik. :crazy: Jag är en stor fan av Probat-linjerna. Jag har ju speciellt importerat det genom Alegro-semin, t o m.

Carina på Silver Arabians

Helt off...
Jag blev lite glad häromdagen när jag fick ett mail....
Där jag fick veta lite mer om Salles avkommor. Fick veta 2 nya...
Uppskattas väldigt.
Sen fick jag 2 mail från ägare till avkommor...fick veta lite om meriter, typ osv...
Allt på några dagar...känns jättekul.
Väntar på lite bilder till hemsidan...

Tänkte ev ställa Salle i skåne nästa betäckningsäsong... vem vet...kanske kan han vara intressantare där än här...
Köra en Madde...;) Byta del av landet menar jag...
Sen är väl Madde iofs en baddare på att marknadsföra sin kuse..:bow:

Lånar knappen...

Idag har jag haft min första spekulant här som tittat på min Kulakbebis. Det hela gick jättebra! Fölis skötte sig exemplariskt och spekulanten verkade nöjd med det hon såg. Nu väntar jag bara på att hon ska höra av sig under veckan som kommer och lämna definitivt besked. Håll tummarna för mig att det blir köp av! Den här tjejen verkar jätteseriös och bra på alla sätt. Jag vill väldigt gärna sälja till henne!! /AFF

Håller tummarna. Den Kulak 2 åringen jag sett härupp är skitsnygg.
Morfar Exodus.

Kan ju vara så att han inte nog med att han är med överallt: Han vinner ju också!:) och tittar man på hans ungar så kommer de små nog komma snart.

Det är ju faktiskt så att ALLA har precis samma möjligheter;), men hur många gör något????? Livet i ett nötskal skulle jag vilja kalla det. ;)

madde++++

*kl*

Jag sitter i hingstletarträsket och skulle vilja ha tips!
Vad tycker ni går ihop med den här stammen:
e: Etic (Etat x Estrada) u: Coppelia Chayenne (Coppelia x Fynd)

Alla seriösa tips är välkomna! Pm:a om ni inte vill lägga ut det här!
Kom igen nu! :D

Ja visst är han fin "min" lille Sapak... Han går här hemma och är tjock nu... hahaha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 585
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka