Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Glaz är väl den hingst som hade flest avkommor på 90-talet, men hans avkommor har inte visat några prestationer att tala om.
Han har desto fler som gått bra i utställningsringen, men tycker ni att han är en "bra" hingst?
Ingela

Hej Ingela!

Jag har träffat på endel Glaz avkommor när jag är ute och håller cliniks och jag måste säga att dom har varit väldigt bra att jobba med:) Sen har jag även träffat några ute på tävlingsbanorna i western, mycket stabila och trevliga!:love:

Mvh Pernilla

Jag är jätteintresserad! Sadlar och araber är ju ofta en inte helt enkel kombination. ;)

Jag lyssnar gärna på både western och klassisk inpassning men även någon som kan prata bomlöst vore intressant.

Är det någon som vet lite fakta om hingsten Saturn
vad han gör osv Tack på förhand:)

Jag vet inte om du kommer att få något bra svar på din fråga här:angel:.
Saturn har provat på det mesta. Galoppresultaten är inte de mest strålande men han har visat att han klarar av stora fysiska påfrestningar inom galopp, point to point, team chase, distans, mm. De få avkommor jag har sett har varit arabtypiska. De flesta mörkbruna.

// Linda

Vår bygdegård är fräsch o de tar 400:-.
Ligger lätt tillgängligt från E4an.
2 mil norr om uppsala...men det är kanske åt fel håll...snabbt från stockholm iofs.
Vore ju kul om något kunde hamna någon annanstans än i örebro trakten jämt:angel:

Senast ändrad:

Vore ju kul om något kunde hamna någon annanstans än i örebro trakten jämt:angel:

Jag har inte propsat på att det ska vara i Örebro, tvärt om så skrev jag att jag personligen inte drog mig för att åka.

Vilka arrangemang har sahf ordnat i örebro, förutom utställningar, som givetvis ordnas där det finns folk som vill jobba med dom?

Nej inte SAHF, det är Madde som varit duktig på att arrangera en massa.
Fölmönstring,hingstvisning,träningsutställningar.
Fullt förståeligt om hon lägger det där hon bor.

Men sen har vi Kumla utställningen o sportcupen som iofs ligger i strängnäs. O det är ju Ahis som ordnar.

Ny lista:

Helpolska hingstar verksamma i avel i Sverige
Algorytm (Algomej-Aleksota)
Brask (Metat-Ballerina)
Cetat (Etat-Cindy)
Chopin (Etat-Cesanne)
Diesel (Bistro-Digora)
Ege (Europejczyk-Etruska)
Elton (Etnograf-Elizbieta)
Emerald (Eukaplyptus-Etiopa)
Etman (Gil-Etruria)
Faczet (Etat-Facecja) eller om det är hans son Caczet u:Ciara
Fynt (Bomarc-Forexia)
Polder (Probat-Patera)
Mizerak (Espri-Marzeine)
Cawat (Aloes-Celka)
Egmont (Eldon - Emfaza / Eukaliptus)
Barett (Metat - Baletta / Figaro)
Preference (Pers - Ceremona / Algomej)
Saturn (Alegro - Sarabanda / Bandos)
Emeryk (Etogram - Erotyka / Eufrat)
Orkan /semin (Fawor - Orchis / Banat)
HS Exemplar (Eukaliptus - Elekta / Palas)
Milagro (Gil - Marunka / Mokan)
Nipr (Probat - Nidshem / Gwarny)
Parnassons (Orkan - Penelope / Pepi)
Satyryk (Europejczyk - Sasetka / Engano)
Alt (Pamir - Alejka / Palas)
Falsyfikat (Argo - Fantastka / Palas)
Lekier (Probat - La-Mej / Algomej)
Pakistan (Flak - Prolarna / Probat)
Sakee (Argo - Saradela / Partner)
Garanti (Probat - Galaxja / Aladdin)
Saltomortal (Festiwal-Saldara/Dardir)
Tomahawk (Diesel-Tosca/TC Kashmir)
Eurythmics (Wadim - Emancypacja/Falsyfikat)
El Fawor (Fawor - Elektroda/Engano)
Jazz (Glaz - Jutrzenka/Nimbusz)
Patriarch (Lekier - Prognoza/Etogram)
Girlan-Bey (Pesal - Gracja-Bis/Monogramm) Fast om man ska vara petig, så är han inte definierad som helpolsk. Mamman är efter Monogramm, men född hos en privat uppfödare i Polen. Hade hon varit född på något av de statliga stuterierna så hade han varit helpolsk.
Niezze (Emrod - Niedziela/Chock)
Emeryk (Etogram - Erotyca/Eufrat)

Carina på Silver Arabians
PS Kulak (som någon föreslog) är halvryss...

Senast ändrad:

Vem sa att det var dåligt med helpolska hingstar i sverige???:)
Verkar ju gott om dem...sen hur kvaliteten är vet jag ju inte...

Nej jag tror snarare det är när man börjar lista helegypter, helengelskt, helspanskt osv det börjar tryta. Polskt blod har ju funnits och varit populärt länge här.

Vem sa att det var dåligt med helpolska hingstar i sverige???:)
Verkar ju gott om dem...sen hur kvaliteten är vet jag ju inte...
Ja, när man ser det så här, så... :D Fast i ärlighetens namn så står nog inte alla dessa i allmän avel...

Carina på Silver Arabians

jag sa bara att jag har tröttnat på att all tycker han inte är hållbar men det är han.Hans avkommor har haft jätteraka ben men bara för exteriörpoängen betyder det inte att han är en dålig hingst!:)han hatar att ställa ut sej altså imre det är därför han får så dåliga påäng på sånt.Dessutom fall jag inte för vackra ögon och ståtlig svans som ni sa jag fallde för hans lynne.DET TYCKER JAG ÄR VIKTIGAST!

Som sagt. Han kan ha världens bästa lynne o ridbarhet.
O raka ben. Gången kan variera från gång till gång på en exteriör bedömning...det beror lite på hur spänd hästen är osv...men exteriörpoängen typ, hhb(huvud hals o bål) o ben....där spelar det ingen som helst roll om hästen har en dålig dag eller inte.
Om han tex har lågt ansatt hals ena dagen så ändras inte det till nästa.
Han hade inte världens sämsta poäng på ben. 7 är det många araber som har.
MEN hans typ poäng o hhb är inte acceptabla poäng för att verka i avel.
Sen hur dålig dag man än har så...var inte gången bra...

Man avelsvärderar ju för att få en värdering på hur lämplig en individ är i avel.
Och Imre har ju faktiskt lyckats med en sak som är få förunnade:
På 2 avelsvärderingar få under 30 p!
DET är inte alls om lyckas med!

Bra lynne eller ej...

Li

När det gäller Glaz avkommor är det just inom Western jag har sett några, inom Distansen kan jag just nu bara komma på en, och han gick bara korta klasser.
Är det då så att hans avkommor passar bäst till Western och utställning eller ???
Mycket av vad en hingst anses nedärva beror på hos vilka avkommorna hamnar eller hamnar hästarna ofta i den diciplin som passar dom?
Eller om Eldorado fått betäcka dom bästa utställningsstona, hade han då haft avkommor som gick bra på utställning, eller hade dom blivit bra galopp och distanshästar ändå?
Man kan ju inte låta bli att undra.
På AL diskuterar dom om det är så att arabgaloppen är på väg att avla fram ett Engelskt Fullblod igen, mycket beroende på att dom Franska araberna ser ut som Engelska Fullblod.
Jag har ingen röd tråd bara funderingar.
Ingela

Det var ju nån hingst som var med ett år som lyckades klämma till med 24 poäng (tror jag det var). Men honom har jag inte hört någonting om sedan dess så jag antar att ägarna lyssnade på kritiken och beslöt sig för att kastera honom.

Mycket beror givetvis på hos vem avkomman hamnar.
Om vi tex tittar på Briar så hoppar han bra...har en lysande hoppstam ,o ordinära gångarter. Lik förbaskat så är han världens högst rankade dressyrhingst i avel.
Beror givetvis på att han hamnade hos en dressyrryttare.
Men trots att han bevisat sig mer än någon dressyrhingst e Gaspari..så väljer de som avlar dressyr honom inte...just för hans hoppstam. De vet att stammen talar för hoppning o inte gång o att han just hamnade hos en dresyrryttare gör ju inte att avkommorna gör det.
De som avlar hoppning vill inte heller ha honom för han har inte bevisat att han kan hoppa på hög nivå....

Svårt att vara högst rankad dressyrhingst i avel i världen o ha "fel" föäldrar.

Nej, endast en gång. ;)

Men jag tror att 24 poäng är "bottenrekordet" för en arabhingst på avelsvärdering hittills.

Ja det var väl en svart hingst? Den är kastrerad för jag såg den någonstans och mindes hästen och namnet ;) valack var den då...

Ja det var den jag tänkte på, Men jag gjorde en snabbkoll nu och han fick 25 inte 24 poäng. Men faktum är att det är ganska många som hamnat under 30 poäng.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 585
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka