Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

har väl inte skrivit så mycket i denna tråden... men har följt den ett tag.
Kanske borde jag presentera mig :angel: heter mikaela och bor i värmland och har ett gäng araber :love: närmare bestämt fem ston och en nykastrerad hingst som nu ska säljas. Valde att kastrera honom då han var ganska vanlig...... bilder finns i denna tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=816290

Har precis börjat att titta på hingstar till nästa säsong och jag tycker att det är jättesvårt. Inte så många som verkligen tilltalar mig..
Dessutom är det svårt att hitta information om några men denna tråden är ju kanon, mycket information...

Har kikat lite på hingsten Turki Al Rayyan någon som sett honom live?

Är det någon som vet lite fakta om hingsten Saturn
vad han gör osv Tack på förhand:)

Saltomortal är helpolsk. Vi diskuterade saken för 20 sidor och 400 inlägg sedan i den här tråden. Där skrev jag en förklaring om varför. Länkar till den istället för att göra det igen.

Carina på Silver Arabians

PS I Salles fall så är Festiwal född på Michalow, Dardir på Michalow, Algier på Nowy Dwor, Exelsjor på Janow Podlaski och Sake på Janow Podlaski. Då har du "täckt upp" hela stamtavlan bakåt.
Tack...minnet är bra med kort...
Då får jag lägga in honom på listan också då...:)

Egmont (Eldon . Emfaza / Eukaliptus)
Barett (Metat - Baletta / Figaro)
Preference (Pers - Ceremona / Algomej)
Saturn (Alegro - Sarabanda / Bandos)
Emeryk (Etogram - Erotyka / Eufrat)
Orkan /semin (Fawor - Orchis / Banat)
HS Exemplar (Eukaliptus - Elekta / Palas)
Milagro (Gil - Marunka / Mokan)
Nipr (Probat - Nidshem / Gwarny)
Parnassons (Orkan - Penelope / Pepi)
Satyryk (Europejczyk - Sasetka / Engano)
Alt (Pamir - Alejka / Palas)
Falsyfikat (Argo - Fantastka / Palas)
Lekier (Probat - La-Mej / Algomej)
Pakistan (Flak - Prolarna / Probat)
Sakee (Argo - Saradela / Partner)
Garanti (Probat - Galaxja / Aladdin)
Saltomortal (Festiwal-Saldara/Dardir)

KL

Det vore intressant att veta vilka av dessa hingstar som bara har ett fåtal avkommor, och i så fall varför.

Lika intressant vore att få veta vad avkommorna gjort till de hingstar som producerat mer än ett tio-tal avkommor. Hur pass nedärvningssäkra har dessa hingstar varit i aveln, vad har de gett etc.

devere

Vi skulle ju varit med på minicupen i söndags..men ryttaren var dunderförkyld.
Här är en bild tagen idag... kusen älskar att hoppa...
10okt052.jpg

Vi har ju bara ägt Salle 2.5 år så jag vet inte så mycket.
Han ska enligt uppgift fått ca 22avkommor innan han kom hit.
Här har han betäckt 2 ston.
Han har typ präglat de jag sett utom en exp till finland(urful!!!!)
Flera går western o några är utställda.
Bla Legendaria som fick den enda 20p på typ som delades ut på Bollerup -05.
En del avkommor finns att se på hemsidan.
Han har ju även en rp som tävlar hoppning i finland.

Har jagat uppgifter men det är inte det lättaste...enligt SH finns det endast en avkomma reggad med honom som far medans jag vet att flera ställts ut o exporterats mm ...hur kan det gå till?

PS. Salle själv har inte gjort mycket annat än ställts ut tom 5 års ålder o sedan "red vi in" honom igen som 12 åring. Han hade blivit riden 1 månad innan bruksprovet som 5 åring. Men han älskar att arbeta o har lärt sig oerhört lätt.Ds

Tillägg...glömde svara på varför han inte har fler avkommor....
Han leasades ut i 2 år o det var då han betäckte alla ston... ägaren hade bara ston som var besläktade o gjorde heller ingen reklam för honom som hingst. Han betäckte endast något sto hos uppfödaren/ägaren.

Senast ändrad:

En sak som slog mig när jag tittade på Metats barn och barnbarn är detta:

En av hans söner har bland annat två hingstar, båda gått bra på utställning, avelsvärderade m.m.. Olika mödernelinjer. Men den ena har väldigt många avkommor medan den andre (som är väl så bra) endast har två registrerade avkommor.

Beror detta enbart på marknadsföring/brist på marknadsföring eller vad är det som gör att den ena hingsten, som även han stått till allmän avel endast har två avkommor? Någon som har några idéer?

devere

Vart i landet finns dem??
Kan det vara så att den ena kanske står mer tillgängligt än den andra.
Den ena kanske har mer prestationer eller "hippare" ägare.
Marknadsföring är säkert A o O...då vissa får obegripligt många ston... Går ju tyvärr mode i vissa hingstar.

Fast det där med tungt vs lätt tycker jag verkar vara en trendfråga också. Jag upplever att t ex utställningstrenden just nu verkar gå mot väldigt lätt och i många fall också långlinjerat.

Det i sig sorterar ju bort många polska hingstar (och även Crabbet) som är av en kralligare modell (om man nu avlar för utställningsringen). Jag har tom börjat höra att när folk pratar om en "bruksarab" (jag vet att många här inte gillar termen men den används) så är det ofta en rejälare arab man menar.

Det där med att en hingst får många och en hingst inga alls är nog inte så konstigt. Detta är nu bara en saga.......

Den ena stod på Oppreva och den andra i Värmlands djupa skogar. Den ena visades på en massa utställningar och tävlingar, den andra kom aldrig av gårdsplanen. Den ena marknadsfördes och den andra blev aldrig fotograferad. Den ena hade raka ben och den andra var sned. Den ena hade en "hipp" mamma och den andra inte.

Det finns tusen anledningar till att en hingst inte används, men oftast så beror det väl på dessa. Sen kan det ju också vara så att det pratas mycket om en hingst, och han visas men det kommer inga ston ändå. Då har han väl inte det som folk vill ha. Eller så är inte stammen för dagen intressant.

Jag hade tex Aydin hemma, han marknadsfördes lika mycket som någon annan hingst men fick inte alls lika många ston som jag brukar få. Vad var felet? han var ju den i särklass mest ridmeriterade hingst jag haft hemma.

madde++++

Aydin är inte stor nog för bruksfolket och inte "typad" nog för utställningfolket. Tippar jag. Sen kan jag tycka det är synd att han inte använts mer i ridponnyaveln.

har väl inte skrivit så mycket i denna tråden... men har följt den ett tag.
Kanske borde jag presentera mig :angel: heter mikaela och bor i värmland och har ett gäng araber :love: närmare bestämt fem ston och en nykastrerad hingst som nu ska säljas. Valde att kastrera honom då han var ganska vanlig...... bilder finns i denna tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=816290

Har precis börjat att titta på hingstar till nästa säsong och jag tycker att det är jättesvårt. Inte så många som verkligen tilltalar mig..
Dessutom är det svårt att hitta information om några men denna tråden är ju kanon, mycket information...

Har kikat lite på hingsten Turki Al Rayyan någon som sett honom live?

ingen som vet något om Turki Al Rayyan?

Egmont (Eldon . Emfaza / Eukaliptus)
Tomahawk (Diesel/Tosca (TC Kashmir)

Marknadsförs inte men finn i Strängnäs

Senast ändrad:

Fast det där med tungt vs lätt tycker jag verkar vara en trendfråga också. Jag upplever att t ex utställningstrenden just nu verkar gå mot väldigt lätt och i många fall också långlinjerat.

Det i sig sorterar ju bort många polska hingstar (och även Crabbet) som är av en kralligare modell (om man nu avlar för utställningsringen). Jag har tom börjat höra att när folk pratar om en "bruksarab" (jag vet att många här inte gillar termen men den används) så är det ofta en rejälare arab man menar.

Det stämmer nog. För 15-20 år sen brukade vi reta "bruksarabfolket" i Mälardalen för att de ville ha en häst som såg ut och rörde sig som Gaspari, men med ox efter sitt namn...

Får man passa på att ställa en fråga när det finns så många kunniga människor samlade i samma tråd? Hur i hela friden kommer det sig att en klass III hingst är godkänd för avel? Vad kan en sån hingst överhuvud taget tillföra? Att den inte är kasserad kan vi ju tacka det idiotiska premieringssystemet för, som kallar allt som visas för avelsvärderat istället för dess rätta namn, men hur kan en rasförening ha så låga krav att en klass III hingst blir godkänd enligt rasvisa bestämmelser?

Jag gör en insats och sammanställer hela listan, samt lägger till några på slutet

Helpolska hingstar verksamma i avel i Sverige
Algorytm (Algomej-Aleksota)
Brask (Metat-Ballerina)
Cetat (Etat-Cindy)
Chopin (Etat-Cesanne)
Diesel (Bistro-Digora)
Ege (Europejczyk-Etruska)
Elton (Etnograf-Elizbieta)
Emerald (Eukaplyptus-Etiopa)
Etman (Gil-Etruria)
Faczet (Etat-Facecja) eller om det är hans son Caczet u:Ciara
Fynt (Bomarc-Forexia)
Polder (Probat-Patera)
Mizerak (Espri-Marzeine)
Cawat (Aloes-Celka)
Egmont (Eldon - Emfaza / Eukaliptus)
Tomahawk (Diesel-Tosca/TC Kashmir)
Eurythmics (Wadim - Emancypacja/Falsyfikat)
El Fawor (Fawor - Elektroda/Engano)
Jazz (Glaz - Jutrzenka/Nimbusz)
Patriarch (Lekier - Prognoza/Etogram)
Girlan-Bey (Pesal - Gracja-Bis/Monogramm) Fast om man ska vara petig, så är han inte definierad som helpolsk. Mamman är efter Monogramm, men född hos en privat uppfödare i Polen. Hade hon varit född på något av de statliga stuterierna så hade han varit helpolsk. :D

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

det beror på att man får avla på alla araber, och det är för att stamboken är sluten. och det är inget vi i sverige har bestämt, utan det gäller alla araber världen över...
tyvärr...

det enda vi kan göra att att ge ut så mkt information som möjligt så att folk vet att de hästarna har dåliga poäng osv, men det är inte lätt när folk tänker med plånboken istället för skallen...

det enda vi kan göra att att ge ut så mkt information som möjligt så att folk vet att de hästarna har dåliga poäng osv, men det är inte lätt när folk tänker med plånboken istället för skallen...

Men det lättaste måste väl vara att betäckningslicensen blir 10 ggr dyrare för en klass 3 hingst?

Men det lättaste måste väl vara att betäckningslicensen blir 10 ggr dyrare för en klass 3 hingst?

bra idé!

men å andra sidan så får de ju så många sto eftersom de oftast bara kostar typ 2-3000, så det går nog ihop sig ändå...

man måste nog göra något mer oxå...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 585
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka