Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag vill i första hand ha en bra arab (läs skaplig exteriör, frisk och vettig i huvudet). Om den sedan är polsk, spansk, egypt, engelsk, mixad eller har trendiga/icke trendiga blodslinjer spelar mindre roll för mig.

Jag har träffat helpolska araber jag inte skulle ta ens om jag fick dem till skänks (vilket jag ibland har blivit erbjuden). Och fantastiska polacker. Och hela skalan däremellan.

Jag vill i första hand ha en bra arab (läs skaplig exteriör, frisk och vettig i huvudet). Om den sedan är polsk, spansk, egypt, engelsk, mixad eller har trendiga/icke trendiga blodslinjer spelar mindre roll för mig.

Jag har träffat helpolska araber jag inte skulle ta ens om jag fick dem till skänks (vilket jag ibland har blivit erbjuden). Och fantastiska polacker. Och hela skalan däremellan.

Jag håller med dig om att det är araben som helhet som är det intressanta, jag går ju inte förbi en häst som skulle passa perfekt för mig bara för att den är egypt tex....

Men för mig har det varit så att det jag söker har jag hittat i den polska. Jag är på jakt efter en ny arab och söker hela tiden, det enda jag hittat som håller ihop på "mitt" sätt är ett 16-årigt gammalt sto. Hon känns lite gammal men men, hon har ändå det jag söker. Hon är inte helpolsk....;)

Mvh Pernilla

Fast min lilla lillstumpa är faktiskt helt ok även om hon är 25% Egypt och inte en hel och hållen polack ;) :D
Annars är jag oxå en "polackälskare" av hela mitt hjärta. :love:

Bliq4b.jpg

Bara för att hon är så söt att jag inte kan låta bli ;)

//Anna

Bliq är sååå fin!:love::love::love: Va häftig färg hon har nu, lite islandshästfärg, hehehe ;) Tycker ändå att hon är jätte lik sin farmor, Nieszpora!

kramis Pi

Varför inte försöka göra en inventering vad det finns för hingstar med polska linjer?

Börjar litet smått så kanske andra kan fylla på....

Algorytm (Algomej-Aleksota)
Brask (Metat-Ballerina)
Cetat (Etat-Cindy)
Chopin (Etat-Cesanne)
Diesel (Bistro-Digora)
Ege (Europejczyk-Etruska)
Elton (Etnograf-Elizbieta)
Emerald (Eukaplyptus-Etiopa)
Etman (Gil-Etruria)
Faczet (Etat-Facecja) eller om det är hans son Caczet u:Ciara
Fynt (Bomarc-Forexia)

Fyll gärna på

devere

Jag fyller på med:
Egmont (Eldon . Emfaza / Eukaliptus)
Barett (Metat - Baletta / Figaro)
Preference (Pers - Ceremona / Algomej)
Saturn (Alegro - Sarabanda / Bandos)
Emeryk (Etogram - Erotyka / Eufrat)
Orkan /semin (Fawor - Orchis / Banat)
HS Exemplar (Eukaliptus - Elekta / Palas)
Luxor (Eknatron - Smyrna / Dardir)
Milagro (Gil - Marunka / Mokan)
Nipr (Probat - Nidshem / Gwarny)
Parnassons (Orkan - Penelope / Pepi)
Satyryk (Europejczyk - Sasetka / Engano)
Alt (Pamir - Alejka / Palas)
Falsyfikat (Argo - Fantastka / Palas)
Lekier (Probat - La-Mej / Algomej)
Pakistan (Flak - Prolarna / Probat)
Smasc ( Fax - Smyrna /Dardir)
Sakee (Argo - Saradela / Partner)
Garanti (Probat - Galaxja / Aladdin)

Varken Luxor eller Smasc är helpolska. Luxors far är av egyptiska blodslinjer. Smyrna (mor till både Smasc och Luxor) är av engelska linjer, alltså inget polskt blod där heller. /AFF

hihi et var inte svårgissat ;) jättesöt liten häst!!! :love: Har du kvar Nasdaq förresten? Han är ju en fin hingst!

På tal om uppräta kotor och konstiga ben. Det här är ingen arab men... Amerikanarna kan sannerligen det här med att ta saker till det mest extrema. :crazy:

highwaterbooty.jpg

Herregud! Det där ser ju ut som en hästversion av belgian blue-kossorna. Usch och fy!

Nasdaq är såld till en dressyrtjej i Norrtälje sedan snart ett år tillbaka.
Tyvärr är han dessutom kastrerad.
Fast det är nog mest jag som sörjer... :cry:
Jag visste att hon skulle kastrera redan när hon köpte. Men jag ville att han skulle få ett bra varaktigt hem och det fick vara viktigare än att han behöll kulorna.
Jag hann få en riktigt fin avkomma ilallafall så vi får hoppas att hon får ha hälsan i behåll :D

/ Anna

Maila mig gärna bilder, men nu var jag ju ute efter att få se Ege's benställning.

Men om nu det är så intressant: så varsågod du är välkommen hem till mig. Du bor väl inte mer än 5 mil bort? Måste ju vara bättre att se honom "live" eller? Foton kan ju fejkas..........

madde++++

Jag kanske skulle ta och åka en runda, du bor väl inte så långt ifrån Nafayette?
Har du inga bilder på honom så kan jag ju fota och lägga ut här, för det borde väl vara fler än jag som gärna vill se ordentliga bilder på hingstarna?

Jag tycker inte det är många bilder i denna tråd som kan ge en bild av hur hingstarna är byggda exteriört.

Men om nu det är så intressant:
madde++++

Ja, det är väl klart att det är intressant!:confused:
Jag vill gärna se hur alla möjliga hingstar ser ut i benställningen, speciellt om de är av sveriges mes använda.

Jag kanske misstolkar dig, men det känns som om du inte själv tycker det är intressant?

Vet tyvärr inte var Nafayette bor.... men slå en pling först bara.

madde++++

Nu skickade vi samtidigt, klart att det är intressant, han är smal mellan fram men har korrekta ben.

Hmmm.ingen som svarade mig....kan Saltomortal kallas polsk???
Är han så låg klass så ni inte ens vill svara?
Jag undrar seriöst eftersom jag inte är så insatt i arabaveln.
Vet att Aswan inte är sådär himla önskvärd. Var det han eller Palas som såldes eller togs till ryssland från polen....men det är ju dock polskt blod även om han exporterades. Eller är jag helt ute o cyklar nu?:confused:
http://www.allbreedpedigree.com/saltomortal

Hmmm.ingen som svarade mig....kan Saltomortal kallas polsk???
Är han så låg klass så ni inte ens vill svara?
Jag undrar seriöst eftersom jag inte är så insatt i arabaveln.
Vet att Aswan inte är sådär himla önskvärd. Var det han eller Palas som såldes eller togs till ryssland från polen....men det är ju dock polskt blod även om han exporterades. Eller är jag helt ute o cyklar nu?:confused:
http://www.allbreedpedigree.com/saltomortal
Saltomortal är helpolsk. Vi diskuterade saken för 20 sidor och 400 inlägg sedan i den här tråden. Där skrev jag en förklaring om varför. Länkar till den istället för att göra det igen.

Carina på Silver Arabians

PS I Salles fall så är Festiwal född på Michalow, Dardir på Michalow, Algier på Nowy Dwor, Exelsjor på Janow Podlaski och Sake på Janow Podlaski. Då har du "täckt upp" hela stamtavlan bakåt.

Senast ändrad:

En annan sak som jag sett när jag gått igenom stamtavlor är hur genomtänkt polsk avel har varit/är.

Tittar man på de hästar vi idag har i Sverige som har polska linjer bakåt så har i alla fall jag kunnat på mina egna och en del andras att polackerna har konsekvent avlat tung/lätt hingst, dvs varannan linje har varit en hingst av lättare linjer och i nästa generation har man gått tillbaka till grundmaterialet som kanske varit något tyngre i typ/kropp. Ex vis Krzyzyk/Ibrahim/Krzyzyk osv.

När hästarna sedan kommit till Sverige har man i de flesta av de fall jag tittat på inte alls kunnat hitta denna röda tråd, utan man kanske har lagt på tungt på tungt, om Ni förstår vad jag menar.

Det som fortfarande saknas, tycker jag, är att få information om vad olika hingstar ger, med olika typer av ston. Utan den informationen blir ju mycket av aveln ett rent vågspel.

devere

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 585
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka