Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag tror mycket handlar om mode och säkerhet.
Alla VET att Oppreva tar inte in en halvdan hingst. Det är både kunskap OCH erfarenhet bakom deras val som faktiskt ingår i deras eget avelsprogram.
Dom har många olika typer av ston med olika typer av typer och hingsten ska alltså typ och stammässigt passa dem.
Då passar dom även till stor del av Sveriges ston och stoägare.

Säga vad man vill, men J och B är otroligt kunniga.
Vill man åt ren prestation finns det kunniga som ex Genberg att vända sig till.
Men 2007 val hos Oppreva - Emil är startad i galopp och meriterad där så ren show var det inte.
Olika mode till olika behov! :banana:

Mvh Li

Hmmm funderar...
Man kanske kunde lägga in en liten rabatt vid registrering av avkomman efter hingst med högre poäng.

Kanske kan man då även få de som väljer "billigt" att tänka om.
Men det gäller ju då att man har dels föreningen bakom sig samt reggningen.

Bara en lite fundering.

mvh El

Aydin är inte stor nog för bruksfolket och inte "typad" nog för utställningfolket. Tippar jag. Sen kan jag tycka det är synd att han inte använts mer i ridponnyaveln.

Kan bero på att han inte får stona dräktiga...
Enligt ASRP statistik..

Glaz är väl den hingst som hade flest avkommor på 90-talet, men hans avkommor har inte visat några prestationer att tala om.
Han har desto fler som gått bra i utställningsringen, men tycker ni att han är en "bra" hingst?
Ingela

Det stämmer nog. För 15-20 år sen brukade vi reta "bruksarabfolket" i Mälardalen för att de ville ha en häst som såg ut och rörde sig som Gaspari, men med ox efter sitt namn...

Får man passa på att ställa en fråga när det finns så många kunniga människor samlade i samma tråd? Hur i hela friden kommer det sig att en klass III hingst är godkänd för avel? Vad kan en sån hingst överhuvud taget tillföra? Att den inte är kasserad kan vi ju tacka det idiotiska premieringssystemet för, som kallar allt som visas för avelsvärderat istället för dess rätta namn, men hur kan en rasförening ha så låga krav att en klass III hingst blir godkänd enligt rasvisa bestämmelser?

Amen...
Hur kan en avelsförening värd namnet ha sådana hingstar i avel...

Sedan är ju denna avel mer prestationsinriktad. Finns en MÄNGD duktiga ridponnyhingstar med prestationer.
Komkurransen är nog hårdare inom denna avel oc att få många ponnyston ..
Ja det är nog inte lätt.

Tilläggas skall att vi själva letade hingst till vårat ponnysto i våras.
Jämförde då ridponnyhingstar och arabhingstar. Från början var vi inne på att betäcka med arab.
Dock efter att ha kikat på prestationer, avkommor m.m föll valet istället på en ridponnyhingst.

Obs! Denna betäckning var inte billig slutade på runt 10000kr men då det som sagt var fanns mer resultat och prestation hos både hingst och avkommor föredrog vi honom framför att betäcka med arabhingst.
mvh El

Senast ändrad av en moderator:

Jo men han har fått ston men väldigt låg dräktighetsprocent...
Det har ju inget med hur duktiga de andra är att göra..

Det jag ville peka på var mer ett konstaterande av hur polackerna avlade, och hur man frångått den "principen" på många håll i Sverige, i vissa fall redan när hästarna kom till Sverige.

Rent logiskt borde det ju bli så att förfinar vissa drag (ex vis förbättrar huvud, hals) medan man behåller volymen genom att systematiskt blanda på det sätt som polackerna gjorde.

Vill man förfina ännu mer så försöker man lägga "lätt" på "lätt" och får då en lättare typ av häst?

Vad jag var ute efter att belysa var systematiken i aveln, sedan är jag väl medveten om att vi alla har olika avelsmål och vad vi tycker är viktigt i aveln.

När det gäller Din saga Madde så är det väl rimligt det Du säger att en hingst som marknadsförs och syns får fler ston än en som bara står hemma på gården. Men om nu de här två hästarna har identiska utställningsmeriter sedan tidigare (den på gården kanske rent av är mer meriterad), lika "bra" stamtavlor etc etc, så blir det ju marknadsföringen som skapar efterfrågan. Gick man på stammar och prestationer så borde efterfrågan vara större på den hingst som knappt har några avkommor, eller finns det ytterligare faktorer som styr?

devere

Hur går det med avelsmötet som skulle hållas i november? är det något datum bestämt?
Risken finns att alla blir uppbokade på annat om det inte kommer ut info snart.
Ingela

För dyra lokaler, CK och jag kollar. Rätt var det är så kommer vi med något.

madde++++

Lånar knapp...
Undrar bara hur många tänker komma?
Vi har lokal på vårat område, ställer man upp alla bord och stolar bör man kunna klämma in ca 40 pers.
Övernattningsrum finns också att låna till rimlig kostnad.
lokalhyran ligger på ca 200kr.
Plats Västerås.
mvh El

Är detta för litet kan jag kolla med en rid & konferansanläggning om de har lediga lokaler samt vad de vill ha.
Måste dock ha en liten aning om hur många platser som behövs, samt om även fika & mat önskas.
mvh El

Ja, det vi pratade om var Örebro, men det är ju inte så långt till Västerås för folk heller. Vad tror ni gott folk? Kan vi köra i Västerås kanske?

madde++++

(Lånar knapp)
Vi har en lokal med plats för 50 sittande vid bord. Fler om det ej behöver vara vid bord. Lokalhyra 100 kr. Men jag kan väl tänka mig att Växjö är för långt om man tänkt sig Örebro från början. ;)

// Anna

Det är en bygdegård kan man säga.
Det kostar endast 100 kr för den här typen av arrangemang, möten o dyl. om det är bybor som hyr lokalen.

// Anna

Bygdegården jag kollat med skulle ha 800 kr. Och den ligger ocentralt, kan man lugnt säga.

Glaz är väl den hingst som hade flest avkommor på 90-talet, men hans avkommor har inte visat några prestationer att tala om.
Han har desto fler som gått bra i utställningsringen, men tycker ni att han är en "bra" hingst?
Ingela

Ett tag var det nästan lite "inflation" i Glaz-avkommor har jag upplevt. Det fanns många till salu första gången jag letade arab (96-97).

Jag har sett ett par avkommor som jag tyckt varit trevliga hos Ingemar Lööf, men överlag så är de avkommor jag träffat på inte varit min kopp te. Det är ju möjligt att han användes på fel sorts ston, vad vet jag.

Hej hopp allihop!

Jag har en annan fråga, hur många här är intresserade av en "sadelkurs"? Jag får såååå många frågor ang. sadlar till araber, både western och klassiska så jag funderar på att försöka göra en kurs med ett sadelproffs som kan araber. Den skulle vara i Katrineholm i såfall.

Mvh Pernilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 585
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka