Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ja, han har verkligen lämnat fina avkommor. WH JUSTICE :love: ska jag ha något efter:d
http://www.equidsystem.com/ES-Justice.htm

det är däremot en häst jag aldrig skulle vilja ha ett föl efter.
har har super fint huvud och hals, riktigt riktigt snyggt!
men sen har han lång kropp och till det korta ben, och så är han dessutom högre i rumpan än i manken, och ser även ut att ha lite tendens till att vara svankryggig...
jag kan dock inte uttala mig om hans avkommor, de kanske inte alls har hans brister, men det har jag ingen anning om.

ägarna verkar vara medvetna om detta då det mest finns bilder på just huvud/hals...

Kathleen: Jag är glad för din skull tycker det är jättekul att det kommer BRA svarta hästar till Sverige. Dessa kan jag ju också använd om jag vill istället för att ta in semin från USA tex. Han är ju som du säger svart och inte fux, det är nog fuxfärgen jag är allergisk mot mest:). Men alla gillar ju olika saker: Nu gillar jag och Kathleen SVART!

Hade jag velat ha det blodet så hade jag ju köpt American Hero istället, men jag valde ju Lilla svart. Ta det som ni vill!

madde++++

det är däremot en häst jag aldrig skulle vilja ha ett föl efter.
har har super fint huvud och hals, riktigt riktigt snyggt!
men sen har han lång kropp och till det korta ben, och så är han dessutom högre i rumpan än i manken, och ser även ut att ha lite tendens till att vara svankryggig...
jag kan dock inte uttala mig om hans avkommor, de kanske inte alls har hans brister, men det har jag ingen anning om.

ägarna verkar vara medvetna om detta då det mest finns bilder på just huvud/hals...

O yes, den där kroppen får man "på köpet".... Har sett 1 och 2-åringar i långa rader (både IRL och på bild) e. Justice som är långa och sänkta i ryggen. Redan. Undantag finns säkert, han har rätt många avkommor. Jag tycker dock att han verkar prägla avkommorna rätt hårt. Kanske om man har ett sto med riktigt stark, kort rygg? Han HAR ett otroligt vackert huvud och en härlig hals, och det verkar han också dela med sig av. Men det räcker inte för mig, jag vill ha mer!
;)

Du ska vara stolt över din lilla svarta, Madde. (ja det tror jag du är åxå ;))
Och det bästa är för mig med Magnum blod är att han funkar ypperligt!:love:
Folk får säga vad dom vill. Snygga svarta är SÅ läckert, man ack så ovanligt.

Har Justice korta ben? Det har jag inte tänkt på isf.
Lite klen kropp, men han har lämnat riktigt bra.

Li

O yes, den där kroppen får man "på köpet".... Har sett 1 och 2-åringar i långa rader (både IRL och på bild) e. Justice som är långa och sänkta i ryggen. Redan. Undantag finns säkert, han har rätt många avkommor. Jag tycker dock att han verkar prägla avkommorna rätt hårt. Kanske om man har ett sto med riktigt stark, kort rygg? Han HAR ett otroligt vackert huvud och en härlig hals, och det verkar han också dela med sig av. Men det räcker inte för mig, jag vill ha mer!
;)

jag känner likadant, huvud hals, extremt fint... men jag ska ju rida på hästen oxå och då är ju det som spelar minst roll faktiskt huvudet, halsen har ju ändå viss betydelse, men viktigast måste väl ändå vara ryggen och benen? och det känns inte som att han skulle hålla för någon typ av ridning faktiskt...

Dadel: vad har du för sto då? stam? bild?
*nyfiken i en strut!

Vaaarför envisas folk med att luta korten så det ska se ut som hästarna är i uppförsbacke/inte överbyggda? Det syns ju liksom på räckena bakom... :angel:

Alternativt har de väldigt taskigt byggda arenor runt om i världen.

Senast ändrad:

Grattis Kathleen till nyförvärvet!! Och såklart till din med Madde, men det visste du ju redan ;)

Camilla (som också gillar svarta araber, men tyvärr bara har en massa VITA hemma...och en fux!..och en brun...såklart med Magnum i stammen ;) hi hi)

:rofl::rofl::rofl:
Ja varför...det är en bra fråga...ha ha!

Lite korta ben har han, som det ser ut.
Det finns ju svansförlängning, varför inte BEN förlängning? Only in America...

Li

*knapplån*

Har ni sett hastnet.se Mirroh verkar ha blivit valack?! :( Tyckte om honom, men det kanske var svårt sälja hingst?

Jo jag såg det.
För mig gör det inte så mycket, han var inte riktigt min typ.
Jättefin och maffig, men jag kom inte ihåg att jag såg honom på riksen, så det måste betyda att han inte föll mig i smaken!
Säkerligen en fin hingst som har lämnat några söta på Tärenäs.

Men fux...mums....

Mvh Li

Ja, han är valack numera.
Det gäller ju att hitta rätt köpare till en hingst. Kan man inte behålla hingsten själv är det bättre att kastera.
// Linda

Kan man inte behålla hingsten själv är det bättre att kastera.
// Linda

Så sant så sant! Själv har jag väldigt svårt sälja hingstar. Kastrerar dem helst först så man är lite mer garderad mot att de slipper hamna i ensamma små rutor som hingstar som aldrig får några ston...

Fast jag tycker det var synd att de kastrerade. Gillar stammen. Rysk med nästan 30% Crabbet (om jag räknat rätt?). Hingstlinjen fransk, samma som tex Dormane.
Men livet som valack är ju oftast att föredra för en häst.
// Linda

Hur blir egentligen hingstar som kastreras sent? särskilt om de fatt betäcka? sitter inte mycket av hingstbeteendet kvar...*funderar*

Nu var det ju inte sent med Mirroh.

En del tappar direkt och hos en del sitter det kvar längre.
Beror kanske på hur hingstiga de varit som hingst, ofta sitter det mest i hjärnan och vissa rutiner/beteenden osv.
Har varit med om att en 13 årig avelshingst kastrerats och tappat allt vad könsdrift heter, medan en 5 åring slutade aldrig att kaxa och uppvakta stona.
Olika!

Li

Nu var det ju inte sent med Mirroh.

En del tappar direkt och hos en del sitter det kvar längre.
Beror kanske på hur hingstiga de varit som hingst, ofta sitter det mest i hjärnan och vissa rutiner/beteenden osv.
Har varit med om att en 13 årig avelshingst kastrerats och tappat allt vad könsdrift heter, medan en 5 åring slutade aldrig att kaxa och uppvakta stona.
Olika!

Li
Ja, du kan ju fråga vår russvalack... ;) Han är 24 år och efter vad jag har förstått så har han varit valack i minst 20 år. Vilket han inte begriper alls. Han är ledarhingst och pappa till alla våra föl. Basta! :rofl:

Carina på Silver Arabians

Ha ha, knäck honom inte genom att berätta sanningen.
Det kan däcka även den tappraste!

Li

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 585
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka