Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

knapplån

Först och främst: Det talas ju om linjer och hingstar som har lämnat /lämnar cystor. Varför sadant hysch hysch? Finns det nagon hingst i sverige som har använts eller används nu som man vet har cystor?

Jag funderar ocksa pa vad som händer med de hästar som röntgas och visar sig ha cystor? Här ovan vittnar ju flera om cysthästar som fungerar som tävlingshästar, ua pa böjprov och besiktningar...
Blir de utdömda? Eller star man där med en "frisk" pigg häst som helt omöjligt gar att sälja? Det här är ju ett oerhört stort problem. OM det verkligen är sa vanligt som vissa säger. Jag tycker det borde vara den första atgärden att ta - genom statistik ta reda pa hur vanligt förekommande det verkligen är.

Ska man ej låta hingsten betäcka mer om det visar sig att en avkomma till honom har cystor? Eller hur ställer man sig som hingstägare, fast man har en röntgad hingst utan anmärkning? Det kanske inte ens är hingstens fel:confused:

där är en bra fråga. Vad ska man göra om hingsten eller stoet har lämnat cystor???

Tack och lov har jag bara kommit i det dilemmat en gång, Mininas dotter Minerva fick cystor på båda bak, nu har jag tagit Minina ur avel men det är ju bara för att hon är 25 år snart 26. Vet inte om jag skulle betäckt henne igen om jag haft möjlighet. Jag tror det. För man vill inte och kan aldrig erkänna att det är ens egna hästar som är skuld. Det måste komma någonannanstans ifrån......

För det är ju så att det alltid finns två om att göra ett föl. Nu har jag en ettårs sto som är dotter till Minina, hon ska röntgas snart. :crazy: Det kommer att vara sååå jobbigt att vänta på plåtarna. OM det skulle vara så att hon också har cystor så vet jag inte vad som ska göras. Det viktigaste tror jag nog är att det måste forskas om cystor. För ingen VET ju riktigt hur, var och varför, det är bara hypoteser. Sen måste vi ju se positivt på rasen också så inte ALLA slutar avla.

madde++++

knapplån

Först och främst: Det talas ju om linjer och hingstar som har lämnat /lämnar cystor. Varför sadant hysch hysch? Finns det nagon hingst i sverige som har använts eller används nu som man vet har cystor?

Jag funderar ocksa pa vad som händer med de hästar som röntgas och visar sig ha cystor? Här ovan vittnar ju flera om cysthästar som fungerar som tävlingshästar, ua pa böjprov och besiktningar...
Blir de utdömda? Eller star man där med en "frisk" pigg häst som helt omöjligt gar att sälja? Det här är ju ett oerhört stort problem. OM det verkligen är sa vanligt som vissa säger. Jag tycker det borde vara den första atgärden att ta - genom statistik ta reda pa hur vanligt förekommande det verkligen är.

Hej!

På din första fråga om det har funnits hingstar som har avlats på som har cystor så är svaret: JA, tyvärr. Jag tror inte att det har varit medvetet utan att cystorna har upptäckts utav olika anledningar. Vad det gäller frågan om det finns hingstar idag i avel som har cystor så tror jag säkert att det finns en och annan. MEN det är vad JAG tror...... Att jag tror det, grundar jag på att friröntgen är borttagen så det är fritt fram att avla på vad som helst.....

Jag tycker att "cysthästarna" måste man bedömma var och en för sig dvs visar dom ingen hälta så finns det väl ingen anledning att "knacka" dom MEN man får inte avla på dom. Att man även har förståelse för dom att dom kanske inte kan utföra alla rörelser mm, att man inte bråkar på hästen då.... Det här är mina åsikter.

Jag tycker oxå det skulle vara intressant med statistik men då måste ALLA korten upp på bordet!

Mvh Pernilla

Ska man ej låta hingsten betäcka mer om det visar sig att en avkomma till honom har cystor? Eller hur ställer man sig som hingstägare, fast man har en röntgad hingst utan anmärkning? Det kanske inte ens är hingstens fel:confused:

Hej!

Jag tycker inte att man ska hänga en friröntgad hingst UA för att en avkomma får en cysta, då lär vi inte ha något att avla alls på tillslut. Har man däremot en hingst som är friröntgad UA som lämnar många avkommor måste man nog kanske tänka om. Det kan lika väl komma från stoet men oxå "bara" vara en olycklig kombination av två föräldrar... Men det är väl det här som behöver forskas i????

Li: Jag skriver gärna brev ihop med dig!!!!!!!!!!!!!!!!!:)

Mvh en Pernilla som röntgar mamma, pappa och barn.....;)

KL
Men var var ni alla när vi för några år sedan försökte komma
vidare med bl.a cystor inom SAHF.
Annsann var med, Carina, Jag och Madde...

Det finns ju här på vår tråd två stycken som ingår i SAHFs
styrelse och bör bejaka detta.

Många som "bara" rider vet inte om att problemet finns. De får en kalldusch när de står på kliniken efter en hältutredning och får se plåtarna. Jag tror det behövs upplysning.

Och vissa bryr sig inte. Jag vet ett arabsto som är kraftigt underutvecklad och har ataxi (skulle kunna vara CA, en av de genetiska sjukdomar som finns bland araber). Hon har nyligen sålts som "lämplig för avel"... Liksom hennes mamma. Ingen utredning gjord öht.

Jag har också varit med om att arabföl har dött av oklara anledningar där ingen obduktion gjorts osv

Jag har också varit med om att arabföl har dött av oklara anledningar där ingen obduktion gjorts osv
Det där är lite intressant... Hittas allt vid en obduktion eller måste man "beställa" vissa undersökningar, som t ex att leta efter DNA-fel?

Jag hade ett föl som föddes dödfött 6 veckor för tidigt för några år sedan. Det hade förmodligen dött i magen och kastats eller så hade moderkakan lossnat. Jag vet inte. Fölet låg kvar i fosterhinnorna och navelsträngen var inte av utan satt kvar i moderkakan när jag hittade det i boxen på morgonen.

I alla fall obducerades det (mest för att utesluta virusabort) men veterinären hittade inget fel alls. Hon sa dessutom att det var det vanligaste. Att man inte hittade någon orsak, alltså.

Carina på Silver Arabians

Ska dom leta efter allt vid en obduktion så kostar den ganska mycket.

Det vanligaste när de kastar på slutet är, förutom abortvirus, att navelsträngen snott sig, och fölet inte fått näring.

Ska dom leta efter allt vid en obduktion så kostar den ganska mycket.

Det vanligaste när de kastar på slutet är, förutom abortvirus, att navelsträngen snott sig, och fölet inte fått näring.
Ja, jag håller med, men borde inte åtminstone det ha märkts vid obduktionen då? Om navelsträngen, menar jag.

Carina på Silver Arabians

Många som "bara" rider vet inte om att problemet finns. De får en kalldusch när de står på kliniken efter en hältutredning och får se plåtarna. Jag tror det behövs upplysning.

Jag är en sån som bara rider och kör, hade ingen aning att det är så utbrett. Känner mig livrädd, är ute och tittar efter en nytt sto. En åring eller ett föl, åringen kan man röntga, men är det OK att röntga ett föl och vid vilken ålder? Vad tycker ni som föder upp hästar om en spekulant vill röntga ett föl?

Man måste gilla rysk roulett om man föder upp hästar

/Stina

Jag är en av de som i och för sig rider men som också vill kunna ta en ev. avkomma på mitt sto. Dock fick jag mig en oerhörd kalldusch på en hältutredning där man fann en cysta i kotbenet, dock är den troligen inte orsak till hältan då hästen vrickat sig grovt den 5/10 under en sedering. Men,den finns där och jag har således bestämt att hon aldrig kommer att gå till avel...sitt vackra yttre och goda stam till trots. Nu handlar detta inte om en arab utan om en Welsh Cob så jag har startat en ny tråd i ämnet cystor/ocd kontra avel och kontroll. Hoppas kunna få en givande diskussion i den tråden i ämnet. Heder åt er arabfolk som så öppet och moget diskuterar det när det gäller er ras. Jag är imponerad:bow:

Tack Piraja!

KL*

Tack alla ni som skickar PM och tack för god respons. :love::love:
Tydligen var det nödvändigt att kräkas lite sådär lagom.
Reaktionerna blev över förväntan, jag hade inte väntat mig annat än sura miner. Tänk om alla kunde lätta sitt hjärta, kanske något konkret skulle komma fram.

Givetvis var jag ironisk med att lägga ut en lista. :smirk:
Skulle inte falla mig in, det är inte "jag" helt enkelt.

Det är upp till var och en att handla och att lägga ut info om respektive häst och dess sjukdomar tycker jag.
Finns inte i planen att köra över en endaste som nu har öppet berättat om detta för mig, huvudsaken är ju att problemet är "löst".

Annika: Vart jag var? Ingen aning - hemma antar jag. :angel:
Då hade jag ingen aning om att detta var ett problem. :o
Vad gav det dig som uppfödare?
På vilket sätt tycker du att du har kunnat påverka, nu inte bara inom SAHF utan även privat?
Vad hände och vart brast det?

Mvh Li *som inte SKULLE skriva mer*

Fast det här är inte fölungar som dött vid födseln (eller som har kastats) utan ett par dagar upp till sex veckor senare.

I åtminstone ett par av fallen skulle nog jag velat ha kollat efter t ex SCID om det varit min fölunge.

Senast ändrad:

Här kommer jag med nåt lite roligare.
Jag och W har idag tränat inför lets dance.
Som ni ser ät det jag som för, och han följer.
märk mitt "dansfinger" som jag håller upp när det svänger...
Ursäkta kvaliten på en del bilder, det snöade droppar på linsen.

Sist lade vi en bön för att sahf tar sig i kragen.:bow:

Första snön idag BTW. :banana:

Mvh Li

42.jpg

Italiensk levad?

40.jpg

Spanskt vals...lr?

43.jpg

Bönen hörd?

39.jpg

Mumbo Jumbo...

38.jpg

Segerkyssen!

Vilken dans, -mums! ;-)
Jo när vi åldringar var i gasen, så ville vi skärpa kraven på hingstarnas avelsvärdering bla. Vi skrev den sk "köksbordsmotionen" inför årsmötet. Och det diskuterades hej vilt, men jag tror nog att det fanns inga cyst-problem då, och ej heller nu *ironi*.
Sen när huvudorganisationen inte tillvaratar intressena hos sina medlemmar, eller åtminstone inte ens kan utnyttja dom till att göra saker, -då falnar glöden. Vilket förmodligen kommer att ske även denna gång.
(fast jag hoppas ni står på er)

Klart vi ville åt röntgenplåtarna på hingstarna.

Linda, privat har det inte gett mig ett dugg!
Fortfarande gäller det för mig som uppfödare
tillgodose att alla små fölisar får en god uppväxtmiljö.
Deras liv börjar i livmodern så stoet skall ha det gott
likväl när de små fölisarna växer upp.

där sa du något!
Intressant skulle vara att se statisktik hur alla dessa cyst-hästar fötts upp. Har ändamålet varit att visa som unghäst? Hur har man gått tillväga osv...
Tror nog att det är så, precis som med höftledsfel hos hundar, att man måste vara betänksam hur man ska göra under uppväxten. dvs att alla har dispositionen att uveckla det... Sen kan yttre påverkan, trauman etc göra sitt givetvis...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025