Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nej det är samma här. Jag är INTE ointresserad men har helt enkelt inte möjlighet att åka så långt, så för mig går det dåligt oavsett datum.
Möjligtvis om man skjuter fram det ett år eller så, då har lillan blivit så pass stor att hon kan stanna hemma :crazy:.

Mvh Li

Det blev snabbt beslutat idag om när mötet skulle vara. snabbt för att vi ville verkligen ha ett möte och det har blivit liggandes länge nog nu. Sen är det bra att ha ett möte när alla är engagerade, om en månad så har det här förmodligen ebbat ut. Annars var första lediga helg i december och hur bra är det med all julhandel mm. Förhoppningen är ju att så många som möjligt ska komma, självklart blir det svårt när det är så nära inpå. Är ni intresserade men inte kan komma? Maila mig så kan vi försöka se till att ni får veta och höra era synpunkter också.

Ingela: har PM:at dig

madde++++

Detta är alldeles för kort varsel för ett så viktigt medlemsmöte.

Det måste ju vara fler än jag som sett fram emot detta möte, men hunnit bli uppbokade det datumet.
Jag har dessutom försökt få reda på datumet för att inte vara uppbokad då.
En grymt besviken Ingela

Jag håller med!!!!! jag hade oxå sett framemot detta möte men är oxå upptagen den helgen.........

Ytterligare en som är besviken...

Mvh Pernilla

Som sagt, jag står på listan för intresserade.
Gud vad tråkigt att så många inte kan komma. Det kan sända ut fel budskap.
Men, men - det blir ett möte iaf och jag ska komma på nåt smart att säga på mötet fast jag inte är där.

Mvh Li

låter intressant!

kommer absolut anmäla mig

Hej!:(
Jag är faktsikt lite besviken :( Alla pratar om Imre är dålig hit oh Imre är dålig dit... JA! Han kanske får dåliga poäng KANSKE för att han tykr det är tråkigt att vara på utställning!! Jag rider honom där hemma han är ju helt underbar:love: Han har mkt muskler å så... Ni kanske tykr han inte är bra i arab världen men han är helt underbar annars:love: Alla som lever är duktiga på att koncentrera sig på andras liv och inte sitt eget liv...

Imre:love:<3

jag trodde Imre ämnet var slut diskuterat :smirk:;)

Han är säkert jättetrevlig att rida och pyssla med... det var min hingst med, men valde att kastrera honom ändå som 4 åring trots att han hade bättre omdöme än Imre,hehe, han hade i alla fall över 30 p;) Jag ansåg att min hingst inte hade något att bidra med i aveln.Bättre hingstar får stå för det.

Men man får ju erkänna att han iaf är en av de mest omtalade hingstarna i tråden iaf:rofl:;)
Alla ska väl vara kända för något...fast jag vet inte om jag skulle vara stolt att ha en av de hingstar i avel med de sämsta avelsvärderingspoängen..:crazy:

*ignorerar Imre...*

Ni som har arabston som ska betäckas, vilka hingstar har ni funderat på att betäcka med nästa år? :) Om det inte redan har tagits upp i tråden vore det kul att höra vad ni funderar på...

Om Imre friröngas blir han säkert mera accepterad.Imre är, som alla en produkt av sina gener.Hans anfäder har fått mycket lovord här på Bukefalos.Sluta att vara så nedlåtande och ironiska mot Imres fanclub. Er attityd gör mycket större skada mot vår ras än Imre.Alla gör sina egna val , om de vill betäcka med honom eller köpa avkommor efter honom. Vem vet, hans avkommor kanske blir utmärkta ridhästar elelr har någon här sett några avkommor som taler emot honom?

Med risk för att bli halshuggen.... :angel:

Med tanke på att Imre gick från en 7:a till till en 4:a på skritt så skulle jag absolut rekommendera en röntgen (inte av bakknäna dock för han är faktiskt friröntgad där) eller åtminstone en vet koll. Jag skulle faktiskt vara ganska bekymrad om jag hade en häst som dippat så pass dramatiskt i poäng.

Sen har jag iofs hittills inte träffat på en enda arab som inte har en massa "kändisar" i stamtavlan. En del har de förvisso längre fram än andra. Men ibland är det ju tyvärr inte rätt drag/gener man får med sig från dessa hästar.

Senast ändrad:

Eftersom så många inte kunde den 10 novembe r och att de ansåg att det var för kort varsel, så ändrade vi datumet till 1 december. Plats ännu okänd. Men det blir Örebro eller Västerås.

Nu hoppas vi på stort deltagarantal då vi försöker göra alla till lags.

mvh

Madeleine Haag, Benny Freme, Ingela Brinkefeldt och Anette Mattsson

Anmälan till: lilla_svart@hotmail.com

Mariamagdalena - Precis som Bewelinn skriver så har var och varenda en av sveriges araber minst en eller två "kändisar" i stamtavlan. Det behöver inte betyda att slutprodukten blir bra. Jag har stött på ett otal människor som säger att deras häst har så fin stam så den är värd att avlas vidare på - då är det Probat, Etat, you name it i stammen. Hur hästen ser ut, det struntar de i, stammen är ju fin!

Jag har bland annat en bekant som har ett arabsto med spatt - pappan och morfarn är två av sveriges mest välkända araber. De har tagit föl på henne - för att hon har så fin stam. Spatten märks inte så mycket av när hon hålls igång, men nu när hon är mer stilla för att fölet går vid sidan, nu har hon problem av den.

Om alla tänkte att deras lågpoängare är värd att avlas vidare på på grund av deras exceptionella stam eller deras underbara psyke eller att de är bra att rida, skulle vi har väldigt många fler dåliga hingstar i aveln.

Om alla tänkte att deras lågpoängare är värd att avlas vidare på på grund av deras exceptionella stam eller deras underbara psyke eller att de är bra att rida, skulle vi har väldigt många fler dåliga hingstar i aveln.
Så sant som det är sagt... Livets alla beslut kräver för det mesta inte bara en åtgärd, utan flera som samverkar, för att öka chansen för ett lyckat resultat. Detta gäller även inom arabaveln.

För att minska risken för cystor måste man både undvika den genetiska faktorn och föda upp fölet efter konstens alla regler.

För att avkomman ska bli en bra representant för rasen måste den ha både en bra mamma och en bra pappa.

För att ett avelsdjur ska föra rasen vidare bör den ha både en bra stam (dvs som nedärver önskade egenskaper) och själv vara ett bra exemplar.

För att ett avelsdjur ska vara ett bra avelsdjur ska den både ha en bra exteriör och ett bra temperament.

Avel är alltid mer eller mindre ett lotteri, men att inte göra allt för att få ett lyckat resultat är som att spela på Lotto istället för Stryktipset. I det ena fallet är du helt hänvisad till slumpen, i det andra stiger vinstchansen betydligt med nivån på kunskap.

Carina på Silver Arabians - som blev lite filosofisk så här på morgonkvisten.

Håller med dig Anne, det är precis så det är. Håller helt och fullt med!

Anette

Mitt inlägg var riktat till Imres fanklubb, som en liten tröst för er mobbing mot dessa mycket unga och hängivna insändare. SLUTA med den attityden, det har avlats och avlas säkert på hästar med värre fel än Imres. Men jag borde ju lärt mig att ni bara vill höra er egen åsikt =klubben här upprepas. Ni är lika välkända i Sverige som Imre! Glöm inte att detta är en offentliga mediaplats.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18