Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

För att klargöra, nu när halvbloden blandats in:

saxat från ASVH:s hemsida:

"Fas I
3-åringar visas veterinärt, exteriört, i gångarter i avdelning och löshoppning. 3-åriga hingstar genomför endast ett Fas I-prov och kan bara erhålla godkännande för avel i ett år (prövningsåret). Dessa hingstar måste göra bruksprov igen som 4- eller 5-åring för ett längre(sexårigt)godkännande.
4-åringar visas veterinärt, exteriört, i gångarter enskilt och löshoppning alternativt uppsutten hoppning.*
5-åringar visas veterinärt, exteriört, i gångarter enskilt och uppsutten hoppning."

Treåringarna gör alltså ett halvt bruksprov, dvs Fas I. Om de godkänns får de verka i aveln ett år och sedan måste de göra fas II. Alla hingstar som används i halvblodsaveln har alltså gjort ett bruksprov och godkänts. Även treåringarna. För att förtydliga så visas gångarter ridet.

Senast ändrad:

Det finns väl inga raser där tre-aringarna ska göra bruksprov? Du brukar ju ofta dra paraleller till halvblodsaveln, om jag inte är helt ute och cyklar far de väl betäcka det aret innan de gör bruksprov?

Att en tre-aring visas, far fina poäng och används i avel fram till den gör bruksprov som fyraaring tycker jag är helt i sin ordning.

Hls Limona
Du har helt fel,ja.
Inga hbl får betäcka med justa papper utan att göra bruksprov först.
3-åringarna gör precis samma bruksprov som de andra förutom på en punkt...de testas inte av testryttare.
O de löshoppas bara inte uppsutten hoppning.Ok...det blev på 2 punkter o inte 1.
Corlensky G fick 258 ston som 3 åring, vilket många säkert ångrar i år när han inte skötte sitt bruksprov något vidare.
På hbl krävs dessutom 2 godkända bruksprov o inte ett om de visas som 3 åring. Sen går de in på prestation om de är äldre än 5, men måste ändå klara ett bruksprov med testryttare o inga delbetyg under 7.

Inga hingstar borde betäcka utan godkänt bruksprov...där just bruksprov ingår...min personliga åsikt.

Förstår inte varför inte araben skulle kunna ridas vid 3 när alla andra raser kan det. Tom så isis folket kommit på att de får mindre skador om man belastar skelettet medans de fortfarande växer....så att det anpassas till att bära ryttare.Istället för att rida in vid 5 som tidigare...
Men fullbloden anses ju dessutom vara "färdig" tidigare än ponnies o hbl...

Senast ändrad:

Det finns ett flertal raser där man får göra bruksprov som treåring. Även en de flesta har ett mer formellt godkännande vi fyra års ålder.

Såg inte att du svarat innan.

Så med andra ord Madde så om mässan är samma helg så kommer han verka i avel utan att ens fått en exteriörbedömning???

Mitt inlägg var riktat till Imres fanklubb, som en liten tröst för er mobbing mot dessa mycket unga och hängivna insändare. SLUTA med den attityden, det har avlats och avlas säkert på hästar med värre fel än Imres. Men jag borde ju lärt mig att ni bara vill höra er egen åsikt =klubben här upprepas. Ni är lika välkända i Sverige som Imre! Glöm inte att detta är en offentliga mediaplats.

Tack :) Jag börjar också bli trött när dom andra klagar. Tack för stöttningen :) Från mig och Juni_cool :) Jag tror verkligen att dom har avlat på sånna som har värre problem än imre dessuto har han inga problem bara dåliga resultat. På tal om Imre i morgon ska jag rida honom:rofl: Nu ska jag se klart på " Havskaka " Alltså Seabiscuit ;) hehe :bump: good nigt :banana: Tusen tack i alla fall:bow::bow::bow:

Otvetydigt har man väl ett speciellt ansvar
över en fråga och intresse man driver.
Göran Persson var uppe i tråden för ett tag sen.
Jag petar in Danielsson också.
De representerade ett arbetarparti.
GP suktade efter gods och gårdar och det kan jag köpa.
Men när Persson, Danielsson och hans sekreterare
frossar i ostron, anklever och champagne på en arbetslunch
(givetvis betald av skattebetalarna samt att tvångsmatning
av ankor för leverproduktion, dessutom helt förbjuden i Sverige).
Många ser det som en skitsak men i mina ögan
trampade de rakt uti klaveret. Kränkte arbetarna rejält.

Så Kicket, du förstår att jag är benägen att hålla med dig.
Det är så oerhört viktigt att man som frontman
i, grupp, parti m.m. tar sitt "kall" på allvar,
så inte trovärdigheten solkas ner.

Annika

Jag vill bara påpeka att jag överhuvudtaget INTE kommenterat din hingst eller bilderna på honom eller något av dina inlägg och skulle uppskatta att slippa få kritik för saker jag inte gjort!

Det var absolut inte någon kritik mot dig, det var bara berättat varför vi äntligen släppte några bilder på honom.:)

Tycker att det är roligt att någon från annan ras kommer med kommentarer och upplysningar!

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Kicki: kasta inte sten i glashus, Salle är väl Klass II och skulle väl inte vara godkänd som tex halvblod eller ponny. De har väl typ 40 p som gräns, inte 35. Om du skulle vara riktigt ärlig så skulle han väl göra om avelsvärderingen och fick han inte högre poäng: Kastreras!

Och Lilla svart är fortfarande 3 år på en ev. avelsvärdering och jag har inga planer på att rida honom då. Däremot så om jag inte kommer på en avelsvärdering, får jag se om det finns någon annan möjlighet att några domare tittar på honom så jag får en bedömning på honom exteriört.

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Så nu börjar pajkastningen igen:-/

Men Madde, Kicket o Annika L har rätt i sina funderingar o frågor:

Som aktiv i SAHF så ska du föregå med gott exempel och INTE använda din hingst i avel innan den är avelsvärderad, som du anser att alla andra ska göra, eller hur?

Varför ska andra göra det om inte ens de aktiva i vår egen förening ska göra det?

Kicket använder ju ändå en hingst som ÄR avelsvärderad, det är mer än vad du kommer att göra om du använder di hingst.

Om han nu inte kan avelsvärderas med ridprov som 3-åring, så varför inte vänta med det tills han är 4 år, och vänta med att använda honom i avel tills dess, det är väl inte svårare än så???

Elelr är det pengarna från betäckningarna som styr ditt val??

Föregå med gott exempel, Madde, annars undanber vi oss dina kommentarer på alla andra hingstar som används i avel.

Jag håller inte med dig. Med tanke på att lyfter fram och försöker kartlägga de problem som finns öppet och ärligt känns det inte helt främmande att köpa sig en arab i framtiden. ;)

Skönt att höra att åtminstone någon utomstående tycker att det är vettigt att vi ventilerar eventuella problem. Måste erkänna att jag själv ibland tvivlar på om det gagnar rasen, eller ej. Inte på så sätt att jag inte tycker att det är viktigt, för det tycker jag, men det känns olustigt att "ha så lite på fötterna" när man diskuterar. Hoppas att vi kommer att kunna få tillgång till forskning inom området cystor inom en inte alltför avlägsen framtid. Fakta slår alltid spekulationer.

Kicket och Madde,
att "käbbla" på forumet om varandras syn på avelsvärdering tillför däremot inte någon positiv syn på rasen. I dagsläget är avelsvärderingen frivillig och därför inte värd att bråka om, tycker jag. Det blir så tråkig stämning när man gör så här. Låt var och en stå för sin åsikt istället.
/Anne

Tack för klargörningen, det var det jag menade.
Att trearingarna inte gör ett helt bruksprov och blir godkända för ett prövoår.

En fråga till alla som är insatta:
Förslaget på avelsvärdering för arabhingstar som ni håller på att arbeta fram, hur ser det ut?

Man kan möjligen använda en icke avelsvärderad hingst på egna ston. Att upplåta den till andras har aldrig varit av god etik.

Black Turbo har licens i år, planerade att användas på tre ston enligt Tsararabians tidigare på Bukefalos så han har väl redan debuterat i avel? Varför hålla på att stöka med regler om vilka hingstar uppfödare ska använda? Innerst inne har ju alla som hållt på ett tag, som Tsararabinas, ändå sina egna värderingar om vad som är godtagbart för avel och det är helt i linje med min åsikt.Det är ändå uppfödaren som tar risken, inte de som gör avelsvärderingen. Problemet för mig är inte att en icke avelsvärderad hingst har använts/planerat att användas utan att ägaren kanske tycks sitta lite på två stolar i frågan.

Jag har fortfarande inte kommenterat vare sig din hingst eller att ni la in bilderna på honom. Jag slipper hemskt gärna bli indragen i den diskussionen överhuvudtaget.

Halvbloden har inte någon poänggräns för godkännande. Men iom att endast de bästa godkänns så har de flesta godkända dressyrhingstar 40 poäng eller mer. Däremot finns det en rad godkända hopphingstar med mindre poäng, men då har de i regel godkänts på sin fina hoppning eller på prestation.

Men var poänggränsen ligger beror ju också på hur bra rasen är i övrigt. Hur ser poängfördelningen utbland halvbloden? Bland araberna? Har man en mindre ras kan man behöva tillåta lägre poäng i aveln för att inte få inavel.

Min tanke är ju att det inte är var man ska dra godkännadegränsen som är problemet utan att man inom arab överhuvudtaget tillåter avel på hingstar med 30 p och under.

Min spontana tanke gällande bruksprovet:

Det bruksprov som tidigare funnits är inte ens lönt att lägga tid på.
Det bevisar ingenting!

Jag skulle inte heller vilja belasta min 3 åring så pass hårt som ändå ett redigt bruksprov bör vara.
Som 4 åringar är det en annan femma!

Om jag skulle få utforma testen så skulle det kunna se ut så att som 3 åringar visas dom exteriört. Där kommer första urvalet.

Som 4 åring eller äldre visas dom åter exteriört och under sadel.
Grenen är valfri, även nivån.
Jag tror ingen vill komma på en avelsvärdering med en häst som bara kan gå rakt fram och svänger för tygeln??

Faktiskt så tycker jag inte att en riden 3 åring säger MIG så mycket.
Det bevisar varken ridbarhet, prestation eller uthållighet.

Mvh Li

Black Turbo har licens i år, planerade att användas på tre ston enligt Tsararabians tidigare på Bukefalos så han har väl redan debuterat i avel? Varför hålla på att stöka med regler om vilka hingstar uppfödare ska använda? Innerst inne har ju alla som hållt på ett tag, som Tsararabinas, ändå sina egna värderingar om vad som är godtagbart för avel och det är helt i linje med min åsikt.Det är ändå uppfödaren som tar risken, inte de som gör avelsvärderingen. Problemet för mig är inte att en icke avelsvärderad hingst har använts/planerat att användas utan att ägaren kanske tycks sitta lite på två stolar i frågan.

Tack, du fick ner det på pränt!

Ähum... kan vi kanske anstränga oss lite för att förhindra att tråden stängs..?

Jag vill ta upp något helt annat inom avelsbiten, nämligen fölmönstring.

Hur går den till i andra raser? Vad bedöms? Vid vilken ålder görs den?

Jag håller med om att vi lägger ner.

Mina "bästa vänner" de anonymas klubb har också lagt sig i diskussionen, kan vi gissa att åtminstone en kommer norrifrån. ;) (måste vara jobbigt att göra en ny användare varje gång man ska kaste skit på mig.):angel:

Det står ingenstans att man inte får använda hingstar på egna ston, innan avelsvärdering, heller.

Kicki och jag kan sköta det här privat. Om andra har åsikter kan ni också maila privat.

Lilla svart kommer att följa alla regler som finns just nu, om det fanns andra så hade vi följt dem.
Nog om detta.

madde++++

Mina "bästa vänner" de anonymas klubb har också lagt sig i diskussionen, kan vi gissa att åtminstone en kommer norrifrån. ;) (måste vara jobbigt att göra en ny användare varje gång man ska kaste skit på mig.):angel:

madde++++

:rofl::rofl::rofl:
Ja var var vi? Fölmönstring?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • WE-tråden