Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nipr, e. Probat är ju född -86. Honom gillar jag, trots att jag har lite svårt för Probat. Däremot tycker jag inte att avkommorna jag sett varit i samma klass, tyvärr.

Avelsmötet i Örebro:

Jag vill bara göra alla uppmärksamma på att det krävs föranmälan senast onsdag 7 oktober! Detta för att vi måste veta vilken lokalstorlek vi ska boka. Det finns 2 lokaler på Scandic där vi ska hålla till och prisskillnaden är väsentlig, så in med era anmälningar så fort ni bara kan! (FTPn på SAHF klyddar, så jag får inte ut nyheten på löpet där just nu.) Sprid till alla ni känner! Anmälan till lilla_svart@hotmail.com

:angel:
Sedan hörde jag just ett passande ordspråk på TV:

If you want to be seen; Stand up
If you want to be heard; Speak up
If you want to be liked; Shut up

Hjälp!
Måste skynda rätta mig själv - kan inte alltid förlita sig på minnet.
Zulus är efter Palas!!
(Dock har Zula helsyster Zuela -82 (UK) vars dotter Zenobia importerats till Sverige);)

Probat är far till 3 rikschampsto i Sverige - Pruszja 1980, Prosba 1986, Nauticia 1985, och till rikschamp hingst Pionier 1986.

Jag tro att Rusnega 1980 va ungstochamp.

I Polen lämnade han 3 rikschamp hingstar och så många champsto att jag tappade räkningen!
Desutom lämnade han framgångsrika galopphästar och han är uppskattad i stam på distanshästar.
T. ex. sonen Fawor - champion i utställningsringen och på galoppbanan.

jag är jätte intresserad! men har tyvärr lite svårt att ta mig dit... men finns det någon som kan tänka sig att ta upp en liftare i närheten av linköping så skulle jag bli jätte glad!

Hjälp!
Måste skynda rätta mig själv - kan inte alltid förlita sig på minnet.
Zulus är efter Palas!!
(Dock har Zula helsyster Zuela -82 (UK) vars dotter Zenobia importerats till Sverige);)
Menar du att Zenobia finns i Sverige?! När hände det? Jag trodde att hon fanns i Spanien eller nåt.

Däremot finns två av hennes döttrar i Sverige, Zenia (e: Grandorr) på Kullatorp och Zefirka (e: Eldon) hos mig.

Carina på Silver Arabians

Finns det några bra arabhingstar här nere i Småland? Jag syftar då på ridbara araber.

Finns det några bra arabhingstar här nere i Småland? Jag syftar då på ridbara araber.
I motsats till vad? Oridbara araber? Eller menar du med prestationsmeriter? Om du kan tänka dig att ta dig lite längre ner, som till Skåne, så finns i alla fall ett gäng där.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Appropå cystor o rtg...
I ett tidigare inlägg eller på SAHF forum så lades ett brev in från några bekanta(inte till mig) i england...att dem hade minnsann inga problem med cystor i deras land...

I senaste ridsport( s 68 )kan man läsa om hingsten Elfado (hbl) som stuteri Walhof köpte in på auktion som 2 åring för att gå bruksprov i sverige.
Hingsten var rtg o vet intyg om ua fanns.
2 olika tyska vet rådfrågades innan köp.
I Sverige tog det stopp.
AVN avslog bruksprov då den hade en defekt form av en avplaning av rullkammen i v bakknä.
Svenska, holländska o danska veterinärer som Stuteri Waldhof anlitat för utlåtande har alla varit överens om att det med största sannolikhet är osteochondros.
Men de tyska rtgkommisionen tolkar bilderna annorlunda o hingsten har verkat i aveli trakhenerförbundet i år.
Den tyska rtgkommisionen menar att den svenska tolkningen av rtgbilderna kan ifrågasättas utifrån ett internationellt perspektiv.
Menar även att förutsättningarna för godkännande skiljer sig inom olika länder.
Tyskarna menar att hingsten har stort värde som sport o avelshingst, o är kärnfrisk vilket inte svenskarna gör.....
Artikeln finns i sin helhet i ridsport nr 21 s 68.

Kan det vara därför månne att andra länder inte har några problem med cystor???
Är svenska veterinärer för "hårda" i sin granskning eller är andra länders veterinärer inkompetenta att läsa av plåtarna???
Gör vi cystorna till ett större problem än det är???

Personligen så tror jag fullt på svenska veterinärers kompitens.
Framförallt de som AVN anlitar.

Pamir och Lill Sham finns utanför Gamleby, Västerviks Kommun. De är väl mest galoppinriktade men tror att avkommorna börjar visa framfötterna även i distans. Finns säkert många fler bra hingstar men eftersom jag inte är så hemma på området så tar mina kunskaper slut där. Hoppas någon annan kan hjälpa dig mer.

Vet inte vad du menar med "ridbara"? Det finns ganska mkt galopp- och distansfolk i Småland. Förutom Lill-Sham och Pamir som redan nämnts så finns även Elcatero i de krokarna.

Har en massa bilder från Riksen i datorn..
Om du mailar mig din El

Appropå cystor o rtg...
I ett tidigare inlägg eller på SAHF forum så lades ett brev in från några bekanta(inte till mig) i england...att dem hade minnsann inga problem med cystor i deras land...

I senaste ridsport( s 68 )kan man läsa om hingsten Elfado (hbl) som stuteri Walhof köpte in på auktion som 2 åring för att gå bruksprov i sverige.
Hingsten var rtg o vet intyg om ua fanns.
2 olika tyska vet rådfrågades innan köp.
I Sverige tog det stopp.
AVN avslog bruksprov då den hade en defekt form av en avplaning av rullkammen i v bakknä.
Svenska, holländska o danska veterinärer som Stuteri Waldhof anlitat för utlåtande har alla varit överens om att det med största sannolikhet är osteochondros.
Men de tyska rtgkommisionen tolkar bilderna annorlunda o hingsten har verkat i aveli trakhenerförbundet i år.
Den tyska rtgkommisionen menar att den svenska tolkningen av rtgbilderna kan ifrågasättas utifrån ett internationellt perspektiv.
Menar även att förutsättningarna för godkännande skiljer sig inom olika länder.
Tyskarna menar att hingsten har stort värde som sport o avelshingst, o är kärnfrisk vilket inte svenskarna gör.....
Artikeln finns i sin helhet i ridsport nr 21 s 68.

Kan det vara därför månne att andra länder inte har några problem med cystor???
Är svenska veterinärer för "hårda" i sin granskning eller är andra länders veterinärer inkompetenta att läsa av plåtarna???
Gör vi cystorna till ett större problem än det är???

Personligen så tror jag fullt på svenska veterinärers kompitens.
Framförallt de som AVN anlitar.

Det är ju bl.a sånt här som gör allt så osäkert.
Olika kompetens på veterinärer.
Finare teknik på en röntgen och sämre på en annan.

Bli väl också lite vanskligt med cyströntgen på en
alltför ung häst när inte ännu tillväxtzonerna är slutna.

Ja, det är ju intressant hur man betraktar cystor i utlandet. Några influenser från andra länder har vi ju fått, men gärna fler. Flera på tråden har bra kontakter i Polen - kan inte ni höra efter hos era kontakter hur/om man hanterar detta där? Om man överhuvudtaget betraktar det som ett problem? Röntgar man hästarna där?

Likadant om någon har kontakter i våra grannländer Danmark / Norge?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 582
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025