Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det är inte lätt att bli gammal och ögonen sviker;)

Menar du att Zenobia finns i Sverige?! När hände det? Jag trodde att hon fanns i Spanien eller nåt.

Däremot finns två av hennes döttrar i Sverige, Zenia (e: Grandorr) på Kullatorp och Zefirka (e: Eldon) hos mig.

Meningen var att jag skulle skriva att Zenobias döttrar var i Sverige och ingenting annat!! I brådskan blev det fel (igen):angel:

Det var ju Probats avkommor svaret gällde, och med Britta Fahlgrens båda tilläggsböcker finns allt överskådligt nedtecknat, både i den Polska och den Svenska. I den polska kan man läsa allt om vilka hingstar dom använt till och med 2002 i Polen. Efter det kan man via deras numera väl uppdaterade hemsidor se allt vad dom har på gång på sina stuterier inom aveln fortlöpande!

Det var väl trevligt för dig.
Den där sidan fastnar man bara på. Kanon!
Satt och titta på din fina hingst.
Bredd och en bra trav. Kalas

Man bugar o tackar.

Sidan är helt kanon... Bra jobbat, Helena!!:bow:
Ser fram emot riks filmerna...;)
Så kul att få se hästarna trots att man kanske inte kunnat vara där.
Sen att se hur de utveckats från ena året till det andra...

Senast ändrad:

Som vanligt Helena love your job :love::love:
Du är bara så himla bra. Tack för att du förgyller här!
*puss i pannan*

Li

@ alla:

Tackar o :bow:

En stor anledning till att jag fortsätter åka runt är ju att försöka bidra till en kunskapsökning... Dessutom är det lättare att bedömma om man ens ska åka och titta på en potentiell avelshingst om man iaf sett den på film och inte bara på stillbilder. Landet är ju tämligen avlångt :) och någon sållning hemma måste man ju göra, det är ju inte möjligt att åka överallt. Sedan tycker jag ju om att se mina kära polacker live ;) Är ju lite svag för dem :angel: Ja, hästarna alltså... :D

/Helena (med fyrkantiga ögon och kokt hjärna efter för många timmar vid datorn...)

Din o Anettes sida kompletterar varandra bra.
På hennes kan man se fina exteriörbilder i just stillbilder o på din i rörelse av samma häst. Kanon!!

Hejsan,

Mitt namn är Marie och bor sedan snart 7 år i Holland,
jag hittade den här tråden i fredags kväll och det tog mig ungefär 7 timmar att ta mig igenom allt.
Mycket intressant och givande tråd!!!
Min nyfikenhet och intresse har väckts ordentligt måste jag säga, jag ska försöka få fram info om hur man gör här i NL med röntgen och om det finns någon sorts statistik kanske.

Själv har jag en arab här och hemma i sverige har syrran araben vi hade tillsammans innan jag flyttade, vi ägnade oss åt distans och det är vad jag gör här också. Båda är helpolska valacker, den första kommer från Wilkesbacka och den senare från PaPa's, hittad hos Johanna.

Vad det gäller avelsvärdering här så måste hingsten visas på hingstpremieringen i februari, innan det måste den ha SCID-testats och ha lämnat godkänt sperma-prov.
Därför har jag nu en vallack, han hade för dålig spermakvalitet.
Det fanns vissa här som tyckte att jag borde ha registrerat honom i den belgiska stamboken, där krävs inget spermaprov.

Som jag har tolkat (inofficiellt) de NL hingstar som reggas i belgien går förmodligen inte igenom spermaprovet, men det sägs INTE högt öht!!

Tycker personligen att spermaprov är en bra garanti för stoägare att hingsten åtminstone är tillräckligt fertil, men då jag skulle ta min herre till premieringen var det inte fråga om röntgen el. dyl.
Om detta med cystor är ett så stort problem så tycker jag att det borde höras mer om det, men måste säga att här har jag inte hört nånting.

Jag ska börja med att slänga ut en fråga på distansforumet här, ett forum svenska distansare skulle bli gröna av avund av, det är fantastiskt vad aktiva distansmänniskor det finns här, och en hel bunke av dom finns på forumet!
Allt från eliten till dom allra grönaste!! Jättekul!

Nåja, tillbaks till allvaret...
Eftersom det sitter människor med mycket kunskap och kontakter på distansforumet, så börjar jag där och hoppas inom kort att kanske kunna tillföra något jag med!!

Vänliga Hälsningar,
Marie

Drömmer om ett bruksprov med löshoppning :)

exanhoppar.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan,
...
Båda är helpolska valacker, den första kommer från Wilkesbacka och den senare från PaPa's, hittad hos Johanna.
...
Välkommen Marie! Det är jätteroligt att få in nya arabfantaster i vår tråd och speciellt när det kommer in de som har kontakter i andra länder.

Är det du som äger Nekst? I så fall har jag en knippe släktingar till honom här hemma... :D

Carina på Silver Arabians

Men det var ju jättefint resultat!
Blommeröd och tuff klass!
Grattis Legendarias ägare.

Oj så roligt Marie! Ser fram emot att höra fortsättningen!

Helena: Mycket värdefullt som sagt. Hingstglasögon har jag alltid på mig , har flera gånger gått in och kikat på hingstar som ploppat upp i mitt huvud, eller avkommor till dessa. Tack än en gång.

En hingst jag gärna skulle vilja se mer av är den som var uppe på tråden, den prickiga som stod utomlands...kommer inte ihåg namnet, men han var jätteläcker. Madde, du kommenterade ju prickarna - vad hette han???

Li

Ja grattis, jag ska aldrig glömma när Ida (hette hon så??) visade henne på Bollerup, så väldigt glad tjej! Det var så roligt att se henne...

Li

I Bollerup gick det lite bättre 89.33p. Med 20p på typ.
Det är väl Calle Andreasson som äger henne o IDA är sambons dotter....om jag förstått allt rätt.
De var väl lite "missnöjda" efter Blommeröd då hon inte ville visa sig riktigt pga fölungen. Hon stod emot lite...
Men det var skit kul att få se henne....jag har haft en bild av henne i huvudet, fast då har hon sett ut som Sakaia i färg o teckning.... (min drömarab:love:)

Ps. Ida blev bästa amatörhandler på Bollerup då... endast 14 år(Lite osäker...var det 15)

Festiwal har visst lämnat mer än en avkomma som gillar att hoppa.;)
Ja jag skulle också vilja att löshoppning ingick i bruksprovet...
Men jag är rädd att det får vara på frivillig basis då det är sådan lite bit av arabhästarna som används till hoppning.
Trist dock...då det behövs in mer bra hoppblod i rp aveln...
O jag är inte en av dem som anser att araben inte tillför något.
Det milda temperamentet o viljan att vara till lags passar sig ypperligt på en barnponny.

Hej o välkommen hit Marie!
Jättekul att nya hittar hit. Alltid kul med en frisk fläkt av nya tankar o åsikter.
Ser fram emot vad du får för svar i distansforumet.
En annan sak jag försökta få svar på i våras var hur Holland lagt upp sin kat E i tävling.
Lyckades inge vidare med att hitta det.
Holland har en kategori på häst som kallas E o det är väl där de flesta araber hamnar.
148cm o upp till ?.
Tävlar dem på ponnytävling med barn i sadeln eller på stor häst tävling med vuxna ryttare?
Kanske vet ingen på distans forumet detta då det inte gäller i distans, men har du lust får du gärna ta reda på det.
TACK!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 582
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025