Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Hejsan,
Mitt namn är Marie och bor sedan snart 7 år i Holland,
jag hittade den här tråden i fredags kväll och det tog mig ungefär 7 timmar att ta mig igenom allt.
Mycket intressant och givande tråd!!!
Min nyfikenhet och intresse har väckts ordentligt måste jag säga, jag ska försöka få fram info om hur man gör här i NL med röntgen och om det finns någon sorts statistik kanske.
Själv har jag en arab här och hemma i sverige har syrran araben vi hade tillsammans innan jag flyttade, vi ägnade oss åt distans och det är vad jag gör här också. Båda är helpolska valacker, den första kommer från Wilkesbacka och den senare från PaPa's, hittad hos Johanna.
Vad det gäller avelsvärdering här så måste hingsten visas på hingstpremieringen i februari, innan det måste den ha SCID-testats och ha lämnat godkänt sperma-prov.
Därför har jag nu en vallack, han hade för dålig spermakvalitet.
Det fanns vissa här som tyckte att jag borde ha registrerat honom i den belgiska stamboken, där krävs inget spermaprov.
Som jag har tolkat (inofficiellt) de NL hingstar som reggas i belgien går förmodligen inte igenom spermaprovet, men det sägs INTE högt öht!!
Tycker personligen att spermaprov är en bra garanti för stoägare att hingsten åtminstone är tillräckligt fertil, men då jag skulle ta min herre till premieringen var det inte fråga om röntgen el. dyl.
Om detta med cystor är ett så stort problem så tycker jag att det borde höras mer om det, men måste säga att här har jag inte hört nånting.
Jag ska börja med att slänga ut en fråga på distansforumet här, ett forum svenska distansare skulle bli gröna av avund av, det är fantastiskt vad aktiva distansmänniskor det finns här, och en hel bunke av dom finns på forumet!
Allt från eliten till dom allra grönaste!! Jättekul!
Nåja, tillbaks till allvaret...
Eftersom det sitter människor med mycket kunskap och kontakter på distansforumet, så börjar jag där och hoppas inom kort att kanske kunna tillföra något jag med!!
Vänliga Hälsningar,
Marie