Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

oj då...då blev det helfel. Sorry Bubbla!
Moderatorn har visst rensat upp i tråden.Det var inte till dig.
Det var en som ifrågasatte varför vi avlar på araber när det finns så många...fast lite hårdare.

Kl.
Måste bara inflika...
Jag läste sista nr av hästfocus igår o började skratta när jag läste "Men en av de mest framgångsrikaste distanshästarna i Sverige var ett sv hbl":):rofl:
Så där fick ni....ni med alla hblfördommar;)
Tänk vad ni skulle bli nerpetade i placeringslistorna om fler med hbl kom på tanken med distans.....
Nej skämt å sido... Där är nog araben o arabkorsningarna oslagbara.
Men man ska inte dömma alla hundar efter håren...(oj så jag är filosofisk idag):)
Men precis som jag dömde araben efter fördomar innan jag "blev" med arab så verkar många här besitta samma fördommar mot hbl.

Vad skönt! Trodde ett ögonblick att jag börjat gå i sömnen och la in otrevliga inlägg utan att jag ens visste om det :).

Kl
Har Emiliuz gjort bruksprov i sverige?
Letade efter resultat men hittade det inte...
Fick för mig att han skulle fått 42p...var har jag fått det ifrån?

Nej, han är inte avelsvärderad. Han kanske fick 42 p på riksen, möjligen, om man använde 10poängsskalan?

Vad är namnet på den? Har för mig att jag visste det, men kanske ändå inte... :rofl:

Li

Vem? Menar du hbl som var bäst i distans...eller den som skrev o frågade om avel på araber?

jag vill veta det iaf! då jag aldrig har hört den hästens namn?

Inte jag heller....står inte i artikeln.
Har du hästfocus?? Sid 14 sista nr...
Kanske finns på distans sidan också...

jag har ju inte det... det står sååå himla lite om det jag vill läsa i de flesta hästtidningar..(araber och distans)

Fast sperma är ju färskvara och detta kan förändras ganska drastiskt över tid....så om det är bra i februari eller ej kan det vara vice versa i april t.ex.
Så för mig är spremaprov tämligen otillförlitligt om man inte gör det kontinuerligt över tid....d.v.s. stick prov inför betäckning/seminering under HELA säsongen...

?
Jag blir lite fundersam över vad du säger, Nekst har fått begagna sig av en sexig fantom på universitetskliniken i Utrecht, det måste vara minst en timme mellan båda sprången, båda proverna åker in under mikroskop och där har dom en stackare som sitter och räknar alla små "firrar" (nåja)

Jag fick själv komma in och titta på båda proverna, det första var det inte mycket liv i, det andra däremot var det full rulle s a s...

Men eftersom det givetvis tar tid att kolla/räkna allt så ringer dom endast upp en personligen om provet INTE utfaller till belåtenhet, dvs hingsten har inte tillräckligt god sperma.

Jämför exempelvis med frieser, där kasseras hundratals hingstar! varje år, pga för usel sperma helt enkelt.
Därför görs ett spermaprov inför godkännande till stamboken, men jag tog kontakt med Johanna då när det var aktuellt, enl henne så förändras inte morfologi (icke missbildade spermier) med mer betäckande.
Jag fick tips av vet att jag skulle låta Nekst hoppa på fantom varannan dag i typ en månad eller så... (vem har nu en fantom standard i stallet)
Enligt Johannas erfarenheter med det blir det inte bättre med åren, förmodligen sämre ju äldre hingsten blir...

Så vad du menar med stickprov vet jag nu inte, eller förresten, är det typ tappad sperma då kanske ??

Förutsätts då att pållen redan från början har firrar som funkar då...

ps...

ang veterinära förfrågningar, jag har hittat VET som alltid är på arabpremieringen så nu ska jag försöka författa ett bra mail till honom.. to be continued...

ds...

Vänliga hälsningar,
Marie

halvblodet som var en av sveriges bästa distanshästar på sin tid hette Dancing Queen. Så nu vet ni det ;)

finns det nån sida med info? att söka på Dancing Queen på google gav väääldigt många träffar som jag inte kände för att läsa...

Ta med Mats Jonsson när du googlar, så kommer du nog mer rätt. Det var han som red hästen när hon gick som bäst. Jag tror hans fd fru tävlade henne tidigare.

hittade bara ett resultat, och det var inte så imponerande....
fortfarande 13 miljoner träffar!

Dancing Queen brunt sto f. -79 e. Toreador ue. Emalj, Uppfödare: H. Brandt.
Ingela

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 582
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 478
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka