Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nu har v 2000 inlägg i den här tråden:banana:!

Vi har nästan 50 anmälningar till mötet. Ska bli jättekul med så många kunniga människor under samma tak.

madde++++

Ja men precis. Ha ha. :D
Tyckte det var kul att det kom upp lite om ridningen som är min passion.

Pi: Du som säkerligen sett många arabryggar och sadlar till dessa.
Sivan är bred som en tunna och kort som tusan.
Och fet.

Just nu känns det som om enda alternativet är barbacka resten av livet eller en pad.
Hett tips på sadel som BRUKAR passa så att jag inte beställer hem i onödan?
Inte så fasligt dyr då jag ska skaffa till 2 hästar.
Just nu har jag hemma en Thorowgood, den bredaste allrounden. Equieterapeuten ska hjälpa mig att kolla få se hur den ligger... suck.

Mvh Li

Senast ändrad:

Angående sadel så testa wintec isabelle werth med cair, ligger kanon på min breda tjej!
En fråga: ni nämnde Sapak, kan ni säga något mer om honom , stam samt var finns han?

Jag har en Morris & Nolan dressyrsadel (vid bom) till mitt sto som också är bred. Sadeln passar ypperligt. Framför allt till korta raka ryggar. Jag trivs jättebra i denna sadel. Den är fantastiskt härlig att rida i och man sitter som gjuten i sadeln. Jag skulle inte vilja byta till någon annan och ångrar inte alla pengar jag fick lägga ut för den! Nypriset är rätt högt (ca 17 000:-) men det finns säkert att få tag i något begagnat som är billigare.

/AFF

Ja men precis. Ha ha. :D
Tyckte det var kul att det kom upp lite om ridningen som är min passion.

Pi: Du som säkerligen sett många arabryggar och sadlar till dessa.
Sivan är bred som en tunna och kort som tusan.
Och fet.

Just nu känns det som om enda alternativet är barbacka resten av livet eller en pad.
Hett tips på sadel som BRUKAR passa så att jag inte beställer hem i onödan?
Inte så fasligt dyr då jag ska skaffa till 2 hästar.
Just nu har jag hemma en Thorowgood, den bredaste allrounden. Equieterapeuten ska hjälpa mig att kolla få se hur den ligger... suck.

Mvh Li

Hej, Hej!

Gå in på: www.scandinavianwestern.com så hittar du mannen som kan allt om sadlar!, både western och klassiska. Och vilken butik dom har öppnat!!!!!!! Jag var där i måndags å shoppade ny sadel till Niezze, jag bara gapade, butiken var fantastisk!!!!!

Jag har ju frågat om det fanns något intresse för sadelkurs hos denna man men gensvaret har varit :( mkt dåligt..... Men om ni ändrar er så kör jag gärna igång å fixar en kurs åt er!!!!!

Mvh Pernilla

Hej Linda!

Tack för att du delar med dig!

Jag hoppas dock att Kicket kan svara själv oxå!, då det var henne jag ställde frågan till......;)

Mvh Pernilla
Ja jag grundar mig nog mest på att alla världens högst utbildade dressyrdomare har tagit bort denna "övning" från dressyr programmen i lättare klasser.
I msv B finns det fortfarande kvar men diskuteras att även där tas bort. Många anser den kränkande när den görs på fel sätt.
Fö är det en stor skillnad för hästen att utföra denna övning från marken utan ryttare på ryggen.
Inte ens på breeders där sveriges bästa talanger mellan 3-6 år (hbl...tilltänkta OS hopp)samlas, kräver man det av dessa unga individer. O de flesta arabmänniskor tycker att vi går hårt o fort fram med våra hbl...men ingen skulle nog kräva att en så ung häst skulle
kunna sätta sig så som en korrekt ryggning kräver.
Samt så skulle jag vilja se den 3 åring som kan rygga korrekt...alltså utan att man använder händerna för att få den att backa.
Visst kan jag också slita en unghäst baklänges...men inget jag skulle göra.
En så ung häst ska först förstå framåtgripande hjälper för att ärligt bjuda framåt.
Ps. Alla rider inte western....

Senast ändrad:

Hej hopp,
jag förstår ditt resonemang faktiskt.
Fast å andra sidan, så är det så helt beroende på hur individen tolkar det, anser jag.
En del ser det som något nedvärderande, och stretar emot, andra som något positivt. (egna erfarenheter). Och sen finns det dom som vet att dom kommer "undan"
Själv gillar jag att man faktiskt kan styra hästens alla hörn, utan att man faktiskt drillat hästen på något vis. Fast där är nog skillnaden rätt stor mellan raserna också. (också egen erfarenhet) och jag kan ju faktiskt inte tycka något annat, än det jag upplevt själv ;-)
Men som sagt, jag förstår poängen med att det är borttaget som moment. Men själva momentet behöver inte vara fel, om det utförs under rätt förutsttningar.
ha en bra kväll:-)

Samt så skulle jag vilja se den 3 åring som kan rygga korrekt...alltså utan att man använder händerna för att få den att backa

Nu blev jag nyfiken! (klippte bara ut det som var intressant) Även i dressyrtävlan på elitnivå ser jag att ryttarna tar lite i tyglarna när de ska backa sina hästar? Det är nog bara inom westernridningen som jag sett att de inte tar i tyglarna när hästen ska gå bakåt? Har jag fel? Hur backar man en häst på korrekt sätt? *avviker visst lite från ämnet arabhingstar nu :o *

Camilla (som varken är dressyrryttare på elitnivå eller westernryttare, men hemskt nyfiken på back-teknik ;) )

Förresten, så skulle det inte vara helt fel med åldersindelning på avelsvärderingens ridprov för araber - så inte hästarna döms lika oavsett ålder? Det är ju lite orättvist? Eller det kanske domarna tar hänsyn till??

Menade att jag inte har en aning om hur de som rider western lär sina rygga.
Dum formulering kanske.
Jag anser också att alla hästar ska kunna backas o styras...
men jag anser att en 3 åring inte är redo för denna uppgift...

Anser inte heller att momentet är fel i dressyr på hästar som är utbildade på den nivån av samling. Men även där är det många som misslyckas med en korrekt ryggning.
Om jag inte har helt fel nu...ska kolla upp det imorgon...så tror jag tom att det numer är borttaget på OS nivå.
Många unga hästar kan börja "försvara" sig med att rygga när saker är jobbiga....precis som hästar med lätt för passage kan börja lägga in det när det inte passar galoscherna.

Men men...nu blev detta en ridtråd....
Jag tycker att rygga inte har något på ett "bruksprov" för en 3 åring att göra....inte heller för en 4 eller 5 åring...

På elitnivå tror jag inte du ser ryggning så ofta längre.
Men vid en korrekt ryggning(inte western...där vet jag inte hur de gör), så gör du en halvhalt i samma sekund som du ber hästen gå.
Du sitter till med sätet o gör en förhållning på en gång. Hästen blir då hindrad från att gå framåt o ska då gå bakåt. Du har lagt i backen helt enkelt.
När den väl backar ska det ske med samma eftergift som när den går framåt.
Inte "dras" bakåt.
Den ska samla sig maximalt, gå med stöd på tygeln, alltså inte hamna bakom lodplan vilket många gör o inte heller höja skallen o sänka ryggen.
För mig är att be en 3 åring rygga som att be en 10 åring köra bil.
Visst kan den, men hur sker det o till vilket pris...

Senast ändrad:

Förresten, så skulle det inte vara helt fel med åldersindelning på avelsvärderingens ridprov för araber - så inte hästarna döms lika oavsett ålder? Det är ju lite orättvist? Eller det kanske domarna tar hänsyn till??
Håller med fullständigt.

Alla har olika sätt att nå dit man vill. :d

Personligen ryggar jag inte 6-7 steg utan 1-2 steg fast jag försöker få ryggningen så korrekt jag kan, dvs att hästen sätter sig och länger ryggmusklerna, och backar rakt.
Alltså jag sliter inte i tygeln eller tar i munnen, då kommer ju huvudet UPP istället för ner. Jag vill ju ha ryggen rund uppåt, inte rund neråt :rofl:

Jag försöker att överdriva alla hjälper i början så att jag blir tydlig och hjälper hästen göra rätt direkt.
Använder mig av sätet och förstärker genom att "gå baklänges" med kroppen och i värsta fall: klappa till med fötterna på bogen.

Jag brukar faktiskt se rätt kul ut då jag överdriver. Släpper tyglarna och "går" med mina höfter samt trampar till i stigbyglarna.
Rätt eller fel, det vet inte jag. Det funkar för mig iaf :D
När jag sedan tonar ner mina hjälper så ser det ut som om jag "sitter till". Tänker typ halt och bak.
Och jag rider klassisk engelsk fast med inslag av Linda ala dåb.:rofl:

Som sagt. Jag tror alla knep är bra utom dom dåliga och det tror jag är att bogsera hästen bakåt med bil.

Sen är ryggning inget negativt.
Däremot ryggar många hästen för att korrigera den och då blir det ju negativt.
Det är en naturlig sak för hästen att gå bakåt, tycker det är människans jobb att motivera sin häst och att få den smidig bakåt, som framåt.
Tycker hellre man ska ta bort ryggningen från bestraffningsrutinerna, alltså skola om 1000 talet instruktörer :rofl:

Mvh Li

Men hallå!!!

jag har de gånger jag ridit på avelsvärderingarna inte ryggat??? Kan inte komma ihåg det iaf, och även om jag inte är riktigt mig själv de gångerna:angel: så borde jag komma ihåg det.

madde++++

ja, vi kanske skulle starta en ny tråd *asg*
Skämt åsido, så är det så individuellt, både hos människa och häst, hur man förmedlar saker...
backa för mig, kan faktiskt betyda att den som säger det vill rädda mig från lejonets gap, men om det är en annan som säger det, så kan det faktiskt betyda, -backa för du är olydig, och bara fö ratt jag inte vågar protestera så sätter jag mig i en j*****t dålig situation, -ooooops så blev jag uppäten!

Det kom härifrån....
"Prestationer och övriga meriter

Chirons egna meriter är år 2000 Futurityvinnare, klassvinnare 1-årshingstar, bästa svenskuppfödda unghingst samt reservchampion på Riksutställningen. År 2001 blev han klassvinnare på Vilhelmsborg i Danmark. Omdöme bruksprov: Bra stillhet vid uppsittning. Villig och energisk igångsättning. Villig ryggning. Har genomfört godkänt ridprov med poängen:8-8-7-8-8=39. Genomsnittspoäng: 7,8."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 582
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka