Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Håller med ryggning är inte negativt i sig...om den används på rätt sätt.
När man ryggar för att bestraffa så är det ett klart negativt sätt att använda det på.
Och ja...jag tycker att alla hästar ska kunna rygga... Så småningom.
O som du säger så börjar man försiktigt med några eller något steg.

Håller med ryggning är inte negativt i sig...om den används på rätt sätt.
När man ryggar för att bestraffa så är det ett klart negativt sätt att använda det på.
Och ja...jag tycker att alla hästar ska kunna rygga... Så småningom.
O som du säger så börjar man försiktigt med några eller något steg.

Hej och hå!

Vilken tur att jag är "westernryttare" så jag kan få rygga min häst oavsett ålder och hur många steg jag vill!

Mina hästar kan med skänkelns hjälp trava bakåt UTAN tvång eller slit i någon tygel. Mina hästar har heller aldrig haft något som helst problem att bjuda framåt trots att dom ryggas mycket och i ung ålder.... Jag kan verkligen INTE förstå vad ryggningen har med framåtbjudningen att göra eller hållbarheten???? All ridning för mig handlar om eftergift och lydnad, tar man så ger man tillbaka till hästen och då VILL hästen ex. rygga. Jag tycker tvärtom att ryggningen hjälper hästen att lära sig samling naturligt plus att det gör hästen mycket mjuk/elastisk i kroppen.

Mvh en Pernilla som trots allt ändå tävlat upp till MSV dressyr med sin westernarab...... ;)

Knapplån

Att bero på ridna araber, såg jag att Wilza hade uppdaterat sin sida med ridbilder på Mambo. Är det någon som vet någonting om honom? Tyckte att han såg jätte fin ut på dessa bilder.:love::love:

Fast där har du nog rätt mycket av problemet. Dels lär inte den engelska ridläran ut ryggning speciellt bra (om man ens får lära sig en korrekt ryggning på ridskola?), dels bör man vara en duktig ryttare för att kunna rygga korrekt och förstå varför.

I de lägre dressyrprogrammen är det i regel inga jätteduktiga ryttare, kanske är det inte heller det alltid vid visning av araber på bruks? En ryggning som utförs genom att dra i tygeln riskerar att förstöra bra mycket mer än den tillför.

Fråga (bara nyfiken, absolut inget påhopp), vad anser du att man får ut av att se om hästen kan rygga på ett ridprov?

Självklart ska hästen kunna rygga...o det är en myckset bra samlande övning ...MEN tycker du att vem som helst klarar av den?
O hör den hemma på ett bruksprov för en 3 åring?
Travar dina bakåt som 3 åringar?
O ryggar du den hur många steg som helst....

Nu skulle ju jag vilja påstå att så som vi vill att ryggningarna ska se ut i dressyren är inte så som ni vill ha dem i western.

Senast ändrad:

Första inlägget ....
Det känns inte ens som smygreklam.... snarare elefantreklam;)

Jag ville bara veta, ska betäcka mitt sto i vår och letar efter en arab med dressyranlag. Har ni några bättre förslag?? Kom gärna med det.

Finns ju några hingstar som gått bra dressyr, om de ned ärver det låter jag vara osagt (mao.har ingen aning). Det har väl egentligen inte bara med hingstens dressyrmeriter att göra, eftersom det är ganska sparsamt med dressyrhingstar bland araberna (finns typ 3? Om el Tanam, Luxor och nu då Mambo).

Det har väl med gångarter och vilka hingstar som har haft tur att hitta en ryttare som vill satsa på dressyr, finns ju inte så många duktiga "proffsryttare" som över huvud taget vill rida arab. Skulle det vara lika många såna som ville rida arab som rider halvblod så skulle det nog finnas fler meriterade araber. Både inom hoppning och dressyr.

Arab-ponnyerna har det ju bättre förspänt. Därför att det finns katergorier......:). Och så halkade jag in på det gamla ämnet: KATEGORI E!!!!

Någonting som man borde göra något åt. Får bli nästa års stora projekt tycker jag:idea:, när vi har avhandlat avelsvärdering och cystor.

Har precis varit och tittat på bilderna på Mambo, han ser JÄTTEFIN ut! men var har hon HJÄLMEN :(! Tänk att alla PROFFS ska vara så odödliga att de inte behöver ha hjälm, men de har nog bara sågspån i skallen och då kanske det inte behövs.

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Hej och hå!

Vilken tur att jag är "westernryttare" så jag kan få rygga min häst oavsett ålder och hur många steg jag vill!

Mina hästar kan med skänkelns hjälp trava bakåt UTAN tvång eller slit i någon tygel. Mina hästar har heller aldrig haft något som helst problem att bjuda framåt trots att dom ryggas mycket och i ung ålder.... Jag kan verkligen INTE förstå vad ryggningen har med framåtbjudningen att göra eller hållbarheten???? All ridning för mig handlar om eftergift och lydnad, tar man så ger man tillbaka till hästen och då VILL hästen ex. rygga. Jag tycker tvärtom att ryggningen hjälper hästen att lära sig samling naturligt plus att det gör hästen mycket mjuk/elastisk i kroppen.

Mvh en Pernilla som trots allt ändå tävlat upp till MSV dressyr med sin westernarab...... ;)

Instämmer med dig helt och hållet Pernilla :bow:
Precis som du beskriver tränades min Cassina. För henne var det ingen skillnad i framåtbjudningen vare sig vi red framåt eller bakåt.

Min ena tränare, som för övrigt är Btränare- och Grand Prix domare i dressyr, låter oss ofta rygga under hans träningspass. Han tycker det är en mycket lösgörande övning.

Mvh Åsa som tränade MSV dressyr på sin westernarab

Självklart ska hästen kunna rygga...o det är en myckset bra samlande övning ...MEN tycker du att vem som helst klarar av den?
O hör den hemma på ett bruksprov för en 3 åring?
Travar dina bakåt som 3 åringar?
O ryggar du den hur många steg som helst....

Nu skulle ju jag vilja påstå att så som vi vill att ryggningarna ska se ut i dressyren är inte så som ni vill ha dem i western.

Hej igen!

Jag börjar med dina sista rader. Jag kan helt ärligt säga att ryggningarna man ser på dressyrbanan ofta är katastrofala så jag förstår din oro. Men för mig skiljer sig inte dressyr och western mer åt än utrustningen och formen. En välriden häst ska kunna gå på långtygel och ändå bära sig likaväl som du ska kunna korta tygeln utan att hästen tappar framåtbjudningen. Tyvärr för westerns del ser man många ryttare som aldrig rider sina hästar fram till handen utan bara jobbar på långa tyglar och det är INTE bra det heller......

Vad det gäller ryggningsfrågorna så:

Ja, jag tycker att vem som helst ska kunna rygga sin häst, oavsett ålder. MEN det beror på tekniken man använder.....

Ja, jag tycker att ryggningen hör hemma på ett ridprov för det berättar mycket om hur hästen är tränad fram till handen.....

Att rygga en 3- åring i sådan fart att det blir en trav rörelse så NEJ. Den unga hästen har inte hunnit blivit stark nog än...... Då all min ridning handlar om att hästen ska kunna bära sig och en 3-åring hör hemma i skogen. Däremot ska mina 3-åringar förstå ryggning redan första gången jag sitter på dem.

Vad menar du med att rygga hur många steg som helst? Om jag tar ut hästen och sitter och ryggar hästen i en timmes ridpass så svar Nej. Det är upp till hästen hur många steg det krävs, är hästen mjuk så blir det ett steg, går den emot så tar det den tid det tar.....

Problemet med ryggning för hästen är att dom flesta ryttare lutar sig bakåt när dom ska rygga och kräver steg efter steg utan eftergift.....

Mvh en Pernilla som inte riktigt förstår skillnaden på att rygga en dressyr vs en western häst:confused: Båda ska väl bakåt:confused:

En fråga till (vet inte om den har kommit upp tidigare) men får man betäcka en welsh med vilken arabhingst som helst eller måste den vara speciellt godkänd för andra raser?

Tack för svar på frågan om vad du anser att det ger. F ö ett bra svar som jag håller med om, jag tycker också att det ofta säger en hel del om förtroendet för ryttaren.

Men jag tror tyvärr fortfarande att det både på arabens bruks och i lägre dressyrklasser inte kommer ge önskad effekt.

Kicki, du kanske skulle prova att bjuda in Pernilla till en clinic uppe hos er? Ni verkar ju vara ett gäng som tränar tillsammans, eller har jag missuppfattat? Jag vet inte om Pernilla har tid eller möjlighet, men försöka duger... :D

Om du är van vid traditionell dressyrträning så törs jag lova dig lektioner du inte har varit med om förut och många aha-upplevelser.

Carina på Silver Arabians - som ridit för Pernilla under ett par år på den tiden som vi hade våra hästar på ett lagom 20-minuters skrittavstånd från varandra.

måste bara svara angående mambo, jag tycker det ser ut som att han har sänkt rygg och de mesta av tyngden på frambenen... kan tillägga att jag inte är någon expert, och om jag har fel så får gärna någon person förklara varför jag har fel så att jag lär mig något på köpet!

Jag skulle gärna göra det om jag kunde rida...vilket jag inte kan idag efter en bilolycka.
Har all respekt för Pernilla o jag vet att hon är mycket kunnig inom western. Men för den skull tror jag att hon tål att man inte håller med henne om allt.
Hon skriver själv att många utför en ryggning på fel sätt men ändå vill hon ha med det på 3 åringarnas bruksprov....
Varför utsätta dem för detta om så många ryttare gör på fel sätt...
Jag är övertygad om att det finns många Aha upplevelser inom western för mig... mycket att imponeras av...men också mycket som man inte får se utåt... precis som det finns tex roll kur på dressyren.... barrering inom hoppning osv...
men det är ju en helt annan historia...
Kicki/vars vän Pernilla rider western på sin Quarter (stava jag rätt?)

Men för mig skiljer sig inte dressyr och western mer åt än utrustningen och formen.

Mvh en Pernilla som inte riktigt förstår skillnaden på att rygga en dressyr vs en western häst:confused: Båda ska väl bakåt:confused:

Intressant det blir när man diskuterar western kontra dressyr. När jag tränade dressyr för min btränare brukade jag faktiskt ta på en dressyrsadel och kanderet. Och på reiningclinicerna hade Cassina sin westernsadel och stångbett. Under veckorna blandade jag lite beroende på träningsupplägget. Men oavsett vilken sadel jag satt i och vilket bett hon hade i munnen så utförde jag ryggningen på samma sätt.

Mvh Åsa som rider cowgirldressage;)

Kl...
Varför inte lägga in galoppombyte för 3 åringarna....
Det är ändå något som är naturligt för dem...
Titta på vilken fölunge som helst så byter de galopp hur lättvindigt som helst i hagen. Precis lika lättvindigt som att skifta mellan gångarterna..
O det är lättare att lära en häst korrekt...
Men det kanske är färre ryttare som klarar det...rygga kan ju de flesta genom att sätta sig o slita i munnen....

Ironiskt....hoppas ni förstår det...

Precis som med ryggning så behöver hästen ha kommit till en viss grad av samling, muskling, bära sig osv innan den utför byten. Men med rätt ryttare som kan hjälpa dem så kan detta ske på rätt sätt tidigare.
Det har klagats för att "vi" hbl människor tränar våra 3 åringar "intensivt" o att ni inte ens vill ha ridning på 3 åriga hästar... men tydligen tycker ni att det är ok att man ryggar på era "oinridna" hästar...
Går inte ihop för mig.
Jag tycker fortfarande att ryggning utförd på rätt sätt är ett bra moment.
Men inte i ett bruksprov...

Senast ändrad:

Jag skulle gärna göra det om jag kunde rida...vilket jag inte kan idag efter en bilolycka.
Har all respekt för Pernilla o jag vet att hon är mycket kunnig inom western. Men för den skull tror jag att hon tål att man inte håller med henne om allt.
Hon skriver själv att många utför en ryggning på fel sätt men ändå vill hon ha med det på 3 åringarnas bruksprov....
Varför utsätta dem för detta om så många ryttare gör på fel sätt...
Jag är övertygad om att det finns många Aha upplevelser inom western för mig... mycket att imponeras av...men också mycket som man inte får se utåt... precis som det finns tex roll kur på dressyren.... barrering inom hoppning osv...
men det är ju en helt annan historia...
Kicki/vars vän Pernilla rider western på sin Quarter (stava jag rätt?)
Du missade poängen... (eller förmodligen var jag otydlig). Pernilla håller inte "westernlektioner". Ridning som ridning, liksom... :D

Jag kan inte med bästa vilja i världen påstå att jag rider western (om man med det avser det som oftast ses på westerntävlingar). Jag rider alltid i westernsadel (bekvämast... :love:), ofta med sidepull (trivs med det) och Jubilanta tycker det är jättekul att göra roll backs. Men där slutar likheterna. Jag brukar säga att jag rider westerninspirerad dressyr, om nu någon frågar.

Carina på Silver Arabians

Kl...
Varför inte lägga in galoppombyte för 3 åringarna....
Det är ändå något som är naturligt för det...
Titta på vilken fölunge som helst så byter de galopp hur lättvindigt som helst i hagen. Precis lika lättvindigt som att skifta mellan gångarterna..
O det är lättare att lära en häst korrekt...
Men det kanske är färre ryttare som klarar det...rygga kan ju de flesta genom att sätta sig o slita i munnen....

Ironiskt....hoppas ni förstår det...
Kan vi släppa ryggningen nu?
Det har talats sååååååå mkt om det dåliga bruksprovet för araber, som hingstägare måste jag säga att den 3-4 åriga hingst som INTE kan visa en ryggning på 2-3 steg bakåt utan motstånd bör nog inte vara i avel, då ridbarheten troligtvis är urursel!
Jag tror att det största problemet inom arabvärlden är okunskapen hos alla uppfödare som försöker vara några wannabies-shejker vars största intresse är att hamna på bild på nån utställning med nån shejk eller Shirley Watts!
Det tjafsas om hårdare bruksprov på hingstar osv, men var är ansvaret hos stoägarna? I andra länder är det stoägarens skyldighet att hålla sig informerad om för och nackdelar hos ev. hingstar, men i mellanmjölkens sverige ska det vara någon nämnd som säger så och så ska du göra. Var är det egna ansvaret?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 582
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka