Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Oj oj...till skillnad från dig Madde så ser jag inte om mitt eget hus först utan till rasens bästa.
Du skriver att jag använder en hingst som inte håller för de poängkrav jag kräver???
Vad har jag krävt för poäng? Jag skrev att jag ville att de 3 första betygen skulle bli minst 23 sammanlagt o det klarar han .
Visa mig den svenska hingst som har bättre än 998 på en EXTERIÖR bedömning....Salle har en betydligt bättre gång än vad han velat visa på utst. Se gärna på Helena sida från hingstvisningen i arboga.
Nej o nej...en utställning är definitivt inte samma sak som en premiering eller avelsvärdering.
En utställning dömer hästens skick för dagen o hur mycket det showar osv...
Det är lite som en dressyrtävling fast man springer på sidan...
En exteriörbedömning eller premiering bedömmer hästens avelsvärde. De kan se förbi om hästen tex är i dåligt hull osv.
Det skrivs också tydliga protokoll om hästens brister o förtjänster.
Och inte skulle de heller acceptera en sådan uppställning som görs på en arabutställning.
Där man kan dölja ett dåligt kors genom att göra hästen lång...tex.
Varje häst bedöms grundligt o får inte ena dagen 6 på ben för att nästa få 8....
Men det skrämmer mig, Madde att du som sitter I avelsgruppen inte vet skillnaden.
De domare du räknar upp är inte SH utbildade....se lista..
Åtminstonde inte klara i sin utbildning.
Med andra ord vet vi inte ett skit vad de kan om benvinklar mm mm
http://svehast.se/sh/doc/1031.asp
Säger inget om dessa domares kompitens... säkert duktiga.
Duger säkert som rasrepresentanter men inte som exteriörbedömmare. Då vill jag se det på papper först.
Och ja man dömmer hårdare på en avelsvärdering.