Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Sen måste jag faktiskt hålla med Sunflower, det var ingen smygreklam åt Mambo, inte om man ser på vad som skrivits om alla andra hingstar. Kasta inte sten......

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Halloj,
reglerna har ändrats genom åren.
De äldre hingstarna är avelsvärderade, och har papper på det.
Det som skiljer är ju de olika kraven som ställts...
Och det enklaste är väl att höra av sig till SH, och be dom berätta hur kraven varit under åren?
Jag gör det!

knapplån...

Jag skulle vilja återknyta lite till det Devere tog upp tidigare i tråden. Nämligen detta med avelsmål. Egentligen är det ju så att en avelsvärdering ska återspegla avelsmålet. Och de egenskaper som t ex ska mätas på ett bruksprov ska antingen vara exakt samma egenskaper eller egenskaper som har ett starkt samband med avelsmålets egenskaper.

Men vad är då arabens avelsmål? Det enda jag hittar på SAHFs hemsida som är åt det håller är i rasbeskrivningen:

"Den typiska arabhästen kännetecknas av skönhet, elegans och ädelhet parad med stolt resning, klassiska linjer och flygande gång. En häst som saknar dessa egenskaper kan visserligen vara en bra häst, men den är då ingen typisk arab. Arabhästen är mycket intelligent, lättlärd och tillgiven. Temperamentet är livligt men fromt. Den är dessutom långlivad, uthållig, tålmodig, lättfödd och anpassar sig lätt till olika förhållanden. Syn och hörsel är mycket skarpa."

Så vad säger ni?

Aha...det förklarar ju iofs alla olika viljor om avelsvärderingen...:)

Men det som slog mig är att det inte står något om ridning?
Men om uthållighet t ex, hur testar man det?

Men Annika: är det jag som tar upp det hela tiden? Nej, tydligen så har alla det ena problemet efter det andra med honom. Får jag inte ens svara med fakta?

madde++++

Aha...det förklarar ju iofs alla olika viljor om avelsvärderingen...:)

Bra fråga! Att tas upp på mötet.

madde++++

Som jag ser det finns det bara två svar på den frågan; antingen struntar man i om hästen är ridbar eller inte, eller så tycker man att det är så fullkomligt självklart att den ska vara det att man inte skriver ut det. Jag föredrar att tolka det som om det är självklart. Vad skulle man annars med uthållighet till? :D

Carina på Silver Arabians

Som jag ser det finns det bara två svar på den frågan; antingen struntar man i om hästen är ridbar eller inte, eller så tycker man att det är så fullkomligt självklart att den ska vara det att man inte skriver ut det. Jag föredrar att tolka det som om det är självklart. Vad skulle man annars med uthållighet till? :D

Nu har jag skummat igenom Peter Uptons "The Classic Arabian Horse" som används som rasbeskrivning i England. Där nämns ridbarheten som något självklart och i förbigående. Som nedanstående under rubriken "Height":

"Arabians should make perfect riding horses and
although it may be said that lack of size is a limiting
factor, they in fact ride big, due to their natural
balance, good conformation and harmony of action."

Gokväll,

Att det inte finns något specifikt avelsmål är väl egentligen inget konstigt. Det är ju inte en konstruerad ras, till ett specifikt ändamål.
Ang prestation, så är det många araber som blivit "mätta" i galoppen tex... I polen har dom ju testat generationer av hästar på banan.

Vet att någon berättade för mig för länge sen, på 80-talet, att hingstarna skulle tävlat (tror det var nivå typ LC) i någon disciplin. Men att dom tagit bort det då. Kommer inte ihåg exakt.
Men det kan väl vara en bra grundide' för framtiden, att man bestämmer en nivå, inom alla discipliner, som hingsten ska göra, vid en viss ålder? Det gör det åtminstone lättare för de uppfödare, som vill satsa inom en viss gren, att kunna göra ett urval.
Bara en tanke, inte så genomtänkt än, men jag kände för att presentera den i alla fall ;)

Jag tycker att det beskrivs ganska bra under den historiska delen om arabhästen på sahf.se:

"I sägnerna lovprisas dessa hästar för sin "arvstrohet och genomslagskraft, järnhälsa, långa livslängd och fruktsamhet, ädelhet, skönhet, harmoni och kroppsliga fullkomlighet, bevågenhet mot människan, en karaktär som i sig förenar saktmod, temperament och vitalitet, beredskapen att lära och anpassningsförmågan, arbetsvilligheten och arbetsförmågan, segheten, de goda nerverna, anspråkslösheten och regenerationsförmågan efter strapatser, ridbarhet och klokhet."

Var och en som i generationer fått lära känna det arabiska fullblodet ger beduinerna rätt. Att Islams segertåg en gång i tiden baserades framför allt på den arabiska hästens överlägsenhet betvivlas inte.

Likaså det arabiska fullblodets starka inflytande på hela världens hästuppfödning står utom all tvivel. Det finns knappast någon ras, som inte förädlats med den arabiska hästen.
Den moderna hästuppfödningens höjdpunkt - det engelska fullblodet, utan vilket dagens varmblodshästar vore otänkbara, var baserat på tre orientaliska hingstar och 30 inhemska ston, vilka tillförde aveln en myckenhet arabiskt blod. Även kallblodsraserna har fått temperament och rörelseförmåga från arabhästen, och flertalet ponnyer har av arabhästen ärvt bättre ridegenskaper.

I legenderna är arabiska fullblodshästar sagoomspunna, men sagan ligger här nära sanningarna, för även dagens rasrena arabhäst skänker samma glädje till sina ägare, uppfödare och ryttare - som de tusenåriga legenderna berättar."

Kicki: Ege är avelsvärderad! Sitter med Avelsvärderingspapperet framför mig. Utfärdat 1992-09-22 av SAHF och Svenska hästavelsförbundet.

Och hur illa du än tycker om honom så har han slagit din hingst på samtliga utställningar i år. Det är bara fakta. Tycker du att han behöver göra bruksprovet ......?

madde++++

Nu är du där igen Madde o tar allt personligt.
När vi pratade så frågade jag vad han hade fått för exteriörpoäng o du sa att han inte hade några.
Det var därför jag reagerade när du skrev att du bara använde dig av avelsvärderade hingstar.
Vad hade nu Salle med detta att göra???
Bara för att Ege gillar att visa upp sig o inte Salle innebär inte det med automatik att Ege är bättre.
O jag har aldrig sagt att jag har något emot Ege, men han är inget val jag skulle göra...

Utställning är o förblir en utställning...inget man avelsvärderar en hingst efter...
Ja...om inte erat avelsförslag går igenom vill säga...:crazy:
Men då kan vi ju stoltsera med att vi är enda föreningen i sverige som bedömmer våra hingstar efter utställning....o inte efter en exteriörbedömning utförd av Sh utbildade domare...

Är det inte samma domare som dömer på utställning som är med på avelsvärderingarna? Benny Freme, Christina Wale, Cecilia Bourghardt mfl... mycket kompetenta domare. De dömer avelsvärderingar OCH utställning, vad är skillnaden? Jag är lite trött på att du klankar ner på utställningarna, döms inte ben, kropp överlinje rörelser osv? Dömer man hårdare bara för att det är avelsvärdering? Tror inte det.

Hur som helst så talar du emot dig själv när du säger att man ska ha si och så många poäng, sen använder du själv någon ...... som inte uppfyller dina egna krav. Kan du förklara det?

Sen är det svårt att inte ta det personligt när du skriver: EGE ÄR INTE AVELSVÄRDERAD! och han bevisligen är det.

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Oj oj...till skillnad från dig Madde så ser jag inte om mitt eget hus först utan till rasens bästa.
Du skriver att jag använder en hingst som inte håller för de poängkrav jag kräver???
Vad har jag krävt för poäng? Jag skrev att jag ville att de 3 första betygen skulle bli minst 23 sammanlagt o det klarar han .
Visa mig den svenska hingst som har bättre än 998 på en EXTERIÖR bedömning....Salle har en betydligt bättre gång än vad han velat visa på utst. Se gärna på Helena sida från hingstvisningen i arboga.

Nej o nej...en utställning är definitivt inte samma sak som en premiering eller avelsvärdering.
En utställning dömer hästens skick för dagen o hur mycket det showar osv...
Det är lite som en dressyrtävling fast man springer på sidan...
En exteriörbedömning eller premiering bedömmer hästens avelsvärde. De kan se förbi om hästen tex är i dåligt hull osv.
Det skrivs också tydliga protokoll om hästens brister o förtjänster.
Och inte skulle de heller acceptera en sådan uppställning som görs på en arabutställning.
Där man kan dölja ett dåligt kors genom att göra hästen lång...tex.
Varje häst bedöms grundligt o får inte ena dagen 6 på ben för att nästa få 8....
Men det skrämmer mig, Madde att du som sitter I avelsgruppen inte vet skillnaden.
De domare du räknar upp är inte SH utbildade....se lista..
Åtminstonde inte klara i sin utbildning.
Med andra ord vet vi inte ett skit vad de kan om benvinklar mm mm
http://svehast.se/sh/doc/1031.asp

Säger inget om dessa domares kompitens... säkert duktiga.
Duger säkert som rasrepresentanter men inte som exteriörbedömmare. Då vill jag se det på papper först.

Och ja man dömmer hårdare på en avelsvärdering.

Senast ändrad:

Knapplån,

har kanske missuppfattat att utställning skall vara en del av avelsvärderingen, för så är det väl ändå inte?

Tittar man på hur poängskalorna användes förr i samband med "det gamla" avelsvärderingssystemet, jämfört med idag, där i princip alla hästar ligger på guldpoäng, känns det inte direkt som någon merit att få guldpoäng. Tycker som tidigare att utställning skall vara en prestationsbedömningsgrund och generera värdebokstav mer än exteriörbedömning. Det räcker väl med att säga hur utställningsdomare sätter benpoäng för att den diskussionen inte skall vara fruktbar.

Dessutom tror jag att det är bättre att ha utställningsresultat som en merit, än som exteriörbedömning, när man skall jämföra prestationer, dvs då kan Du snabbt se om en hingst eller sto (om man väljer att ha med dem i systemet) har varit utställd, tävlat i andra grenar, etc. Det gör det hela mer lättöverskådligt än om man bakar in utställningsresultat i exteriörbedömningen. Dock är jag fullt medveten om att hingstar som går bra på utställning oftast också har höga avelsvärderingspoäng, med några undantag.

Trodde dessutom, men kan ha fel, att de domare Madde räknade upp endast var med som rasrepresentanter och inte som exteriördomare.

När det gäller avelsmål i allmänhet är det väl oerhört viktigt att ta med arabhästens båda kännetecken, skönhet och uthållighet. Kanske mer än att addera till egenskaper som hoppteknik etc..

Som jag såg någon skrev och uttryckte så väl tidigare (tror det var Bubbla och Monkan) att det är en urras vi har, inte en konstruerad ras framavlad för vissa specifika egenskaper såsom exempelvis gångarter eller hoppteknik.

Senast ändrad:

knapplån,

vill knyta an till vad Kicket sa ovan om avelsvärdering.

När det gäller rasrepresentanten vid exteriörbedömningen kanske denna i avelsvärderingsprotokollet kunde föra ett resonemang om hingstens eventuella framtid i aveln? (tror också att jag sett någon skrivning om intressanta blodslinjer i samband med någon hingst).

Vad jag menar är att vissa hingstar, borde ha ett mer intressant möderne-/fäderne än andra hingstar. Det finns ju vissa hingstlinjer där det finns en uppsjö av avkommehingstar som avelsvärderats, är då alla dessa lika intressanta för aveln? Eller är det så att det kanske finns någon av dessa som utöver fadershingsten har ett synnerligen intressant möderne, som rasrepresentanten genom sin kunskap vet har producerat säkert och bra i många generationer, likaväl som motsatsen förstås också finns.

Sådana upplysningar och diskussioner om blodslinjer tycker jag vore synnerligen intressanta vid en avelsvärdering.

Vad tror Ni andra?

...lite tillägg kanske tillåts till detta som jag håller med om

Kicket: Hull räknas väl som dagsform och kan väl knappast ses som ärvbart :confused:

Madde: På utställning uppmärksammas inte med någon större entusiasm grav parallellförskjutning eller felvinklade kotor ex.vis

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 582
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka