Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

hallå bruuuudar (på göteborska) ;)
Bedömning på avelsvrdering vs utställning är 2 helt skilda saker. och jag anser att utställning inte är något annat än en tävlingsform, bland de övriga, hopp, dressyr-galopp-distans what ever.
på en avelsvärdering är det en kommitee' (av alla dessa kunniga människor som du nämnde...) som kommer fram till ett resultat. Sen har dom helt andra tidsperspektiv att spela med. Du menar väl inte Madde att vi ska gilla läget och ta utställningsresultaten, som avelsvärderingsgrundande, vad gäller den exteriöra bedömingen?
//Ann

vete 17 vart mitt inlägg tog vägen, men det finns nog i cybern någon stans ;) -så jag skriver ett nytt...
Madde: -Du menar vl inte på allvar att även om det är samma eminenta domare som dömer, så ska utställning vs avelsvärderingsnämnd jämnställas?
Utst'llning är en tävlingform som alla andra. (Hopp-dressyr-wester-distans mfl) Tänk bara på tidsperspektivet i de olika momenten under bedömningen...
Vidare betackar jag mig för att se namnen Ege/Saltomortal nämnas ö h t i den här tråden!

Senast ändrad av en moderator:

Tillägg till dina kloka ord monkan: Gruppen har bestått av olika personer vid olika tillfällen. Minns att även veterinär och arabuppfödare Mats Axelsson va med. Även SH-representan som premieringsförrättare och arabdomare ev fler. De satt ner en el ett par timmar och pratade ihop sig om de arabhingstar som visats i exteriör (stå som man ska o vila på 4 hovar ej som en lång Ålandsbåt) och ridprovet. Det var trevligt att se ryttare på dessa arabhingstar rida runt i ridhuset på Grevagården, vi såg harmoni. Kan nämna Zmart och Elcatero bl.a. De såg igenom en hingst i galoppform som inte hade samma muskler som en dressyrriden hingst, men fick de poäng han va värd, tror 39 eller 40.
Bara lite kuriosa:d

härlig härligt:banana:
(var faktiskt där samma år)

För att en häst ska vara avelsvärderad krävs ett exteriört utlåtande som är utfört av SH utbildade domare.
Ege saknar det.
Jag ratar inga gamla hingstar...det jag frågade var snarare mot att Madde skrev att hon har använts sig av avelsvärderade hingstar o då jag trodde att han inte var det så tyckte jag det rimmade illa.
Jag har själv en "gammal" hingst som är 3 år yngre än Ege o han har gjort bruksprov....även Luxor som är lika gammal som Ege.
Tror inte att det blev något "glapp" mellan de olika systemen.
Alla 3 röntgade.
Defektlistan har funnits länge ja, men kan du då kanske förklara varför det finns hingstar som tillåts verka trots att de inte får det enligt den???
Fö välkomnar jag nytt folk i tråden... men h*n frågade inte om hingsten utan upplyste om att det fanns nya bilder på hemsidan.
Dessutom det första inlägget som görs överhuvudtaget i det nicket...
Vad tror du själv??

Ja men NU räknas den avelsvärdering som fanns mellan vanlig premiering och det system som sedan blev enligt ett liknande som fanns tills det blev frivilligt!!!! Take it or leave, men det är fakta att detta räknas som avelsvärdering! PUNKT!
Jag vet många hingtsra som blev avelsvärderade enligt detta mellan-system och de har ALLA avelsvärderingsbevis. Somliga fick tidsbegränsat och kom inte fram igen och andra fick tills vidare. Tills vidare gäller alltså än idag!

Så den som säger att han/hon använt avelsvärderade hingstar, öven om det må vara med det system som ratas av nytillkomna arabhästägare så ÄR det så att de ÄR aveslvärderade.....

Defektlistan HAR visst använts, och varför tror Du Mats Axelsson, legitimerad veterinär sitter med i SH-gruppen?! Hingstar HAR kasserats av denna defektlista! Bara det i och med de blir kasserade kommer de aldrig fram.

Och jo, jag framhävdar, Du har en konstig syn på nya nick som Du ständigt hoppar på för att de kommer med en åsikt, speciellt om Du inte instämmer i åsikten. Trist men sant......

Gokväll,

Att det inte finns något specifikt avelsmål är väl egentligen inget konstigt. Det är ju inte en konstruerad ras, till ett specifikt ändamål.
Ang prestation, så är det många araber som blivit "mätta" i galoppen tex... I polen har dom ju testat generationer av hästar på banan.

Vet att någon berättade för mig för länge sen, på 80-talet, att hingstarna skulle tävlat (tror det var nivå typ LC) i någon disciplin. Men att dom tagit bort det då. Kommer inte ihåg exakt.
Men det kan väl vara en bra grundide' för framtiden, att man bestämmer en nivå, inom alla discipliner, som hingsten ska göra, vid en viss ålder? Det gör det åtminstone lättare för de uppfödare, som vill satsa inom en viss gren, att kunna göra ett urval.
Bara en tanke, inte så genomtänkt än, men jag kände för att presentera den i alla fall ;)

Det jag prioriterar allra högst är en exteriör bedömning.
utförd av utbildade SH-domare + rasrepresentant +
hälsokontroll samt obl. rtg.
Resultat presenteras i delpoäng och efterföljande kritik.
Klassindelning därefter.

Nästa steg är att just dom uppgifterna skall
finnas lätttillgängliga och verifierade på SAHFs hemsida.
Obs. jag har utlämnat bruksprov och meriter pga
det här är jag nöjd med.

Som Monkan skriver så är det en urras som skall förvaltas.
Exteriör och typ skall behållas för att kunna svara
för den allroundhäst den trots allt är och har brukats
som genom några tusen år.

De olika blodslinjernas specifika egenskaper kan inte jag.
Som tex: Är detta en galopplinje, distanslinje, showlinje m.m.
Beror det på medveten avel eller medveten inriktning av ägare.
De exteriöra förändringar jag ser hos araben de senaste 15 åren
är hur korsen krymper. Hjärta och lungor får snart inte plats.
Så trångt, så trångt mellan frambenen.
Sen skall vi inte tala om rörelserna!
När bak och fram inte harmonierar.
Listan kan byggas på hur mkt som helst.

Observera nu att detta är mina personliga iakttagelser
och det finns inte en chans att jag skulle betäcka med
en hingst som har något av dessa brister.

Det blir knappast en allroundhäst kvar då. Arabens styrka!

Jaha då fick du ditt svar då Monkan men givetvis
var det ett knapplån.

Annika som är på väg ut att putsa på Lill-Berra!

Tjingeling Monkan kul att du är med här.
Uppfattade jag ditt inlägg rätt?
Du skulle kolla med SH om de olika reglerna som varit?
Om det är rätt uppfattat KANONBRA. Skriv gärna de olika kraven här på buke.
mvh El

Halloj
har mailat dom, hoppas de är snabba med svar.
Fast det kanske tar lååång tid att skriva ner, eftersom det ändrats hela tiden:rofl:

Väntar med spänning & hoppas svaret kommer snabbt.
Förresten kommer på nära håll följa något ganska spännande...
Kommer att få se om fördommarna mot araber stämmer eller om det är brist på "bra" ryttare/utbildare inom arabsidan....

En bekants arab kommer att i början av nästa år lämnas till "välkänd" duktig tränare och visare inom halvblodssidan för utbildning/träning.

Kommer följa detta med stor spänning.
mvh El

...lite tillägg kanske tillåts till detta som jag håller med om

Kicket: Hull räknas väl som dagsform och kan väl knappast ses som ärvbart :confused:
Men det är ju precis det jag skriver....:)
"En exteriörbedömning eller premiering bedömmer hästens avelsvärde. De kan se förbi om hästen tex är i dåligt hull osv."
Med det menar jag att på utställning så kande dömma ner för tex att hästen för dagen är i dåligt hull eller tvärtom, medans på en exteriörbedömning så ser de förbi det...alltså om individen är mager är inget den nedärver, så därför döms det inte ner på det.

Madde: På utställning uppmärksammas inte med någon större entusiasm grav parallellförskjutning eller felvinklade kotor ex.vis
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

vete 17 vart mitt inlägg tog vägen, men det finns nog i cybern någon stans ;) -så jag skriver ett nytt...
Madde: -Du menar vl inte på allvar att även om det är samma eminenta domare som dömer, så ska utställning vs avelsvärderingsnämnd jämnställas?
Utst'llning är en tävlingform som alla andra. (Hopp-dressyr-wester-distans mfl) Tänk bara på tidsperspektivet i de olika momenten under bedömningen...
Vidare betackar jag mig för att se namnen Ege/Saltomortal nämnas ö h t i den här tråden!:bow::bow: Håller med fullständigt.

Devere: Självklart måste en rasrepresentant vara med just för desaker du nämde, som blodslinjer, typ osv.
Vill bara förtydliga att jag har all respekt för dessa domare Madde räknade upp. Men jag kan inte se på SH s lista över godkända exteriördomare eller gångartsdomare att de finns med.
Men som rasrepresentanter finns nog inga bättre....

Senast ändrad:

Tillägg till dina kloka ord monkan: Gruppen har bestått av olika personer vid olika tillfällen. Minns att även veterinär och arabuppfödare Mats Axelsson va med. Även SH-representan som premieringsförrättare och arabdomare ev fler. De satt ner en el ett par timmar och pratade ihop sig om de arabhingstar som visats i exteriör (stå som man ska o vila på 4 hovar ej som en lång Ålandsbåt) och ridprovet. Det var trevligt att se ryttare på dessa arabhingstar rida runt i ridhuset på Grevagården, vi såg harmoni. Kan nämna Zmart och Elcatero bl.a. De såg igenom en hingst i galoppform som inte hade samma muskler som en dressyrriden hingst, men fick de poäng han va värd, tror 39 eller 40.Elcatero fick hela 41p. En mycket komplett o fin hingst.88889
Bara lite kuriosa:d
Jag vurmar ju för hbl också o skulle med glädje se en sådan arabhingst in i hbl aveln igen. Vet ju att det finns enormt fina hingstar som skulle kunna tillföra så mycket inom både hbl, rp o framförallt arabaveln.

Ja men NU räknas den avelsvärdering som fanns mellan vanlig premiering och det system som sedan blev enligt ett liknande som fanns tills det blev frivilligt!!!! Take it or leave, men det är fakta att detta räknas som avelsvärdering! PUNKT!
Jag vet många hingtsra som blev avelsvärderade enligt detta mellan-system och de har ALLA avelsvärderingsbevis. Somliga fick tidsbegränsat och kom inte fram igen och andra fick tills vidare. Tills vidare gäller alltså än idag!
Du missar min poäng...Madde sa tidigare i tråden att Ege inte gjort bruksprov, o när jag pratade med henne i tel så sa hon att han inte hade någon exteriörpoäng...alltså fick jag det inte att gå ihop när hon skrev att hon alltid använde avelsvärderade hingstar.
Nu vet jag att det finns ett sådant "glapp" o människor som anser att det räcker med en hälsokontroll o rtg. Nu är ju inte en avelsvärdering på det sättet idag o det hindrar ju inte att 2åriga hingstar som inte är avelsvärderade används.

Så den som säger att han/hon använt avelsvärderade hingstar, öven om det må vara med det system som ratas av nytillkomna arabhästägare så ÄR det så att de ÄR aveslvärderade.....
Det är jag helt enig om, var det det systemet som gällde så var det...PUNKT (även om jag anser det som ett skämt.)...

Defektlistan HAR visst använts, och varför tror Du Mats Axelsson, legitimerad veterinär sitter med i SH-gruppen?! Hingstar HAR kasserats av denna defektlista! Bara det i och med de blir kasserade kommer de aldrig fram.
Idag finns inget som nekar en arabhingst i avel...du får inget "straff" från föreningen om du använder en hingst med 4 på ben, för det göms bakom "vi får inte gå emot WAHO", vilket klart o tydligt ger varje land rätten att ha sina egna djurskyddsbestämmelser.
En hingst som fått domen kasserad för avel ska vara det också.
Säkert har flera som fått den domen på en avelsvärdering följt det o kastrerat, men inte alla. Hur kommer man åt dem? För de ställer till i aveln. Föreningen måste bli tydlig till stoägarna vilka hingstar som är behäftade med sådana fel som ledit till kass.

Och jo, jag framhävdar, Du har en konstig syn på nya nick som Du ständigt hoppar på för att de kommer med en åsikt, speciellt om Du inte instämmer i åsikten. Trist men sant......
Hmmm det får stå för dig. Tack o lov har inte du o jag många åsikter gemensamt så...;)
Jag upplever det inte som om jag någonsin har hoppat på något nytt nick. Jag har aldrig tjatat på folk att de inte får vara anonyma vilket annars tjatas febrilt om på alla nya nick. Var o en får ha sina åsikter..
Jag har dessutom inte gjort saker personliga om man inte kan motdiskutera...som också är vanligt här.:smirk:
Jag skulle faktiskt vilja att du kom med en till gång som du anser att jag hoppat på ett nytt nick. Du skriver dessutom att jag gör det ständigt...så vilka mer än Mambo inlägget som jag vet att du anser att jag "hoppade" på. Om jag gör det ständigt så lär du ju ha lätt att hitta något mer ex.:)

Senast ändrad:

Jag måste ju säga att du är engagerad och produktiv i alla fall, Kicki. Av de senaste 100 inläggen i den här tråden, har du stått för 23 stycken! ;)

Carina på Silver Arabians - statistikfreak

Ja något ska man väl ha att göra.... antingen räkna folks inlägg eller besvara dem.;)

Jag vågar åtminstonde stå för vad jag tycker utan rädsla för att stöta mig med folk...det jag tycker gör jag öppet o inte bakom ryggen på folk.
Inte bara tiga eller jamsa med...o sen säga det bakom ryggen på folk.
Har fått telsamtal från 5 st i denna tråd under senaste veckan (inte dom jag normalt pratar med)...
Det mesta har gått ut på att prata skit om någon annan eller andra i arabvärlden. Även dem som verkat bundis här i tråden, kastar skit på varandra.
Inte skitsnack i alla samtal dock...vissa mycket givande.:bow:

Om nån undrar så är jag INTE nån av de som ringt till kicket.

*KL*
Satt och surfade runt lite på måfå nu på e.m, bland alla distanssidor.
Det som slog mig var, att det finns himla många araber som är aktiva inom den sporten.
Det måste ju finnas araber som "gått sönder" inom sporten, och då undrar jag om någon vet hur många som fått diagnosen "cysta" av dessa?

Jag måste ju säga att du är engagerad och produktiv i alla fall, Kicki. Av de senaste 100 inläggen i den här tråden, har du stått för 23 stycken! ;)

Carina på Silver Arabians - statistikfreak

Det var intressant att även du gjort den iaktagelsen:D
Jag har faktiskt lekt med tanken på att gå igenom hela tråden och summera ihop de olika nickens inläggsantal för att kunna göra en total statistik:angel:

Oj, något sådant skulle jag aldrig orka göra :rofl::rofl:

Min tid är allför dyrbar eller snarare min brist på tid..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 582
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka