Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Någon som Exelsjor skrev jag, inte Exelsjor. ;)

Han har faktiskt ättlingar med spatt, lösa benbitar och cystor också kanske jag ska tillägga. Sen är det förmodligen inte hans fel. Han finns ju trots allt i majoriteten av de svenska araberna. Ofta flera ggr om.

Senast ändrad:

Någon som Exelsjor skrev jag, inte Exelsjor. ;)

Han har faktiskt ättlingar med spatt, lösa benbitar och cystor också kanske jag ska tillägga. Sen är det förmodligen inte hans fel.
Tydligen så har även hans arabkorsningsavkommor problem med detta, den tigrerade sonen Ex-Oriente-Lux (u tigrerat halvblodsto) togs bort pga spatt/lösa benbitar.

Bomarc, Probat och Etat har ju också avkommor med lösa benbitar, spatt och cystor..

hmm..

Vad kan det bero på?

Kan anledningen kanske vara just det? Att de finns utbredda i väldigt många svenska stammar :angel:

Med ett ev nytt avelssystem som innebär att
man endast kan bli Klass l-hingst efter exteriör
bedömning så kommer ju mängder av hingstar
att ramla bort.
I synnerhet de specialinriktade.
Fast å andra sidan är det en fördel för förhoppningsvis
kommer man att vara kanonnoga med att redogöra
meriter. För att inte tala om avkommors meriter.
Samla "svanar" det blir grejer det!

Någon som har en aning om hur många
hingstungar som fötts i år?

LÄS!
Hingst som uppfyller någon eller flera av nedanstående kriterier kan placeras i klass I.
.
• Tävling såsom t ex galopp
• SM i någon rid eller kör disciplin
• Utställning (1:a plats - 3:e placering ? Champion / reserv ) vid någon av Europas större utställningar som följer ECAHO:s regelverk
• Avkommor med framträdande tävlings eller utställningsmeriter

Madde++++

Bomarc, Probat och Etat har ju också avkommor med lösa benbitar, spatt och cystor..
...men det finns även en mor till dessa avkommor. För att granska en sådan ärftlighet behöver moderstammen plockas ner i alla sina beståndsdelar också, om man ska få en objektiv bedömning. Det är mycket enkelt att lägga all skuld på hingsten. All bakomliggande fakta på båda sidor är av vikt. Det ingår i "avelsmål". ;)

tillägg till mitt förra inlägg:

OBS! Att detta är avelsgruppens FÖRSLAG! Vi är 4 personer i gruppen, med en referens grupp med ca 6-7 pers., Vi gör inte det här för personlig vinning, utan för rasens bästa! Så att det gynnar de bästa hingstarna i ALLA dicipliner.

Det är därför vi har kallat till det här mötet som i första hand ska handla om arabavel. Hade vi velat bestämma själva så hade vi väl knappast bjudit in 50 personer till som ska tycka.

madde++++

...men det finns även en mor till dessa avkommor. För att granska en sådan ärftlighet behöver moderstammen plockas ner i alla sina beståndsdelar också, om man ska få en objektiv bedömning. Det är mycket enkelt att lägga all skuld på hingsten. All bakomliggande fakta på båda sidor är av vikt. Det ingår i "avelsmål". ;)

Jag tror du missförstog mig lite.
Mitt svar var ett ironiskt svar på poloplayers.

Jag tycker absolut inte att hinsgten skall få skulden. Däremot ville jag förtydliga att detta med spatt, lösa benbitar och cystor inte bara fanns i Exelsjor ättlingar.

KORMANT
kormant.jpg

Jag har träffat två av hans avkommor som föl/unghingstar och de rör sig riktigt snyggt och är lika flotta som sin pappa!

tillägg till mitt förra inlägg:

OBS! Att detta är avelsgruppens FÖRSLAG! Vi är 4 personer i gruppen, med en referens grupp med ca 6-7 pers., Vi gör inte det här för personlig vinning, utan för rasens bästa! Så att det gynnar de bästa hingstarna i ALLA dicipliner.

Det är därför vi har kallat till det här mötet som i första hand ska handla om arabavel. Hade vi velat bestämma själva så hade vi väl knappast bjudit in 50 personer till som ska tycka.

madde++++
Så mitt nyförvärv kan alltså bli klass 1 trots att han har allt emot sig :idea:.....dvs ren crabbet, fux med vita strumpor, 147cm, ej visad på utställning MEN tävlingsmeriter i hoppning? Han är avelsvärderad i UK, ska han visas i sverige enl det nya förslaget?

Knapplån

SAHFs rasbeskrivning är för mig ett utmärkt avelsmål. Tycker speciellt skrivningen om en häst som saknar arabhästens typiska egenskaper som skönhet etc visserligen kan vara en bra häst, men inte en bra rasrepresentant är intressant.

Denna beskrivning som mycket väl kan vara avelsmål är ju då det som ett avelsvärderingssystem skall stödja, och enligt min mening inget annat. Därför anser jag att det för själva avelsvärderingsbiten räcker med exteriörbedömning utav SH godkända exteriördomare, röntgen och vet.besikt. på klinik.När det gäller den skriftliga kritiken i samband med exteriörbedömningen ser jag då gärna att rasrepresentaten för ett resonemang om hingstens eventuella framtid i aveln, baserat på blodslinjer, hur många syskon/närbesläktade som verkar i aveln, vad dessa gett etc.

Utifrån detta system blir hingsten då klassad i 1,2 etc.

Som ett tillägg/komplement till avelsvärdering anser jag att hingsten egna prestationer skall premieras, men då i form av värdebokstäver.
Ett sådant system ger även möjlighet att tillföra ston som presterat till systemet direkt. (Sedan är det ett jättejobb att utveckla ett system som fungerar bra, både nu och i framtiden).

Därutöver skall, enligt min mening, avkommors prestationer, inkluderas i hingstens avelsvärde på något sätt.

För vitsen med hela systemet måste ju i slutänden bli att stoägare snabbt kan se hur hingsten blivit bedömd exteriört, hans prestationer och hans avkommor. Dessa tre delar tillsammans blir ju hans avelsvärde.

Jag tycker det är direkt felaktigt att blanda dessa komponenter, då vi redan nu vet att man genom att få klass 2 exteriört och klass 1 på ridprov, marknadsför sin hingst som klass 1 (vilket inte är fel enligt systemet), men kanske en något förvanskad varudeklaration om den som snabbt tittar inte vet hur systemet fungerar. Dvs man uppgraderar en hingst genom en prestation och ger sken av att han genom denna prestation är bättre än vad han kanske är på alla områden, i stället för att visa att han är outstanding på ett område, något mindre outstanding på annat.

Kanske är det så att vi egentligen alla vill samma sak, dvs ha vackra, korrekta och sunda hingstar i aveln, som själva presterar etc, men vägen dit skiljer sig åt?

Ett litet tillägg:

Eftersom all avelsvärdering kommer att vara frivillig är det viktigt att ha ett system som gör att så många som möjligt frivilligt avelsvärderar sina hingstar. Det gynnar ju oss alla.

Systemet skall ju inte bara vara lätt att använda utan också vara fair mot alla som deltar i detta och kan man då förebygga orättvisor/fel i systemet innan det tas i bruk är det väl utmärkt.

Det nuvarande systemet har ju visat vissa felaktigheter/skevheter och det är väl bra att dra lärdom av dessa och helst inte upprepa samma misstag en gång till.

Du har tjafsat i det oändliga om bruksprov/avelsvärdering osv.
Men nu var det om att jag hoppade på nya nick som det kritiserades för. Ja jag har tjatat om ett bruksprov/avelsvärdering värt namnet.
Är det fel att man brinner för något???

Vad jag tycker är konstigt att du som hingstägare innan haft den minsta koll på reglerna inom Waho vad gäller registreringar av araber, omöjligheterna på att ha olika färger på papperna osv.
Läs tråden på SAHF forum så ser du att det inte är omöjligt att ha olika färg på papprena enligt WAHO, men obekvämt....då vissa antog att de skulle vara rosa.:smirk:
Du har tydligen heller ingen koll på hur avelsvärderingen har skiftat sen 1983, då arabhästföreningen haft flera olika system för avelsvärdering. Nej det hade jag faktiskt noll koll på o det har jag faktiskt inte klagat på heller.Än en gång...jag fick det inte att gå ihop när Madde sagt som hon sagt o skrev som hon skrev...alltså frågade jag. Själv avelsvärderade jag min hingst 1992 och avelsvärderingen då för att få en hingst godkänd var att jag åkte till ATG-kliniken i Kalmar, en veterinär kollade hingsten (inget böjprov, ingen röntgen osv) och fick ett veterinärintyg med enda anmärkningen *liten galla* vb. Detta intyg skickades in till Sahf och vips fick jag ett intyg på att min hingst var *GODKÄND FÖR ALLMÄN AVEL* underskrivit av T Jitell för Sahf och J Lockwall för SH. Sådan var avelsvärderingen på den tiden för araber, så håll inte på att skriva ner andra hingstar/ägare som bara följt dåtidens regler.
Så var säkert reglerna då, men om man tittar på ordet avels-värdering så var det ju rent krasst inte det som blev gjort utan en hälsokontroll. Inte en bedömning hur mycket hingsten har att erbjuda i avel. Men var det sådana regler då så är ju självklart hingsten avelsvärderad efter det. Men det har jag heller aldrig ifrågasatt. O aldrig skrivit ner någon hingst eller hingstägare som använt sig av en sådan hingst heller. Jag ifrågasatte Maddes inlägg för att jag inte hängde med när jag inte visste att det sett ut så förr. O efter det hon sagt om avsaknad på exteriörbedömning o bruksprov.
För att man ska kunna ha en åsikt om något bör man nog göra sin hemläxa först och ibland inse att man måste hämta lite info om gällande regler förr och nu.
Så du menar att man inte får ifrågasätta, sånt som varit eller är?
Åsikter har alla rätt till.
Fö verkar jag ha bättre koll på många andra regler o vart man hämtar info än många andra här. O vi lever i nuet.

För övrigt angående tjafset om alla dessa cystor som tydligen finns på svenska araber, en till mig nära släkting är veterinär och sakkunnig på england största försäkringsbolag för hästar, hon har studerat tusentals röntgenplåtar och aldrig hittat alla dessa cystor på engelska araber. Vad beror det på? Är engelska uppfödare skickligare eller beror det på att englands avel till övervägande del bestått av crabbetaraber och dom är skonade från cystor emedan majoriteten av svenska araber har polska blodslinjer och förekomsten är större inom dom linjerna?

Precis vad jag IFRÅGASATTE i mitt inlägg om hbl hingsten där svenska ,holländsa o danska veterinärer som såg OCD medans de tyska inte såg det.

Fö har jag också ett liv utanför datorn... även om jag många dagar inte kan göra mycket annat pga värk än att sitta o läsa på datorn eller vila. Men jag skulle vilken dag som helst byta med dig för ett helt liv. Med jobb, aktiviteter o Rida!!!(gud vad jag saknar det)
Var glad att du har ett bra liv...:)

Annika:
Tack!

Devere:
Håller med rakt av!

Senast ändrad:

Så mitt nyförvärv kan alltså bli klass 1 trots att han har allt emot sig :idea:.....dvs ren crabbet, fux med vita strumpor, 147cm, ej visad på utställning MEN tävlingsmeriter i hoppning? Han är avelsvärderad i UK, ska han visas i sverige enl det nya förslaget?

Berätta mer om din hingst, later intressant!

LÄS!
Hingst som uppfyller någon eller flera av nedanstående kriterier kan placeras i klass I.
.
• Tävling såsom t ex galopp
• SM i någon rid eller kör disciplin
• Utställning (1:a plats - 3:e placering ? Champion / reserv ) vid någon av Europas större utställningar som följer ECAHO:s regelverk
• Avkommor med framträdande tävlings eller utställningsmeriter

Madde++++

Vad menas med "tävling sasom tex galopp"?
Räcker det att ha startat i ett löp oavsett placering da? Gar distans in här? som jag tolkar ditt förslag räcker deltagande i tävlig, stämmer det?

Mvh Limona

Varför skulle en hingst som är ren crabbet, fux med vita strumpor, 147 cm och som har tävlingsmeriter i hoppning ha allt emot sig?

Det måste vara något du inte berättar eller? :crazy:

Madde!

Jag måste få ställa ett par raka frågor och få raka svar tillbaka!

Har du utsetts till språkrör för avelsgruppen?

Förslaget som har lämnats understöds det av hela avelsgruppen
samt av Benny Freme samt av referensgruppen?

Är det avelsgruppens allvar att skräddarsy en avelsvärdering
med hänsyn till olika dicipliner?

Skiljer avelsgruppen på avelsvärdering och utställning?

Jag måste faktiskt få svar på det här utan några vändningar
och slingringar. Det finns ja och nej.

Varför skulle en hingst som är ren crabbet, fux med vita strumpor, 147 cm och som har tävlingsmeriter i hoppning ha allt emot sig?

Det måste vara något du inte berättar eller? :crazy:

Jag kan inte svara för poloplayer, men för min egen del och mina erfarenheter:

Nej, det räcker "bra" med att vara av Crabbet-linjer :crazy:.

Vi som håller på med dessa linjer vet mycket väl att det inte är speciellt uppskattat (=inte fiiint nog) ;) inom show - "gräsliga, vita tecken i massor - usch!" Däremot är de enormt eftertraktade internationellt inom (t.ex.) distans!

Å andra sidan vet vi vilka kanonhärliga hästar de är - så dessa (trista) fördomar i Sverige har vi lärt oss leva med.:D
/Anne

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka