Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Oj, något sådant skulle jag aldrig orka göra :rofl::rofl:

Min tid är allför dyrbar eller snarare min brist på tid..

Ja, det är just det som är hindret! Tiden, men medge att det skulle vara intressant. Man kan då se intensiteten i inlägg.
Kvantitet och/eller kvalitet:angel:

Ja, det är just det som är hindret! Tiden, men medge att det skulle vara intressant. Man kan då se intensiteten i inlägg.
Kvantitet och/eller kvalitet:angel:
Det går att göra genom avancerad sökning på användarnamn i den här tråden också.

Jag har nu gjort 121 inlägg och du, asteria, har gjort 30, av trådens 2102 inlägg. Det ger 5,8% för mig och 1,4% för dig. :D

Carina på Silver Arabians
PS Nu har jag sökt på de som jag uppfattar som de mest inläggsintensiva nicken. Gissa vem som vann (Troligen i alla fall. Jag har ju inte kollat alla.)?

Senast ändrad:

ha ha ha, det är så man blir sugen att kolla, men jag orkar inte :rofl:

Lånar knapp...
Försöker hjälpa en bekant att forska lite om en arabvalack.
Om någon vet något om stammen eller rent av om arabvalacken hojta till.
Gärna om någon vet vad Master varit med om i sitt "tidigare" liv.
Alla uppgifter emottages tacksamt.
Hästen det gäller är följande
Master
Född 1990
E. Eryk U. Maiay E. Bajdin
Uppfödare. Möllebackens
mvh El

Senast ändrad av en moderator:

Att det inte finns något specifikt avelsmål är väl egentligen inget konstigt. Det är ju inte en konstruerad ras, till ett specifikt ändamål.

Ett avelsmål måste ju inte innehålla något om ridning etc, det behöver egenrligen inte heller sträva framåt. Det kan bara tala om hur man vill att rasen ska se ut och vara. Tyckte bara att det var lite intressant med tanke på all diskussion om prestation i denna tråd.

Man kan ju också ha ett övergripande avelsmål och sen flera delavelsmål, t ex utställning, dressyr, galopp, distans etc.

Fördelen med ett avelsmål som utgångspunkt är att man har ett mål att sträva mot, eller bevara. Man vet vad man vill liksom, och det kan vara en ganska bra början :)

Ett avelsmål måste ju inte innehålla något om ridning etc, det behöver egenrligen inte heller sträva framåt. Det kan bara tala om hur man vill att rasen ska se ut och vara. Tyckte bara att det var lite intressant med tanke på all diskussion om prestation i denna tråd.

Man kan ju också ha ett övergripande avelsmål och sen flera delavelsmål, t ex utställning, dressyr, galopp, distans etc.

Fördelen med ett avelsmål som utgångspunkt är att man har ett mål att sträva mot, eller bevara. Man vet vad man vill liksom, och det kan vara en ganska bra början :)
Är det vanligt att rasföreningarna har avelsmål? Jag har mer sett det som uppfödarnas sak.

Ett avelsmål är ju grunden för fortlevnaden och utvecklingen av en ras, konstruerad eller ej.

Till Er som undrar om det är vanligt att rasföreningar har avelsmål, så kan Ni börja med att titta på ASVHs hemsida, där avelsmålet för den svenska varmblodiga hästen, dvs halvblodet står på första sidan.

Utan ett avelsmål behövs väl egentligen ingen avelsvärdering heller, då kan ju allt lämnas till respektive uppfödare och sedan blir allt vad det blir, eller inte blir hur man nu väljer att se på saken.

En avelsvärderingen är ju ett av de främsta verktygen för att kunna styra/påverka aveln i önskad riktning och inte minst en, rätt utformad, stor hjälp för stoägarna att av oberoende domare få hingstarna för- och nackdelar bedömda.

Beroende på vad avelsmålet är kommer ju vissa egenskaper att premieras, avlar Du hopphästar är galoppen oftast viktigare än traven, hoppteknik prioriteras före andra egenskaper, avlar Du dressyrhästar är det gångarter som gäller, avlar Du quarter för utställning avlar Du på andra egenskaper än en quarteruppfödare som avlar för reining, eller en som avlar för rooping etc etc.

Har Du då ett avelsmål som är typ ASVHs avelsmål för halvblodet leder ju detta på sikt till att vi kommer att avla hästar med egenskaper som halvblodet och eftersom all avel handlar om att välja och välja bort egenskaper är risken ganska stor att man då väljer bort egenskaper som är arabtypiska till förmån för halvblodets egenskaper, och vad finns då kvar, ett litet halvblod i miniatyr, som ändå inte kan konkurrera med halvblodet när det verkligen gäller.

Därför är det så oerhört viktigt vad rasföreningen anser att avelsmålet för det arabiska fullblodet skall vara, för det är utifrån detta som ett avelsvärderings- och premieringssystem skall byggas.

Med ett ev nytt avelssystem som innebär att
man endast kan bli Klass l-hingst efter exteriör
bedömning så kommer ju mängder av hingstar
att ramla bort.
I synnerhet de specialinriktade.
Fast å andra sidan är det en fördel för förhoppningsvis
kommer man att vara kanonnoga med att redogöra
meriter. För att inte tala om avkommors meriter.
Samla "svanar" det blir grejer det!

Någon som har en aning om hur många
hingstungar som fötts i år?

Ett avelsmål är ju grunden för fortlevnaden och utvecklingen av en ras, konstruerad eller ej.

Till Er som undrar om det är vanligt att rasföreningar har avelsmål, så kan Ni börja med att titta på ASVHs hemsida, där avelsmålet för den svenska varmblodiga hästen, dvs halvblodet står på första sidan.

Utan ett avelsmål behövs väl egentligen ingen avelsvärdering heller, då kan ju allt lämnas till respektive uppfödare och sedan blir allt vad det blir, eller inte blir hur man nu väljer att se på saken.

En avelsvärderingen är ju ett av de främsta verktygen för att kunna styra/påverka aveln i önskad riktning och inte minst en, rätt utformad, stor hjälp för stoägarna att av oberoende domare få hingstarna för- och nackdelar bedömda.

Beroende på vad avelsmålet är kommer ju vissa egenskaper att premieras, avlar Du hopphästar är galoppen oftast viktigare än traven, hoppteknik prioriteras före andra egenskaper, avlar Du dressyrhästar är det gångarter som gäller, avlar Du quarter för utställning avlar Du på andra egenskaper än en quarteruppfödare som avlar för reining, eller en som avlar för rooping etc etc.

Har Du då ett avelsmål som är typ ASVHs avelsmål för halvblodet leder ju detta på sikt till att vi kommer att avla hästar med egenskaper som halvblodet och eftersom all avel handlar om att välja och välja bort egenskaper är risken ganska stor att man då väljer bort egenskaper som är arabtypiska till förmån för halvblodets egenskaper, och vad finns då kvar, ett litet halvblod i miniatyr, som ändå inte kan konkurrera med halvblodet när det verkligen gäller.

Därför är det så oerhört viktigt vad rasföreningen anser att avelsmålet för det arabiska fullblodet skall vara, för det är utifrån detta som ett avelsvärderings- och premieringssystem skall byggas.
Men räcker det inte med rasbeskrivningen som grund för avelsmålet/avelsvärderingen? Om inte, vad saknas i den för att det ska bli en rasförenings avelsmål, enligt dig? För, som du säger, sedan blir det ju upp till varje uppfödare att värdera avelsvärderingsresultatet efter sitt eget specifika avelsmål.

PS Jag gick in på ASVH:s hemsida och insåg plötsligt att det är en affärsidé du är ute efter... :idea:

Senast ändrad:

Hmmm det får stå för dig. Tack o lov har inte du o jag många åsikter gemensamt så...;)
Jag upplever det inte som om jag någonsin har hoppat på något nytt nick. Jag har aldrig tjatat på folk att de inte får vara anonyma vilket annars tjatas febrilt om på alla nya nick. Var o en får ha sina åsikter..
Jag har dessutom inte gjort saker personliga om man inte kan motdiskutera...som också är vanligt här.:smirk:
Jag skulle faktiskt vilja att du kom med en till gång som du anser att jag hoppat på ett nytt nick. Du skriver dessutom att jag gör det ständigt...så vilka mer än Mambo inlägget som jag vet att du anser att jag "hoppade" på. Om jag gör det ständigt så lär du ju ha lätt att hitta något mer ex.:)
Du har tjafsat i det oändliga om bruksprov/avelsvärdering osv. Vad jag tycker är konstigt att du som hingstägare innan haft den minsta koll på reglerna inom Waho vad gäller registreringar av araber, omöjligheterna på att ha olika färger på papperna osv.
Du har tydligen heller ingen koll på hur avelsvärderingen har skiftat sen 1983, då arabhästföreningen haft flera olika system för avelsvärdering. Själv avelsvärderade jag min hingst 1992 och avelsvärderingen då för att få en hingst godkänd var att jag åkte till ATG-kliniken i Kalmar, en veterinär kollade hingsten (inget böjprov, ingen röntgen osv) och fick ett veterinärintyg med enda anmärkningen *liten galla* vb. Detta intyg skickades in till Sahf och vips fick jag ett intyg på att min hingst var *GODKÄND FÖR ALLMÄN AVEL* underskrivit av T Jitell för Sahf och J Lockwall för SH. Sådan var avelsvärderingen på den tiden för araber, så håll inte på att skriva ner andra hingstar/ägare som bara följt dåtidens regler.
För att man ska kunna ha en åsikt om något bör man nog göra sin hemläxa först och ibland inse att man måste hämta lite info om gällande regler förr och nu.
För övrigt angående tjafset om alla dessa cystor som tydligen finns på svenska araber, en till mig nära släkting är veterinär och sakkunnig på england största försäkringsbolag för hästar, hon har studerat tusentals röntgenplåtar och aldrig hittat alla dessa cystor på engelska araber. Vad beror det på? Är engelska uppfödare skickligare eller beror det på att englands avel till övervägande del bestått av crabbetaraber och dom är skonade från cystor emedan majoriteten av svenska araber har polska blodslinjer och förekomsten är större inom dom linjerna?

För att man ska kunna ha en åsikt om något bör man nog göra sin hemläxa först och ibland inse att man måste hämta lite info om gällande regler förr och nu.

Det är alltid ett plus att vara påläst men hur tusan
har man chansen att bli det i hemliga SAHF och lika
hemliga ARAB.

Känns faktiskt helt bra att Kicket går in och röjer lite.

Det är alltid ett plus att vara påläst men hur tusan
har man chansen att bli det i hemliga SAHF och lika
hemliga ARAB.

Känns faktiskt helt bra att Kicket går in och röjer lite.
Waho's regler vad gäller registreringar är helt offentliga, inget hemlighetsmakeri där, bara att göra sin hemläxa och läsa på, vad gäller olika avelsvärderingar och dess olika regler förr och nu, är lika officiellt och det är enkelt att inhämta den faktan. Jag försvarar på intet sätt Sahf och ARAB, men rätt ska vara rätt, officiella regler finns att inhämta, så gör hemläxan först innan det spys galla över vissa saker.
Sen lever jag mitt liv utanför Bukef. men kollar ibland, men vissa verkar leva sitt liv här istället.

För övrigt angående tjafset om alla dessa cystor som tydligen finns på svenska araber, en till mig nära släkting är veterinär och sakkunnig på england största försäkringsbolag för hästar, hon har studerat tusentals röntgenplåtar och aldrig hittat alla dessa cystor på engelska araber. Vad beror det på? Är engelska uppfödare skickligare eller beror det på att englands avel till övervägande del bestått av crabbetaraber och dom är skonade från cystor emedan majoriteten av svenska araber har polska blodslinjer och förekomsten är större inom dom linjerna?[/QUOTE]

De polska linjerna har inte haft mer problem än andra över tid. Det finns Crabbetrelaterade hästar i Sverige som opererats för cystor.
Kanske det är så enkelt som att denna "epidemi" är frkten av att vi i dagsläget har så förfinad röntgenteknik så det syns för mycket på plåtarna och även fantomskyggor feltolkas som "något" och i förebyggande syfte då antages vara cystor? Det är av största vikt att ytterst kunnuga, erfarna och insatta veterinärer gör dessa tolkningar annars kan vi hamna i en situation där man på misstanke eliminerar stora delen av rasen.
Det finns vissa länder som insett denna fara och nu i det närmaste frångått röntgen för att inte förivra sig och göra omvända misstag.

Bra!
Nu har vi fått information att allt är buslätt
att hitta.
Röntgenplåtarna från alla år ligger serverade!

Jag har funderat på om det är så att någon av våra svenska matadorer haft en "cystgen" som poppat upp här och där men inte överallt. Det skulle kunna förklara varför det är vanligare här (om det nu är det).

Ponera att någon som Exelsjor hade genetiska anlag för cystor t ex.

Bra!
Nu har vi fått information att allt är buslätt
att hitta.
Röntgenplåtarna från alla år ligger serverade!
Eftersom röntgen inte var obligatoriskt vid tidigare avelsvärderingar så lär du nog få svårt att hitta några plåtar för dom hingstarna, för övrigt läs kloka ord från ovanstående inlägg, är tekniken så förfinad att vi nu hittar sånt som förr ansågs ovidkommande?

(jag förstår att arabhästen och dess entourage har dåligt rykte i sverige, det är bara att studera vissa inlägg här, i mitt stilla sinne så undrar jag varför inte folk engagerar sig inom föreningen istället för att spy galla på detta forum???)

Devere har ju gett dig en jättebra förklaring. Men jag tror att det är mer regel än undantag att rasföreningarna har ett avelsmål.

Rasbeskrivningen är jättebra att utgå ifrån. Ett avelsmål är ju egentligen en sammanfattning av rasbeskrivningen, med kanske lite mer användningsområde, dvs tillämpning av de olika delarna i rasbeskrivningen. Lite som du säger, ett varumärke, en affärsidé.

Ponera att någon som Exelsjor hade genetiska anlag för cystor t ex.
Är nog inte något bra exempel att "ponera".
Han har väldigt många ättlingar inom den yppersta toppen inom långdistans och där blir sållandet stort om avvikelser finns.

Till att börja med måste jag : :bow::bow: !

Sen vill jag trycka på att meningen med ett avelsmål är ju just att man ska ta fram det som är unikt med rasen. Tycker absolut inte att arabens avelsmål ska vara en kopia av SWB:s, då kan man ju som du säger lika gärna låta bli att avla araber. Utan man ska ta fram arabens styrkor och förtjänster och det som är unikt med dem. Som just typ, temperament, uthållighet etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 582
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka