Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Surfade runt lite och såg att några hade betäckt sina ston med en arabhingst vi dnamn Chiron.
Vem är han efter och vad han presterat?
Enligt en annons jag såg skall han vara avelsvärderad med KLASS I.

//Lotta

www.alshamsarabian.com
Där hittar du Chiron...
Tillägg...de har visst avslutat sidan.
Här hittar du avelsvärderingsresultatet på honom. Det är detta som är så sjukt med systemet idag.
Han fick 35p exteriört o nases ialla andra raser som en klass II hingst sen att han klarade bruksprovet bra så blir han helt plötsligt en klass I....sjukt.
Du hittar stam här också.
http://svehast.se/allm/avelsv02/index.htm

Där såg jag en sak till som jag tycker är dålig med bruksprovet. Ryggning....det är något man lär hästen först när den kommit upp i msv dressyr. Det är viktigt att den unga hästen tänker framåt o inte bakåt.

Senast ändrad:

Sidan gav mig inte så mycket :angel:
Står han i Sverige?

Han står på västkusten, närmare bestämt Falkenberg. ägare Lena Mikaelsson. Han är e. Bistro u Ciara. En söt fux..... Ja, jag tycker faktiskt att han är söt fast han är fux.

madde++++

Såg bilder på honom. Såg riktigt trevlig ut :)

Tyvärr söker jag en hingst med mkt gång i =/

Och så här såg det ut 2001 :
Euros 150 cm född-98 ( Kulak x Enza )
38 poäng ( 8 8 8 8 7 ) bruksprov 31 poäng Klass II

--------------------------------------------------------------------------------
Imaam 152cm född-98 ( El Thay Shah Tala DE x India )
34 poäng ( 7 6 7 7 7 ) Klass III

--------------------------------------------------------------------------------
Lionel 151cm född-98 ( Fakt X Lidia )
38 poäng ( 8 8 7 8 7 ) Klass I

Piraten 147cm född-98 ( Endel x Poreka )
36 poäng (7 8 7 7 7) Klass II

Smasc född-98 ( Fax x Smyrna )
39 poäng ( 9 8 7 8 7 ) Klass I

Kuwait 150cm född-98 ( Kulak x Grazincja )
35 poäng ( 7 8 6 7 7 ) Klass II

Bolack 154cm född-97 ( Kulak x Bolegana )
35 poäng ( 7 7 7 8 6 ) bruksprov 35 poäng Klass II

Gladiator född-97 ( Glaz x Garma )
32 poäng ( 6 6 7 7 6 ) bruksprov 32 poäng Klass III

Guld född-97 ( Hart x Gupoha )
33 poäng ( 7 7 6 6 7 ) bruksprov 39 poäng Klass II

Serenad 148 cm född-97 ( Metat x Smyrna )
36 poäng ( 8 7 8 6 7 ) Klass II

Gosh 146cm född-96 ( Ernal x Glittra )
35 poäng ( 6 7 7 7 8 )Klass II

Shukran 151cm född-96 ( Shahin x Sadza )
37 poäng ( 8 8 7 7 7 ) bruksprov 33 poäng Klass II

Zulak född-96 ( Kulak x Zamishka )
35 poäng ( 7 7 7 7 7 ) bruksprov 35 poäng Klass II

Fight 145cm född-95 ( Wigwam x Fallaska )
34 poäng ( 7 7 6 7 7 ) Klass III

Grande född-94 ( Raaji x Gramma )
35 poäng ( 6 7 8 7 7 ) Klass II

Vivaldi Rach född-94 ( Armagnac x Vanity VF )
39 poäng ( 8 9 8 8 7 ) bruksprov 30 poäng Klass II

Matschio 150cm född-93 ( Mamluk x Mitologia )
36 poäng ( 7 7 8 7 7 ) galoppmeriter Klass II

Ffatal Attraction 149cm född-90 ( Sanadik El Shaklan x Falling In Love )
40 poäng ( 9 8 8 8 7 ) Klass I

Vokalist SU född-83 ( Menes x Kaluga )
32 poäng ( 6 6 7 7 6 ) ej veterinärt ok, ej avelsv.

Sapak född-97 ( Pakistan x Sakaia )
38 poäng ( 8 8 8 7 7 ) bruksprov 36 poäng Klass I

Smascen fick bra på både ridprov och exteriör.
Han har alltid suttit fint i mina ögon, omän han har sina brister precis som alla andra.
Hoppas nu att han kommer tillrätta...

smasc.jpg

Far Smasc (foto: Waldorff)

Emilio3.jpg

Son Emilio (foto: M Magnusson)

Li

???
Den var riktad till mig?...men jag vet redan hur det gick för de andra...jag länkade ju dit.:confused:

Jag visste inte att du hade från år 2001.
En släkting längst ner:idea:

Så sant så...o tack ...jag hade inte 2001. Trodde du skrev upp dem som var på en gång som Chiron.
Ja Sapak är släkt med både stoet o hingsten jag har.
Snygg hingst som tyvärr inte används speciellt av stoägarna.
Länkar än en gång till Anettes fina foton på Sapak.
Även några andra fina...typ Aja Sanagor...http://www.fotografmattsson.com/evkl13.html

Senast ändrad:

Sapak är fin :)

Gillar ju Sakaia jag med, min typ av arab :love:

Saknar tidningen SAM.
Har det inte bara kommit ut ett nummer i år?
Vet någon när nästa nummer kommer?

?
Jag blir lite fundersam över vad du säger, Nekst har fått begagna sig av en sexig fantom på universitetskliniken i Utrecht, det måste vara minst en timme mellan båda sprången, båda proverna åker in under mikroskop och där har dom en stackare som sitter och räknar alla små "firrar" (nåja)

Jag fick själv komma in och titta på båda proverna, det första var det inte mycket liv i, det andra däremot var det full rulle s a s...

Men eftersom det givetvis tar tid att kolla/räkna allt så ringer dom endast upp en personligen om provet INTE utfaller till belåtenhet, dvs hingsten har inte tillräckligt god sperma.

Jämför exempelvis med frieser, där kasseras hundratals hingstar! varje år, pga för usel sperma helt enkelt.
Därför görs ett spermaprov inför godkännande till stamboken, men jag tog kontakt med Johanna då när det var aktuellt, enl henne så förändras inte morfologi (icke missbildade spermier) med mer betäckande.
Jag fick tips av vet att jag skulle låta Nekst hoppa på fantom varannan dag i typ en månad eller så... (vem har nu en fantom standard i stallet)
Enligt Johannas erfarenheter med det blir det inte bättre med åren, förmodligen sämre ju äldre hingsten blir...

Så vad du menar med stickprov vet jag nu inte, eller förresten, är det typ tappad sperma då kanske ??

Förutsätts då att pållen redan från början har firrar som funkar då...

ps...

ang veterinära förfrågningar, jag har hittat VET som alltid är på arabpremieringen så nu ska jag försöka författa ett bra mail till honom.. to be continued...

ds...

Vänliga hälsningar,
Marie

Ja det är vad jag hört att sperma är färskvara och kan vara föränderlig över tid....Samma hingst kan ha bra simmare i början och sämre i slutet och vice versa.
Sedan finns det givetvis individier som har dåliga/få/inga simmare alls redan från början....Var kanske otydlig där....
så visst kan man ta ett spermaprov men sedan säga att det är tipp-topp hela tiden blir liksom fel.....

Nu är jag ingen seminexpert....finns säkert andra experter som kan detta bättre....

Den listan var som tio små negerpojkar.......;)

Lionel död, Smasc stulen, Piraten kastrerad, Vivaldi Rach export....... och så var de bara 2?

madde++++

Jag förstår hur Kicket menar. Tror jag.

Ryggningen gör att hästen måste komma med bakdelen under sig och "sätta sig" i min mening.
Kanske Kicket tycker att den typen av aktivitet med ryggen bör komma i senare utbildnings skede. Och det beror ju i vilken ände man börjat :idea: tror jag.

Jag börjar med att göra övningarna från marken då jag jobbar oerhört mycket med markträning i många sammanhang.
Alla gör vi olika, inget är rätt då jag anser att det är slutprodukten som räknas.

Jag tränar hästarna att med glädje och energi gå åt alla hålla lika bra och lika snabbt samt liksidigt.
Fram, bak, åt sidan och även upp och ner (vilket kanske inte är att föredra i tidigt skede :o)

Så när hästen med glädje och lätthet gör detta från marken gör den det lika bra från ryggen. Oftast.

Ryggningen är för mig ett bra vertyg när jag vill åt samling.
Jag skulle inte vilja vara utan den :rofl:

Mvh Li *som försöker tänka åt alla håll å kanter*

Jag förstår hur Kicket menar. Tror jag.

Ryggningen gör att hästen måste komma med bakdelen under sig och "sätta sig" i min mening.
Kanske Kicket tycker att den typen av aktivitet med ryggen bör komma i senare utbildnings skede. Och det beror ju i vilken ände man börjat :idea: tror jag.

Jag börjar med att göra övningarna från marken då jag jobbar oerhört mycket med markträning i många sammanhang.
Alla gör vi olika, inget är rätt då jag anser att det är slutprodukten som räknas.

Jag tränar hästarna att med glädje och energi gå åt alla hålla lika bra och lika snabbt samt liksidigt.
Fram, bak, åt sidan och även upp och ner (vilket kanske inte är att föredra i tidigt skede :o)

Så när hästen med glädje och lätthet gör detta från marken gör den det lika bra från ryggen. Oftast.

Ryggningen är för mig ett bra vertyg när jag vill åt samling.
Jag skulle inte vilja vara utan den :rofl:

Mvh Li *som försöker tänka åt alla håll å kanter*

Hej Linda!

Tack för att du delar med dig!

Jag hoppas dock att Kicket kan svara själv oxå!, då det var henne jag ställde frågan till......;)

Mvh Pernilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 582
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka