Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den gamla vanliga konspirationsteorin...
Nej, vi får inte order om vilka mediciner vi ska skriva ut.
Nej, vi är inte köpta eller mutade.
Nej, vi lägger inga ekonomiska aspekter på vilka preparat vi använder.

Däremot....
Skriver vi inte ut preparat där det inte finns pålitliga bevis för effekten.
Och det är inte så att vi "vet vad som hjälper men inte vill ge våra patienter det". Det vore ju vansinnigt även om det passar in i foliehattsideerna om att vi är köpta av läkemedelsbolagen.

Att lagar och regler är annorlunda i andra länder ändrar inte hur vi ska agera.
Och ingen ska inbilla sig att det inte finns enorma ekonomiska intressen i den "alternativa" sfären.

Det är klart ni inte får skriva ut vissa mediciner som är godkända som just mediciner i andra länder?
Dvs inte alternativt hocuspocus.
Och man diagnosticerar inte på samma sätt i Sverige. Här tar man blodprov om ngn har symptom.
Det är inget foliehattande i det. Sköldkörtelproblem sköts annorlunda utomlands. Därför måste många resa dit för att få hjälp som gör att de mår bra och inte bara får ok blodvärden.

Det ÄR ett problem att överviktiga ses ner på. Men problemet blir inte bättre för att man överdriver saker så de blir korkade.
Detta är ett bemötande som används/användes för att trycka ner kvinnor i jämställdshetsrörelsen (bland annat i kampen för rösträtt och för rätten att slippa sambeskattning). Det användes/används även i homosexuellas kamp för sina rättigheter. Bland annat när deras kärlek var förbjuden enligt lag i länder som kallade sig demokratiska. Det är skrämmande men inte förvånande att männisikor som inte passar in i majoritetens bild av vad som är normalt fortfarande - i Sverige - bemöts på samma sätt.
Min feting.

@tuaphua
Nu är jag ute på ett känsligt område -det vet jag.
Men hur hade du reagerat om andra skrev om din problematik (ätstörningar som du själv berättat om ) på det sätt som du gör här om överviktiga? Dvs det är bara att låta bli, varför misshandlar hen sin kropp etc.
Om du själv har en känslighet för mat etc tycker jag du borde kunna ha respekt för andra.

Jag tycker att man måste acceptera problem och prata om dem. Inte gömma undan dem och undvika prata om dem. Därför är jag öppen med mina gamla diagnoser och att jag idag är lite överviktig.
Just för att det inte gör mig mindre värd. Det är bara problem jag haft och har. Många har olika problem. Och om vi pratade om dem kan vi släppa en del stigman.

Jag mådde dåligt psykiskt och behövde vård för att ta mig ur det. Jag hade inte klarat av att bli frisk från anorexin själv.
Sen blev jag överviktig och hetsåt. Det berodde på att jag inte mådde bra psykiskt. Jag fick vård för psyket och då lugnade sig hetsätningen. Jag gick ner i vikt igen.

Nu har jag varit svårt sjuk och gått upp i vikt av det. Jag har fått medicin och gått ner lite i vikt. Ett tag var jag rätt stor. Jag har fortfarande lite för många skadliga kilon, enligt läkare och Kiro.

Bara för att man ser en sida av saken betyder inte det att man inte ser andra.

Jag tycker att man måste acceptera problem och prata om dem. Inte gömma undan dem och undvika prata om dem. Därför är jag öppen med mina gamla diagnoser och att jag idag är lite överviktig.
Just för att det inte gör mig mindre värd. Det är bara problem jag haft och har. Många har olika problem. Och om vi pratade om dem kan vi släppa en del stigman.

Jag mådde dåligt psykiskt och behövde vård för att ta mig ur det. Jag hade inte klarat av att bli frisk från anorexin själv.
Sen blev jag överviktig och hetsåt. Det berodde på att jag inte mådde bra psykiskt. Jag fick vård för psyket och då lugnade sig hetsätningen. Jag gick ner i vikt igen.

Nu har jag varit svårt sjuk och gått upp i vikt av det. Jag har fått medicin och gått ner lite i vikt. Ett tag var jag rätt stor. Jag har fortfarande lite för många skadliga kilon, enligt läkare och Kiro.

Bara för att man ser en sida av saken betyder inte det att man inte ser andra.
Du förstår verkligen inte vad jag är inte är ute efter. Varför kan du inte bara visa respekt för andra?
Jag bad dig visa respekt och ditt svar är att berätta din historia. Varför då?

Senast ändrad:
Det är klart ni inte får skriva ut vissa mediciner som är godkända som just mediciner i andra länder?
Dvs inte alternativt hocuspocus.
Och man diagnosticerar inte på samma sätt i Sverige. Här tar man blodprov om ngn har symptom.
Det är inget foliehattande i det. Sköldkörtelproblem sköts annorlunda utomlands. Därför måste många resa dit för att få hjälp som gör att de mår bra och inte bara får ok blodvärden.
Det är inte enkelt tyvärr iom att man i Sverige tar ett prov en tid på dygnet. Och tillåter sämre värden än resterande Europa gör. Utomlands väger man in andra saker i diagnosticeringen också. Man ska bla ta tempen i några veckor på givna tidpunkter etc för att få veta mer om vilken typ av rubbning man har.
Sen förskrivs andra mediciner utomlands. I Sverige får man tex inte förskriva den som jag behöver. Och det finns många fler än mig som har det så. Läser man på forum för sköldkörtelproblem så finns det många, många som inte får hjälp.
Folk beställer tom piller över nätet utan att eg veta exakt vad de då får. Detta just för att läkarna här vägrar förskriva den medicin som kan hjälpa dem.
Den medicinen går inte att ta patent på iom att den är naturlig och inte syntetisk. Så läkemedelsbolag kan inte tjäna pengar på den. Och läkarna här får direktiv om vilken medicin de ska förskriva. Det blir de som någon kan tjäna mer på.

Antar att du äter NDT och det kan man söka om licens för.

Detta är ett bemötande som används/användes för att trycka ner kvinnor i jämställdshetsrörelsen (bland annat i kampen för rösträtt och för rätten att slippa sambeskattning). Det användes/används även i homosexuellas kamp för sina rättigheter. Bland annat när deras kärlek var förbjuden enligt lag i länder som kallade sig demokratiska. Det är skrämmande men inte förvånande att männisikor som inte passar in i majoritetens bild av vad som är normalt fortfarande - i Sverige - bemöts på samma sätt.
Min feting.

Så du tycker det är smart att propagera för att byta ut lunchen mot pucko och gifflar?
Du tror det leder till att de som inte förstår svårigheterna som överviktiga kan ha och dömer dem ska bli mer benägna att acceptera dem av det?

Vill jag hjälpa andra förstå, minska polaritet så får man ju bättre respons genom att visa att man är klok.
Stina Wollter tex tror jag kan minska polarisering bättre.

Jag tycker inte man ska köpa vilka argument som helst bara för att de framförs av en minoritet.
Jag är för lika värde och all kärlek mellan vuxna människor. Men alla ska behandlas just lika. Alla!

Så du tycker det är smart att propagera för att byta ut lunchen mot pucko och gifflar?
Du tror det leder till att de som inte förstår svårigheterna som överviktiga kan ha och dömer dem ska bli mer benägna att acceptera dem av det?

Vill jag hjälpa andra förstå, minska polaritet så får man ju bättre respons genom att visa att man är klok.
Stina Wollter tex tror jag kan minska polarisering bättre.

Jag tycker inte man ska köpa vilka argument som helst bara för att de framförs av en minoritet.
Jag är för lika värde och all kärlek mellan vuxna människor. Men alla ska behandlas just lika. Alla!
Lady Dahmer som jag antar att du avser när du exemplifierar med bullar och pucko kämpar för rätten att få äta vad hon vill. Trots att hon är fet. Hon propagerar inte för att andra ska äta pucko och gifflar.

Att kalla människor "korkade" för att du tycker att de överdriver är inte direkt ett uttryck för "jag är för lika värde..."

Tillägg: Lady Dahmers kamp är naturligtvis mycket mer komplex än hur jag beskrev den ovan.

Ja, det har ju dividerats lite i tråden vilka "dessa personer" är. Jag förstår ju att du på något sätt är ute efter samhällets syn på saken men jag vet inte riktigt hur vi ska diskutera det. Ingen av

Jag personligen kan absolut tänka negativa tankar när jag träffar på överviktiga personer i sjukvården. Oftast på temat att jag tycker det är sorgligt att så många tar så pass dålig hand om sin kropp och att det verkar vara så svårt att hålla normalvikt. Jag tänker ungefär samma tankar om jag träffar på en rökare.

Övervikt har i de allra flesta fall med ohälsosamt leverne att göra, varför bestrider du just det faktumet så hårt?[/QUOTE En av de viktigare faktorerna för god hälsa och normalvikt är regelbundna måltider stressfri miljö och god sömn. Den kombinationen är väldigt svår att få till som arbetare i sjukvården idag. Det går förstås men är väldigt mkt svårare för dem som redan har lätt att lägga på sig! En tanke bara som kanske ändrar din inställning ngt framöver.

Om man som bloggare väljer att medvetet skriva ett inlägg för att provocera så vill man väl ändå att folk ska bry sig. Jag lägger mig inte i vad folk i affären köper etc. Här ville man ha igång folk.

Och ja, jag tycker det är ett korkat sätt att försöka få överviktiga att bli accepterade.
Jag hade tyckt det var lika korkat om man var normalviktig.
Då tycker jag Stina Wollter vinner mycket mer på hur hon väljer att tackla problemet.

Det ÄR ett problem att överviktiga ses ner på. Men problemet blir inte bättre för att man överdriver saker så de blir korkade.

Jag reagerar om folk röker, använder droger etc. Och med reagerar så menar jag att jag tänker att jag inte förstår hur man frivilligt kan vilja göra sin kropp den otjänsten. Sen visar jag inget. Och det tar inte upp mer än ett ögonblicks reflektion innan jag går vidare.
Och att strunta i mat/näring är för mig att misshandla sin kropp på samma vis.
Jag vill inte hålla på så.
Så jag kan reagera med en tanke. Det är nog rätt mänskligt om man är intresserad av att må bra och hur man når dit. Speciellt kanske om man varit över- och under-viktig och mått dåligt för det och behandlats.

Frivilligt utsätter sin kropp? Det heter beronde.

Folk äter sig inte tjocka frivilligt.

Jag är beronde av socker och nikotin och nej man blir inte beroende frivilligt.

Du förstår verkligen inte vad jag är inte är ute efter. Varför kan du inte bara visa respekt för andra?
Jag bad dig visa respekt och ditt svar är att berätta din historia. Varför då?

Du frågade hur jag skulle reagera om andra pratade om mina problem. Jag pratade om dem och visade att jag inte tycker det är ett problem. Utan att om vi alla gjorde så mer kunde folk förstå varann bättre.
Jag blir inte kränkt om någon pratar sakligt om mina problem när det är relevant för diskussionen.

Lady Dahmer som jag antar att du avser när du exemplifierar med bullar och pucko kämpar för rätten att få äta vad hon vill. Trots att hon är fet. Hon propagerar inte för att andra ska äta pucko och gifflar.

Att kalla människor "korkade" för att du tycker att de överdriver är inte direkt ett uttryck för "jag är för lika värde..."

Jag kallade inte henne korkad. Jag tycker valet att lägga ut en bild där man propagerar för att byta lunch mot pucko och gifflar är korkat.
Lady D är smart. Alla gör korkade saker. Jag med. Det är liksom inte detsamma som att jag är korkad eller en dålig människa.

Det är just det man måste kunna skilja på.

Du frågade hur jag skulle reagera om andra pratade om mina problem. Jag pratade om dem och visade att jag inte tycker det är ett problem. Utan att om vi alla gjorde så mer kunde folk förstå varann bättre.
Jag blir inte kränkt om någon pratar sakligt om mina problem när det är relevant för diskussionen.
Så det är ok att jag frågar någon med anorexia varför hen misshandlar sin kropp? Varför gör någon med anorexia korkade val?

Är det så man ska bemöta människor?

Det är en sak att prata om hälsoproblem. Det är en helt annan sak när det används för att legitimera fatshaming och diskussioner på området i typ 100% av fallen hijackas av folk som minsann måste få prata om överviktigas ohälsa, för det görs minsann inte typ jämt i hela samhället redan som det är.
Det är ungefär det här jag känner när jag läser diskussionen om ohälsa i tråden. Den absoluta majoriteten är vid det här laget fullt medvetna om att övervikt kan innebära hälsorisker, är det inte ganska ointressant att nöta denna välbekanta info sida efter sida? Om det saknas kunskap är det väl isf snarare kunskapen om hur komplicerad problematiken kring övervikt är och att det inte handlar om något så simpelt som att människor missat att det är potentiellt skadligt att vara fet.

Föraktet gentemot överviktiga är ju ett problem alldeles oavsett hur deras hälsa ser ut, om allt man har att komma med på ämnet fetthat är sådant som "Ta inte åt dig" eller "Gå ner i vikt" kanske man bör lämna tråden till de som är lite mer villiga att diskutera ämnet? Jag skulle mycket hellre läsa om sådant som överviktigas erfarenheter av samhällets fettförakt och vad som bör göras för att förbättra situationen så att alla kan bemötas med respekt.

Frivilligt utsätter sin kropp? Det heter beronde.

Folk äter sig inte tjocka frivilligt.

Jag är beronde av socker och nikotin och nej man blir inte beroende frivilligt.

Frivilligt kanske var klantigt uttryckt.
Men oavsett är det inget jag tycker behöver förhärligas.
Alla gör vi dåliga val, ibland förmår vi inte göra andra val. Det är mänskligt.
Men för den sakens skull behöver man inte se det för annat än det är.
Vi är bra iaf.

Så det är ok att jag frågar någon med anorexia varför hen misshandlar sin kropp? Varför gör någon med anorexia korkade val?

Är det så man ska bemöta människor?

Har någon sagt att man ska fråga överviktiga det?
Nej, ingen!
Men att man tänker tanken tror jag är naturligt.
Sen fokuserar man på om man nu ska göra insatser på hur personen mår.
Men visst fasen tänker man en tanke om hur dåligt den mår fysiskt och är orolig för det.

Frivilligt kanske var klantigt uttryckt.
Men oavsett är det inget jag tycker behöver förhärligas.
Alla gör vi dåliga val, ibland förmår vi inte göra andra val. Det är mänskligt.
Men för den sakens skull behöver man inte se det för annat än det är.
Vi är bra iaf.

Förhärligas?

Hur kan man göra det med ett beroende....

Har någon sagt att man ska fråga överviktiga det?
Nej, ingen!
Men att man tänker tanken tror jag är naturligt.
Sen fokuserar man på om man nu ska göra insatser på hur personen mår.
Men visst fasen tänker man en tanke om hur dåligt den mår fysiskt och är orolig för det.
Du skriver ju så i tråden.
Tycker du det vore okej att jag skrev så om anorexia?
Varför gör anorektiker så korkade val?
Varför misshandlar anorektiker sin kropp så? Varför kan de inte bara skärpa till sig?

Du skriver ju så i tråden.
Tycker du det vore okej att jag skrev så om anorexia?
Varför gör anorektiker så korkade val?
Varför misshandlar anorektiker sin kropp så? Varför kan de inte bara skärpa till sig?

Jag har ingenstans skrivit att någon bara ska skärpa sig.
Jag rycker det vore jävligt oklokt att hylla om det postas pro-ana saker på en stor blogg ja. Varför skulle det eller motsatsen hyllas?
Det leder ju inte till att folk mår bättre eller ens att de som inte förstår svårigheterna förstår mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar