Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det blir så konstiga sammanblandningar i den här tråden..
Dels det här märkliga behovet av att upprepat påpeka HÄLSORISKERNA, som om ingen har fattat det tidigare? Vi matas ju konstant med hur farligt det är att äta ohälsosamt, att inte motionera och att vara överviktig. Utöver hur mkt fokus som läggs på att bli snygg enligt normen då.
Det är lite som när man diskuterar våld mot kvinnor och någon kommer och bara "MEN MÄNNEN DÅ?! ÄR DET INGEN SOM BRYR SIG OM MÄNNEN??". Stor suck. Newsflash - man kan diskutera enskilda problemområden utan att det betyder att man struntar i allt annat.

En annan sak som jag tycker är problematiskt här är det här med tjock.. Nu ska ju inte tråden handla om ohälsa osv, men jag kan inte låta bli för det blir så skevt.
Upprepat har det i tråden skrivits som om det skulle vara skadligt att vara lite större än normen. Jag har inte sett att någon uttryckt specifika BMI-mått eller liknande, men jag undrar vilken typ av övervikt ni pratar om när ni känner behov av att påpeka hur FARLIGT det är att vara tjock.
Jag tycker ju att BMI är kasst, men i det här fallet är det väl smidigt att tänka kring ett statistiskt gruppmått. När blir det farligt att vara tjock?

Mig veterligen (jag är ju inte läkare men jag har ett väldigt nära samarbete med oerhört kompetenta läkare och denna fråga ligger dessutom inom mitt område) så kan man på gruppnivå prata om fetmarelaterade hälsorisker först över BMI 30. Och även då är det såklart individuellt.
Sen kan ju individen ha sårbarheter som gör att det blir riskabelt även tidigare, men det är ju inget man kan utgå ifrån när man diskuterar såhär på gruppnivå.

Jag TROR att många här syftar på lägre BMI än 30 när de pratar om tjocka människor och hälsorisker. Har jag fel?
Så utöver att det här ständiga påpekandet kring hälsorisker ytterligare späder på fatshaming, så innehåller det dessutom rena felaktigheter där man tolkar normalvikt och kosmetisk övervikt som farligt.

Igen parallellen med rasism.

Jo, det är ett problem att människor beter sig illa och har dåliga attityder. Oavsett om det handlar om att göra narr av personer pga övervikt, pga val av kläder, pga etniskt ursprung, pga politisk åskådning eller valfritt annat.

Men det är väl också bra att det finns gott om individer som inte har de dåliga åsikterna och attityderna?

Det är ju svårt att föra en diskussion om alla ska säga "ja, det är synd att alla har de attityderna".

Ett problem i att föra diskussion blir ju att TS för fram ett problem. Och liksom generaliserar att "samhället tycker att..."
Medan stora delar av samhället faktiskt inte alls tycker att...

Självklart är det relevant att en del miljöer inte innefattar det problem som TS beskriver/upplever.
Det är ett strukturellt problem. Oavsett vad du och andra individer tycker.

Har du sett att TS har skrivit att hälsa och övervikt inte har samband?
Är inte det att vägra att se ohälsa?

En del vill diskutera hälsoaspekten, andra vill inte.
Nej, jag har sett att hon dels velat poängtera att hon önskar diskutera ett annat perspektiv än hälsa/ohälsa i denna tråd samt att hon problematiserat den här lite överdrivna idén om att all övervikt är farlig övervikt. Jag tycker verkligen inte att hon vägrar se ohälsa. Hon vill bara prata om en annan sak.

Ja, det är absolut hemskt.

Och säkerligen skapat av hur viktproblem har kommenterats.
Av elaka människor, och av människor som inte är elaka men vilkas ordval har fallit ner på ett olyckligt sätt.
Du ber mig att läsa på instagram.
Nej, tack. Jag är inte lockad av att gå in på ytterligare internetfora.

Jag tror på det som beskrivs: att en del människor blir utsatta av elaka människors hån.

Det har hänt mig också, under uppväxten. Mobbing och liknande.

Jag tror att vi ser lite olika på hur man kan hantera problem med andra människors attityder och beteenden.
Ett vanligt sätt att hantera andras attityder är att göra ungefär som i den här tråden: konstatera att många har fel attityder, och vilja ända de attityderna.
Bra idé.
Men svårigheten är väl troligen att en sådan här tråd inte gör så stor nytta.
Eller att göra en annons för skor med synnerligen lättklädda kvinnor. Poängen man försöker framföra - och säkert så når man målet hos en del som ser annonsen - är uppenbarligen att kvinnor är vackra oavsett kropp.
Å andra sidan fortsätter man med en sådan annons med ett annat problematiskt beteende, nämligen man fortsätter med att definiera kvinnor som kropp, och man fortsätter tala om att det är vacker eller attraktiv som är poängen. Vilket då konserverar/befäster ett annat problem med samhällets attityder.

Jag vet att många inte förstår mig, eller håller med, när jag tänker att man är så illa tvungen att själv hantera sin del av problemet.
och då menar jag inte att man måste låta bli att vara överviktig.
Utan jag menar då att "om jag blir ledsen när någon är elak, så får jag antingen välja att fortsätta bli ledsen (vilket är en automatisk reaktion och inte så lätt att hindra), jag kan gå till någon och beklaga mig och få stöttning, eller jag kan välja att placera problemet hos dem som är elaka", exempelvis genom att tänka att
"det är helt OK att jag är så tjock (eller smal) som jag är; de som är elaka är det av något annat skäl och de är dumma".
Med lite tur, kan jag ge mig själv KBT så att jag i stället för den automatiska reaktionen att bli ledsen, får den automatiska reaktionen att "de är bara elaka, det är inte mig det är fel på".
Det där är inte en alldeles enkel resa, men effekten för den enskilde kan ju faktiskt bli att elakheter blir oviktiga och att den enskilde faktiskt mår bättre.

Även om det finns ett strukturfel i att människor beter sig illa, och att det är det som är felet, så mår jag (den enskilde) bättre av att hitta en egen fungerande strategi som gör att elakheterna inte går in på djupet.

Jag vet att det finns de som anser att jag ägnar mig åt "victim blaming" i den här typen av resonemang.
Själv ser jag det som en strategi för den enskilde att kunna må bättre trots elakheter från omgivningen.
Har inte läst klart ditt inlägg men jag har inte nämnt instagram? Inga sociala medier alls?

Igen parallellen med rasism.

Jo, det är ett problem att människor beter sig illa och har dåliga attityder. Oavsett om det handlar om att göra narr av personer pga övervikt, pga val av kläder, pga etniskt ursprung, pga politisk åskådning eller valfritt annat.

Men det är väl också bra att det finns gott om individer som inte har de dåliga åsikterna och attityderna?

Det är ju svårt att föra en diskussion om alla ska säga "ja, det är synd att alla har de attityderna".

Ett problem i att föra diskussion blir ju att TS för fram ett problem. Och liksom generaliserar att "samhället tycker att..."
Medan stora delar av samhället faktiskt inte alls tycker att...

Självklart är det relevant att en del miljöer inte innefattar det problem som TS beskriver/upplever.

När man talar om skadliga strukturer så måste man generalisera. Det är samhällsstrukturer vi pratar om, inte den enskilda individens tyckande och åsikt. Det är himla fint att strukturernas negativa konsekvenser verkar rinna av dig som vatten på en gås, men det ändrar inte det faktum att de skadliga strukturerna fortsätter att existera.

Exempel: patriarkatet är en skadlig samhällsstruktur. Och så kommer du och skriker "inte alla män". Precis så framstår din argumentation i denna tråd.

(Märk väl att jag fetat "struktur". Det är alltså FORTFARANDE INTE enskilda människors upplevelser och åsikter som diskuteras i tråden)

När man talar om skadliga strukturer så måste man generalisera. Det är samhällsstrukturer vi pratar om, inte den enskilda individens tyckande och åsikt. Det är himla fint att strukturernas negativa konsekvenser verkar rinna av dig som vatten på en gås, men det ändrar inte det faktum att de skadliga strukturerna fortsätter att existera.

Exempel: patriarkatet är en skadlig samhällsstruktur. Och så kommer du och skriker "inte alla män". Precis så framstår din argumentation i denna tråd.

(Märk väl att jag fetat "struktur". Det är alltså FORTFARANDE INTE enskilda människors upplevelser och åsikter som diskuteras i tråden)
Du formulerar det så himla bra!

Ytterligare ett perspektiv..
En stor andel av den verkligt skadliga fetman tros vara kopplad till ätstörningsdiagnosen hetsätningsstörning. Det här är en diagnos som man i sjukvården ännu inte hanterar på bästa sätt, den är relativt ny och patienter med denna problematik fångas troligen inte upp på ett adekvat sätt.
Hetsätningsstörning är en ätstörning = problematiken bottnar i saker som självkänsla, kroppsuppfattning, svårigheter med att reglera känslor samt (obs! Viktigt!) oregelbundet och bristande näringsintag utöver hetsätningarna.
Hetsätningar uppkommer när man äter FÖR LITE, men ger ett sammantaget väldigt stort kaloriintag.
En person som lider av fetma på grund av hetsätningsstörning (förmodligen en majoritet av gruppen med sjuklig fetma) blir alltså sjukare om den försöker äta mindre/snålare. Den blir också sjukare när den möts av samhällets förakt och tar hjälp av hetsätning för att reglera sitt dåliga mående.
Det resonemang som många för i denna tråd kommer göra dessa personer sjukare. När ni vill påpeka hälsoriskerna osv så kommer ni oavsiktligen göra så att personen går upp i vikt ännu mer.

En stor andel av den verkligt skadliga fetman tros vara kopplad till ätstörningsdiagnosen hetsätningsstörning. Det här är en diagnos som man i sjukvården ännu inte hanterar på bästa sätt, den är relativt ny och patienter med denna problematik fångas troligen inte upp på ett adekvat sätt.
Hetsätningsstörning är en ätstörning = problematiken bottnar i saker som självkänsla, kroppsuppfattning, svårigheter med att reglera känslor samt (obs! Viktigt!) oregelbundet och bristande näringsintag utöver hetsätningarna.
Hetsätningar uppkommer när man äter FÖR LITE, men ger ett sammantaget väldigt stort kaloriintag.
En person som lider av fetma på grund av hetsätningsstörning (förmodligen en majoritet av gruppen med sjuklig fetma) blir alltså sjukare om den försöker äta mindre/snålare. Den blir också sjukare när den möts av samhällets förakt och tar hjälp av hetsätning för att reglera sitt dåliga mående.
Det resonemang som många för i denna tråd kommer göra dessa personer sjukare. När ni vill påpeka hälsoriskerna osv så kommer ni oavsiktligen göra så att personen går upp i vikt ännu mer.

Det är ingen som påpekat hälsoaspekyen till någon utan bara på fråga i ett diskussionsforum. Och möjligen i egenskap av läkare.
Jag har också behövt tala om att folk väger för mycket för sina hästar när de går sönder. Men thats it!

Sen är jag väl införstådd med att hur hetsätning funkar. Har sysslat med det med och gått i gruppbehandling med såna.
Just därför tycker jag inte man ska förhärliga att inte äta riktig mat. Det är inte bara en sketen lunch som zebran sa. Det är en viktig näringskälla så man orkar hela dagen. Det räcker inte med ett mål om dagen lagad mat om man vill hålla sina hormoner i balans.
Det får man lära sig både inom vård för anorexi och hetsätning. Och i anhöriggrupper för liknande.
Just att man ska ta det på jävligt stort allvar att man äter näringsriktig mat. Sen kan man ta något fika till det eller som mellanmål. Men man hoppar aldrig maten vilken ätstörning man än har. För det gör det garanterat värre.

Ja, det är absolut hemskt.

Och säkerligen skapat av hur viktproblem har kommenterats.
Av elaka människor, och av människor som inte är elaka men vilkas ordval har fallit ner på ett olyckligt sätt.
Du ber mig att läsa på instagram.
Nej, tack. Jag är inte lockad av att gå in på ytterligare internetfora.

Jag tror på det som beskrivs: att en del människor blir utsatta av elaka människors hån.

Det har hänt mig också, under uppväxten. Mobbing och liknande.

Jag tror att vi ser lite olika på hur man kan hantera problem med andra människors attityder och beteenden.
Ett vanligt sätt att hantera andras attityder är att göra ungefär som i den här tråden: konstatera att många har fel attityder, och vilja ända de attityderna.
Bra idé.
Men svårigheten är väl troligen att en sådan här tråd inte gör så stor nytta.
Eller att göra en annons för skor med synnerligen lättklädda kvinnor. Poängen man försöker framföra - och säkert så når man målet hos en del som ser annonsen - är uppenbarligen att kvinnor är vackra oavsett kropp.
Å andra sidan fortsätter man med en sådan annons med ett annat problematiskt beteende, nämligen man fortsätter med att definiera kvinnor som kropp, och man fortsätter tala om att det är vacker eller attraktiv som är poängen. Vilket då konserverar/befäster ett annat problem med samhällets attityder.

Jag vet att många inte förstår mig, eller håller med, när jag tänker att man är så illa tvungen att själv hantera sin del av problemet.
och då menar jag inte att man måste låta bli att vara överviktig.
Utan jag menar då att "om jag blir ledsen när någon är elak, så får jag antingen välja att fortsätta bli ledsen (vilket är en automatisk reaktion och inte så lätt att hindra), jag kan gå till någon och beklaga mig och få stöttning, eller jag kan välja att placera problemet hos dem som är elaka", exempelvis genom att tänka att
"det är helt OK att jag är så tjock (eller smal) som jag är; de som är elaka är det av något annat skäl och de är dumma".
Med lite tur, kan jag ge mig själv KBT så att jag i stället för den automatiska reaktionen att bli ledsen, får den automatiska reaktionen att "de är bara elaka, det är inte mig det är fel på".
Det där är inte en alldeles enkel resa, men effekten för den enskilde kan ju faktiskt bli att elakheter blir oviktiga och att den enskilde faktiskt mår bättre.

Även om det finns ett strukturfel i att människor beter sig illa, och att det är det som är felet, så mår jag (den enskilde) bättre av att hitta en egen fungerande strategi som gör att elakheterna inte går in på djupet.

Jag vet att det finns de som anser att jag ägnar mig åt "victim blaming" i den här typen av resonemang.
Själv ser jag det som en strategi för den enskilde att kunna må bättre trots elakheter från omgivningen.
Visst är det så.
Men alla KBT ar inte sig själv. Jag tänker särskilt på barn och ungdomar som inte har sånna verktyg ännu. Som blir sårade för livet och därför hamnar i offermentalitet.
Sen är det inte offermentalitet tycker jag att säga att det är en genomrutten värld när folk upplever att de tappar människovärde för att de väger mer än genomsnittet. Att de blir så illa behandlade!
Visst- alla måste vi jobba med att ta skit. Det är bra att kunna borsta av sig och veta att man inte ska bry sig om idioter. Men det är fortfarande så himla fel att man får spy ur sig sånna elakheter till andra människor.

För att kunna hjälpa en person framåt måste man först hitta den personen där den är. Och dessutom måste den personen veta och känna att du har förstått var den är. Och det är det svåra. Om jag inte tror på att du förstår vad jag tycker är mitt största problem så kommer jag troligen inte lyssna på det du säger om vad du tycker är mitt största problem.

Just därför tycker jag inte man ska förhärliga att inte äta riktig mat. Det är inte bara en sketen lunch som zebran sa. Det är en viktig näringskälla så man orkar hela dagen. Det räcker inte med ett mål om dagen lagad mat om man vill hålla sina hormoner i balans.
Det får man lära sig både inom vård för anorexi och hetsätning. Och i anhöriggrupper för liknande.
Just att man ska ta det på jävligt stort allvar att man äter näringsriktig mat. Sen kan man ta något fika till det eller som mellanmål. Men man hoppar aldrig maten vilken ätstörning man än har. För det gör det garanterat värre.

Det är ingen som förhärligar något. Du verkar ha extrema åsikter kring vad andra väljer att stoppa i sig. How 'bout skita i vad andra äter, så kanske vi alla blir lite lyckligare?

Det är ingen som förhärligar något. Du verkar ha extrema åsikter kring vad andra väljer att stoppa i sig. How 'bout skita i vad andra äter, så kanske vi alla blir lite lyckligare?

Om man som bloggare väljer att medvetet skriva ett inlägg för att provocera så vill man väl ändå att folk ska bry sig. Jag lägger mig inte i vad folk i affären köper etc. Här ville man ha igång folk.

Och ja, jag tycker det är ett korkat sätt att försöka få överviktiga att bli accepterade.
Jag hade tyckt det var lika korkat om man var normalviktig.
Då tycker jag Stina Wollter vinner mycket mer på hur hon väljer att tackla problemet.

Det ÄR ett problem att överviktiga ses ner på. Men problemet blir inte bättre för att man överdriver saker så de blir korkade.

Jag reagerar om folk röker, använder droger etc. Och med reagerar så menar jag att jag tänker att jag inte förstår hur man frivilligt kan vilja göra sin kropp den otjänsten. Sen visar jag inget. Och det tar inte upp mer än ett ögonblicks reflektion innan jag går vidare.
Och att strunta i mat/näring är för mig att misshandla sin kropp på samma vis.
Jag vill inte hålla på så.
Så jag kan reagera med en tanke. Det är nog rätt mänskligt om man är intresserad av att må bra och hur man når dit. Speciellt kanske om man varit över- och under-viktig och mått dåligt för det och behandlats.

Om man som bloggare väljer att medvetet skriva ett inlägg för att provocera så vill man väl ändå att folk ska bry sig. Jag lägger mig inte i vad folk i affären köper etc. Här ville man ha igång folk.

Och ja, jag tycker det är ett korkat sätt att försöka få överviktiga att bli accepterade.
Då tycker jag Stina Wollter vinner mycket mer på hur hon väljer att tackla problemet.

Det ÄR ett problem att överviktiga ses ner på. Men problemet blir inte bättre för att man överdriver saker så de blir korkade.

Jag reagerar om folk röker, använder droger etc. Och med reagerar så menar jag att jag tänker att jag inte förstår hur man frivilligt kan vilja göra sin kropp den otjänsten. Sen visar jag inget. Och det tar inte upp mer än ett ögonblicks reflektion innan jag går vidare.
Så jag kan reagera med en tanke. Det är nog rätt mänskligt om man är intresserad av att må bra och hur man når dit. Speciellt kanske om man varit över- och under-viktig och mått dåligt för det och behandlats.

Jag skrev ingenting om någon "bloggare". Jag skrev om dina åsikter kring vad andra väljer att stoppa i sig. För även om du menar att det är av välmening (jo tjena :meh:), så är dina åsikter skadliga. Du skriver att du "reagerar" med en tanke, men den tanken har du översatt i ord i det här forumet, för alla att se och läsa. Uppenbarligen förstår du inte alls vilken inverkan din text kan ha på andra, så den biten försöker jag inte ens ge mig på, men det är inte din ensak vad andra väljer att stoppa i munnen. Punkt slut.

Du har ingen aning om hur den tjocka människan med kakan lever. Om hen just genomfört ett maratonlopp eller levt på sallad i fyra dagar. Det spelar ingen roll. För det är inte din ensak. Och du kan inte för allt i världen övertyga mig om att dina åsikter beror på "omtanke". Nope.

Det är ingen som påpekat hälsoaspekyen till någon utan bara på fråga i ett diskussionsforum. Och möjligen i egenskap av läkare.
Jag har också behövt tala om att folk väger för mycket för sina hästar när de går sönder. Men thats it!

Sen är jag väl införstådd med att hur hetsätning funkar. Har sysslat med det med och gått i gruppbehandling med såna.
När ni inte är villiga att delta i problematisering av fatshaming så bidrar ni till normen som gör allt värre. Det spelar ju ingen roll om du upprepat påstår att du aldrig skulle kommentera någon IRL, du har ju upprepat i denna tråden vägrat att problematisera fatshaming fullt ut. Och surpise, men läkare är liksom inte allkunniga. De läser om lite allt möjligt under sin utbildning och sen har de varierande kompetens beroende på vart de jobbar. Ingen läkare som svarat i denna tråd är expert på överviktproblematik.

Och återigen så fattar du inte grejen. Vad spelar det för roll vad du har lärt dig i din ätstörningsbehandling? Du fortsätter att missförstå vad det här handlar om.
När du moraliserar över hur folk äter (jag vet ju inte hur du beter sig IRL, men i denna tråd har du verkligen gjort det) så förvärrar du det mesta.
Jag syftade för övrigt inte på bulimipatienter eller anorektiker med hetsätning utan på patienter med hetsätningsstörning. Jag är väldigt tveksam till att du har gått i behandling med dessa eftersom det dels är en relativt ny diagnos som dessutom inte tidigare har behandlats i ätstörningsvården utan inom somatiken.

Jag jobbar ju med ätstörningsvård så jag vet mycket väl hur en sådan behandling ser ut och vad den innehåller. Om du reflekterar lite kring mitt inlägg istället för att tolka det så konkret så förstår du att jag menade att fokus ska vara på att äta MER, inte på vad man inte ska äta.

Men fortfarande verkar du tro att folk medvetet vill göra sig själva och sin kropp sjuka. Folk är generellt sett inte korkade.
Jag tror som som @MiniLi ovan att de flesta av oss överviktiga har en problematik. Jag klarar tex inte av att hantera mat.
Kan du inte bara ha lite respekt för det? Jag har och har haft ett helvete med detta. Jag har kontaktat vården många gånger och sagt att jag håller på och äta ihjäl mig och jag får ingen hjälp.
Så kan du inte i alla fall ha lite respekt i dina svar.

Ett jätteviktigt inlägg - så många uttalar sig utan att ha kunskap. :heart

En sak vi kan utgå ifrån är att så gott som alla vet att det inte är bra att vara fet. Alla vet att man inte ska leva på chips etc. Att påpeka saker om människors vikt är således i huvuddelen av fallen totalt meningslöst - hur är man ihopskuvad om men roar sig (?) med att sätta näsan i vädret, döma andra människor och såra dem med självklarheter blandat med direkta felaktigheter till ingen nytta? Eller finns det verkligen människor med så stora egon att de tror att bara de skrider fram och rapar ur sig "sanningen" ska hut gå hem och människor ska öppna sina sinnen och magiskt börja leva hälsosamma liv?

Ingen som är sjukligt överviktig kommer att bli frisk av pikar...och pikarna finns där hela tiden. Hur stor är en plus-size modell? 38? 70 kg till 180+? Vet ni att många klädmärken inte gör större storlekar än 40-42? Provplagg görs i 34-36 - och då även för märken riktade mot en bredare (i båda bemärkelserna) målgrupp. Hur frekventa är människor (och då ffa kvinnor) med vanligt BMI på film i dataspel och TV? Vilka roller/egenskaper tillskrivs runda/normalviktiga personer i populärkulturen? När man frågar barn anser de att det är värre att vara fet än dum...och många vuxna tror tydligen att de är synonymer.

Det är inte enkelt tyvärr iom att man i Sverige tar ett prov en tid på dygnet. Och tillåter sämre värden än resterande Europa gör. Utomlands väger man in andra saker i diagnosticeringen också. Man ska bla ta tempen i några veckor på givna tidpunkter etc för att få veta mer om vilken typ av rubbning man har.
Sen förskrivs andra mediciner utomlands. I Sverige får man tex inte förskriva den som jag behöver. Och det finns många fler än mig som har det så. Läser man på forum för sköldkörtelproblem så finns det många, många som inte får hjälp.
Folk beställer tom piller över nätet utan att eg veta exakt vad de då får. Detta just för att läkarna här vägrar förskriva den medicin som kan hjälpa dem.
Den medicinen går inte att ta patent på iom att den är naturlig och inte syntetisk. Så läkemedelsbolag kan inte tjäna pengar på den. Och läkarna här får direktiv om vilken medicin de ska förskriva. Det blir de som någon kan tjäna mer på.

Den gamla vanliga konspirationsteorin...
Nej, vi får inte order om vilka mediciner vi ska skriva ut.
Nej, vi är inte köpta eller mutade.
Nej, vi lägger inga ekonomiska aspekter på vilka preparat vi använder.

Däremot....
Skriver vi inte ut preparat där det inte finns pålitliga bevis för effekten.
Och det är inte så att vi "vet vad som hjälper men inte vill ge våra patienter det". Det vore ju vansinnigt även om det passar in i foliehattsideerna om att vi är köpta av läkemedelsbolagen.

Att lagar och regler är annorlunda i andra länder ändrar inte hur vi ska agera.
Och ingen ska inbilla sig att det inte finns enorma ekonomiska intressen i den "alternativa" sfären.

@tuaphua
Nu är jag ute på ett känsligt område -det vet jag.
Men hur hade du reagerat om andra skrev om din problematik (ätstörningar som du själv berättat om ) på det sätt som du gör här om överviktiga? Dvs det är bara att låta bli, varför misshandlar hen sin kropp etc.
Om du själv har en känslighet för mat etc tycker jag du borde kunna ha respekt för andras problematik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar