Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Iom att du drar upp mitt inlägg om pucko och gifflar till lunch kan du gärna ta med att jag skrev att det varit provocerande vem som än lade ut det, tjock som smal. Och att jag menar att man inte orkar med saker lika bra om man struntar i riktig mat.

Men dina pekpinnar i denna tråd blir så sjukt märkliga utifån att du dessutom haft anorexia enligt egen utsago ?

Men dina pekpinnar i denna tråd blir så sjukt märkliga utifån att du dessutom haft anorexia enligt egen utsago ?

Men gud! Hur långt är spannet från anorexi till att äta gifflar och pucko istället för lunch?
Tom på vården för sånt får man lära sig hur viktigt det är med rätt bränsle.
Balans som sagt..

Men gud! Hur långt är spannet från anorexi till att äta gifflar och pucko istället för lunch?
Tom på vården för sånt får man lära sig hur viktigt det är med rätt bränsle.
Balans som sagt..

Ok . Du kanske utifrån det och hur lätt och Gud osv borde starta karriär ? :confused:

Iom att du drar upp mitt inlägg om pucko och gifflar till lunch kan du gärna ta med att jag skrev att det varit provocerande vem som än lade ut det, tjock som smal. Och att jag menar att man inte orkar med saker lika bra om man struntar i riktig mat.
Det var inte menat som att dra upp något specifikt inlägg utan gifflar och pucko är bara sånt som dykt upp i tråden. Det kan lika gärna vara kanelbullar och oboy.

Men det här är ju lite vad jag menar. Folk förstår själva. Folk är inte så dumma i huvudet att de tror att gifflar och pucko är nyttigt. En sån utgångspunkt visar fatshamingen så sjukt tydligt att jag har svårt att förstå hur man inte kan se den.

Jag anser att alla är lika värda, oavsett vikt och att alla förtjänar att behandlas med respekt och förståelse. Men jag kan inte riktigt köpa att bloggerskan som vi väl alla åsyftar gällande gifflar och pucko kommer att leda till mer förståelse. Det är den sortens retorik som jag vänder mig emot, ganska så exakt.
Jag syftade inte på någon specifik bloggerska nu nej. Förstår inte riktigt vad det är du menar att hon har för retorik?

Ok . Du kanske utifrån det och hur lätt och Gud osv borde starta karriär ? :confused:

Vem har sagt att det är lätt? Jag har belyst hur svårt det kan vara att både vara under- och över-viktig i tråden.

Däremot tycker jag man är lite väl larvig och svartvit om man inte ser hur långt spann det finns mellan godis istället för lunch och att svälta sig. Inget av det är ju sunt.
Och som jag skrivit tidigare i tråden kan det behövas psykologhjälp. Och det får man gå x antal år i utbildning för att bli. Något jag inte har gjort och givetvis inte har kompetens för.

Men att reagera över svartvithet och pest eller kolera klarar jag av.

Det var inte menat som att dra upp något specifikt inlägg utan gifflar och pucko är bara sånt som dykt upp i tråden. Det kan lika gärna vara kanelbullar och oboy.

Men det här är ju lite vad jag menar. Folk förstår själva. Folk är inte så dumma i huvudet att de tror att gifflar och pucko är nyttigt. En sån utgångspunkt visar fatshamingen så sjukt tydligt att jag har svårt att förstå hur man inte kan se den.

Jag syftade inte på någon specifik bloggerska nu nej. Förstår inte riktigt vad det är du menar att hon har för retorik?

Fast du vet ju vem jag syftar på åtminstone, så det slog inte helt fel :) Jag antog att det talades om denne. Och hon har absolut en viss retorik och trycker på vissa knappar i det mesta hon säger tycker jag. Och hur mycket jag än vrider och vänder på det, så kan jag inte se att det gynnar någon. Jag ser inte till hur det kommer att leda till mindre häcklande, bättre bemötande från vården och en större acceptans från samhället i stort. Jag tror på att belysa olika faktorer om skäl till övervikten, såväl fysiska sjukdomar som psykiskt illamående för att minska stigmatiseringen. Sedan kan man gott lägga fokus på att det kan vara ett eget val att helt enkelt inte vilja gå ner i vikt. Berättelser som din öppnar upp mina ögon lite mer, utan att jag för den delen skull ser dig som mer av ett "offer" än bloggerskans lite mer... trotsiga kroppsaktivism. Fast huvudsaken är såklart att saker och ting kommer att ändras, och jag blir gärna överbevisad gällande att jag tror att den retoriken inte är vinnande.

Fast du vet ju vem jag syftar på åtminstone, så det slog inte helt fel :) Jag antog att det talades om denne. Och hon har absolut en viss retorik och trycker på vissa knappar i det mesta hon säger tycker jag. Och hur mycket jag än vrider och vänder på det, så kan jag inte se att det gynnar någon. Jag ser inte till hur det kommer att leda till mindre häcklande, bättre bemötande från vården och en större acceptans från samhället i stort. Jag tror på att belysa olika faktorer om skäl till övervikten, såväl fysiska sjukdomar som psykiskt illamående för att minska stigmatiseringen. Sedan kan man gott lägga fokus på att det kan vara ett eget val att helt enkelt inte vilja gå ner i vikt. Berättelser som din öppnar upp mina ögon lite mer, utan att jag för den delen skull ser dig som mer av ett "offer" än bloggerskans lite mer... trotsiga kroppsaktivism. Fast huvudsaken är såklart att saker och ting kommer att ändras, och jag blir gärna överbevisad gällande att jag tror att den retoriken inte är vinnande.
Ja efter ramaskriet är det liksom lite svårt att missa ;) Jag brukar inte läsa hennes blogg alls själv, mest för att jag är så jäkla urusel på (och ointresserad av) att följa bloggar. Därav har jag ingen jättekoll på retorik, men det jag sett har i mina ögon mest varit så jäkla spot on att jag bara sitter här och nickar för mig själv framför skärmen. Jag tycker hon gör fatshamingen så jäkla tydlig, som i giffelfallet där en sketen lunch resulterade i just ramaskri. Min uppfattning är att hon helt enkelt kräver att få plats, kräver att bli hörd och bryter normer. Sånt behövs definitivt, ingenting blir bättre av att vi kryper runt som försynta små möss och försöker låta bli att störa mitt i fatshamingen så att säga. Det gav inte kvinnor rösträtt och kommer inte ge tjockisar rätt att existera på lika villkor som smala heller liksom.

Jag var tvungen att googla lite och trillade över det här inlägget: http://ladydahmer.nu/2017/april/ja-tjocka-kroppar-ar-bra-kroppar-2.html
Jag kan bara konstatera att jag tycker hon beskriver det så jäkla fint :)

Ja efter ramaskriet är det liksom lite svårt att missa ;) Jag brukar inte läsa hennes blogg alls själv, mest för att jag är så jäkla urusel på (och ointresserad av) att följa bloggar. Därav har jag ingen jättekoll på retorik, men det jag sett har i mina ögon mest varit så jäkla spot on att jag bara sitter här och nickar för mig själv framför skärmen. Jag tycker hon gör fatshamingen så jäkla tydlig, som i giffelfallet där en sketen lunch resulterade i just ramaskri. Min uppfattning är att hon helt enkelt kräver att få plats, kräver att bli hörd och bryter normer. Sånt behövs definitivt, ingenting blir bättre av att vi kryper runt som försynta små möss och försöker låta bli att störa mitt i fatshamingen så att säga. Det gav inte kvinnor rösträtt och kommer inte ge tjockisar rätt att existera på lika villkor som smala heller liksom.

Jag var tvungen att googla lite och trillade över det här inlägget: http://ladydahmer.nu/2017/april/ja-tjocka-kroppar-ar-bra-kroppar-2.html
Jag kan bara konstatera att jag tycker hon beskriver det så jäkla fint :)

Som sagt, jag omvärderar gärna mina åsikter och försöker regelbundet reflektera kring de sakerna som jag per automatik ser rött av. Men hittills är ganska långt ifrån att tycka att alternativet till bloggerskan är att krypa runt som en liten mus. Fast det betyder inte att jag är för fatshaming eller alls ser ner på personer som av olika skäl är överviktiga. Samtidigt så vill jag inte förringa att du tycker att hon uttrycker det fint! :)

Att just jag ser rött av den typen av diskussion, innebär ju inte att majoriteten av befolkningen gör det. Men efter viss eftertanke inser jag att det är den typen av retorik och kroppsaktivism som ens fick mig att svara i tråden och som får mig att ibland diskutera ämnet annars också. Jag fastnar där.

Jag har flera gånger sagt att man inte ska påpeka andras livsval. Och att man inte ska lägga sig i hur andra lever.. som sagt..

"Men jag kommer reagera om man tex äter gifflar och dricker pucko till lunch, oavsett om man är smal eller fet. "

Varför lägger du dig i andras livsval? Tror du att näringen från den hemlagade middagen, eller den nyttiga salladen liksom försvinner om man äter gifflar också? Och VARFÖR är det viktigt att reagera om någon äter gifflar?? Om du tycker det är ett dåligt val, så ät inte det?

Du ger så himla bra svar @gul_zebra , heja dig! :)
Tack! :D

Som sagt, jag omvärderar gärna mina åsikter och försöker regelbundet reflektera kring de sakerna som jag per automatik ser rött av. Men hittills är ganska långt ifrån att tycka att alternativet till bloggerskan är att krypa runt som en liten mus. Fast det betyder inte att jag är för fatshaming eller alls ser ner på personer som av olika skäl är överviktiga. Samtidigt så vill jag inte förringa att du tycker att hon uttrycker det fint! :)

Att just jag ser rött av den typen av diskussion, innebär ju inte att majoriteten av befolkningen gör det. Men efter viss eftertanke inser jag att det är den typen av retorik och kroppsaktivism som ens fick mig att svara i tråden och som får mig att ibland diskutera ämnet annars också. Jag fastnar där.
Nej det är klart att det finns en massa mellanting också. Personligen ser jag en stor fördel i just att hon provocerar, kräver plats och verkligen synliggör problemen, men hennes sätt är ju inte det enda sättet att komma framåt liksom. Det råkar bara vara hennes sätt, precis som att Fettpeppens sätt är att låta diverse gästpostare diskutera ämnen relaterat till fettet, Fetkvinnas att belysa fetthat, Stina Wollter som använder humor och dans... Bara ett av många sätt. Alla sätt är bra utom de dåliga :)

Jag vill nog påstå att en stor del av befolkningen faktiskt ser rött. Inte nödvändigtvis just för retoriken utan helt enkelt för att hon provocerar genom att helt enkelt stå för sin kropp. I dagens samhälle är det helt enkelt inte okej att vara tjock och inte försöka göra något åt det, är man tjock så ska man skämmas, banta, gömma sig, och hennes blogg är väl egentligen ett enda stort fuck you till alltihop. Om det sen fått dig att diskutera ämnet så har hon väl lyckats rätt bra tycker jag ;)

Du äter såklart-så lite- och vad du vill men att kalla 200 kcal till frukost för en mättande frukost är väl ändå och ta i? typ 2 ägg.
Och 1250 kcal är en snåldiet, som du såklart har all rätt att välja, men det är få som klarar av att gå på sånt heltid för att vara väldigt smal.
Jaha? En burk kvarg och ett knäckebröd med pålägg och en kopp kaffe. Varför skulle man behöva äta mer än det?

Vadå "för att bara väldigt smal"? Min vikt vid min längd är inte väldigt smalt. Det är normalt.

Tack! :D

Nej det är klart att det finns en massa mellanting också. Personligen ser jag en stor fördel i just att hon provocerar, kräver plats och verkligen synliggör problemen, men hennes sätt är ju inte det enda sättet att komma framåt liksom. Det råkar bara vara hennes sätt, precis som att Fettpeppens sätt är att låta diverse gästpostare diskutera ämnen relaterat till fettet, Fetkvinnas att belysa fetthat, Stina Wollter som använder humor och dans... Bara ett av många sätt. Alla sätt är bra utom de dåliga :)

Jag vill nog påstå att en stor del av befolkningen faktiskt ser rött. Inte nödvändigtvis just för retoriken utan helt enkelt för att hon provocerar genom att helt enkelt stå för sin kropp. I dagens samhälle är det helt enkelt inte okej att vara tjock och inte försöka göra något åt det, är man tjock så ska man skämmas, banta, gömma sig, och hennes blogg är väl egentligen ett enda stort fuck you till alltihop. Om det sen fått dig att diskutera ämnet så har hon väl lyckats rätt bra tycker jag ;)

Jo, fast i mitt fall blir det nog negativt, då känner jag ett behov av att påpeka hälsoaspekten. Vilket många, åtminstone här, verkar se som något negativt. Annars har det alltid varit självklart för mig, att det inte behövts sägas eftersom att jag redan tar de sakerna som det brukar talas provokativt om, för givet (fast det vet jag att inte alla gör, men jag tror inte att jag är helt ensam om att reagera så). För mig leder alltså exempelvis bloggerskan att fokus flyttas från det viktiga, att minska stigmatiseringen och öka acceptansen.

Jo, fast i mitt fall blir det nog negativt, då känner jag ett behov av att påpeka hälsoaspekten. Vilket många, åtminstone här, verkar se som något negativt. Annars har det alltid varit självklart för mig, att det inte behövts sägas eftersom att jag redan tar de sakerna som det brukar talas provokativt om, för givet (fast det vet jag att inte alla gör, men jag tror inte att jag är helt ensam om att reagera så). För mig leder alltså exempelvis bloggerskan att fokus flyttas från det viktiga, att minska stigmatiseringen och öka acceptansen.
Varför känner du ett behov av att påpeka hälsoaspekten?

Varför känner du ett behov av att påpeka hälsoaspekten?

Helt enkelt för att det är en hårfin linje mellan att säga fuck you, att göra sig lite överdrivet provocerande och att det är politiskt rätt, att vara tjock för att bryta normer om tjockhet. Då påpekar jag ibland hälsoeffekten som motpol. Och det är synd egentligen, eftersom de flesta är medvetna om den. Jag inbillar mig att orsaker och personliga val får stå till sidan lite. Förstår du hur jag menar? Jag förstår att du inte håller med :)

@Saeta skriver så här "Fast det här handlar inte om sjukdomar..." för att åter igen försöka förklara om att det här inte handlar om att samhället värnar om de hälsoaspekter överviktiga utsätts för utan om samhällets syn på övervikiga generellt och framförallt vilka egenskaper man tillskriver överviktiga personer (odiscipilnerade, ofräscha, dumma etc).
Detta är ditt svar:

Då blir diskussionen jättekonstig. Så ja om du ska uttala dig å samhällets vägnar är det viktigt att du är representativ alternativt påläst om synen på övervikt i samhället och inte bara inom sjukvården.

Jag håller inte med dig. Saeta anser att problemet med övervikt inte handlar om hälsa.
Jag, och många med mig, har en annan åsikt.
Detta är, vilket påpekats många gånger i många trådar, ett diskussionsforum.
Trådskaparen kan inte bestämma vad en tråd ska innehålla, och det är tillåtet att föra in andra/fler aspekter på en fråga än den som TS valde i början.
Utan att en person som för in en annan aspekt ska bli tystad av sådana som exempelvis i det här fallet, du.
Du ställer krav på att jag ska vara påläst på alla aspekter.
Det är oförskämt.
Eftersom jag representerar mig själv, inte någon myndighet och inte samhället.

Det jag däremot gör är att föra in en annan aspekt av problemet "övervikt" än den TS valt att fokusera på.
Eftersom det nämligen finns en möjlighet att om man enbart fokuserar på att det är synd om dem som är överviktiga eftersom "alla" ser ner på dem (vilket ju inte är sant, dessutom) och det då blir ännu mer tabu än det redan verkar vara, att diskutera övervikt på ett sakligt sätt. För man får ju liksom inte kritisera något hos en som det är synd om.
Diskussionen blir onyanserad och sekteristisk om man enbart får framföra åsikter om att det är synd om dem som är överviktiga för att "alla" ser ner på dem pga deras övervikt.

Och jag tror dessutom inte att det är sant om vi utgår från den grupp som TS från början försökte definiera, om än på ett luddigt sätt: TS undantog redan från början dem med stor övervikt.

Ja, jag vet att samhället gör vissa saker. Men jag gör det inte. Och jag kan bara ta ansvar för mig själv.

Och ja! Det är också ett problem att överviktiga ses ner på av vissa. Att invandrare ses ner på av vissa,
Det får vi jobba med OCKSÅ. Men vi kan inte för den sakens skull blunda för hälsan.

Klippt och skuret.
Och tack!

Den enda man kan ta ansvar för är sig själv.
Och jobba med sina reaktioner, från alla håll.

Och vem mörkar hälsoaspekten? Ingen väl?
Fast då måste vi ju också klarlägga vilken typ av övervikt det handlar om. Är det så kallad kosmetisk övervikt (vilket grovt brukar benämnas som BMI 25-30) är det faktiskt inte så mycket generella hälsofaror involverat. Och hälsorisken är alltid individuell och det är betydligt mer än kroppsvikt som spelar roll.

Många här "vägrar" att se hälsoaspekten som en del i varför man behöver kunna kritisera övervikt (inte personen, än en gång) och kritiserar mig i den här tråden för att jag pekar på att det finns en aspekt som gör att man inte bara ska omfamna övervikt.

Något som jag har svårt att förstå är hur det är så oerhört många här inne som börjar diskutera något helt annat fast att jag varit tydlig redan från start med att den här diskussionen inte har något med hälsa att göra. Självklart brukar trådar och diskussioner utvecklas och det är ju naturligt att folk spinner vidare på saker. Men att direkt börja diskutera något som är helt ointressant i den här frågan, det förstår jag inte.

Om någon startar en tråd som handlar om vinbärsbuskar så skulle jag självklart inte gå in direkt och börja prata om äppelträd. Speciellt inte när det står klart och tydligt i trådstarten att vinbärsdiskussionen inte handlar om äppelträd.

Detta är ett diskussionsforum.
Som vanligt är det tillåtet att införa fler aspekter på ett problem, än det som du från början valt att ta upp.
Ytterligare en (viktig) aspekt på fenomenet överviktiga människor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter