Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som du bör ha sett så har jag inte påstått att du uttryckt dig så. " Jag kopierar in en del här och lägger in hur jag uppfattar dig i rött."

Både @gul_zebra och @Saeta är experter på sina egna upplevelser.

Du fick alltså in "blunda för hälsoproblemen" en gång till! Det är snudd på imponerande.

Ja, och jag och några andra har andra erfarenheter. Eller liknande erfarenheter men ändå håller vi inte med i hur ts och zebran resonerar.

Jag har också fått höra skit om min vikt. Men jag tycker trots det som jag gör. Eller kanske just därför.

Men alltså herregud .. du är ju ingen expert du heller ? Men vart eviga inlägg oavsett ämne så svarar du lite som att du är "expert" oavsett om det är humanhälsa, häst träning , ryttarkompetens eller whatever ? :confused:

Det blir så himla märkligt !
Du har ju ytterst sunda grundvärderingar osv som jag läser och håller med om i massor i stort !

Jag svarar bara i trådar där jag känner att jag tror på något och vet lite vad jag pratar om. Jag skulle aldrig stånga mig blodig för en åsikt som inte är väl underbyggd.
Jag brukar framhålla att jag inte är expert. Men jag kanske missade det i den här tråden. Det kan behövas tydligen.

Det vore nog roligare för fler om du istället för att trycka på hur folk uttrycker sig deltar i diskussionen med egna åsikter.

• Gilla
Reactions: Ray
Både du och zebran trivialiserar hälsoaspekten och lyfter endast fram att det finns friska överviktiga. Att vi tom i tråden haft en läkare som påpekat att det ÄR skadligt verkar liksom gå förbi obemärkt.
Det är väl ingen som trivialiserar hälsoaspekten med att vara sjukligt fet.
DU däremot trivialiserar sättet som feta behandlas på.
Feta måste ju förstå att en bara är schysst när en påpekar att dom inte äter rätt.
En är inte schysst alls, en är en otrevlig skitstövel

Men vi har inte sagt att det inte är skadligt. Ingen här har sagt att det inte finns någon risk med att vara överviktig. Det som ska lyftas fram är att samhället måste bli mer accepterande mot ALLA, oavsett om en är tjock eller smal. Det ska inte vara någon skillnad på hur samhället ser på olika personers kroppstyp.

När folk säger att övervikt är skadligt och man direkt säger:
Det är inbte alls så att alla överviktiga är sjuka! så antar nog de flesta att man blundar för hälsoaspekten.

Hade man svarat: Jo, det är ett problem med sjukdomar pga övervikt. Men det finns en del som är friska trots övervikt. så lyfter man fram en nyanserad bild där man är medveten om alla problemen.

Jag svarar bara i trådar där jag känner att jag tror på något och vet lite vad jag pratar om. Jag skulle aldrig stånga mig blodig för en åsikt som inte är väl underbyggd.
Jag brukar framhålla att jag inte är expert. Men jag kanske missade det i den här tråden. Det kan behövas tydligen.

Det vore nog roligare för fler om du istället för att trycka på hur folk uttrycker sig deltar i diskussionen med egna åsikter.

Jadu ;) ok ;)
Jag har rätt bra med åsikter och det framgår hoppas jag allmänt för de flesta som inte svarar i affekt vilket de flesta inte gör , tack och lov :)

Det är väl ingen som trivialiserar hälsoaspekten med att vara sjukligt fet.
DU däremot trivialiserar sättet som feta behandlas på.
Feta måste ju förstå att en bara är schysst när en påpekar att dom inte äter rätt.
En är inte schysst alls, en är en otrevlig skitstövel

Jag har flera gånger sagt att man inte ska påpeka andras livsval. Om du väljer att inte se det så får det stå för dig.

Det jag sagt är att en del människor reagerar och tänker saker just därför. Men jag har också framhållit att man själv får arbeta med de reaktionerna om de blir för stora. Och att man inte ska lägga sig i hur andra lever.. som sagt..

Men ingen har framfört det i tråden. Eller hur?
Men det är ju just det @Saeta vill diskutera med sin trådstart. Hon vill diskutera fatshaming och det enda du vill påpeka är hur ohälsosamt det är att vara fet. Varför tycker du att det är så viktigt att framföra det i en tråd om fatshaming? Varför tror du att en acceptans av överviktiga skulle leda till mer ohälsa? Jag skulle tro att den största ohälsan som övervikt ger är just dåligt psykiskt mående pga av omgivningens syn på överviktiga och ett ohälsosamt fokus på vikten som ska kontrolleras på alla sätt. Det är ju bara att titta på hur mycket fokus som läggs på viktnedgång bara på detta forum. Varför är fysisk hälsa så mycket viktigare än psykisk?

När folk säger att övervikt är skadligt och man direkt säger:
Det är inbte alls så att alla överviktiga är sjuka! så antar nog de flesta att man blundar för hälsoaspekten.

Hade man svarat: Jo, det är ett problem med sjukdomar pga övervikt. Men det finns en del som är friska trots övervikt. så lyfter man fram en nyanserad bild där man är medveten om alla problemen.

Det är ju exakt samma svar, bara olika formulerat.

Men det är ju just det @Saeta vill diskutera med sin trådstart. Hon vill diskutera fatshaming och det enda du vill påpeka är hur ohälsosamt det är att vara fet. Varför tycker du att det är så viktigt att framföra det i en tråd om fatshaming? Varför tror du att en acceptans av överviktiga skulle leda till mer ohälsa? Jag skulle tro att den största ohälsan som övervikt ger är just dåligt psykiskt mående pga av omgivningens syn på överviktiga och ett ohälsosamt fokus på vikten som ska kontrolleras på alla sätt. Det är ju bara att titta på hur mycket fokus som läggs på viktnedgång bara på detta forum. Varför är fysisk hälsa så mycket viktigare än psykisk?
Massor av gilla på det inlägget.

Så otroligt bra sagt!

Men det är ju just det @Saeta vill diskutera med sin trådstart. Hon vill diskutera fatshaming och det enda du vill påpeka är hur ohälsosamt det är att vara fet. Varför tycker du att det är så viktigt att framföra det i en tråd om fatshaming? Varför tror du att en acceptans av överviktiga skulle leda till mer ohälsa. Jag skulle tro att den största ohälsan om övervikt ger är just dåligt psykiskt mående pga av omgivningens syn på överviktiga och ett ohälsosamt fokus på vikten som ska kontrolleras på alla sätt. Det är ju bara att titta på hur mycket fokus som läggs på viktnedgång bara på detta forum. Varför är fysisk hälsa så mycket viktigare än psykisk?

Jag har skrivit flera gånger i tråden att det inte ska läggas värdering i vikt. Om man så väger för mycket eller för litet. Och jag har pratat om den psykiska aspekten.

Däremot är det ett diskussionsforum och iom att jag tycker en sak och andra argumenterat emot just på den punkten har det blivit stort fokus på en del av det jag ser som problem. Ts frågade om hur vi tänker och varför. Jag svarade på det och sen blev det en argumentation om just den delen av mina åsikter.

Det jag skrivit om psykisk ohälsa och att man inte ska värdera efter utseende verkar inte fastna lika mycket.

Jag hade blivit lika provocerad om en mager eller normalviktig person hållit på så där också. För mig är det idiotiskt.
Men jag vet att folk äter mer socker, e-ämnen etc än jag gör generellt. Så jag accepterar hur andra väljer att leva. Men jag hajar till och förstår inte hur man kan vilja utsätta sin kropp för sånt leverne på daglig basis.
Du blir provocerad oavsett storlek ja. Har du noterat hur resten av omvärlden reagerar på om en smal vs en tjock äter gifflar och dricker pucko? Jag vågar lova att majoriteten gör en rejäl skillnad baserat på storleken hos den som äter. Prova kolla kommentarsfält eller notera omgivningen om en tjockis går in på McDonalds.

Jag orkar inte gå tillbaks och leta.
Men du vägrade ju först att erkänna att övervikt ofta leder till sjukdom. Du ville bara lyfta att det finns en del som är friska.

Jag känner ingen som varit tung hela livet som inte utvecklat rygg-/knä-/etc problem.

Jag tycker inte det är det minsta konstigt att folk drar in hälsoaspekten när någon ställer de frågor ts gjort. Man förklarar varför man reagerar som man gör.
Nej, jag har öht inte nekat till att det kan leda till sjukdom. Det jag vänder mig emot är att feta automatiskt stämplas som sjuka just för att så inte är fallet samt visade ett par källor som inte riktigt går ihop med tjock=ohälsosam. Jag hävdade därtill att mycket ohälsa skapas av just samhällets syn på tjocka, psykisk sådan såväl som tex stress som flera redan nämnt som en stor orsak till hjärtsjukdomar.

Jag är själv riktigt jävla fet. Jag har alltid varit ganska förskonad från fysiska besvär men faller jag ur min träning så kommer ryggproblem som ett brev på posten till följd av att min bålmuskulatur inte kan kompensera för den vikt som ligger på ryggraden. Det är liksom inte raketforskning, jag fattar att man kan få problem, jag har det själv. Majoriteten av mina problem däremot, och som gjort viktminskning näst intill omöjlig, som rentav orsakat viktuppgång, är just samhället. Just att bli sedd som paria, att inte ens kunna slappna av när man är ute bland folk, att folk ser ner på en, dömer en, kommenterar ens kropp, tar sig rätten att bedöma min hälsa utifrån min storlek utan att ha någon som helst bakgrundskoll eller för den delen medicinsk utbildning, det skapar så jäkla mycket mer ohälsa kan jag meddela.

Ärligt talat, den här jäkla hälsodebatten, att man minsann måste få prata om hälsa och kost och whatnot... Det om något förutsätter väl ändå att tjocka är korkade puckon som inte fattar själva att gifflar och pucko är onyttigt. Hur kan fatshamingen bli tydligare än så?!

Gaah vad irriterad jag blir. Titta bara! Den är här i tråden, mitt framför näsan!

Ärligt talat, den här jäkla hälsodebatten, att man minsann måste få prata om hälsa och kost och whatnot... Det om något förutsätter väl ändå att tjocka är korkade puckon som inte fattar själva att gifflar och pucko är onyttigt. Hur kan fatshamingen bli tydligare än så?!

Gaah vad irriterad jag blir. Titta bara! Den är här i tråden, mitt framför näsan!

Iom att du drar upp mitt inlägg om pucko och gifflar till lunch kan du gärna ta med att jag skrev att det varit provocerande vem som än lade ut det, tjock som smal. Och att jag menar att man inte orkar med saker lika bra om man struntar i riktig mat.

Iom att du drar upp mitt inlägg om pucko och gifflar till lunch kan du gärna ta med att jag skrev att det varit provocerande vem som än lade ut det, tjock som smal. Och att jag menar att man inte orkar med saker lika bra om man struntar i riktig mat.
Fast tror du problemet är att folk inte förstår att de bör äta bra mat om de ska orka?

Fast tror du problemet är att folk inte förstår att de bör äta bra mat om de ska orka?

Nej det tror jag inte. Jag ville bara förtydliga att jag INTE fatshameat någon. Jag har inte haft tankar kring vikten då jag skrev om gifflarna och puckon. Jag har tankar kring hälsa och ork. Och det stannar på tankestadiet. Jag lägger mig inte i andras val om de inte frågar om min åsikt.

Nej det tror jag inte. Jag ville bara förtydliga att jag INTE fatshameat någon. Jag har inte haft tankar kring vikten då jag skrev om gifflarna och puckon. Jag har tankar kring hälsa och ork. Och det stannar på tankestadiet. Jag lägger mig inte i andras val om de inte frågar om min åsikt.
Ok.
Att det finns risker med övervikt och att man orkar mer om man äter hälsosamt konstaterade redan i början av tråden.

Jag anser att alla är lika värda, oavsett vikt och att alla förtjänar att behandlas med respekt och förståelse. Men jag kan inte riktigt köpa att bloggerskan som vi väl alla åsyftar gällande gifflar och pucko kommer att leda till mer förståelse. Det är den sortens retorik som jag vänder mig emot, ganska så exakt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar