Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
. Så det är för mig väldigt märkligt att börja prata om något som inte är intressant.

det är märkligt för dig att andra tycker att det finns flera intressanta aspekter av samma fenomen?

Det verkar inte som om du riktigt inser att vi läser in olika saker i inlägg.
När jag läser dina inlägg, ser jag dig propagera för att det ska ses som ganska positivt med övervikt.
Den typen av uttalande, som jag läser i det du skriver, ser jag som problematiskt utifrån hälsoaspekt.

Jag ser många här skriva att övervikt ska vara lika normalt som normalvikt.
Det ser jag som ett riskabelt uttalande som behöver motsägas - på grund av hälsoaspekten.

Även om du tycker att det är ointressant med hälsoaspekten av fenomenet övervikt.

Jag vet vad jag skriver och vad jag tycker. Det behöver du inte berätta för mig. Och det jag säger stämmer. För hälsa har inget med ens vikt att göra. Hälsa har inget att göra med hur tjock en är. Det spelar ingen roll hur tjock en är! Jag tror du förstår hur jag menar, men att du försöker gå runt det? Det finns många diskussioner om det här ämnet. Det här var en diskussion och en undran om "ni" också är hjärntvättade. Och det verkar ju majoriteten här inne faktiskt vara då det är tydligt att många här inne börjar predika om att tjock = ohälsosam.

Hur definierar du "hälsa"?
Eftersom du upprepar att hälsa och vikt inte har något samband.
När det finns massiv forskning som säger något annat, funderar jag på om din definition av hälsa är en annan?
Menar du "välmående" och inte "hälsa"?

Men det här har ju inget med stor övervikt att göra. Många verkar ha missat den delen i mitt första inlägg. Det handlar om att samhället ser ner på tjocka människor. Inget annat. Och som jag sa nyss:
"Självklart brukar trådar och diskussioner utvecklas och det är ju naturligt att folk spinner vidare på saker. Men att direkt börja diskutera något som är helt ointressant i den här frågan, det förstår jag inte."

Du har ju också svängt en hel del när det gäller vilket spann av övervikt du syftar på, eller inte ens försökt förtydliga trots @tanten s fråga.
Så det är inte lätt att veta vad du syftar på.

Det handlar fortfarande inte om dig som enskild individ och vad du tycker. Det handlar om att det är ett stort problem i samhället att se ner på tjocka människor.

Du har ju själv skrivit att samhället är vi alla.
Är du inte villig att läsa att det finns ett antal människor som inte har de åsikterna?
Att det finns ett antal människor som inte värderar människor på grund av vikt?

Men om samhället ser ner på feta @kryddelydd och om den attityden skapar dålig självkänsla- en känsla att inte duga som man är som person. Den känslan gör det ju ännu svårare att få människor att på ett långsiktigt och sunt sätt gå ner i vikt.

Det man är ute efter är ju att få duga som man är först. Få vara bra som man är. Och då hitta styrka att göra de förändringar i livet som man vill göra- för sin skull- inte för samhällets skull.

Om man får sånna upplevelser som @Luff beskrivit när man växer upp så skapar det såklart komplex. Och man har svårt att vara rationell kring komplex. Om någon i all välmening vill påpeka hälsoaspekter så kommer man se det som ännu en pik mot ens person och må ännu sämre.

Översatt till hästar .Man lär av att göra rätt. Om man sätter ett djur i skiten bara för att få korrigera så tappar många känsliga individer självförtroende.

För mig handlar denna tråden om att tänka till- HUR hjälper vi människor som mår dåligt av sin vikt? Peka finger och säga att det är dåligt för hälsan ? Säga att de är överkänsliga och inte ska misstolka och överdriva? Berätta att de äter för mycket och rör sig för lite?
Eller- se människan och ta del av dennes upplevelse? Lyssna vad just den här personen upplever är det största problemet.

Och om man läser och lyssnar är det största problemet att man på grund av sin vikt inte känner att man har samma människovärde som andra. Det är ju hemskt tycker jag! Nu blir detta jättelångt...
Men jag har en dotter. Jag är tacksam över att hon i grunden är en lagom smal unge. Och det handlar inte om fysisk hälsa. Nej det handlar om att jag inte vill att hon ska uppleva att andra barn häcklar henne:cry:. På samma vis oroas jag över att hon ska bli influerad av modemagra kändisar och försöka vara ännu smalare. Bara för att passa in. Känna att hon inte duger som hon är...Tänk vad tragiskt att jag ens gör den reflektionen? Så ser ju samhället ut!

Är du inte villig att läsa att det finns ett antal människor som inte har de åsikterna?
Vet du vad, läs svaren på tex de instagramkonton som delar bilder med överviktiga kroppar. Hur äckliga och oattraktiva de är. Hur de inte borde finnas. Du har fått svar i tråden om hur vården ENBART kommenterar vikt när människor söker för andra åkommor. Det handlar liksom inte att du tror att du inte värderar vikt, vilket jag anser att du gör, utan om acceptans i samhället, och precis som mandalaki skrev, Saeta och gul_zebra tex är experter på sina upplevelser, ingen kan komma och säga att de är fel. Tycker du ska läsa om gul_zebras inlägg :)

Det finns gott om folk som propagerar för osunda livsstilar, både åt smalhets och att som överviktig få äta hur mkt skit man vill. Givetvis är det ett fritt val för en vuxen människa. Men jag kommer reagera om man tex äter gifflar och dricker pucko till lunch, oavsett om man är smal eller fet. Och det har bla skrivits om en känd bloggerska som propagerar för överviktigas rätt i samhället. Det är jättebra att hon jobbar för det. Men att äta gifflar och pucko istället för mat är inget jag kommer rekommendera.
Jag tror att du feltolkar. Accepans är inte samma sak som att propagera.
Och folk gör väl massa saker som andra inte skulle rekommendera?

Jag har inte sagt att jag agerar på min reaktion. Jag hajar till och tänker att jag inte förstår hur man kan göra ett sånt val. Precis som jag tänker om folk utsätter sig för andra risker som man kan undvika.
Men jag lägger mig aldrig i hur andra lever sina liv. Och jag dömmer dem inte.
Men jag förstår inte valet och hade inte gjort det själv, smal som överviktig.

Reagerar gör vi ständigt dagligen på olika saker andra gör. Men man lägger sig inte i om man har lite hyfs.
men kan du inte själv tycka att vissa reaktioner behöver jobbas bort från samhället?
Jag tittar inte ens på vad andra äter. Och om jag tittar så tänker jag inte då mkt alls. Jag har dessutom ingen aning om ifall det är just hens lunch eller om hen åt tidigt/sent och detta är fika som melkanmål. Eller vad som. Jag bryr mig verkligen inte.

Om en person som står mig nära visar sig leva på bullar så kan man ju prata om det. Men främlingar där du inte har en aning om deras sammanhang?

Jaha? En burk kvarg och ett knäckebröd med pålägg och en kopp kaffe. Varför skulle man behöva äta mer än det?

Vadå "för att bara väldigt smal"? Min vikt vid min längd är inte väldigt smalt. Det är normalt.
Du och jag verkar ju vara ganska lika i storlek och det är definitivt smalt. Inte underviktig, men smal på den nedre delen av normalkurvan. De flesta människor är något större.

Många här "vägrar" att se hälsoaspekten som en del i varför man behöver kunna kritisera övervikt (inte personen, än en gång) och kritiserar mig i den här tråden för att jag pekar på att det finns en aspekt som gör att man inte bara ska omfamna övervikt.

Alla de som hävdar att övervikt och ohälsa inte har något samband.
alla de som tycker att övervikt ska normaliseras.
Även om de inte skriver det rakt ut så blir det följden.

Men ingen här vägrar se ohälsa? Man vill bara diskutera en annan aspekt just nu.

Men om samhället ser ner på feta @kryddelydd och om den attityden skapar dålig självkänsla- en känsla att inte duga som man är som person. Den känslan gör det ju ännu svårare att få människor att på ett långsiktigt och sunt sätt gå ner i vikt.

Det man är ute efter är ju att få duga som man är först. Få vara bra som man är. Och då hitta styrka att göra de förändringar i livet som man vill göra- för sin skull- inte för samhällets skull.

Om man får sånna upplevelser som @Luff beskrivit när man växer upp så skapar det såklart komplex. Och man har svårt att vara rationell kring komplex. Om någon i all välmening vill påpeka hälsoaspekter så kommer man se det som ännu en pik mot ens person och må ännu sämre.

Översatt till hästar .Man lär av att göra rätt. Om man sätter ett djur i skiten bara för att få korrigera så tappar många känsliga individer självförtroende.

För mig handlar denna tråden om att tänka till- HUR hjälper vi människor som mår dåligt av sin vikt? Peka finger och säga att det är dåligt för hälsan ? Säga att de är överkänsliga och inte ska misstolka och överdriva? Berätta att de äter för mycket och rör sig för lite?
Eller- se människan och ta del av dennes upplevelse? Lyssna vad just den här personen upplever är det största problemet.

Och om man läser och lyssnar är det största problemet att man på grund av sin vikt inte känner att man har samma människovärde som andra. Det är ju hemskt tycker jag! Nu blir detta jättelångt...
Men jag har en dotter. Jag är tacksam över att hon i grunden är en lagom smal unge. Och det handlar inte om fysisk hälsa. Nej det handlar om att jag inte vill att hon ska uppleva att andra barn häcklar henne:cry:. På samma vis oroas jag över att hon ska bli influerad av modemagra kändisar och försöka vara ännu smalare. Bara för att passa in. Känna att hon inte duger som hon är...Tänk vad tragiskt att jag ens gör den reflektionen? Så ser ju samhället ut!

Jättebra inlägg @Ray ! :)

• Gilla
Reactions: Ray
Många här "vägrar" att se hälsoaspekten som en del i varför man behöver kunna kritisera övervikt (inte personen, än en gång) och kritiserar mig i den här tråden för att jag pekar på att det finns en aspekt som gör att man inte bara ska omfamna övervikt.

Jag läste dina inlägg om hälsoaspekten av övervikt, och jag tycker att du har väldigt bra och kloka tankar och håller med dig. Men, att acceptera feta/överviktiga handlar inte om att omfamna övervikt.
Det handlar om att slippa trakasserier och negativ behandling av olika slag. Man är inte ute efter någonting positivt utan bara att slippa behandlas sämre än de som faller inom normen för hur man ska se ut. Nu handlar tråden om feta, men man skulle lika gärna kunna bredda ämnet och ta med alla som faller utanför utseende-normerna. För de allra flesta behandlas på något sätt sämre än de som faller innanför normerna.

Men vad menar du med detta? Att det finns individer som tycker annorlunda betyder ju inte att ett strukturellt problem inte existerar. Är inte rasism ett samhällsproblem bara för att det finns enskilda som inte är rasister? Jag vet att exemplet har förekommit tidigare i tråden men när du fortfarande driver att det är relevant vad individer tycker så undrar jag verkligen hur du menar?

Och om man läser och lyssnar är det största problemet att man på grund av sin vikt inte känner att man har samma människovärde som andra. Det är ju hemskt tycker jag!

Ja, det är absolut hemskt.

Och säkerligen skapat av hur viktproblem har kommenterats.
Av elaka människor, och av människor som inte är elaka men vilkas ordval har fallit ner på ett olyckligt sätt.
Du ber mig att läsa på instagram.
Nej, tack. Jag är inte lockad av att gå in på ytterligare internetfora.

Jag tror på det som beskrivs: att en del människor blir utsatta av elaka människors hån.

Det har hänt mig också, under uppväxten. Mobbing och liknande.

Jag tror att vi ser lite olika på hur man kan hantera problem med andra människors attityder och beteenden.
Ett vanligt sätt att hantera andras attityder är att göra ungefär som i den här tråden: konstatera att många har fel attityder, och vilja ända de attityderna.
Bra idé.
Men svårigheten är väl troligen att en sådan här tråd inte gör så stor nytta.
Eller att göra en annons för skor med synnerligen lättklädda kvinnor. Poängen man försöker framföra - och säkert så når man målet hos en del som ser annonsen - är uppenbarligen att kvinnor är vackra oavsett kropp.
Å andra sidan fortsätter man med en sådan annons med ett annat problematiskt beteende, nämligen man fortsätter med att definiera kvinnor som kropp, och man fortsätter tala om att det är vacker eller attraktiv som är poängen. Vilket då konserverar/befäster ett annat problem med samhällets attityder.

Jag vet att många inte förstår mig, eller håller med, när jag tänker att man är så illa tvungen att själv hantera sin del av problemet.
och då menar jag inte att man måste låta bli att vara överviktig.
Utan jag menar då att "om jag blir ledsen när någon är elak, så får jag antingen välja att fortsätta bli ledsen (vilket är en automatisk reaktion och inte så lätt att hindra), jag kan gå till någon och beklaga mig och få stöttning, eller jag kan välja att placera problemet hos dem som är elaka", exempelvis genom att tänka att
"det är helt OK att jag är så tjock (eller smal) som jag är; de som är elaka är det av något annat skäl och de är dumma".
Med lite tur, kan jag ge mig själv KBT så att jag i stället för den automatiska reaktionen att bli ledsen, får den automatiska reaktionen att "de är bara elaka, det är inte mig det är fel på".
Det där är inte en alldeles enkel resa, men effekten för den enskilde kan ju faktiskt bli att elakheter blir oviktiga och att den enskilde faktiskt mår bättre.

Även om det finns ett strukturfel i att människor beter sig illa, och att det är det som är felet, så mår jag (den enskilde) bättre av att hitta en egen fungerande strategi som gör att elakheterna inte går in på djupet.

Jag vet att det finns de som anser att jag ägnar mig åt "victim blaming" i den här typen av resonemang.
Själv ser jag det som en strategi för den enskilde att kunna må bättre trots elakheter från omgivningen.

Men vad menar du med detta? Att det finns individer som tycker annorlunda betyder ju inte att ett strukturellt problem inte existerar. Är inte rasism ett samhällsproblem bara för att det finns enskilda som inte är rasister? Jag vet att exemplet har förekommit tidigare i tråden men när du fortfarande driver att det är relevant vad individer tycker så undrar jag verkligen hur du menar?

Igen parallellen med rasism.

Jo, det är ett problem att människor beter sig illa och har dåliga attityder. Oavsett om det handlar om att göra narr av personer pga övervikt, pga val av kläder, pga etniskt ursprung, pga politisk åskådning eller valfritt annat.

Men det är väl också bra att det finns gott om individer som inte har de dåliga åsikterna och attityderna?

Det är ju svårt att föra en diskussion om alla ska säga "ja, det är synd att alla har de attityderna".

Ett problem i att föra diskussion blir ju att TS för fram ett problem. Och liksom generaliserar att "samhället tycker att..."
Medan stora delar av samhället faktiskt inte alls tycker att...

Självklart är det relevant att en del miljöer inte innefattar det problem som TS beskriver/upplever.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar