Och om man läser och lyssnar är det största problemet att man på grund av sin vikt inte känner att man har samma människovärde som andra. Det är ju hemskt tycker jag!
Ja, det är absolut hemskt.
Och säkerligen skapat av hur viktproblem har kommenterats.
Av elaka människor, och av människor som inte är elaka men vilkas ordval har fallit ner på ett olyckligt sätt.
Du ber mig att läsa på instagram.
Nej, tack. Jag är inte lockad av att gå in på ytterligare internetfora.
Jag tror på det som beskrivs: att en del människor blir utsatta av elaka människors hån.
Det har hänt mig också, under uppväxten. Mobbing och liknande.
Jag tror att vi ser lite olika på hur man kan hantera problem med andra människors attityder och beteenden.
Ett vanligt sätt att hantera andras attityder är att göra ungefär som i den här tråden: konstatera att många har fel attityder, och vilja ända de attityderna.
Bra idé.
Men svårigheten är väl troligen att en sådan här tråd inte gör så stor nytta.
Eller att göra en annons för skor med synnerligen lättklädda kvinnor. Poängen man försöker framföra - och säkert så når man målet hos en del som ser annonsen - är uppenbarligen att kvinnor är vackra oavsett kropp.
Å andra sidan fortsätter man med en sådan annons med ett annat problematiskt beteende, nämligen man fortsätter med att definiera kvinnor som kropp, och man fortsätter tala om att det är vacker eller attraktiv som är poängen. Vilket då konserverar/befäster ett annat problem med samhällets attityder.
Jag vet att många inte förstår mig, eller håller med, när jag tänker att man är så illa tvungen att själv hantera sin del av problemet.
och då menar jag inte att man måste låta bli att vara överviktig.
Utan jag menar då att "om jag blir ledsen när någon är elak, så får jag antingen välja att fortsätta bli ledsen (vilket är en automatisk reaktion och inte så lätt att hindra), jag kan gå till någon och beklaga mig och få stöttning, eller jag kan välja att placera problemet hos dem som är elaka", exempelvis genom att tänka att
"det är helt OK att jag är så tjock (eller smal) som jag är; de som är elaka är det av något annat skäl och de är dumma".
Med lite tur, kan jag ge mig själv KBT så att jag i stället för den automatiska reaktionen att bli ledsen, får den automatiska reaktionen att "de är bara elaka, det är inte mig det är fel på".
Det där är inte en alldeles enkel resa, men effekten för den enskilde kan ju faktiskt bli att elakheter blir oviktiga och att den enskilde faktiskt mår bättre.
Även om det finns ett strukturfel i att människor beter sig illa, och att det är det som är felet, så mår jag (den enskilde) bättre av att hitta en egen fungerande strategi som gör att elakheterna inte går in på djupet.
Jag vet att det finns de som anser att jag ägnar mig åt "victim blaming" i den här typen av resonemang.
Själv ser jag det som en strategi för den enskilde att kunna må bättre trots elakheter från omgivningen.