Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet faktiskt inte. Kallpressad raps är väl ok. Men jag har för mig att det var ngt speciellt med oliv- och cocos-olja tex.

Jag har gärna cocos-fett i teet tex. Då får jag i mig någon matsked sånt per dag.
Va, kan man ha cocosfett i teet? Är det istället för typ honung/socker? Funkar det ihop med mjölk i teet också?

Att reflektera över det innebär ju inte per automatik att de flesta pådyvlar random främmande personer på ett café en verbal uppsträckning.. Jisses, som du hugger på allt verkar det ju som att man som medmänniska helt ska skita i andra, inte får ha några som helst egna tankar, reflektioner eller åsikter öht :meh:

Det är väl klart att en ska skita i hur andra ser ut? Att tänka negativa tankar är ju liksom inte bra för någon. Jag tror att många av dom som har ett fettförakt skulle må mycket bättre om dom släppte på det och började se till individen istället för att haka upp sig på hens kropp.

Ok .
Ditt "exempel" /jämförelse med rasism och hudfärg etc blev helt enkelt märkligt obegripligt .
Ah, ja det var snarare funktionen bakom jag var ute efter, just det där generaliserandet människor gärna sysslar med. Det är ett mänskligt beteende men som vi är så pass utvecklade att vi inte är slavar under helt enkelt. Därför är det inte ett rimligt försvar för sunkigt beteende.

Det finns gott om folk som propagerar för osunda livsstilar, både åt smalhets och att som överviktig få äta hur mkt skit man vill. Givetvis är det ett fritt val för en vuxen människa. Men jag kommer reagera om man tex äter gifflar och dricker pucko till lunch, oavsett om man är smal eller fet. Och det har bla skrivits om en känd bloggerska som propagerar för överviktigas rätt i samhället. Det är jättebra att hon jobbar för det. Men att äta gifflar och pucko istället för mat är inget jag kommer rekommendera.
Men vänta va? Ingen skulle väl rekommendera en kass kost, poängen är ju att hon såväl som andra har rätt att stoppa i sig skit om det är vad man väljer att göra. Just att äta något som kan vara det minsta onyttigt när man är tjock är sjukt provocerande, bara en sån sak som att vara nöjd och inte försöka minska i vikt är något enormt provocerande i sig. Det hon gör är helt enkelt normbrytande, inte att uppmana folk att göda upp sig till höger och vänster.

Det är ju väldigt få som blir en sjuk tjockis bara för att man lägger på sig alldeles för mkt, det kommer - för de flesta-med åren.
Precis som med rökning, alla är friska i början, de flesta får problem vad det lider.
Man kan bli sjuk, man kan hålla sig frisk. Det är fortfarande inte omgivningens ensak, en orsak att döma ut alla tjockisar som sjuka eller ens lite relevant.

Men vad är det för skillnad på en smal person och en kraftigare tjej? Alla människors rövar ser ju liksom mer eller mindre likadana ut. Varför är det värre med en tjock röv än en smal röv?
Hade alla rövar likadana ut hade de varit exakt samma storlek och exakt lika håriga/icke håriga. Så svar på frågan, JA det är skillnad på olika rövar.

Nej, det gör verkligen inte jag heller.

@tuaphua jag fattar inte vad du är ute efter. Det är som att en fågel försöker sjunga något för dig och du svarar den med att bröla saxofon.

@gul_zebra s första inlägg i tråden är så himla bra. Jag kopierar in en del här och lägger in hur jag uppfattar dig i rött.

"Jag blir mest beklämd av att en del verkligen tror att folk inte ser ner på tjocka och tom påstår att det är inbillning som kommer från en själv. Det är din hälsa vi tänker på.

Vad jag vet har jag inte inbillat mig hånen från folk när jag gått ut. Det har varit ord och skratt riktade direkt mot mig, för att jag som tjock är ute och går eller cyklar eller bara existerar. Ja, så gör en del men du kan inte blunda för hälsoaspekten.

Jag har inte inbillat mig när läkare anklagat mig för att ljuga för att jag inte äter som de tror att jag måste göra för att jag är tjock. Newsflash, man kan vara tjock utan att gilla pasta. Ja men övervikt är också ett stort hälsoproblem.

Jag har inte inbillat mig blickarna jag får när jag går in på McDonalds även om det bara är för att sällskapa med någon som ska ha en kaffe to go. Själv tittar jag aldrig snett på någon men det är din hälsa vi tänker på.

Jag inbillar mig inte att min kropp fetischeras och delas upp i BBW eller SSBBW som minsann bara kan gillas av fat admirers och feeders.
Så kan det vara men man kan ändå inte förtiga hälsoriskerna.

Jag inbillar mig inte att kläder i min storlek göms undan i fulhörnor i klädbutiker eller att kläderna är oformliga och fulla med paljetter. Ja men man måste nog inse att folks reaktioner beror på hälsoriskerna.

Jag inbillar mig inte att träningskläder i större storlekar är tämligen omöjligt att hitta. Men du måste väl hålla med om att det inte är bra att släpa på stor övervikt?"

Ser du inte att någon försöker berätta något för dig? Någon som dessutom dels uppenbart har stor erfarenhet av vad hon pratar om, dels klarsynt förmåga att sätta in det i ett sammanhang. Och istället för att lyssna så kör du bara över henne.

Samma med @Saeta, som inte har en lika grundlig analys som @gul_zebra men som ändå bara vill utbrista Men sluta hacka på tjocka och låt oss vara som vi vill. Du kommer farande med saxofonen där också. Och jag kan inte för mitt liv förstå varför. :confused:

Du behöver inte klippa in saker och påstå att jag uttryckt mig så.
Jag är som sagt själv överviktig just nu. Jag vet att man bemöts annorlunda. Det har jag nämt flertalet gånger i tråden.

Men att blunda för hälsoproblemen är inte det som kommer göra att samhället accepterar överviktiga. Det skapar bara mer klyftor.

Mig veterligen är inte zebran eller saeta experter som man bör köpa varje mening de uttrycker rakt av.
De framhåller ju rejäla faktafel stundtals.
Man gör frågan en otjänst genom att komma med sånt.

För många av oss bygger reaktionen på övervikt på rädsla för osundhet. Och det speglar sig ev i att överviktiga upplever sig kränkta och mindre värda.

Alla överviktiga är inte osunda.

Och där tycker vi olika några av oss. Du och zebran tex tycker inte riktigt man bör prata om problemen övervikt medför. Utan bara lyfta överviktigas värde.
Jag tycker båda frågor är lika viktiga. Och tror att hålla käften om problemen bara leder till mer okunskap och missförstånd mellan olika parter.

Absolut, det är viktiga frågor båda två. Men är det så fel att vilja bli accepterad och omtyckt även fast en är tjock?

Till dig och @tuaphua : med all due respect osv .. helt ärli

Fast faktumet att du stämplar "tjockisar" själv med div tillhörande argument osv blir ju bemärkansvärt i sa .

Fast du är ju inte ensam

gt : starta egen tråd alt pm:a varandra utifrån ert intresse ? Jag har framfört detsamma via triangeln .
Say what? :confused:

För många av oss bygger reaktionen på övervikt på rädsla för osundhet. Och det speglar sig ev i att överviktiga upplever sig kränkta och mindre värda.
Därför försöker vi många lyfta att det ena inte utesluter det andra. Men att man måste lyfta båda saker för att det skadar att hålla käften om saker som ändå tänks.
Det är bättre att prata om allt, reda ut missförstånd och göra saker klart och öppet istället för att sopa saker under mattan och det sen ska leda till missförstånd, mer stigmatisering etc.

Och där tycker vi olika några av oss. Du och zebran tex tycker inte riktigt man bör prata om problemen övervikt medför. Utan bara lyfta överviktigas värde.
Jag tycker båda frågor är lika viktiga. Och tror att hålla käften om problemen bara leder till mer okunskap och missförstånd mellan olika parter.
blir*

Det är en sak att prata om hälsoproblem. Det är en helt annan sak när det används för att legitimera fatshaming och diskussioner på området i typ 100% av fallen hijackas av folk som minsann måste få prata om överviktigas ohälsa, för det görs minsann inte typ jämt i hela samhället redan som det är.

Jag är som sagt själv överviktig just nu. Jag vet att man bemöts annorlunda. Det har jag nämt flertalet gånger i tråden.

Men att blunda för hälsoproblemen är inte det som kommer göra att samhället accepterar överviktiga. Det skapar bara mer klyftor.

Mig veterligen är inte zebran eller saeta experter som man bör köpa varje mening de uttrycker rakt av.
Visa mig gärna vad jag har kommit med för faktafel.

Ah, ja det var snarare funktionen bakom jag var ute efter, just det där generaliserandet människor gärna sysslar med. Det är ett mänskligt beteende men som vi är så pass utvecklade att vi inte är slavar under helt enkelt. Därför är det inte ett rimligt försvar för sunkigt beteende.

Men vänta va? Ingen skulle väl rekommendera en kass kost, poängen är ju att hon såväl som andra har rätt att stoppa i sig skit om det är vad man väljer att göra. Just att äta något som kan vara det minsta onyttigt när man är tjock är sjukt provocerande, bara en sån sak som att vara nöjd och inte försöka minska i vikt är något enormt provocerande i sig. Det hon gör är helt enkelt normbrytande, inte att uppmana folk att göda upp sig till höger och vänster.

Man kan bli sjuk, man kan hålla sig frisk. Det är fortfarande inte omgivningens ensak, en orsak att döma ut alla tjockisar som sjuka eller ens lite relevant.

Jag hade blivit lika provocerad om en mager eller normalviktig person hållit på så där också. För mig är det idiotiskt.
Men jag vet att folk äter mer socker, e-ämnen etc än jag gör generellt. Så jag accepterar hur andra väljer att leva. Men jag hajar till och förstår inte hur man kan vilja utsätta sin kropp för sånt leverne på daglig basis.

Hade alla rövar likadana ut hade de varit exakt samma storlek och exakt lika håriga/icke håriga. Så svar på frågan, JA det är skillnad på olika rövar.

Då handlar det ju mer om hårfrågan? För du svarar ju inte på vad som är så motbjudande med en tjock röv medans en smal röv inte är lika motbjudande?

Alla överviktiga är inte osunda.

Absolut, det är viktiga frågor båda två. Men är det så fel att vilja bli accepterad och omtyckt även fast en är tjock?

Vi har redan avhandlat att alla överviktiga inte är sjuka. Men det finns ju studier på att mer vikt ger mer slitage. Om vi nu ska bortse från övriga hälsorisker som det också finns studier på att de ökar vid övervikt.

Och ingen har heller sagt att man inte ska accepteras, tyckas om och älskas oberoende av om man väger för mycket eller för litet eller mitt emellan.

Som du bör ha sett så har jag inte påstått att du uttryckt dig så. " Jag kopierar in en del här och lägger in hur jag uppfattar dig i rött."

Både @gul_zebra och @Saeta är experter på sina egna upplevelser.

Du fick alltså in "blunda för hälsoproblemen" en gång till! Det är snudd på imponerande.

Det är ingen som blundar för sjukdomar och problem. Folk kommer inte automatiskt bli tjocka bara för att samhället blir mer accepterande mot tjocka personer.

Vad är det för faktafel som jag har kommit med?

Say what? :confused:

blir*

Det är en sak att prata om hälsoproblem. Det är en helt annan sak när det används för att legitimera fatshaming och diskussioner på området i typ 100% av fallen hijackas av folk som minsann måste få prata om överviktigas ohälsa, för det görs minsann inte typ jämt i hela samhället redan som det är.

Visa mig gärna vad jag har kommit med för faktafel.

Jag orkar inte gå tillbaks och leta.
Men du vägrade ju först att erkänna att övervikt ofta leder till sjukdom. Du ville bara lyfta att det finns en del som är friska.

Jag känner ingen som varit tung hela livet som inte utvecklat rygg-/knä-/etc problem.

Jag tycker inte det är det minsta konstigt att folk drar in hälsoaspekten när någon ställer de frågor ts gjort. Man förklarar varför man reagerar som man gör.

Vi har redan avhandlat att alla överviktiga inte är sjuka. Men det finns ju studier på att mer vikt ger mer slitage. Om vi nu ska bortse från övriga hälsorisker som det också finns studier på att de ökar vid övervikt.

Och ingen har heller sagt att man inte ska accepteras, tyckas om och älskas oberoende av om man väger för mycket eller för litet eller mitt emellan.

Jo, samhället är inte lika accepterande mot tjocka som mot smala. Så är det liksom bara.

Det är ingen som blundar för sjukdomar och problem. Folk kommer inte automatiskt bli tjocka bara för att samhället blir mer accepterande mot tjocka personer.

Vad är det för faktafel som jag har kommit med?

Både du och zebran trivialiserar hälsoaspekten och lyfter endast fram att det finns friska överviktiga. Att vi tom i tråden haft en läkare som påpekat att det ÄR skadligt verkar liksom gå förbi obemärkt.

Både du och zebran trivialiserar hälsoaspekten och lyfter endast fram att det finns friska överviktiga. Att vi tom i tråden haft en läkare som påpekat att det ÄR skadligt verkar liksom gå förbi obemärkt.

Men vi har inte sagt att det inte är skadligt. Ingen här har sagt att det inte finns någon risk med att vara överviktig. Det som ska lyftas fram är att samhället måste bli mer accepterande mot ALLA, oavsett om en är tjock eller smal. Det ska inte vara någon skillnad på hur samhället ser på olika personers kroppstyp.

Men alltså herregud .. du är ju ingen expert du heller ? Men vart eviga inlägg oavsett ämne så svarar du lite som att du är "expert" oavsett om det är humanhälsa, häst träning , ryttarkompetens eller whatever ? :confused:

Det blir så himla märkligt !
Du har ju ytterst sunda grundvärderingar osv som jag läser och håller med om i massor i stort !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar