Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@gul_zebra jag har jättesvårt att förstå dina exempel /argument i vissa fall som kommenterat indirekt tidigare.
Vet inte hur jag ska kunna förklara mig tydligare. Poängen var att vår instinkt inte är ett rimligt argument bara.

Nej, det är inte något omgivningen oombedd bör kommentera. Men frågar man eller diskuterar får man räkna med att sånt tas upp. Likaså om man söker vård och läkaren bedömmer övervikten vara skadlig tex.
Jag håller inte med. Diskuterar man sjuka feta så ja, då får det tålas iom att det är ämnet. Diskuterar man fatshaming, det faktum att feta inte är accepterade i samhället och tillskrivs negativa attribut som att man per automatik är ful, äcklig, lat osv så är ens hälsa som fet ganska irrelevant såvida man inte går in på den psykiska ohälsa som blir följden av att vara sedd som paria.

Det är väl klart att din kollega är vacker "ändå"? Varför skulle hon inte vara det, för att hon är tjock(kraftigare byggd?

Att folk tappar byxorna har ju inte med att vara tjock att göra. :)
Du inledde ju ditt inlägg med att tjocka personer var fula, det var det jag svarade utefter. Alla människor är vackra på sitt sätt.

Det vet jag, men jag tog upp det som ett exempel på det enda jag möjligen skulle reagera på. Reagerar inte på samma sätt om det är en smal person som tappar byxorna eller en kraftigare tjej.

Vi fattar vad du menar. Men vi håller inte med.

Och i mitt fall spelar rätt få kilon in i hur jag mår fysiskt. Både pga närhet till diabetes två, sköldkörtelfel med hormoner som är lite vansinniga och en överrörlig och skadad kropp.
Det finns gott om folk med mig som mår bra av att hålla en vikt som inte är ens kosmetisk övervikt sas.
Det måste också gå att prata om. Man gör ingen en tjänst genom att hålla käften om sånt och bara hylla folk.
Med allt i livet måste man se det bra och det dåliga. Balans!

Jag har bott med en kiro några år. Han har jobbat både veterinärt och på holistisk klinik för människor(dietist, läkare, akupunktör, kiro, psykolog etc). Nog fasen går folk sönder av att väga lite för mkt med.

Nej jag tror faktiskt inte att "ni" fattar vad jag och många andra menar.
Eller är du/ni seriösa med att det är bra att inte normalisera tjocka PERSONER?

Det handlar fortfarande inte om dig som enskild individ och vad du tycker. Det handlar om att det är ett stort problem i samhället att se ner på tjocka människor.

Det är klart det inte handlar om mig. Men jag drog till med mig själv som exempel. Just för att visa att jag förstår att man kan välja att göra saker som inte nödvändigtvis är safe.

Vi har många redan konstaterat att en del ser ner på överviktiga.
Men det betyder inte att man helt ska blunda för hälsorisker och bara heja på övervikt. Däremot kan man prpagera för att man inte värderar folk utefter utseende.
Det går att både prata om risker med övervikt och framhålla att alla är lika värda.

Du inledde ju ditt inlägg med att tjocka personer var fula, det var det jag svarade utefter. Alla människor är vackra på sitt sätt.

Det vet jag, men jag tog upp det som ett exempel på det enda jag möjligen skulle reagera på. Reagerar inte på samma sätt om det är en smal person som tappar byxorna eller en kraftigare tjej.

Fast det är ju inte jag personligen som tycker att tjocka personer är fula. Det är samhällets syn på tjocka.
Vad är det för skillnad på en tjock persons röv och en smal persons röv? Det är ju samma innehåll...

Fast det är ju inte jag personligen som tycker att tjocka personer är fula. Det är samhällets syn på tjocka.
Vad är det för skillnad på en tjock persons röv och en smal persons röv? Det är ju samma innehåll...
Ja och det var ju det jag svarade utefter.
Jag tror du missade min poäng med byxorna, läs om läs rätt.

Jag har svårt att köpa att särskilt många tänker på hälsoaspekten när de "ger sig på" feta (för att täcka in alla sorters olämpligt beteende). Korta män får ju uppleva liknande behandling, likaså människor med väldigt stor näsa eller öron eller andra mer eller mindre avvikande, oattraktiva utseenden. Och jag tror att det snarare är just där det ligger, att de flesta ser feta som oattraktiva. Tyvärr verkar vissa människor behandla sina medmänniskor baserat på hur attraktiva de finner dem. Och då blir det jobbigt att vara oattraktiv för majoriteten.
Absolut att det är viktigt att prata om hur feta behandlas orättvist, men jag tror inte att problemet ligger enbart där och skulle nog hellre se att man breddade diskussionen till att infatta att alla ska behandlas vettigt, oavsett utseende. För jag tror att problemet är större, att man behandlas olika på grund av hur attraktivt/oattraktivt utseende man har snarare än vikten som sådan.

Det är klart det inte handlar om mig. Men jag drog till med mig själv som exempel. Just för att visa att jag förstår att man kan välja att göra saker som inte nödvändigtvis är safe.

Vi har många redan konstaterat att en del ser ner på överviktiga.
Men det betyder inte att man helt ska blunda för hälsorisker och bara heja på övervikt. Däremot kan man prpagera för att man inte värderar folk utefter utseende.
Det går att både prata om risker med övervikt och framhålla att alla är lika värda.
Jag förstår faktiskt inte vem det är som propagerar för ohälsa och övervikt?

Även när man väger för lite? :eek: Oj, det visste jag faktiskt inte. Vet du hur man hittar sin idealvikt?

Jag menade när folk har lite övervikt. :)
Men jo, man kan bli paj av att vara för smal som kvinna iaf. Just för att hormonerna måste ha en del fett för att funka. Och är man i hormonell obalans kan man få lite låsningar och vara svårare att justera kiropraktiskt.

Jag menade när folk har lite övervikt. :)
Men jo, man kan bli paj av att vara för smal som kvinna iaf. Just för att hormonerna måste ha en del fett för att funka. Och är man i hormonell obalans kan man få lite låsningar och vara svårare att justera kiropraktiskt.
Aha, det är så det fungerar. Har faktiskt inte ens tänkt på det, så lite man vet egentligen. Du råkar inte veta vilka fetter som är bra för kroppen? Tänker på sådant man kan äta för att hjälpa kroppen få bättre hormonell balans. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 426
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar