Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men normer brukar väl generellt inte fungera så att folk "låtsas" tycka om något? Det sitter ju ofta så djupt att vi faktiskt tycker enligt normen. Annars hade det ju inte varit så svårt att hantera som det är.
Men att vi faktiskt tycker som normen innebär ju fortfarande att vårt tyckande är starkt påverkat av normen.

Och vem mörkar hälsoaspekten? Ingen väl?
Fast då måste vi ju också klarlägga vilken typ av övervikt det handlar om. Är det så kallad kosmetisk övervikt (vilket grovt brukar benämnas som BMI 25-30) är det faktiskt inte så mycket generella hälsofaror involverat. Och hälsorisken är alltid individuell och det är betydligt mer än kroppsvikt som spelar roll.

Jag tyckte det lät i inlägget jag svarade på som att folk inte vågade stå för sina åsikter. Och ville säga att jag inte tror folk fungerar så.

Det finns gott om folk som mörkar hälsoaspekten. Och givetvis är det inte bara siffror på vågen som spelar in.

Något som jag har svårt att förstå är hur det är så oerhört många här inne som börjar diskutera något helt annat fast att jag varit tydlig redan från start med att den här diskussionen inte har något med hälsa att göra. Självklart brukar trådar och diskussioner utvecklas och det är ju naturligt att folk spinner vidare på saker. Men att direkt börja diskutera något som är helt ointressant i den här frågan, det förstår jag inte.

Om någon startar en tråd som handlar om vinbärsbuskar så skulle jag självklart inte gå in direkt och börja prata om äppelträd. Speciellt inte när det står klart och tydligt i trådstarten att vinbärsdiskussionen inte handlar om äppelträd.

Ja, jag vet att samhället gör vissa saker. Men jag gör det inte. Och jag kan bara ta ansvar för mig själv.
Jag ser att det blir problem av vissa saker. Bla att det kan bli problem av invandring om det inte görs rätt. Det betyder dock inte att jag är en av de som inte vill ha hit folk. Jag är en som vill hjälpa så många det bara går.

Och ang övervikt så är det väldigt ofta förknippat med hälsorisker. Du kan inte på allvar mena att kroppar mår bra av att släpa runt på så mycket extravikt som vi talar om här?
Fråga de som arbetar som tex ortoped, kiropraktor, sjukgymnast etc om de anser att övervikt är bra eller dåligt för hälsan.
Då prayar vi inte ens om blodvärden, hjärt/kärl, hormoner etc.
Vi gör det enklare iom att det nu finns en del som är rejält feta men har bra blodvärden.

Det betyder inte att man är en sämre människa för att man är invandrare eller överviktig. Men man måste vara medveten om problem som kan komma med olika saker. Utan att lägga värderingar i människorvärde.
Det är inte sunt att vara riktigt överviktig. Det kan bli problem vid invandring. Det får vi krasst vara medvetna om.
Men vi ska fortsätta hålla alla lika värda, invandrare som beniga, som tjocka som etc..
Vi kan inte hjälpa om vi inte accepterar de problem som finns.

Och ja! Det är också ett problem att överviktiga ses ner på av vissa. Att invandrare ses ner på av vissa,
Det får vi jobba med OCKSÅ. Men vi kan inte för den sakens skull blunda för hälsan.
Ja, det finns sjuka tjockisar. Det finns friska tjockisar också. Det finns ingen som helst anledning att dra alla över samma kam och helt enkelt stämpla tjockisar som sjuka, det är snarare något som bidrar till att vi blir just sjuka/re iom att det är a) stigmatiserande, b) fel, c) nånting som används för att legitimera fatshaming samt d) none of your fucking business. Våra instinkter är helt enkelt inte ett rimligt argument för att fortsätta moralisera över andras hälsa eller ohälsa baserat på personers storlek.

Det är säkert till stor del kulturellt betingat vad man föredrar. Jag tror dock inte folk aktivt går runt och tänker att de måste låtsas gilla smala även om de inte gör det. Inte den stora massan.. Det finns säkert såna med. Men jag tror att de flesta som uttrycker sig gilla slankt helt enkelt tycker så. Sen varför de tycker så går ju att diskutera.

Jag tycker det är att stå upp för fel om man omfamnar hela problemet och inte mörkar hälsoaspekten.
Precis som man gärna får skita i "riktiga kvinnor har kurvor"-grejen. Ingen är bättre än någon annan i människorvärde baserat på utseende.

Man får vara klar med att det försigår fat-shameing. Vilket givetvis är fel. Men också med att det faktiskt är risk för hälsoproblem med övervikt(och undervikt).
Flera män jag haft kontakt med som gillar tjockisar säger motsatsen, det var inte okej att gilla tjockisar i skolåldern. I vuxen ålder har fler kunnat stå för det men en del får fortfarande banningar från omgivningen för det. Då snackar jag inte typ feeders utan helt enkelt män som råkar föredra tjockisar.

Något som jag har svårt att förstå är hur det är så oerhört många här inne som börjar diskutera något helt annat fast att jag varit tydlig redan från start med att den här diskussionen inte har något med hälsa att göra. Självklart brukar trådar och diskussioner utvecklas och det är ju naturligt att folk spinner vidare på saker. Men att direkt börja diskutera något som är helt ointressant i den här frågan, det förstår jag inte.

Om någon startar en tråd som handlar om vinbärsbuskar så skulle jag självklart inte gå in direkt och börja prata om äppelträd. Speciellt inte när det står klart och tydligt i trådstarten att vinbärsdiskussionen inte handlar om äppelträd.

Fast man får nog inse att reaktioner på övervikt hänger ihop med hälsa. Och alltså kommer folk dra upp hälsoaspekten när man pratar överviktsreaktioner. För de är så sammanlänkade.

Vinbär och äpplen är inte riktigt en så bra liknelse om vi inte pratar inympade blandisar. De hänger inte ihop och påverkar inte varann.

Ja, det finns sjuka tjockisar. Det finns friska tjockisar också. Det finns ingen som helst anledning att dra alla över samma kam och helt enkelt stämpla tjockisar som sjuka, det är snarare något som bidrar till att vi blir just sjuka/re iom att det är a) stigmatiserande, b) fel, c) nånting som används för att legitimera fatshaming samt d) none of your fucking business. Våra instinkter är helt enkelt inte ett rimligt argument för att fortsätta moralisera över andras hälsa eller ohälsa baserat på personers storlek.

Flera män jag haft kontakt med som gillar tjockisar säger motsatsen, det var inte okej att gilla tjockisar i skolåldern. I vuxen ålder har fler kunnat stå för det men en del får fortfarande banningar från omgivningen för det. Då snackar jag inte typ feeders utan helt enkelt män som råkar föredra tjockisar.

Du svarade inte på frågan. Tycker du det är bra för kroppen att släpa på stor övervikt?

Det andra påstående ang unga kan du ha rätt i. Då är det ju viktigt att vara mainstream.

Fast man får nog inse att reaktioner på övervikt hänger ihop med hälsa. Och alltså kommer folk dra upp hälsoaspekten när man pratar överviktsreaktioner. För de är så sammanlänkade.

Vinbär och äpplen är inte riktigt en så bra liknelse om vi inte pratar inympade blandisar. De hänger inte ihop och påverkar inte varann.

Vinbär och äpplen är något som ofta finns i våra trädgårdar. Alltså brukar dessa sorter leva nära varandra. Och nej, det hänger inte ihop. Precis likadant som tjock och hälsa. Det går att diskutera dessa två tillsammans, men det går även att diskutera att tjocka är mindre accepterade utan att gå in på hälsa. Så det är för mig väldigt märkligt att börja prata om något som inte är intressant.

Du svarade inte på frågan. Tycker du det är bra för kroppen att släpa på stor övervikt?

Det andra påstående ang unga kan du ha rätt i. Då är det ju viktigt att vara mainstream.

Jag tror inte att någon här inne har sagt att det är bra att släpa på stor övervikt. Det är som sagt inte det som detta handlar om.

Nja det stämmer ju inte, du skrev ju just själv om hälsa i första inlägget:

"Hälsa har ju inte med ens vikt att göra. Hälsa handlar om så mycket mer. Om en mår bra psykiskt och fysiskt, dvs är pigg och kry, då är en ju hälsosam. Sen spelar det ju ingen som helst roll om personen i fråga är tjock eller smal. Det är ju som att säga att en rödhårig person skulle vara mer hälsosam än en blond person. Och det är det ju ingen som säger, antar jag."

Du skriver att vikten inte har med hälsa att göra (inte att diskussionen inte ska ha med hälsa att göra). Skriver man ett sådant påstående får man nog räkna med motargument i ett diskussionsforum.

Det beror på vikt och kroppen i övrigt. Alldeles oavsett är det inte omgivningens ensak. Omgivningen borde snarare sluta utsätta tjockisar för den psykiska ohälsa, stress och isolering som omgivningens inställning medför.

Jag tror inte att någon här inne har sagt att det är bra att släpa på stor övervikt. Det är som sagt inte det som detta handlar om.

Det är det jag frågade om och jag fick svar att övervikt inte behöver påverka hälsan. Jag tror nog att de flesta med så stor övervikt som vi pratat om blir påverkade.
Man får ont i rygg, knäproblem, kollapsade fotvalv etc. Man kanske inte får det direkt. Men det säger ju sig självt att man har en viss ram och den kan bara bära so much utan att det blir problem.

Sen om det inte passar din agenda att folk diskuterar annat på ett diskussionsforum är ju liksom som det är..

På riktigt ? Så trots erf av komplexa ämnen på buke så är du förvånad att exakt som du velat ha diskussionen ang ämne så spretar den iväg lite mer än du optimalt velat ha den ? :confused:

Tycker exemplet äpplen och vinbärsbuskar blir extremt malplacerat som argument . Ditt ämne är betydligt mer flytande och diskussion blir därefter om man ska uttrycka det simpelt .

@gul_zebra jag har jättesvårt att förstå dina exempel /argument i vissa fall som kommenterat indirekt tidigare.

Senast ändrad:
Nja det stämmer ju inte, du skrev ju just själv om hälsa i första inlägget:

"Hälsa har ju inte med ens vikt att göra. Hälsa handlar om så mycket mer. Om en mår bra psykiskt och fysiskt, dvs är pigg och kry, då är en ju hälsosam. Sen spelar det ju ingen som helst roll om personen i fråga är tjock eller smal. Det är ju som att säga att en rödhårig person skulle vara mer hälsosam än en blond person. Och det är det ju ingen som säger, antar jag."

Du skriver att vikten inte har med hälsa att göra (inte att diskussionen inte ska ha med hälsa att göra). Skriver man ett sådant påstående får man nog räkna med motargument i ett diskussionsforum.

Jag vet vad jag skriver och vad jag tycker. Det behöver du inte berätta för mig. Och det jag säger stämmer. För hälsa har inget med ens vikt att göra. Hälsa har inget att göra med hur tjock en är. Det spelar ingen roll hur tjock en är! Jag tror du förstår hur jag menar, men att du försöker gå runt det? Det finns många diskussioner om det här ämnet. Det här var en diskussion och en undran om "ni" också är hjärntvättade. Och det verkar ju majoriteten här inne faktiskt vara då det är tydligt att många här inne börjar predika om att tjock = ohälsosam.

Det beror på vikt och kroppen i övrigt. Alldeles oavsett är det inte omgivningens ensak. Omgivningen borde snarare sluta utsätta tjockisar för den psykiska ohälsa, stress och isolering som omgivningens inställning medför.

Nej, det är inte något omgivningen oombedd bör kommentera. Men frågar man eller diskuterar får man räkna med att sånt tas upp. Likaså om man söker vård och läkaren bedömmer övervikten vara skadlig tex.

Hur tänker ni kring det här? Är ni också lika hjärntvättade som jag är?
Är vi alla det?
Jag är inte hjärntvättad, är nog en av dom få som går mot strömmen. En av de mest trevliga kollegor jag har på jobbet är tjej och lite kraftigare byggd, men hon är vacker ändå (är sjukt avundsjuk på hennes fina hår och ansikte).
Det enda möjligen, som jag personligen skulle reagera på är väl en annan kraftigare kollega, som tappar byxorna när han böjer sig fram/går ur lastbilen m.m, så du ser "dödsskuggans dal", det är inte så tilltalade. Ser jag den kollegan försöker jag undvika att titta, för att slippa se, vem vill egentligen se någon annans rövspringa? Det är nog det enda jag skulle reagera på.

Själv är jag nog inte så utseendefixerad, men jag vet att många är det och det är säkert dom som bidrar till hjärntvätteriet, men jag kan inte säga säkert att det är så.

Jag vet vad jag skriver och vad jag tycker. Det behöver du inte berätta för mig. Och det jag säger stämmer. För hälsa har inget med ens vikt att göra. Hälsa har inget att göra med hur tjock en är. Det spelar ingen roll hur tjock en är! Jag tror du förstår hur jag menar, men att du försöker gå runt det? Det finns många diskussioner om det här ämnet. Det här var en diskussion och en undran om "ni" också är hjärntvättade. Och det verkar ju majoriteten här inne faktiskt vara då det är tydligt att många här inne börjar predika om att tjock = ohälsosam.

Men du kan väl inte blunda för de problem som läkarkåren anser höra ihop med övervikt?
Även om inte alla tjocka är sjuka/får skador så ökar det ju risken markant. Precis som för mig tex som rider. Det betyder inte att man kan kräva att jag ska sluta rida. Men jag blir inte stött om folk påtalar riskerna.

Det är det jag frågade om och jag fick svar att övervikt inte behöver påverka hälsan. Jag tror nog att de flesta med så stor övervikt som vi pratat om blir påverkade.
Man får ont i rygg, knäproblem, kollapsade fotvalv etc. Man kanske inte får det direkt. Men det säger ju sig självt att man har en viss ram och den kan bara bära so much utan att det blir problem.

Sen om det inte passar din agenda att folk diskuterar annat på ett diskussionsforum är ju liksom som det är..

Men det här har ju inget med stor övervikt att göra. Många verkar ha missat den delen i mitt första inlägg. Det handlar om att samhället ser ner på tjocka människor. Inget annat. Och som jag sa nyss:
"Självklart brukar trådar och diskussioner utvecklas och det är ju naturligt att folk spinner vidare på saker. Men att direkt börja diskutera något som är helt ointressant i den här frågan, det förstår jag inte."

På riktigt ? Så trots erf av komplexa ämnen på buke så är du förvånad att exakt som du velat ha diskussionen ang ämne så spretar den iväg lite mer än du optimalt velat ha den ? :confused:

Jag förstår faktiskt inte ett ord av vad du skrev... :P sorry!

Jag är inte hjärntvättad, är nog en av dom få som går mot strömmen. En av de mest trevliga kollegor jag har på jobbet är tjej och lite kraftigare byggd, men hon är vacker ändå (är sjukt avundsjuk på hennes fina hår och ansikte).
Det enda möjligen, som jag personligen skulle reagera på är väl en annan kraftigare kollega, som tappar byxorna när han böjer sig fram/går ur lastbilen m.m, så du ser "dödsskuggans dal", det är inte så tilltalade. Ser jag den kollegan försöker jag undvika att titta, för att slippa se, vem vill egentligen se någon annans rövspringa? Det är nog det enda jag skulle reagera på.

Själv är jag nog inte så utseendefixerad, men jag vet att många är det och det är säkert dom som bidrar till hjärntvätteriet, men jag kan inte säga säkert att det är så.

Det är väl klart att din kollega är vacker "ändå"? Varför skulle hon inte vara det, för att hon är tjock(kraftigare byggd?

Att folk tappar byxorna har ju inte med att vara tjock att göra. :)

Men du kan väl inte blunda för de problem som läkarkåren anser höra ihop med övervikt?
Även om inte alla tjocka är sjuka/får skador så ökar det ju risken markant. Precis som för mig tex som rider. Det betyder inte att man kan kräva att jag ska sluta rida. Men jag blir inte stött om folk påtalar riskerna.

Det handlar fortfarande inte om dig som enskild individ och vad du tycker. Det handlar om att det är ett stort problem i samhället att se ner på tjocka människor.

Men det här har ju inget med stor övervikt att göra. Många verkar ha missat den delen i mitt första inlägg. Det handlar om att samhället ser ner på tjocka människor. Inget annat. Och som jag sa nyss:
"Självklart brukar trådar och diskussioner utvecklas och det är ju naturligt att folk spinner vidare på saker. Men att direkt börja diskutera något som är helt ointressant i den här frågan, det förstår jag inte."

Vi fattar vad du menar. Men vi håller inte med.

Och i mitt fall spelar rätt få kilon in i hur jag mår fysiskt. Både pga närhet till diabetes två, sköldkörtelfel med hormoner som är lite vansinniga och en överrörlig och skadad kropp.
Det finns gott om folk med mig som mår bra av att hålla en vikt som inte är ens kosmetisk övervikt sas.
Det måste också gå att prata om. Man gör ingen en tjänst genom att hålla käften om sånt och bara hylla folk.
Med allt i livet måste man se det bra och det dåliga. Balans!

Jag har bott med en kiro några år. Han har jobbat både veterinärt och på holistisk klinik för människor(dietist, läkare, akupunktör, kiro, psykolog etc). Nog fasen går folk sönder av att väga lite för mkt med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 431
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar