Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir ändå nyfiken på hur en dag ser ut på 1250 kcal, ja menar mättande frukost , 2-3 mellanmål samt lunch o middag, för mig låter det som varje portion blir väldigt liten.
Och jag äter inte själv något med socker,(nära aldrig mjuka mackor, ris, potatis o pasta,) annat än det kan vara kaviar, sill , sardin eller nåt sånt. Men får ändå inte 1250 fördelat på 5 mål bli så mycket.
Räknar själv 2 mellanmål/ 200 kcal ( ett ägg ev o en frukt)
Då är det 350 kvar till varje övrig mål .
Frukost 200, mellanmål a 150, lunch 350.

Det är alltså vanlig portion husmanskost enligt tallriksmodell.

Men jag dricker inte kalorier och äter inte bara för att. Ägg, kött och kvarg mättar väldigt bra och länge tycker jag

Jag ska förtydliga;
Många har i denna tråden sagt att de tänker på ohälsa när de ser en överviktig. Jag undrar om folk hade skrivit samma sak om man frågar hur de reagerar när de ser en elitidrottare.

Inte generellt skulle jag tro. Men jag tänker ofta i de banorna. Det är nog få ex-elitidrottare som är utan skador.

Om folk oroar sig så mkt om överviktigas hälsa som ni säger i tråden- varför ger normalviktiga mig så mkt utseendekomplimanger då jag går ned vikt?

Varför säger folk att vad smal och snygg du blivit? Varför säger folk till mig att "det måste ju kännas bra för självförtroendet att ha blivit snygg" utan att jag påstått att jag känner mig snyggare.

Jag tror inte att synen på övervikt enbart handlar om hälsa. Jag tror det handlar om mkt mer. Framförallt synen på kontroll och tanken om att överviktiga säkert inte har någon självkontroll utan vräker i sig sötsaker hela tiden.
I andra länder tex England och USA har jag förstått att övervikt ännu mer än i Sverige är en klassfråga. Så jag kan tänka mig att klassfrågan kommer bli ännu viktigare i framtiden.

Om folk oroar sig så mkt om överviktigas hälsa som ni säger i tråden- varför ger normalviktiga mig så mkt utseendekomplimanger då jag går ned vikt?

Varför säger folk till mig att "det måste ju kännas bra för självförtroendet att ha blivit snygg" .

Varför din omgivning säger så får du fråga dem om för det kan ju ingen annan än den som säger det besvara, men jag säger aldrig så, "vad fin/snygg du blivit" till mina vänner/bekanta som gått ner i vikt. Helt ärligt, jag gör inte det.

Nej, och fett är inte automatiskt förenat med sjukdom det heller. Däremot vill samhället gärna misstänkliggöra invandrare precis som att samhället dömer ut feta som sjuka/ohälsosamma/lata/karaktärslösa/osv. Vi skyller inte rasism på reptilhjärnan, vi vet bättre än så, så varför ska vi skylla fettförakt på densamma?

Ja, jag vet att samhället gör vissa saker. Men jag gör det inte. Och jag kan bara ta ansvar för mig själv.
Jag ser att det blir problem av vissa saker. Bla att det kan bli problem av invandring om det inte görs rätt. Det betyder dock inte att jag är en av de som inte vill ha hit folk. Jag är en som vill hjälpa så många det bara går.

Och ang övervikt så är det väldigt ofta förknippat med hälsorisker. Du kan inte på allvar mena att kroppar mår bra av att släpa runt på så mycket extravikt som vi talar om här?
Fråga de som arbetar som tex ortoped, kiropraktor, sjukgymnast etc om de anser att övervikt är bra eller dåligt för hälsan.
Då prayar vi inte ens om blodvärden, hjärt/kärl, hormoner etc.
Vi gör det enklare iom att det nu finns en del som är rejält feta men har bra blodvärden.

Det betyder inte att man är en sämre människa för att man är invandrare eller överviktig. Men man måste vara medveten om problem som kan komma med olika saker. Utan att lägga värderingar i människorvärde.
Det är inte sunt att vara riktigt överviktig. Det kan bli problem vid invandring. Det får vi krasst vara medvetna om.
Men vi ska fortsätta hålla alla lika värda, invandrare som beniga, som tjocka som etc..
Vi kan inte hjälpa om vi inte accepterar de problem som finns.

Och ja! Det är också ett problem att överviktiga ses ner på av vissa. Att invandrare ses ner på av vissa,
Det får vi jobba med OCKSÅ. Men vi kan inte för den sakens skull blunda för hälsan.

Varför säger folk att vad smal och snygg du blivit? Varför säger folk till mig att "det måste ju kännas bra för självförtroendet att ha blivit snygg" utan att jag påstått att jag känner mig snyggare.

Jag tror inte att synen på övervikt enbart handlar om hälsa. Jag tror det handlar om mkt mer. Framförallt synen på kontroll och tanken om att överviktiga säkert inte har någon självkontroll utan vräker i sig sötsaker hela tiden.
I andra länder tex England och USA har jag förstått att övervikt ännu mer än i Sverige är en klassfråga. Så jag kan tänka mig att klassfrågan kommer bli ännu viktigare i framtiden.

Många tycker ju att det är snyggare att vara slank. Så är det ju.
Men att många gör det betyder inte att alla gör det. Jag tror inte alla i din omgivning gett dig de komplimangerna.
Det finns alltid folk som kommenterar saker, välment och icke välment. Sen behöver inte deras ord stå för vad resterande befolkning tycker. Det står bara för just den som sagt det.

Jag håller med om att det redan nu är en klassfråga ang vikt. Det har jag erfarat själv iaf.
Jag har flyttat till ett område med sas lägre klass, mindre utbildning och mindre pengar. Här är folk rejält mycket större generellt. Det finns ett fåtal större där jag växt upp och bland min familj och de vänner jag har kvar därifrån. De är alla välutbildade och har som minst medelinkomst. De är alla utom någon vältränade och intresserade av kost/hälsa.
Här är folk mer intresserade av att mysa och umgås över fika. Många äter och dricker helt vansinnigt mycket socker och e-någrahundra. De som inte gör det här är välutbildade.

Men att många gör det betyder inte att alla gör det. Jag tror inte alla i din omgivning gett dig de komplimangerna.
Det finns alltid folk som kommenterar saker, välment och icke välment. Sen behöver inte deras ord stå för vad resterande befolkning tycker. Det står bara för just den som sagt det.

Jag håller med om att det redan nu är en klassfråga ang vikt. Det har jag erfarat själv iaf.
Jag har flyttat till ett område med sas lägre klass, mindre utbildning och mindre pengar. Här är folk rejält mycket större generellt. Det finns ett fåtal större där jag växt upp och bland min familj och de vänner jag har kvar därifrån. De är alla välutbildade och har som minst medelinkomst. De är alla utom någon vältränade och intresserade av kost/hälsa.
Här är folk mer intresserade av att mysa och umgås över fika. Många äter och dricker helt vansinnigt mycket socker och e-någrahundra. De som inte gör det här är välutbildade.
Väldigt många fler ger utseendekomplimanger än andra kommentarer. Jag tycker det är märkligt eftersom så många säger att de säger att de oroar sig för hälsan hos överviktiga.

Väldigt många fler ger utseendekomplimanger än andra kommentarer. Jag tycker det är märkligt eftersom så många säger att de säger att de oroar sig för hälsan hos överviktiga.

Ja, men att många ger såna komplimanger betyder inte att de som är tysta tycker så.

Sen är det nog helt enkelt så att många tycker att det är snyggare att vara slank. Men det betyder inte att man tycker någon som inte är det är dålig.

Jag tycker om brunhåriga män. På något vis faller jag för det oftare. Men jag tycker inte blonda män är dåliga på något vis.
Det är bara en smaksak jag inte kan rå över.

Det är nog så att många tycker det är snyggare att vara slank. Kanske pga att vi är matade med ideal. Men det i sig betyder inte att övervikt är fult eller dåligt.
Jag har killkompisar tex som är förtjusta i just tjejer som är mulliga. De attraheras inte av smala. Det betyder inte att de tycker smala tjejer är äckliga eller dåliga människor.

@tornblomma jag som varit på forumet så länge och kommer ihåg dig härifrån när du var "hästtjej" :
Hur mycket gick du ner egentligen från den tiden? 10 kg ? 20 kg ? Du var ju öht inte överviktig då heller.

Det är som att du typ helt uppfann en helt ny persona när jag ser foton på dig numera :eek:

Sorry om frågan är för nyfiken då behöver du självklart inte bemöta den, men jag har reflekterat många gånger ang din remarkabla "förvandling" men aldrig vågat fråga men nu utifrån denna tråd och ditt engagemang i den vågar jag iallafall ...

Idag såg jag en annons på någon internetsida. Minns inte vilken.
I annonsen visades det upp ett antal kvinnokroppar i olika form, lättklädda.
Tydligen var det reklam för skor.
Där man ville visa att olika tjocklekar var OK.
Själv - erkänner jag - tycker jag mest att det var beklämmande att visa upp nästan nakna kvinnor i en sko-annons.
Jag tycker att det finns många stora problem med normer och annat.
Normen att kvinnor ska vara lättklädda och attraktiva (oavsett kroppsstorlek) är i mina ögon ganska stötande. I mina ögon är det tragiskt att man ska lägga poängen vid att vara attraktiv. Och ganska avklädd...

Varför tycker du att det är beklämmande att halvnakna kvinnor syns i en skoannons? Vad exakt är det du stör dig på?

Då kan en ju undra om det är samhällets normer som fått en att tycka att det är snyggare att vara slank och smal, eller om det, med handen på hjärtat, är helt och hållet ens egna åsikt. Jag tror nämligen att många följer normen just för att det är så det "ska vara". Att det helt enkelt är det normala. Och vem vill inte vara "normal" och passa in? (Ja, det finns mängder med människor som inte vill vara "normala" och passa in. Men det är en annan diskussion). Det är självklart att folk får tycka vad dom vill om tjocka och smala personer. Alltså, det är okej. Det som dock inte är okej är att ha ett fettförakt.

Ja, det kommer alltid finnas folk som öppet ska uttrycka sina åsikter och försöka påverka andra. Och just därför är det väl ännu viktigare att stå upp för vad som är rätt och vad som är fel?

Samhället säger inte att en bör vara smal ur hälsoskäl. Samhället säger att en ska vara smal för att det är fina, snyggare, bättre, attraktivare, härligare osv osv osv.

Men snälla. Det är inte alltid ohälsosamt att vara tjock! Sluta generalisera.
Jag kan ju bara utgå från mig själv och jag anser nog att lagom muskulösa kroppar är väldigt attraktivt för att det, för mig, signalerar att man är aktiv. Tunna individer är inte särskilt läckert. Nu är jag dock inte såld på modeblaskor och är för att modellerna i klädkatalogen har ett eller ett par kilo till på sina kroppar.

Och nej, självklart är inte tjock=ohälsosamt men det är ju knappast ovanligt att personer med några kilon extra äter mindre bra mat. Det är svårt idag för det finns så mycket färdigt som sägs vara nyttigt. Klockrent exempel är när det står "mindre socker" och dylikt på produkter som är rena sockerbomber. Man blir jättelurad. Lägg till då tidsbrist som de flesta lider av och därför köper "mat" man lätt kastar ihop på 10 min. Jag har ju knappast sett hela världen men jag har sett bra många som blivit blåsta på just precis det.

För att spinna vidare på modet för tjocka personer. Jag kan inte förstå varför kläder i stora storlekar ska vara fula och massa paletter samt placerade i något litet oinbjudande hörn. Fruktansvärt taskigt. Jag hade den diskussionen med en släkting som säljer kläder. Tyvärr hade hon inte hittat fina kläder som matchade hennes tema i större storlekar.

Då kan en ju undra om det är samhällets normer som fått en att tycka att det är snyggare att vara slank och smal, eller om det, med handen på hjärtat, är helt och hållet ens egna åsikt. Jag tror nämligen att många följer normen just för att det är så det "ska vara". Att det helt enkelt är det normala. Och vem vill inte vara "normal" och passa in? (Ja, det finns mängder med människor som inte vill vara "normala" och passa in. Men det är en annan diskussion). Det är självklart att folk får tycka vad dom vill om tjocka och smala personer. Alltså, det är okej. Det som dock inte är okej är att ha ett fettförakt.

Ja, det kommer alltid finnas folk som öppet ska uttrycka sina åsikter och försöka påverka andra. Och just därför är det väl ännu viktigare att stå upp för vad som är rätt och vad som är fel?

Det är säkert till stor del kulturellt betingat vad man föredrar. Jag tror dock inte folk aktivt går runt och tänker att de måste låtsas gilla smala även om de inte gör det. Inte den stora massan.. Det finns säkert såna med. Men jag tror att de flesta som uttrycker sig gilla slankt helt enkelt tycker så. Sen varför de tycker så går ju att diskutera.

Jag tycker det är att stå upp för fel om man omfamnar hela problemet och inte mörkar hälsoaspekten.
Precis som man gärna får skita i "riktiga kvinnor har kurvor"-grejen. Ingen är bättre än någon annan i människorvärde baserat på utseende.

Man får vara klar med att det försigår fat-shameing. Vilket givetvis är fel. Men också med att det faktiskt är risk för hälsoproblem med övervikt(och undervikt).

Jag kan ju bara utgå från mig själv och jag anser nog att lagom muskulösa kroppar är väldigt attraktivt för att det, för mig, signalerar att man är aktiv. Tunna individer är inte särskilt läckert. Nu är jag dock inte såld på modeblaskor och är för att modellerna i klädkatalogen har ett eller ett par kilo till på sina kroppar.

Och nej, självklart är inte tjock=ohälsosamt men det är ju knappast ovanligt att personer med några kilon extra äter mindre bra mat. Det är svårt idag för det finns så mycket färdigt som sägs vara nyttigt. Klockrent exempel är när det står "mindre socker" och dylikt på produkter som är rena sockerbomber. Man blir jättelurad. Lägg till då tidsbrist som de flesta lider av och därför köper "mat" man lätt kastar ihop på 10 min. Jag har ju knappast sett hela världen men jag har sett bra många som blivit blåsta på just precis det.

För att spinna vidare på modet för tjocka personer. Jag kan inte förstå varför kläder i stora storlekar ska vara fula och massa paletter samt placerade i något litet oinbjudande hörn. Fruktansvärt taskigt. Jag hade den diskussionen med en släkting som säljer kläder. Tyvärr hade hon inte hittat fina kläder som matchade hennes tema i större storlekar.

När jag var yngre tyckte jag att det var vackert att som tjej vara snudd på så smal som möjligt. Lång och skinny var grejen för mig. Dock gärna med lite bröst.
Killar fick gärna vara ganska biffiga och muskulösa.

Idag föredrar jag mer funktionella kroppar. Mer hull och muskler på tjejer och mindre uppumpade män. Idag tycker jag så gymmade killar ser klumpiga ut.
Men jag är nog också formad av att jobba med kroppen som verktyg och uppskatta smidighet, koordination och styrka.

Om jag älskar någon så älskar jag ju den och dennes kropp. Men jag märker att jag dras till en viss typ av män. De har ofta liknande längd och liknande kroppsbyggnad. Det är en kroppsbyggnad man ofta får som rätt fysiskt aktiv.
Jag märker att jag likt i andra egenskaper har preferenser. Jag vill ha någon som matchar mig, både mentalt och fysiskt. Det är inte roligt om man glappar för mycket i mentala förmågor eller fysiska.

Sen betyder inte det att jag inte kan vara vän med och uppskatta sällskap av andra som är olika mig i tänk. Men just i partner och mig själv har jag andra krav sas.

Det är svårt att ta snacket med kidsen när man bara är i närheten och hör vad som sägs (vi tjuvlyssnar kan man säga). Däremot jobbar vi med ungdomars psykosociala miljö ständigt och jämt så fokuset ligger stenhårt på att vi har nolltolerans mot elakheter. Förr eller senare så kommer man åt att prata med grupper som håller på såhär men det kräver en strategi.
Jag upprepar mitt inlägg igen med ett bildtillägg. Det här är alltså vardag för mig;
Jag som arbetar bland unga hör ofta hur smala tjejer säger saker som att -Hon är så fet så hon är äcklig. Hur kan hon ha på sig det där? Hur kan hon svulla Mcdonalds? (detta medans de smala påfallande ofta äter chips och dricker XLenergidryck) -Gu på gympan idag, hon rör sig ju inget för hon vill ju inte duscha - det fattar man ju för hon är ju såååå fet. Jag fattar inte hur den där fetknoppen tänker när hon är på stranden, jag skulle skämmas ihjäl mig.
Jag kan rada upp hur många exempel som helst. Dom "feta" dom snackar skit om är i kategorin mulliga. Ungefär såhär ser dom ut - dom som är "feta".
newstyle-13922.jpg

Dom är så elaka så man baxnar - men det är helt ok idag att var tyken mot en fet. För det är ohälsosamt att vara överviktig - PUNKT.
Varje gång en vuxen argumenterar så till sitt barn så är det ett ok att fatshama.

Dom som är sjukligt överviktiga finns det en annan kategori skitsnack - där är det inte ok att vara elak, där är det tydligt att föräldrar sagt ifrån; -Du får inte säga så om xx, hon har problem osv.
Så då hör man; -Asså hon har ju problem med sin morsa, därför hon ser ut så. Men vikten SKA kommenteras.
Vikten finns alltid som en personlighetsbeskrivning.

När jag var yngre tyckte jag att det var vackert att som tjej vara snudd på så smal som möjligt. Lång och skinny var grejen för mig. Dock gärna med lite bröst.
Killar fick gärna vara ganska biffiga och muskulösa.

Idag föredrar jag mer funktionella kroppar. Mer hull och muskler på tjejer och mindre uppumpade män. Idag tycker jag så gymmade killar ser klumpiga ut.
Men jag är nog också formad av att jobba med kroppen som verktyg och uppskatta smidighet, koordination och styrka.

Om jag älskar någon så älskar jag ju den och dennes kropp. Men jag märker att jag dras till en viss typ av män. De har ofta liknande längd och liknande kroppsbyggnad. Det är en kroppsbyggnad man ofta får som rätt fysiskt aktiv.
Jag märker att jag likt i andra egenskaper har preferenser. Jag vill ha någon som matchar mig, både mentalt och fysiskt. Det är inte roligt om man glappar för mycket i mentala förmågor eller fysiska.

Sen betyder inte det att jag inte kan vara vän med och uppskatta sällskap av andra som är olika mig i tänk. Men just i partner och mig själv har jag andra krav sas.
Med lagom muskulösa menar jag alltså inte de där jättebiffiga men gärna rejäla. Och som du säger, funktionella kroppar på både män och kvinnor. Sen är jag inte så noga. Mitt intresse för vad som är modernt är alldeles för litet.

Personligen har jag ju fallit för personer som verkligen faller utanför vad jag tänker att min partner ska vara och se ut. Ögongodis i form av dessa muskler ser jag på film i stället :D

Det är säkert till stor del kulturellt betingat vad man föredrar. Jag tror dock inte folk aktivt går runt och tänker att de måste låtsas gilla smala även om de inte gör det. Inte den stora massan.. Det finns säkert såna med. Men jag tror att de flesta som uttrycker sig gilla slankt helt enkelt tycker så. Sen varför de tycker så går ju att diskutera.

Jag tycker det är att stå upp för fel om man omfamnar hela problemet och inte mörkar hälsoaspekten.
Precis som man gärna får skita i "riktiga kvinnor har kurvor"-grejen. Ingen är bättre än någon annan i människorvärde baserat på utseende.

Man får vara klar med att det försigår fat-shameing. Vilket givetvis är fel. Men också med att det faktiskt är risk för hälsoproblem med övervikt(och undervikt).
Men normer brukar väl generellt inte fungera så att folk "låtsas" tycka om något? Det sitter ju ofta så djupt att vi faktiskt tycker enligt normen. Annars hade det ju inte varit så svårt att hantera som det är.
Men att vi faktiskt tycker som normen innebär ju fortfarande att vårt tyckande är starkt påverkat av normen.

Och vem mörkar hälsoaspekten? Ingen väl?
Fast då måste vi ju också klarlägga vilken typ av övervikt det handlar om. Är det så kallad kosmetisk övervikt (vilket grovt brukar benämnas som BMI 25-30) är det faktiskt inte så mycket generella hälsofaror involverat. Och hälsorisken är alltid individuell och det är betydligt mer än kroppsvikt som spelar roll.

Med lagom muskulösa menar jag alltså inte de där jättebiffiga men gärna rejäla. Och som du säger, funktionella kroppar på både män och kvinnor. Sen är jag inte så noga. Mitt intresse för vad som är modernt är alldeles för litet.

Personligen har jag ju fallit för personer som verkligen faller utanför vad jag tänker att min partner ska vara och se ut. Ögongodis i form av dessa muskler ser jag på film i stället :D
Jag måste i och för sig erkänna att "ögongodiset" för min del kan ha några kilo extra att bära på utanpå dessa muskler och jag skulle inte tycka att det var katastrof heller. Jag gillar nog funktionen minst lika mycket som looken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 431
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar