Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Återigen missar du en väldigt stor poäng. Ditt fokus ligger hela tiden på dig själv och dina egna upplevelser. Strukturer och normer är större än så och kommer aldrig att kunna ändras eller försvinna av att en tjock person rycker på axlarna när hen får en nedsättande kommentar, bara för att du gör det.
Skillnaden är att det inte är samma moral kring de saker du nämner som för övervikt.De inom sjukvård tex vet riskerna med det. Det är inte bara inom en uppenbart farlig sport som ridning som man riskerar skadas. Överträning och olyckor sker i annat med.
Jag har en bekant vars man fick hjärtstopp under ett lopp nyligen. Hon funderar nu om de levt lite för träningsinriktat och på för extrem kost. De har lagt om sitt leverna till mer moderat träning och sunkar till det med maten ibland.
Men du som jobbar inom sjukvården måste väl kunna komplicera bilden lite. Är det tjocka det största problemet med den här patienten (då är det ju en väldigt frisk patient). Om den dessutom har god självkänsla och inte har en massa negativa tankar om sin vikt måste det ju vara jättebra. Speciellt måste förutsättningarna för att lyckas gå ned i vikt öka något helt otroligt. För att orka göra den typen av livsstilsomvandling som krävs för att gå ned varaktigt i vikt behöver man ju verkligen vara stark och inte falla i olika fallgropar som handlar om dåligt psykiskt mående pga av tankar kring vikt och tjockhet. Dessutom så är det ju mycket svårare att gå ned i vikt om man har svårt att röra på sig pga av smärta eller tex dåligt hjärta.Hurdå hjärntvättad?
Jag väger ca 10 kg för mycket.
Tycker jag själv.
Och enligt "sjukvårdstermer" är jag väl 5-10kg för tung.
Jag blir mindre rörlig och mer andfådd av att väga för mycket.
Mina leder med lite artros, gör mer ont av att jag är för tung.
Det är jobbigare för mina hästar att släpa på mig inklusive övervikt än det skulle vara för dem om jag vägde lite mindre.
Jag ökar min risk för diabetes genom att väga för mycket.
Jag ser flera problem med att jag är lite för tung - men inget av de problemen handlar om någon annans attityder.
Jag stöter däremot på människor som påstår att jag är smal, det om något är ju farligt med tanke på att jag är lite överviktig. Att normalisera en hälsorisk på grund av rädsla för att göra mig ledsen är ju inte så positivt.
Och nej, jag hör inte att människor kallas för lata eller dumma för att de har en måttlig övervikt.
Människor med mycket stor övervikt har ofta en hel del begränsningar i livet på grund av sin kroppskonstitution; menar du att "samhället" och "attityderna" borde ändras till att vara positivt till sådant som faktiskt i viss mån handikappar, helt i onödan?
I min värld handlar överviktsproblem inte om estetik utan om skador på kroppen.
Även om du förstås har rätt i att en mager person kan leva mer ohälsosamt jämfört med en överviktig person; slipper bara hjärt-kärl- och diabetesrisken med övervikten.
Ja.
Men när vänner gjort överviktsoperationer och inte ens fick frågan om varför de var överviktiga och inga frågor om sin livsstil så börjar jag undra.
Jag kan tycka det blir dubbelmoral när vården påpekar till folk om hur farligt övervikt är om man samtidigt inte är villig att stötta och hjälpa folk till förändring.
Ja.
Men när vänner gjort överviktsoperationer och inte ens fick frågan om varför de var överviktiga och inga frågor om sin livsstil så börjar jag undra.
Jag kan tycka det blir dubbelmoral när vården påpekar till folk om hur farligt övervikt är om man samtidigt inte är villig att stötta och hjälpa folk till förändring.
Ang gener och instinkter så är människan gjord för att generalisera. Grottmänniskan ser ett lejon äta upp en annan grottmänniska och lär sig akta sig för lejon. Ganska straight forward.
Man skulle kunna använda det för att försvara rasism också - men det gör vi inte, eller hur?
Jag tycker det har fått ett uppsving att börja prata om stress. Det är jätteviktigt.
Just stress ger ju så många problem som värk, sömnproblem, viktuppgång, hjärt/kärl-problem.
Min kiro tex brukar både rek övningar och andning/avslappning. Det är så många idag som är superstressade och jobbar i positioner som gör att de inte djupandas ordentligt.
.
Skillnaden är att det inte är samma moral kring de saker du nämner som för övervikt.
Man får ju verkligen skilja på att ha dålig hälsa och vara en "dålig" eller oattraktiv person.
Jag tror man behöver jobba fram helt nya sätt att arbeta med hälsa och förebyggande mot övervikt. Man behöver tänka nytt!Jag funderar på om beteendevetare skulle vara lämpligaste utbildningsbakgrunden för personal som ska hjälpa till med viktnedgång, eftersom det handlar om att ändra beteendemönster. och det är jättejobbigt att lyckas med på ett varaktigt sätt.
Fast det är ju inte en instinkt att tycka att tjocka människor är sjuka eller ohälsosamma, det är något inlärt. Det finns ju kulturer där det är fint och hälsosamt att vara tjock. Så har det även varit här, viktigt att ha lite hull och därmed något positivt.Fast det är inte förenat med sjukdom att ha en viss hudfärg.
Fast fortfarande på individnivå. Jag ser det som att man försöker skyffla över problemet med systematisk överbelastning på arbetsplatser, på individen. Som om att de själva får styra upp sitt liv i övrigt så att de orkar. Däri blir det allt mer lika fatshaming.
Ponera om det fanns en arbetsplats där man var tvungen att äta minst tre hamburgare om dagen. Det skulle bli ramaskri, man kunde ju bli tjock! Men om arbetsplatsen matar en med likvärdig mängd stress, det är helt i sin ordning fortfarande.
Varför är fett det ohälsosammaste vi har? Varför moraliserar man runt att någon får högt blodtryck eller hjärtinfarkt på grund av fett, men inte runt stress?
Fast det är ju inte en instinkt att tycka att tjocka människor är sjuka eller ohälsosamma, det är något inlärt. Det finns ju kulturer där det är fint och hälsosamt att vara tjock. Så har det även varit här, viktigt att ha lite hull och därmed något positivt.
Jag ska förtydliga;Jag förstår hur du menar. Men generellt tycker nog de utbildade att det är lika dumt att överäta som att överträna.
Jag har själv fått skäll för överträning. Och för hög vikt när det var fallet.
Och vi som är inom hästsport är rätt noga med att inte ta onödiga risker och suckar lite över de som ständigt skadar sig. Det går nämligen att undvika många skador. Men inte alla är kunniga eller har impulskontroll nog att göra det. Vissa gör det för snabb framgång med.
Då kanske det helt enkelt är så att du inte ser all den vikthets som finns i samhället?Jag väljer att klippa kraftigt...
Ja, det är ju det jag försöker framföra.
Gång på gång.
Och jag har försökt framföra att man inte bör fokusera enbart på de där samhälleligt negativa åsikterna om övervikt som framförs (och jag är fortfarande förvirrad i den frågan; lätt övervikt ser inte jag som något ovanligt eller skambelagt, kraftig övervikt är en annan sak).
Men det har inte lyckats så bra: jag har försökt begränsa mina inlägg till att handla om hälsoaspekterna med övervikt.
Och blivit tydligt kritiserad för det perspektivet: man berättar att jag missar poängen.
För att jag nämligen fokuserar på hälsoaspekten.
Ponera om det fanns en arbetsplats där man var tvungen att äta minst tre hamburgare om dagen. Det skulle bli ramaskri, man kunde ju bli tjock! Men om arbetsplatsen matar en med likvärdig mängd stress, det är helt i sin ordning fortfarande.
Varför är fett det ohälsosammaste vi har? Varför moraliserar man runt att någon får högt blodtryck eller hjärtinfarkt på grund av fett, men inte runt stress?
Men vad dillar du om? Tjocka ser normala ut? NEJ! Du har ju ingen koll alls på hur dagens ideal ser ut.Frågan är ju förstås var man drar gränsen för "tjock".
Men vi har ändrat vårt visuella filter så effektivt att övervikt ser ut som normalvikt i de flestas ögon.
Och det krävs mer än lite övervikt för att vi ska se att människor ser tjocka ut.
Så övervikt har till stor del normaliserats, samtidigt som det är fler människor som är kraftigt överviktiga och ja, de syns.
Nej, jag lever väl i en ganska bekväm hörna av samhället, där man inte värderar människors vikt i andra termer än hälsa/sjukdom (eftersom jag som sagt jobbar inom vården).
Och så då sådana där praktiska olägenheter som de extremt överviktiga personerna som är en delorsak till att man behövt byta ut de där små lätta ambulanserna till större bilar (utrustningen är också en del, den har blivit tyngre; men man behöver större bilar för att få med större patienter tillsammans med all utrustning).
Jag ska förtydliga;
Många har i denna tråden sagt att de tänker på ohälsa när de ser en överviktig. Jag undrar om folk hade skrivit samma sak om man frågar hur de reagerar när de ser en elitidrottare.
Då kanske det helt enkelt är så att du inte ser all den vikthets som finns i samhället?
Jag tror att de flesta människor speciellt de med övervikt är väldigt väl medvetna om vilka problem som finns med att vara just överviktigt.