@kryddelydd Folkhälsoproblem, definitivt. Att vår livsstil leder till ökad sjuklighet på väldigt många områden som ökar vårdkostnaderna är naturligtvis ett problem, för att inte tala om dyra överviktsoperationer.
PM
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@kryddelydd Folkhälsoproblem, definitivt. Att vår livsstil leder till ökad sjuklighet på väldigt många områden som ökar vårdkostnaderna är naturligtvis ett problem, för att inte tala om dyra överviktsoperationer.
Det står ju att deras kaloriförbränning/vad de nu heter på svenska sjönk med 100 kalorier/dag endast. Det är ju typ inget. Kan ju lika gärna bero på att de blivit äldre. Riktiga boven är antagligen att de inte har någon självdisciplin och därmed äter för mycket. Men det är såklart skönare att skylla på att de var med i biggest loser.
återigen, du missar poängen. att fetma är ett folkhälsoproblem är inte det vi diskuterar, utan att 'tjockhet', oavsett på vilken av dina nivåer vi talar om, och oavsett om eller hur mycket ohälsa det skapar, producerar tusentals andra svårigheter för den drabbade som egentligen inte har med vikten att göra.
alltså, det är ju så jag tolkar mångas personliga problem med andra människors övervikt, så på det sättet har jag läst det mellan raderna på ganska många ställen. det var liksom inte ens det trådstarten handlade om, så bara att så många direkt gick till försvar för sin egen hjärntvätt (om vi ska använda TS ord), som de för övrigt inte ens verkar vilja erkänna, genom att säga: "men det ÄR ju faktiskt så att det är osunt..." snarare än att diskutera sakfrågan - dvs allt negativt som kopplas till övervikt FÖRUTOM just sjukdomar och ohälsa - tycker jag säger en hel del om en väldigt, väldigt vanlig åsikt.
alltså, allt är ju egentligen bara våra egna tolkningar, men det är en annan diskussion. jag kallar det för att analysera det jag läser.Läsa mellan raderna..... Dvs du tillskriver andra rena hittepååsikter och inget annat.
Jag personligen gillar inte! att bli tillskriven åsikter som jag aldrig haft, inte har och tämligen säkert aldrig någonsin kommer att ha!
Ja, så är det ju med alla dieter ... Men att jag tog upp Biggest loser som bättre var inte som viktminskning, utan för att jag fått intrycket att det inte exploaterar människor på samma sätt som 600 pund.
alltså, om den enda anledningen till att du förstått att det finns andra nyanser än bara hälsoaspekten i den här tråden "eftersom det finns skribenter som beskrivit att de råkat ut för det" måste du vara extremt verklighetsfrånvänd. det är det JAG försöker säga gång på gång: om en inte förstår att hälsans del i diskussionen är den absolut första nivån och en inte kan se bortom det så har man en väldigt, väldigt förenklad syn på hur världen ser ut. och antagligen dålig självinsikt och förståelse för sina egna tankemönster.Tänk om det säger precis vad det ser ut som bokstavligt:
många av oss har inga problem med andras övervikt, mer än hälsoaspekterna?
Visst förekommer det uppenbarligen (eftersom det finns skribenter som beskrivit att de råkat ut för det) elaka personer som skriker dumma kommentarer efter andra människor.
Men de flesta av oss tänker inte sådana saker om andra människor.
Utan en del av oss ser överviktsproblemet som medicinskt.
Tänk om det är så?
Tänk om vi inte försöker sopa saker under mattan, utan försöker påvisa ett annat sätt att resonera.
Som inte är värderande utan sakligt?
Jag som arbetar bland unga hör ofta hur smala tjejer säger saker som att -Hon är så fet så hon är äcklig. Hur kan hon ha på sig det där? Hur kan hon svulla Mcdonalds? (detta medans de smala påfallande ofta äter chips och dricker XLenergidryck) -Gu på gympan idag, hon rör sig ju inget för hon vill ju inte duscha - det fattar man ju för hon är ju såååå fet. Jag fattar inte hur den där fetknoppen tänker när hon är på stranden, jag skulle skämmas ihjäl mig.
Jag kan rada upp hur många exempel som helst. Dom "feta" dom snackar skit om är i kategorin mulliga.
Dom är så elaka så man baxnar - men det är helt ok idag att var tyken mot en fet. För det är ohälsosamt att vara överviktig - PUNKT.
Varje gång en vuxen argumenterar så till sitt barn så är det ett ok att fatshama.
Dom som är sjukligt överviktiga finns det en annan kategori skitsnack - där är det inte ok att vara elak, där är det tydligt att föräldrar sagt ifrån; -Du får inte säga så om xx, hon har problem osv.
Så då hör man; -Asså hon har ju problem med sin morsa, därför hon ser ut så. Men vikten SKA kommenteras.
Vikten finns alltid som en personlighetsbeskrivning.
Jag som arbetar bland unga hör ofta hur smala tjejer säger saker som att -Hon är så fet så hon är äcklig. Hur kan hon ha på sig det där? Hur kan hon svulla Mcdonalds? (detta medans de smala påfallande ofta äter chips och dricker XLenergidryck) -Gu på gympan idag, hon rör sig ju inget för hon vill ju inte duscha - det fattar man ju för hon är ju såååå fet. Jag fattar inte hur den där fetknoppen tänker när hon är på stranden, jag skulle skämmas ihjäl mig.
Jag kan rada upp hur många exempel som helst. Dom "feta" dom snackar skit om är i kategorin mulliga.
Dom är så elaka så man baxnar - men det är helt ok idag att var tyken mot en fet. För det är ohälsosamt att vara överviktig - PUNKT.
Varje gång en vuxen argumenterar så till sitt barn så är det ett ok att fatshama.
Dom som är sjukligt överviktiga finns det en annan kategori skitsnack - där är det inte ok att vara elak, där är det tydligt att föräldrar sagt ifrån; -Du får inte säga så om xx, hon har problem osv.
Så då hör man; -Asså hon har ju problem med sin morsa, därför hon ser ut så. Men vikten SKA kommenteras.
Vikten finns alltid som en personlighetsbeskrivning.
Vanlig husmanskost. Dricker vatten till maten. Ägg, kvarg, knäckebröd. Helt vanlig mat men man måste ju inte äta så himla stora portioner.För mig är 1250 kcl om inte ren svältkost, närapå, förstår att man kan välja snålkalorimat som vitkål, men vad äter du för att bli mätt och nöjd ?
att du känner dig så personligt träffad och sårad kan jag inte förklara.
Va???Fast det handlar ju om att hålla size 0 och vara "modesmal" .
Jag tycker inte det känns bra. Och det är min åsikt. Just att om en individ måste för evigt kontrollera sitt matintag så mycket bara för att hålla den där vikten i lägsta normalspannet så verkar det inte vara den vikt kroppen vill ha.
den enda (första) gången jag kan se att jag citerade dig var för att meddela att jag ändat ett inlägg som inte ens från början var riktat mot dig?Jag känner mig inte ett dugg sårad, men när du citerar användare så är det ju just personligt riktat till just den användaren, varför annars ens citera
Snackar man generellt, så antingen låter man bli att citera andra eller så skriver man att man menar generellt, vilket då som sagt iofs gör citeringen obegripligt meningslös om svaret enbart är generellt menat och inte ett svar till just den användaren.
Jag tror att det kan vara lite svårt att inte reagera negativt på något som är osunt. Jag tror det är mänskligt att reagera så. Om man så ser en alkoholist, en anorektiker eller en gravt överviktig person så signalerar inget av det sundhet.