Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska de allra sämsta livsmedlen förses med varningstext som cigaretter?

Jag tror att de flesta VET att det är skadligt att röka och skadligt att tex regelbundet dricka läsk och käka transfetter. Problemet är ju att folk gör det ändå! Vill man ha effekt så är nog en högre skatt mer kännbart.

det är precis därför jag förvånas över att du argumenterar emot, och inte verkar kunna skilja på (likt @GotAsecret ) generaliseringar och beskrivningar av ett samhällsproblem. faktum är ju att fenomenet fetthat är det som drar alla över en kam, men att säga att det förekommer hos de flesta, i större eller mindre utsträckning, är ett konstaterande.

Då kanske du ska vara tydligare när du citerar om du menar mig personligen eller samhället :meh:

Återigen, klappa mig inte på huvudet. Jag är fullt kapabel att se skillnad på personliga uppfattningar och samhället i stort.

@supercalifragilistic Jag kom på ett exempel till - tv-programmen. Och nu menar jag inte Biggest loser, det verkar väl ha en lite vettigare hälsoprofil, utan något som går på TLC och som handlar om människor som väger några hundra kg. Jag tycker det är rätt gräsligt att sitta och titta på det för att fascineras av, och förfasa sig över, hur stora de är.
Biggest loser har väl snarare fått mycket kritik för att vara sjukt ohälsosamt. Vet inte om det gäller svenska förvisso men iaf i USA har de bland annat totalförstört deltagares metabolism genom en sjukt ohälsosam viktminskning. What you see ain't what you get.

Skriver under om My 600 lb life dock. Har en mor som är helt besatt av eländet och kan smsa i tid och otid om att det är dags att slå på TLC och "kolla benen på henne!!!" osv, och det går tamefan inte fram att det enbart är en förnedrande freakshow hon envisas med att gotta i och trycka upp i ansiktet på en hela jävla tiden :arghh:

Då kanske du ska vara tydligare när du citerar om du menar mig personligen eller samhället :meh:

Återigen, klappa mig inte på huvudet. Jag är fullt kapabel att se skillnad på personliga uppfattningar och samhället i stort.
jag tycker jag har varit extremt tydlig med att aldrig ha menat dig personligen nånstans.

jag tycker inte heller att jag har varit nedlåtande, däremot har jag förklarat saker som du inte verkade förstå eftersom att du argumenterade emot dem.

Biggest loser har väl snarare fått mycket kritik för att vara sjukt ohälsosamt. Vet inte om det gäller svenska förvisso men iaf i USA har de bland annat totalförstört deltagares metabolism genom en sjukt ohälsosam viktminskning. What you see ain't what you get.

Skriver under om My 600 lb life dock. Har en mor som är helt besatt av eländet och kan smsa i tid och otid om att det är dags att slå på TLC och "kolla benen på henne!!!" osv, och det går tamefan inte fram att det enbart är en förnedrande freakshow hon envisas med att gotta i och trycka upp i ansiktet på en hela jävla tiden :arghh:
Men gud! Schyst morsa :meh: Du talar förstås om för henne att hon borde skaffa sig ett liv?

Jag har aldrig sett Biggest loser, trodde dock att det var vettigare, iaf det svenska.

känns talande att det 21 sidor senare fortfarande diskuteras (o)hälsa. kom vi inte överens om för ett ganska bra tag sedan att "vara orolig för tjocka människors välmående" bara är illa dolt fettförakt?

Det tycker inte jag att vi kan vara överens om.
Alls.

Sedan beror det på vilken grad av övervikt vi försöker diskutera.

1) lätt övervikt. Ungefär hälften av Sveriges befolkning kvalar in i gruppen övervikt (av alla grader, då). Innebär det att hälften av Sveriges befolkning blir diskriminerad eller föraktad?
lätt övervikt är vi så vana att se att vi inte längre ser det.
Normalvikt uppfattas som "att vara smal".
Lätt övervikt innebär egentligen ingen ökad ohälsa.
Och sannolikt inte värst mycket "fettförakt". Eftersom de flesta av oss nämligen inte känner igen lätt övervikt som övervikt utan tycker att det ser ut som normalvikt.

2) måttlig övervikt.
Här börjar det synas, och här börjar det ge (självfallet på gruppnivå) hälsopåverkan.
Jag kan självfallet bara tala för mig själv. Och jo, jag ser det som ett hälsoproblem. På folkhälsonivå som @mandalaki också verkar göra.

3. Kraftig övervikt.
Definitivt något som syns när vi ser de här personerna. Definitivt drabbande på många plan.

om du menar "låta bli att bidra" som i "låta bli att bli fet" orkar jag inte börja om från början där faktiskt. eller menar du låta bli att bidra till synen på överviktiga? det är ju önskvärt, men åsikterna så djupt inneboende i oss att det är enormt svårt.

Jag var nog otydlig. Jag menar att man inte ska "hänga på" utan tänka efter ett varv till. Och har man råkat kläcka en groda, låta det vara en läxa till en själv, och stoppa sig själv nästa gång.

Även djupt rotade åsikter går att förändra, men inte över en natt. Man tar det lite i taget, och börjar med sig själv.

Jag har själv sagt korkade saker ibland, ofta utan att tänka efter innan. Men jag försöker.

Jag tror att du måste fundera: är det viktig för dig att vara smal? Isf så gör ngt åt det helt enkelt!
Annars acceptera hur du ser ut och var stolt över det! Visa samhället att du älskar dig själv som du är!
Jag har en bekants bekant som är kraftigt överviktigt och hon TAR PLATS och har en fantastisk självkänsla och är så HÄRLIG! Det smittar av sig! Jag tycker att hon är fantastisk!
Beklaga dig inte, skyll inte på samhället, var inte martyr, ta plats och var skön och härlig istället! Det tror jag är det absolut bästa sättet för att få andra att följa samma fotspår!

vet att @Foinix redan har bemött det här och jag är ledsen att gå tillbaka så många sidor, men alltså... Det här är nog det konstigaste inlägget hittills i tråden, det är som en parodi på sig självt. du verkar fortfarande inte ha fattat att det handlar om kollektiva tendenser i samhället som belönar normal- till undervikt och bestraffar övervikt? att du sitter och skriver ett "uppmuntrande" inlägg om din härliga! fantastiska! kompis som minsann lyckas ta för sig och vara lycklig gör förändrar inte det. det handlar inte om att ta på sig en offerkofta, det handlar om att det faktiskt ÄR ditt, mitt och alla andras fel att vi har skapat och förstärker dessa normer. vi kan dra vårt strå till stacken, men det första steget är som bekant att erkänna att problemet finns (läs gärna det här inlägget igen).

jösses, det går verkligen inte in, det här med normer, kultur, industrier, oskrivna regler och grupptryck i stor skala.

Det tycker inte jag att vi kan vara överens om.
Alls.

Sedan beror det på vilken grad av övervikt vi försöker diskutera.

1) lätt övervikt. Ungefär hälften av Sveriges befolkning kvalar in i gruppen övervikt (av alla grader, då). Innebär det att hälften av Sveriges befolkning blir diskriminerad eller föraktad?
lätt övervikt är vi så vana att se att vi inte längre ser det.
Normalvikt uppfattas som "att vara smal".
Lätt övervikt innebär egentligen ingen ökad ohälsa.
Och sannolikt inte värst mycket "fettförakt". Eftersom de flesta av oss nämligen inte känner igen lätt övervikt som övervikt utan tycker att det ser ut som normalvikt.

2) måttlig övervikt.
Här börjar det synas, och här börjar det ge (självfallet på gruppnivå) hälsopåverkan.
Jag kan självfallet bara tala för mig själv. Och jo, jag ser det som ett hälsoproblem. På folkhälsonivå som @mandalaki också verkar göra.

3. Kraftig övervikt.
Definitivt något som syns när vi ser de här personerna. Definitivt drabbande på många plan.

återigen, du missar poängen. att fetma är ett folkhälsoproblem är inte det vi diskuterar, utan att 'tjockhet', oavsett på vilken av dina nivåer vi talar om, och oavsett om eller hur mycket ohälsa det skapar, producerar tusentals andra svårigheter för den drabbade som egentligen inte har med vikten att göra.

kom vi inte överens om för ett ganska bra tag sedan att "vara orolig för tjocka människors välmående" bara är illa dolt fettförakt?

Men nej, var i tråden av oss som har talat om hälsoaspekten har du fått den åsikten bekräftad :eek:

Kan säkert vara så i vissa fall, men att dra alla som helt seriöst på riktigt bekymrar sig över hur övervikt påverkar hälsan i längden över den kammen känns ju inte speciellt nice eller ens produktivt :crazy:

Men gud! Schyst morsa :meh: Du talar förstås om för henne att hon borde skaffa sig ett liv?

Jag har aldrig sett Biggest loser, trodde dock att det var vettigare, iaf det svenska.
Eller hur! Jag säger ifrån varenda gång men nej, det går inte fram annat än för stunden. Fascinationen över tjockisar är väl för stor och My 600 lb life är ju rena orgien så sett.

Jag var tvungen att googla, och svenska versionen verkar inte mycket bättre: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article20278997.ab Har inte kollat så mycket på programmet i sig jag heller, såg typ första säsongen som gick på tv och blev bara sur för att folk som åkte ut snällt fick åka hem och blev utan den hjälp de ville ha :p

På tal om tv-program, det här supersize vs superskinny. Tycka vad man vill om programmet i sig men när man gör program med barn (länk), då är det fan en ny lågpunkt :turd::wtf:

Men nej, var i tråden av oss som har talat om hälsoaspekten har du fått den åsikten bekräftad :eek:

Kan säkert vara så i vissa fall, men att dra alla som helt seriöst på riktigt bekymrar sig över hur övervikt påverkar hälsan i längden över den kammen känns ju inte speciellt nice eller ens produktivt :crazy:
alltså, det är ju så jag tolkar mångas personliga problem med andra människors övervikt, så på det sättet har jag läst det mellan raderna på ganska många ställen. det var liksom inte ens det trådstarten handlade om, så bara att så många direkt gick till försvar för sin egen hjärntvätt (om vi ska använda TS ord), som de för övrigt inte ens verkar vilja erkänna, genom att säga: "men det ÄR ju faktiskt så att det är osunt..." snarare än att diskutera sakfrågan - dvs allt negativt som kopplas till övervikt FÖRUTOM just sjukdomar och ohälsa - tycker jag säger en hel del om en väldigt, väldigt vanlig åsikt.

Tydligen var inte länk till studien med i artikeln, sorry, kommer här:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/oby.21538/full

Det står ju att deras kaloriförbränning/vad de nu heter på svenska sjönk med 100 kalorier/dag endast. Det är ju typ inget. Kan ju lika gärna bero på att de blivit äldre. Riktiga boven är antagligen att de inte har någon självdisciplin och därmed äter för mycket. Men det är såklart skönare att skylla på att de var med i biggest loser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 435
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar