Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du svarar inte på min fråga, om hur ett träningsupplägg skulle se ut, för en vanlig, rimligt frisk person, för att bli av med fett och bygga muskler, i synnerhet efter fyllda 35-40 år.
Alltså inte hur en ung person som har alla möjligheter att göra träning till sin huvudsakliga hobby ska göra, utan en helt vanlig person som dessutom har ett jobb att sköta, och är del av en familj.
Och vad som händer om man slutar träna, eller inte håller på tillräckligt länge.

Har du några som helst referenser till dina påståenden, eller är dessa enbart anekdotiska?

Observera att jag själv inte har problem med övervikt, men har varit involverad i behandling för bl.a. smärtrelaterade problem, och då syns det mycket tydligare hur svåra livsstilsförändringar är.

Var har jag skrivit att träning i rätt mängd per indidivd mängd inte fungerar? Läs ordentligt.

Det jag skriver är att det blir svårare att bli av med övervikt (fettet) när man blir äldre, och att det är ännu svårare för väldigt många att lyckas med de livsstilsförändringar som krävs.

Och du svarar fortfarande inte på frågan, har du några källor på att det är lika lätt att bränna fett som 50-åring som 30-åring? För du verkar inte förstå frågan, utan verkar tro att jag ifrågasätter effekten av träning alls?

Träning, alltså konditions- och styrkeförbättring fungerar i alla åldrar, och har positiva effekter både på 20-åringar och 80-åringar. Det är det där med fettet som jag undrar över.

Men, men, du skriver ju här hur tränar tre-fyra gånger i veckan! Ser ser inte vad du själv säger?
Att träna tre-fyra gånger i veckan, är ju jättemycket! Att genomföra en bestående livsförändring från att kanske inte träna alls, till att träna så ofta, är ursvårt, och det är få som lyckas.

Och jag, som inte har några personliga problem med vare sig övervikt eller eller med träning (tränar 2 ggr vecka på gym, och är bonde, det ger mycket träning det med), blir oerhört provocerad av hur enkelt du säger att det är.
Du har lyckats göra en sådan där livsstilsförändring, grattis till det, men de allra flesta lyckas inte. Försök att ha lite insikt i att det stora problemet är inte de få som lyckas, utan de många som misslyckas.

Du blandar ju äpplen med päron? (Och huruvida det är lätt eller svårt att gå ner i vikt är verkligen inte samma fråga som hur rimligt det är att vi har ett samhälle där människor utanför utseendenormen förtrycks.)

Ett tränings- och kostupplägg för att få en inaktiv, överviktig person att gå ner i fettmassa och behålla en bra muskelmassa är definitivt inte rocket science. Det kräver inte heller några oändliga mängder träning eftersom det viktigaste i situationen är att följa kostupplägget. Ett exempelfall hade jag lagt 2-3 h styrketräning och 1-2 h kondition och ett kalorimål på 1500-1750 (för en medelkvinna). Det är inte ett upplägg som gör någon trådsmal, men normalviktig med grundläggande styrka och hygglig kondition. Det finns gott om publicerade studier för evidens.

Är man helt träningsovan tycker jag verkligen man ska ta hjälp, för att trappa upp rätt, ha rätt teknik och tillräckligt hög belastning är något som de flesta inte kan själva som nybörjare. Att ha sällskap är dessutom det som oftast får folk att kunna skapa nya vanor.

Den andra frågan är hur illa det har gått i samhället om vi anser att 3 h fysisk aktivitet per vecka är ouppnåeligt? Oavsett vikt och andra faktorer så är stillasittande en enorm hälsonackdel och att försvara en norm och kultur som bygger in oss i passivitet är för mig obegripligt? Problemet är ju att vi i västvärlden har skapat ett samhälle där normen på alla möjliga sätt är skadlig för vår hälsa. Vi stressar för mycket, vi rör oss för lite, vi äter för mycket (och fel). Då har man valet att antingen acceptera läget eller aktivt gå emot den normen. (Och nu pratar jag om beteendenormer, inte utseendedito. Två fel gör inte ett rätt.)

Men jag förstår inte varför du väljer att missuppfatta? Tycker du att det är märkligt att tex HM anställer en viss "typ" av personal?
Jag hade tyckt att det vore märkligt om nån som arbetar med PR på HM satt och skrev på ett öppet forum om hur vikt avgör om nån får jobb hos dem, absolut. Så länge man inte gör det i nån form av medveten strategi (tänk Ryan Air som konstant pushar galna saker i media för att få uppmärksamhet) så hade den PR-tjejen på HM framstått som kanske inte helt rätt person på rätt plats.

Det handlar inte om vad ni kan tänkas ha för policies på ditt jobb. Det är att du skriver så öppet om det jag undrar över. Och eftersom du inte riktigt svarar på det jag skriver så blir jag inte klokare heller. Så vi kan lämna det där.

Fast jag är uppriktigt orolig för min särbo för att han lagt på sig lite väl mycket senaste året (det är han själv också). Det har inget att göra med hans utseende eller att jag föraktar de som är överviktiga. Jag var också orolig för min gravt överviktiga släkting innan hen gjorde en GBP, av hälsoskäl och inga andra anledningar.

Samma sak med andra i min närhet som jag bryr mig om som är överviktiga, jag vill att de ska må bra så de fortsätter finnas i mitt liv (precis som att de uppskattar att jag sköter min medicinering så jag fortsätter finnas i deras liv). Det rent praktiska är inget jag lägger mig i eller kommenterar om de inte uttryckligen ber om hjälp och stöttning.
men naturligtvis är det skillnad på nära och kära och tjocka människor i allmänhet.

Angående kläder i störa storlekar tycker jag det är konstigt att företagen inte fattat vilka pengar som finns där. Kedjorna hm, Kappahl, Lindex tycker jag har tråkiga kläder. Det är mkt tält dvs ingen passform och kläderna skiljer sig enormt mot stilen som finns på vanliga avdelningen.
Däremot tycker jag Dea har riktigt bra. Samt på nätet finns bonprix, Ellos
Men de störa kedjorna verkar tro att bara för att man är stor vill man ha tält utan passform.

Det är större passformsvariation på större kroppsformer. Dvs samma "storlek" kan skilja markant mycket mer i byst-midja-höft i cm, jämfört med en mindre storlek (typ 36). Det är ingen slump att alla modeller är ungefär lika långa och tunna- det är lättare att få kläderna att passa direkt rakt av.

Det betyder i sig inte att kläder med bra passform inte ska göras i större modeller - man får helt enkelt bli kreativare i hur man gör passformen flexibel, utan att det blir tält , ex. vis omlottklänningar etc.

Ja, det du menar är väl "tjocka borde verkligen äta mindre och röra sig mer, de blir sjuka av hur de äter, det är verkligen bekymmersamt". Till skillnad från att oroa sig för näras och käras hälsa.
nja, alltså snarare "tjocka borde verkligen äta mindre och röra sig mer, det fattar de väl själva? de blir sjuka av hur de äter, det är otroligt att de bara fortsätter gå runt sådär." Till skillnad från att oroa sig för näras och käras hälsa.

@supercalifragilistic Jag kom på ett exempel till - tv-programmen. Och nu menar jag inte Biggest loser, det verkar väl ha en lite vettigare hälsoprofil, utan något som går på TLC och som handlar om människor som väger några hundra kg. Jag tycker det är rätt gräsligt att sitta och titta på det för att fascineras av, och förfasa sig över, hur stora de är.

@supercalifragilistic Jag kom på ett exempel till - tv-programmen. Och nu menar jag inte Biggest loser, det verkar väl ha en lite vettigare hälsoprofil, utan något som går på TLC och som handlar om människor som väger några hundra kg. Jag tycker det är rätt gräsligt att sitta och titta på det för att fascineras av, och förfasa sig över, hur stora de är.

Bara som en spontan tanke (utan värdering, så långt har jag inte hunnit tänka), undrar om "My 80 pound life" skulle tas emot på samma sätt som "My 600 pound life"?

men naturligtvis är det skillnad på nära och kära och tjocka människor i allmänhet.

Ovanstående citat känns rätt personligt menat med tanke på vad du citerade.

så bra, men du verkar inte kunna se och acceptera att andra (de flesta) i samhället gör det. det är inte att dra alla över en kam, det är att förstå hur verkligheten ser ut.

Var vänlig klappa mig inte på huvudet. Jag är fullt medveten om hur en stor del av (men inte hela) samhället ser på överviktiga (och har även känt av det som överviktig).

Bara som en spontan tanke (utan värdering, så långt har jag inte hunnit tänka), undrar om "My 80 pound life" skulle tas emot på samma sätt som "My 600 pound life"?
Ett seriöst program om anorexi hade jag kunnat se. Men det där med att exploatera utsatta människor för att vi andra ska bli bekräftade i vår normalitet, det vägrar jag se. My 600 pound life känner jag till för att trailern fladdrar förbi när jag kollar Masterchef, och för att jag sett folk här på buke som verkar fascineras av det.

Läs hela in
Du blandar ju äpplen med päron? (Och huruvida det är lätt eller svårt att gå ner i vikt är verkligen inte samma fråga som hur rimligt det är att vi har ett samhälle där människor utanför utseendenormen förtrycks.)

Ett tränings- och kostupplägg för att få en inaktiv, överviktig person att gå ner i fettmassa och behålla en bra muskelmassa är definitivt inte rocket science. Det kräver inte heller några oändliga mängder träning eftersom det viktigaste i situationen är att följa kostupplägget. Ett exempelfall hade jag lagt 2-3 h styrketräning och 1-2 h kondition och ett kalorimål på 1500-1750 (för en medelkvinna). Det är inte ett upplägg som gör någon trådsmal, men normalviktig med grundläggande styrka och hygglig kondition. Det finns gott om publicerade studier för evidens.

Är man helt träningsovan tycker jag verkligen man ska ta hjälp, för att trappa upp rätt, ha rätt teknik och tillräckligt hög belastning är något som de flesta inte kan själva som nybörjare. Att ha sällskap är dessutom det som oftast får folk att kunna skapa nya vanor.

Den andra frågan är hur illa det har gått i samhället om vi anser att 3 h fysisk aktivitet per vecka är ouppnåeligt? Oavsett vikt och andra faktorer så är stillasittande en enorm hälsonackdel och att försvara en norm och kultur som bygger in oss i passivitet är för mig obegripligt? Problemet är ju att vi i västvärlden har skapat ett samhälle där normen på alla möjliga sätt är skadlig för vår hälsa. Vi stressar för mycket, vi rör oss för lite, vi äter för mycket (och fel). Då har man valet att antingen acceptera läget eller aktivt gå emot den normen. (Och nu pratar jag om beteendenormer, inte utseendedito. Två fel gör inte ett rätt.)
Läs hela inläggen. Finns ingen fråga om hur program ska se ut, eller om dessa program fungerar, det är känt att de fungerar.
Vilka äpplen har jag blandat med vilka päron menar du?

Många människor som behöver gå ner i vikt och framför allt förbättra sin kondition startar ett program som liknar det du föreslår, genomför programmet, och går ner i vikt och får bättre kondition och därmed hälsovinster.
Program som kan initieras via företagshälsovård, vårdcentral, eller helt frivilligt genom någon organisation. Grupptrycket inom programmen gör att de ofta är väldigt effektiva.

Men när programmet tagit slut, så slutar väldigt många (flertalet enligt vad jag läst) med både kostförändringarna och med träningen helt eller delvis, och återgår till hur man betedde sig innan.
Och så går man snart upp i vikt igen, och förlorar kondition.

Det uppstår ingen långsiktig livsstilsförändring.

Det är i den långsiktiga förändringen som utmaningen sitter. Annars skulle man inte behöva höra om att t.o.m. ett flertal av de som fått GBP operationer, har svårt att långsiktigt klara av hålla vikten inom hälsosam nivå.

Kanske ska det börja i skolan? Med daglig promenad för alla barn, i alla stadier, och regelbundna genomgångar om hur man äter "bra"?

Ska kanske träning/gympa kanske vara en obligatorisk aktivitet på jobbet (alla jobb?)?
Ska de allra sämsta livsmedlen förses med varningstext som cigaretter?

Ovanstående citat känns rätt personligt menat med tanke på vad du citerade.

Var vänlig klappa mig inte på huvudet. Jag är fullt medveten om hur en stor del av samhället ser på överviktiga (och har även känt av det som överviktig).
det är precis därför jag förvånas över att du argumenterar emot, och inte verkar kunna skilja på (likt @GotAsecret ) generaliseringar och beskrivningar av ett samhällsproblem. faktum är ju att fenomenet fetthat är det som drar alla över en kam, men att säga att det förekommer hos de flesta, i större eller mindre utsträckning, är ett konstaterande.

Alla som bidrar skapar normen. Man kan låta bli att bidra.
om du menar "låta bli att bidra" som i "låta bli att bli fet" orkar jag inte börja om från början där faktiskt. eller menar du låta bli att bidra till synen på överviktiga? det är ju önskvärt, men åsikterna så djupt inneboende i oss att det är enormt svårt.

Senast ändrad:
om du menar "låta bli att bidra" som i "låta bli att bli fet" orkar jag inte börja om från början där faktiskt.

Eller så kan @Youma helt enkelt bara mena att inte bidra till "samhällets" åsikt att överviktiga är *diverse nedsättande*...

Rent generellt; varför ska så mycket (medvetet?) övertolkas och sen vridas lite på dessutom för att något ska framstå som negativt/nedsättande menat, när det inte alls är det :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 437
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar