Du svarar inte på min fråga, om hur ett träningsupplägg skulle se ut, för en vanlig, rimligt frisk person, för att bli av med fett och bygga muskler, i synnerhet efter fyllda 35-40 år.
Alltså inte hur en ung person som har alla möjligheter att göra träning till sin huvudsakliga hobby ska göra, utan en helt vanlig person som dessutom har ett jobb att sköta, och är del av en familj.
Och vad som händer om man slutar träna, eller inte håller på tillräckligt länge.
Har du några som helst referenser till dina påståenden, eller är dessa enbart anekdotiska?
Observera att jag själv inte har problem med övervikt, men har varit involverad i behandling för bl.a. smärtrelaterade problem, och då syns det mycket tydligare hur svåra livsstilsförändringar är.
Var har jag skrivit att träning i rätt mängd per indidivd mängd inte fungerar? Läs ordentligt.
Det jag skriver är att det blir svårare att bli av med övervikt (fettet) när man blir äldre, och att det är ännu svårare för väldigt många att lyckas med de livsstilsförändringar som krävs.
Och du svarar fortfarande inte på frågan, har du några källor på att det är lika lätt att bränna fett som 50-åring som 30-åring? För du verkar inte förstå frågan, utan verkar tro att jag ifrågasätter effekten av träning alls?
Träning, alltså konditions- och styrkeförbättring fungerar i alla åldrar, och har positiva effekter både på 20-åringar och 80-åringar. Det är det där med fettet som jag undrar över.
Men, men, du skriver ju här hur tränar tre-fyra gånger i veckan! Ser ser inte vad du själv säger?
Att träna tre-fyra gånger i veckan, är ju jättemycket! Att genomföra en bestående livsförändring från att kanske inte träna alls, till att träna så ofta, är ursvårt, och det är få som lyckas.
Och jag, som inte har några personliga problem med vare sig övervikt eller eller med träning (tränar 2 ggr vecka på gym, och är bonde, det ger mycket träning det med), blir oerhört provocerad av hur enkelt du säger att det är.
Du har lyckats göra en sådan där livsstilsförändring, grattis till det, men de allra flesta lyckas inte. Försök att ha lite insikt i att det stora problemet är inte de få som lyckas, utan de många som misslyckas.
Du blandar ju äpplen med päron? (Och huruvida det är lätt eller svårt att gå ner i vikt är verkligen inte samma fråga som hur rimligt det är att vi har ett samhälle där människor utanför utseendenormen förtrycks.)
Ett tränings- och kostupplägg för att få en inaktiv, överviktig person att gå ner i fettmassa och behålla en bra muskelmassa är definitivt inte rocket science. Det kräver inte heller några oändliga mängder träning eftersom det viktigaste i situationen är att följa kostupplägget. Ett exempelfall hade jag lagt 2-3 h styrketräning och 1-2 h kondition och ett kalorimål på 1500-1750 (för en medelkvinna). Det är inte ett upplägg som gör någon trådsmal, men normalviktig med grundläggande styrka och hygglig kondition. Det finns gott om publicerade studier för evidens.
Är man helt träningsovan tycker jag verkligen man ska ta hjälp, för att trappa upp rätt, ha rätt teknik och tillräckligt hög belastning är något som de flesta inte kan själva som nybörjare. Att ha sällskap är dessutom det som oftast får folk att kunna skapa nya vanor.
Den andra frågan är hur illa det har gått i samhället om vi anser att 3 h fysisk aktivitet per vecka är ouppnåeligt? Oavsett vikt och andra faktorer så är stillasittande en enorm hälsonackdel och att försvara en norm och kultur som bygger in oss i passivitet är för mig obegripligt? Problemet är ju att vi i västvärlden har skapat ett samhälle där normen på alla möjliga sätt är skadlig för vår hälsa. Vi stressar för mycket, vi rör oss för lite, vi äter för mycket (och fel). Då har man valet att antingen acceptera läget eller aktivt gå emot den normen. (Och nu pratar jag om beteendenormer, inte utseendedito. Två fel gör inte ett rätt.)