Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jag vet ju inte på vilka kriterier de jag ser är anställda. Jag vet varken om de fått jobbet för att det är smala eller om någon överviktig ratades.

Klart att man inte kan se det som kund. Men jag tycker det är märkligt när ALLA i kassalinjen på en större nyöppnad mataffär nära mig var/är vad som skulle kunna beskrivas som objektivt attraktiva i gällande västerländska norm (det gäller båda könen).

Det är så markant att särbon kommenterade det en av de första gångerna vi var där och handlade tillsammans. Dvs utseende hade helt klart varit en faktor vid rekryteringen.

Jag har väl inte skrivit om ngn uttalad "viktpolicy"? Mer än att jag pratat om retail, gym, hudterapeuter odyl som ställen där jag tycker att man ser en tydlig linje. Jag tror inget företag har en vedertagen viktpolicy som du säger inte heller tror jag ett gym skriver: "som anställd hos oss måste du vara vältränad och intresserad av träning och hälsa", det är väl mer underförstått? Men kollar vi på storlekar inom olika märken tex så görs de ofta i skalan 0-8. Och personalen har dessa kläder på sig. Det är ju ngt av en fingervisning kan jag tycka.

Vill tillägga att jag tycker inte nödvändigtvis att detta är rätt!

Jag har själv nekats ett jobb pga att jag varit för smal! Det ansågs inte kommunicera ut rätt budskap till kunden.

Vill bara tillägga att de flesta märken sköts via system av återförsäljare dvs tex på NK sköts rekrytering olika på varje avdelning/märke. Så också på tex Åhléns. Hermes sitter inte och rekryterar en återförsäljare i Sthlm tex. Jag är rätt säker på att skriftlig policy kring vikt (däremot finns en massa andra ytliga krav) inte finns på ngt ställe men visst är det märkligt att kraftigt överviktiga inte finns representerade inom tex vissa serviceyrken?
Om de inte är representerade i vissa yrken, vilket vi inte vet, så beror det antagligen på det som @gul_zebra s länkar visade på: ruttna attityder hos arbetsgivaren.

Men jag vet ju inte på vilka kriterier de jag ser är anställda. Jag vet varken om de fått jobbet för att det är smala eller om någon överviktig ratades.
Jag har inte tänkt på hur personalen ser ut på HM, men vagt ser jag ganska unga personer för mig. Om det stämmer att ingen är rundare än "något trivselkilo", så skulle det för min del lika också kunna bero på att överviktiga personer upplever att de inte kan/bör söka jobb på HM (ens om de skulle vilja) och att de uppfattar att kläderna inte riktigt är tillverkade med tanke på dem. (Smidigt för arbetsgivaren att slippa göra sållningen!)

Men jag vet inte alls, alltså.

Att modebranschen i sin helhet både producerar och reproducerar kroppsideal är ju helt klart. (Och det blir inte bättre när "runda" eller "kurviga" modeller är betydligt smalare än tex jag. Tvärtom, lyfter man fram någon som väger mindre än jag som rund, så visar man rätt tydligt hur man ser på kroppsvikt.)

En sak jag inte fattar är hur modeindustrin hanterar det här med den pågående överviktsepidemin. Jag tycker att så gott som alla kläder verkar vara tänkta åt ganska smala personer, vilket framstår som uselt ur marknadsföringssynpunkt när så många inte är särskilt smala.

Om de inte är representerade i vissa yrken, vilket vi inte vet, så beror det antagligen på det som @gul_zebra s länkar visade på: ruttna attityder hos arbetsgivaren.

Så är det säkert!
Det finns ju inget som säger att en tjock person skulle göra ett sämre jobb rent allmänt.
Ok som polis/brandman eller andra fysiska tjen kanske. Eller där man vistas i trånga utrymmen typ kabinpersonal. Kan också tänka mig att det i vissa yrken oroas för sjukskrivningar och likn, det lär ju fresta på kroppen att gå runt med 150 kg övervikt tänker jag.

Jag har inte tänkt på hur personalen ser ut på HM, men vagt ser jag ganska unga personer för mig. Om det stämmer att ingen är rundare än "något trivselkilo", så skulle det för min del lika också kunna bero på att överviktiga personer upplever att de inte kan/bör söka jobb på HM (ens om de skulle vilja) och att de uppfattar att kläderna inte riktigt är tillverkade med tanke på dem. (Smidigt för arbetsgivaren att slippa göra sållningen!)

Men jag vet inte alls, alltså.

Att modebranschen i sin helhet både producerar och reproducerar kroppsideal är ju helt klart. (Och det blir inte bättre när "runda" eller "kurviga" modeller är betydligt smalare än tex jag. Tvärtom, lyfter man fram någon som väger mindre än jag som rund, så visar man rätt tydligt hur man ser på kroppsvikt.)

En sak jag inte fattar är hur modeindustrin hanterar det här med den pågående överviktsepidemin. Jag tycker att så gott som alla kläder verkar vara tänkta åt ganska smala personer, vilket framstår som uselt ur marknadsföringssynpunkt när så många inte är särskilt smala.

Det kommer väl att bli mer och mer så att det finns vissa märken/kedjor som enbart riktar sig till överviktiga (i högre grad än idag då).

Så är det säkert!
Det finns ju inget som säger att en tjock person skulle göra ett sämre jobb rent allmänt.
Ok som polis/brandman eller andra fysiska tjen kanske. Eller där man vistas i trånga utrymmen typ kabinpersonal. Kan också tänka mig att det i vissa yrken oroas för sjukskrivningar och likn, det lär ju fresta på kroppen att gå runt med 150 kg övervikt tänker jag.

Har man 150 kg övervikt är man väl inte särskilt mobil och knappast aktiv på arbetsmarknaden? Man bör ju väga 200 kg+ då.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag uppfattade aldrig den frågeställningen i ditt första inlägg. Jag är förvisso bara 34, studerar heltid (verkligen heltid) och har ett barn hemma. Jag tränar tidiga morgnar eller på lunchen. I regel fyra dagar i veckan, föredrar lite kortare pass istället för tre längre. Fokuserar på några få tung basövningar (marklyft, knäböj, bänkpress, chins/pullups och militärpress) per pass och kör utöver det ett par komplementövningar. Använder i princip bara fria vikter och sällan lättare vikter än 55-60% av vad jag maximalt klarar (1RM). Periodiserar träningen så varierar mellan lättare vikter och fler repetitioner och tyngre vikt och färre repetitioner. Mitt upplägg är ganska likt detta: http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Om man slutar träna kommer musklerna försvinna till den grad de inte används och om man inte tränar tillräckligt länge uppnår man kanske inte de resultat man vill ha. Den där frågeställningen förstår jag inte alls din poäng med?

Jag har många källor, men att ta fram de är tidskrävande och då får jag be dig att vänta till söndag. Måste beta av en omtenta först. Vill du roa dig på egen hand så är Styrkelabbet och Träningslära två bra sidor där de är noga med att hänvisa till studier, böcker, artiklar etc.

Och ja, på gruppnivå generaliserar jag, det måste man kunna göra i en allmänt hållen diskussion. Rent krasst ÄR det ganska "enkelt" att bygga muskler. Lyft något tungt och ställ ner det. MEN! Jag vet mycket, mycket väl att det inte är så enkelt i praktiken, på individnivå. Jag är nog en av de absolut sista som skulle säga åt någon att skärpa sig, ta sig i kragen eller liknande. Jag har själv kämpat bort en stor övervikt (ligger just nu någonstans i mitten mellan mitt mål och mitt gamla max efter att ha gått upp en del under graviditeten) och har all jävla respekt i världen för att det är INTE lätt att gå ner i vikt, lägga om kosten, börja träna och dessutom hålla i det i det långa loppet. Efter totalt sex års kämpande kan jag konstatera att träningsvanan, DEN har jag numer skriven i sten, men kosten kämpar jag fortfarande med. Så kom inte och säg att jag förenklar eller att jag hör till "ta dig i kragen"-folket, för det är helt enkelt inte sant.
Var har jag skrivit att träning i rätt mängd per indidivd mängd inte fungerar? Läs ordentligt.

Det jag skriver är att det blir svårare att bli av med övervikt (fettet) när man blir äldre, och att det är ännu svårare för väldigt många att lyckas med de livsstilsförändringar som krävs.

Och du svarar fortfarande inte på frågan, har du några källor på att det är lika lätt att bränna fett som 50-åring som 30-åring? För du verkar inte förstå frågan, utan verkar tro att jag ifrågasätter effekten av träning alls?

Träning, alltså konditions- och styrkeförbättring fungerar i alla åldrar, och har positiva effekter både på 20-åringar och 80-åringar. Det är det där med fettet som jag undrar över.

Men, men, du skriver ju här hur tränar tre-fyra gånger i veckan! Ser ser inte vad du själv säger?
Att träna tre-fyra gånger i veckan, är ju jättemycket! Att genomföra en bestående livsförändring från att kanske inte träna alls, till att träna så ofta, är ursvårt, och det är få som lyckas.

Och jag, som inte har några personliga problem med vare sig övervikt eller eller med träning (tränar 2 ggr vecka på gym, och är bonde, det ger mycket träning det med), blir oerhört provocerad av hur enkelt du säger att det är.
Du har lyckats göra en sådan där livsstilsförändring, grattis till det, men de allra flesta lyckas inte. Försök att ha lite insikt i att det stora problemet är inte de få som lyckas, utan de många som misslyckas.

När jag var i din ålder, så tränade och tävlade jag på elitnivå i en sport, hade tre barn, familj och heltidsjobb (ja, på den tiden så fick man vara glad om slapp betala allt själv i den idrotten). Jag tränade ungefär lika många gånger som du på organiserade träningar med laget, dessutom sprang jag och stryketränade som komplement. Inte var det jobbigt eller konstigt att träna i princip 6-7 dagar i veckan, och/eller spela matcher för mig då. Jag var alltså ung, frisk och stark (ja, riktigt läskigt stark...).

Så höll jag på tills jag var 42 och skadade mig. Den gången var det inte längre lika enkelt att vare sig träna tillbaka styrka, kondition, eller få bort fettet, som det varit vid tidigare tillfällen där jag fått skador. Det gick inte att komma tillbaka till elitnivå i sporten helt enkelt, min kropp hade tydligen passerat sitt "bäst-före-datum". Lägg märke till, att när man som jag tränar extremt mycket, och tvingas till ett tvärstopp, så fortsätter man att vara hungrig som tidigare under ganska lång tid, så att man omvandlar muskler till fett med lite plus är en tråkig konsekvens.
Då började läsa på om varför jag blev tvungen att ge upp det roligaste i mitt liv, alltså idrotten som aktiv, och det handlade om åldrande.

Förresten @tornblomma - säljs det alltså kläder i Sverige som bara tillverkas i storlek 0-8? Jävligt upprörande i så fall.

Ja det är ganska vanligt! 10 brukar vara största storleken på vissa plagg. Men då är det ju lite knöligt också med storleksvandling tex Prada odyl där drar jag oftast största storlek.
Hur går storlekarna på kedjorna? Upp till 42?
Har inte så bra koll där!

Vad motsvarar 8? Jag antar att det är amerikanska storlekar och typ 38 snarare än engelska som väl ska motsvara 34? :crazy:

Jag tycker att det beror väldigt mkt på märket!

0- 32
2- 34
4- 36
6- 38
8- 40

Rent generellt då! Min erfarenhet är att storlekarna oftast är ganska små men att det som sagt beror mkt på vilket märke

Var har jag skrivit att träning i rätt mängd per indidivd mängd inte fungerar? Läs ordentligt.

Det jag skriver är att det blir svårare att bli av med övervikt (fettet) när man blir äldre, och att det är ännu svårare för väldigt många att lyckas med de livsstilsförändringar som krävs.

Och du svarar fortfarande inte på frågan, har du några källor på att det är lika lätt att bränna fett som 50-åring som 30-åring? För du verkar inte förstå frågan, utan verkar tro att jag ifrågasätter effekten av träning alls?

Träning, alltså konditions- och styrkeförbättring fungerar i alla åldrar, och har positiva effekter både på 20-åringar och 80-åringar. Det är det där med fettet som jag undrar över.

Men, men, du skriver ju här hur tränar tre-fyra gånger i veckan! Ser ser inte vad du själv säger?
Att träna tre-fyra gånger i veckan, är ju jättemycket! Att genomföra en bestående livsförändring från att kanske inte träna alls, till att träna så ofta, är ursvårt, och det är få som lyckas.

Och jag, som inte har några personliga problem med vare sig övervikt eller eller med träning (tränar 2 ggr vecka på gym, och är bonde, det ger mycket träning det med), blir oerhört provocerad av hur enkelt du säger att det är.
Du har lyckats göra en sådan där livsstilsförändring, grattis till det, men de allra flesta lyckas inte. Försök att ha lite insikt i att det stora problemet är inte de få som lyckas, utan de många som misslyckas.

När jag var i din ålder, så tränade och tävlade jag på elitnivå i en sport, hade tre barn, familj och heltidsjobb (ja, på den tiden så fick man vara glad om slapp betala allt själv i den idrotten). Jag tränade ungefär lika många gånger som du på organiserade träningar med laget, dessutom sprang jag och stryketränade som komplement. Inte var det jobbigt eller konstigt att träna i princip 6-7 dagar i veckan, och/eller spela matcher för mig då. Jag var alltså ung, frisk och stark (ja, riktigt läskigt stark...).

Så höll jag på tills jag var 42 och skadade mig. Den gången var det inte längre lika enkelt att vare sig träna tillbaka styrka, kondition, eller få bort fettet, som det varit vid tidigare tillfällen där jag fått skador. Det gick inte att komma tillbaka till elitnivå i sporten helt enkelt, min kropp hade tydligen passerat sitt "bäst-före-datum". Lägg märke till, att när man som jag tränar extremt mycket, och tvingas till ett tvärstopp, så fortsätter man att vara hungrig som tidigare under ganska lång tid, så att man omvandlar muskler till fett med lite plus är en tråkig konsekvens.
Då började läsa på om varför jag blev tvungen att ge upp det roligaste i mitt liv, alltså idrotten som aktiv, och det handlade om åldrande.

Okej. Du och jag förstår inte varandra. Jag har fått fram vad jag ville ha sagt. Jag avslutar diskussionen här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 433
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA