Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller ju med dig och ditt exempel- spinner bara vidare på det hela...

För är det inte lite så att ju äldre en person är desto mindre betyder vikt och utseende för statusen? Det är mitt intryck att ingen höjer på ögonen om man är 60 år och överviktig - men är man 20 så dömer samhället hårdare. En äldre person blir mer respekterad för den han/hon är och inte för hur man ser ut. Gäller både män och kvinnor -även om det finns en åldershaming för kvinnor i underhållningsbranschen som inte finns för män. I

Jag håller delvis med gällande ålder. Jag funderar dock på om man inte hittar ett betydande antal fler män i maktställning med viss övervikt jämfört med kvinnor i höga positioner och vad det i så fall skulle kunna tyda på?
Eftersom jag inte kan presentera bevis vill jag inte driva min poäng för hårt men jag är övertygad om det ställs högre krav på kvinnor - i alla åldrar - att hålla sig inom det viktmässiga normalspannet.

Men @mandalaki kommer det verkligen som en nyhet för dig? Hur många riktigt överviktiga personer har du sett jobba tex på HM? Vi pratar ju alltså (som jag påpekat flertalet ggr) inte om ngn "lite rund" person utan vi pratar kraftig övervikt. Finns ju väldigt många branscher inte bara i retail som uppenbarligen resonerar lite på samma sätt. Där personer syns mycket och förmedlar en image.
Jag har full förståelse för att jag inte skulle få jobb på tex ett gym då jag inte motsvarar deras image, alls. Eller att jag kanske inte kan jobba på tex Monki då jag inte motsvarar deras kundkrets, jag är helt enkelt för gammal. Jag tycker inte att det är jättekonstigt!

Jag håller delvis med gällande ålder. Jag funderar dock på om man inte hittar ett betydande antal fler män i maktställning med viss övervikt jämfört med kvinnor i höga positioner och vad det i så fall skulle kunna tyda på?
Eftersom jag inte kan presentera bevis vill jag inte driva min poäng för hårt men jag är övertygad om det ställs högre krav på kvinnor - i alla åldrar - att hålla sig inom det viktmässiga normalspannet.
Jag tror att du har rätt. Och dessutom - om ingen höjer på ögonbrynen åt en överviktig 60+kvinna så kan det bero på att hon inte syns överhuvudtaget. Väldigt många kvinnor har vittnat om hur de blev osynliga vid en viss ålder.

Men @mandalaki kommer det verkligen som en nyhet för dig? Hur många riktigt överviktiga personer har du sett jobba tex på HM? Vi pratar ju alltså (som jag påpekat flertalet ggr) inte om ngn "lite rund" person utan vi pratar kraftig övervikt. Finns ju väldigt många branscher inte bara i retail som uppenbarligen resonerar lite på samma sätt, outtalat.
Jag har inte reflekterat - förrän nu. Och jag skulle tro att jag garanterat ser högre matchvikter i andra affärer än Marc Jacobs och annan exklusiv design.

Vad som ligger bakom att en viss person får ett visst jobb kan naturligtvis vara en kombination av många olika egenskaper. Men vad du säger är ju inte att din arbetsgivare väljer smala, utan att de ratar kraftigt överviktiga.

Jag har inte reflekterat - förrän nu. Och jag skulle tro att jag garanterat ser högre matchvikter i andra affärer än Marc Jacobs och annan exklusiv design.

Vad som ligger bakom att en viss person får ett visst jobb kan naturligtvis vara en kombination av många olika egenskaper. Men vad du säger är ju inte att din arbetsgivare väljer smala, utan att de ratar kraftigt överviktiga.

Kolla runt i butiken när du går in på HM nästa gång! :)

Jag tror i många maktsituationer att det är en fördel att en kvinna inte är för "snygg" ? Just för att slippa ses som ett objekt och bli lyssnad på?
Det ÄR ju mer män i maktsituation men om man tar världens mäktigaste kvinnor så är ju till exempel Merkel rätt normalmullig- jämförbar med Trump.
Jag tror att en kvinna utan makt är mer utsatt för viktåsikter än en man utan makt. Har man väl makt spelar nog vikten mindre roll ?

Jag går bara på egna tankar nu- så det är inget försök att argumentera emot egentligen. Mest att jag tror att det är lättare att bli accepterad i den vikt man har ju äldre man är.

Det tror jag också!
Dock finns det i vissa kretsar en enorm utseendehets som drabbar främst yngre män!

Jag tror i många maktsituationer att det är en fördel att en kvinna inte är för "snygg" ? Just för att slippa ses som ett objekt och bli lyssnad på?
Det ÄR ju mer män i maktsituation men om man tar världens mäktigaste kvinnor så är ju till exempel Merkel rätt normalmullig- jämförbar med Trump.
Jag tror att en kvinna utan makt är mer utsatt för viktåsikter än en man utan makt. Har man väl makt spelar nog vikten mindre roll ?

Jag går bara på egna tankar nu- så det är inget försök att argumentera emot egentligen. Mest att jag tror att det är lättare att bli accepterad i den vikt man har ju äldre man är.

Tyvärr tror jag att det ligger ngt i detta, absolut! Just i maktpositioner så känns det som att det läggs mindre vikt vid utseende, både för män och kvinnor. "Makten" väger liksom upp och är ett "varumärke" i sig.

• Gilla
Reactions: Ray

Problemet tycker jag snarare är att kvinnor med makt blir enormt mycket mer utsatta för utseendeåtsikter än män med makt.

Det är intressant och utvecklande att vrida och vända på sin egen uppfattning. Att lyssna på andra och fundera över om man ska hålla med eller stå fast. Jag funderar över det du skriver även om jag inte har något att bidra med just nu. :)

• Gilla
Reactions: Ray
Att likna de kommentarer smala människor får med alla de fördomar tjocka personer möter är helt galet. Visst, som underviktig och mager fick jag höra allt från att jag var ett benrangel till en tunnis, men ofta uttryckt med en gnutta beundran och kommentarer om att jag inte hade något att skämmas för eller att jag kunde ha på mig precis vad jag ville.

Mager må ligga utanför många människors skönhetsideal eller syn på vad som är hälsosamt, men det har inte alls samma negativa konnotationer som tjock. Tjock står för lat, karaktärslös och opålitlig och en snabbtitt i sociala medier visar hur otroligt hård tonen är mot de kvinnor som vägrar skämmas och bli osynliga för att de blivit för tjocka för att enligt normen få synas.

Har en barndomsvän som kämpat sig ner i vikt > 50 kilo.

En period var det många som skrev *vad fin du blivit* Min rektion på det blev en kommentar *Fin har du alltid varit x, men det har blivit betydligt mindre av dig nu. Bra kämpat*
Kommentarerna i flödet ändrade sig en del efter det. Tror många inte tänker på hur deras kommentarer tolkas.

Skälv har jag ett knä som strular till och från efter en skada för 20 år sedan. Strulet går i perioder och har gjort så oberoende av vad jag vägt. Men skulle jag gå till läkare nu med 35 kilos övervikt skulle rådet bli att minska vikten först. Så jag väntar tills vikten kommit ner på mer *normal* nivå. Jag är dock inte extremt handkappad av knäet i dagsläget utan är ganska mobil.

Anders Borgs hästsvans var det mycket snack om. Och nu Trumps orange lugg. Men i övrigt brukar det vara tunnsått med debatter kring manliga makthavares utseenden.
Just Trump är det många utseende kommentarer om. Mer än Merkel till exempel. Eller så har jag missat de senare...

...................Sen förskrivs andra mediciner utomlands. I Sverige får man tex inte förskriva den som jag behöver. ......................
Den medicinen går inte att ta patent på iom att den är naturlig och inte syntetisk. Så läkemedelsbolag kan inte tjäna pengar på den. Och läkarna här får direktiv om vilken medicin de ska förskriva. Det blir de som någon kan tjäna mer på.
Trams, låter som konspirationsteorier skapade kring föreställningen om Big Pharma. Tror du på Chemtrails o tomtar o troll också?

Sist jag låg på sjukhus fick jag morfin intravenöst, fick även recept på morfintabletter jag kunde använda några dagar när jag blev utskriven. Det finns en salva som kletas under tungan som innehåller en alkaloid från cannabis som skrivs ut till vissa MS patienter.
Det forskas världen runt på de olika cannabinolsubstanserna för att kunna användas som smärtlindring för t ex cancersjuka. I ett par stater i USA får man odla sitt eget helt lagligt om man har vissa diagnoser.
Läkemedelsbolag odlar diverse mögelsorter för att framställa t ex penicillin.

Tack o lov får läkare i Sverige inte förskriva eller rekommendera homeopatiska preparat. @kryddelydd o/e @CillaW o några andra doktorer här kan säkert uttala sig bättre än mig i frågan, lika så veterinärer o farmaceuter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 433
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar