Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Killar är nog bättre på att skryta över sina bilringar. Öl och pizza byggde denna kropp typ:angel:
Men att vara en tunn och mager kille kan vara precis så knäckande som att vara en rund tjej. Killar ska ha muskler annars är man klen.
Vet 40 åriga män som fortfarande har komplex över sin kropp för att de blivit hånade som klena under skoltiden.
I vuxen ålder är det nog mer ok med ölmage på en karl men inte under tonåren tror jag?

Män och pojkar lider självklart också av att falla utanför normer om vad som är en ok kroppstyp. Jag var mer inne på hur just övervikt påverkar status.

Ja alltså, det är ju inte JAG som har bestämt att det är så. Du ser ju till och med här hur folk dömer en tjock PT som att vara sämre än en smal och vältränad. Du är ju till och med en av dom? Det ska inte vara någon skillnad på om en PT är tjock eller smal. Huvudsaken att hen kan göra sitt jobb bra så spelar det väl för helvete ingen roll hur många kilon hen har på kroppen!?

Personligheten sitter inte i fettet!
Men jag fattar mindre och mindre.:confused:

Vad är det du slåss emot egentligen? För slåss det gör du.
Du vantolkar inlägg och får det till att vi uttrycker oss nedsättande om alla överviktiga.

Du har inte någonstans skilt ut vad som är "mulligt", "tjock" eller "fet" - något som nog måste anses som väldigt viktigt om man alls ska diskutera övervikt.

Om det var du på bilderna i tråden så är du inte tjock. Du är lite överviktig och fotograferad så at det verkligen syns. Förr skull man kallat dig mullig.

Av vad jag läser så är de flesta i tråden överens om att fetma är ohälsosamt. Att vara lite överviktig är inte speciellt farligt och dessutom ganska vanligt.

Att inte få jobb för att man är rejält fet - det kan ha sina orsaker. Om en person har 50 kilos övervikt kan man på goda grunder anta att den personen har eller kommer att få hälsoproblem. Man kan gissa sig till det. En annan smalare person kan ha värre problem men man SER det inte.

Jag är överviktig och har alltid varit. Väger runt 10-15 kilo för mycket. ALDRIG har jag på alla de mängder av anställningsintervjuer jag varit på fått någon som helst kommentar, fråga eller antydan om vikten. Varken som ung eller nu som 50+.

Hade jag vägt över 100 kilo kanske det hade kommit upp men som överviktig? Nix. Varken i Stockholm elelr landsbygden.

Så - nyansera det hela. Pratar vi om övervikt eller fetma?

Absolut är det så att tonåren är en extra känslig period så det kanske var ett dåligt exempel. Jag vill dock hävda att de ideal som tonåringar strävar efter att leva upp till är normer som präglar hela samhället.

Det är en känslig period men jag tänkte mest på @Rays exempel med "ölmage" på tonåring vs vuxen man.

Jag är en sån där som alltid har varit ganska still i vikt, och har gått ner eller upp trappvis, utefter ålder och sysselsättning. Exempelvis när jag var som mest aktiv (och ung) så gick jag ner till 62 kg, där det stannade och stabiliserade sig där. Efter 30 blev jag 75 kg, och sen stannade det där.
75 är enligt BMI maxgränsen till var det börjar bli övervikt, men egentligen så passar det min kropp bäst. Jag har bättre proportioner, och äntligen är kläderna på underkropp och överkropp samma storlek, och jag kan till och med köpa klänningar. Dessutom så har jag slutat att frysa jämt och ständigt.

Men sen två år tillbaka, så har vikten börjat krypa uppåt. Jag har inte ändrat på nånting alls. Inte ett jota. Äter samma saker, möjligen mindre portioner nu, rör mig *exakt* lika mycket etc. Ändå smög det uppåt. Jag tänkte att det måste ändå vara kalorier in- kalorier ut, eller hur?
Sen fick jag hormoner för att försöka få styr på dysmenorren/endon .
Utan att att ändra ett jota, så går jag ner ca ett kilo i månaden.
Kan tilläggas att det enda som hände när jag försökte lägga till mer motion var att jag blev hungrigare, tröttare, och mer svälld av vätska, innan jag fick hormonerna.

Därför tycker jag att det är ett otyg att stigmatisera de med överflödeskilon, att de har satt sig själva i den situationen och det är snaskande som gör att man går upp. Det är inte så enkelt som kalorier in, kalorier ut, när kroppen börjar samla fett, och vill inte släppa på energin.

Absolut är det så att tonåren är en extra känslig period så det kanske var ett dåligt exempel. Jag vill dock hävda att de ideal som tonåringar strävar efter att leva upp till är normer som präglar hela samhället.
Absolut och det är där det blir så fel med ideal som kräver ätstörning för att vissa ska uppnå det.

Den här kvinnan följer jag just nu i en reprisomgång av Project Runway. Ashleigh Nell Tipton. Att hon är ohälsosamt fet vill jag inte diskutera, det som får mig att tänka på henne i tråden är hur hon förhåller sig till sin kropp.

edit-7226-1446815043-6.jpg

CwMdBE5KXRoIBEBIR00DABkRDBwQSw0XEVsTEgYEGABdGkpRQlRCTBkMAwdKQ0VVUkNUWwIEARgRHF8HDBMGChpOQ1pBWg8CFA==.jpg

Ashley-tipton.jpg

rehost%2F2016%2F9%2F13%2F2af3e49e-46bc-4807-8d5d-a0196422f127.jpg

Hon ritar alltså, och klär sig själv i, kläder som inte döljer kilon. Hon ritar och bär kläder i plus size som vem som helst skulle ha när det gäller skärning, färger och mönster. Hon har mönstrat, kroppsnära, nedstoppade skjortor. Jag älskar det. Själv tenderar jag köpa sjok så fort jag närmar mig 42 för då vill jag inte synas längre.

Jag tycker att hon är rätt fantastisk.

Godmorgon tråden!
Om vi ändå diskuterar "samhället" och enas om att det är vi alla som formar åsikter och normer så tycker jag att det bästa vore att det är ok att folk ser ut som dom vill avsett hur de ser ut.
Ur hälsosynpunkt måste vården kanske reagera om ngn kommer in med kassa knän och väger 150 kilo, på samma sätt om ngn kommer in med bristsymtom och väger 30.
Men att godtyckligt ha åsikter rent estetiskt kring hur andra ser ut känns som ett big no no.
Dock måste jag ändå säga att det sistnämnda, enligt mina upplevelser är betydligt mer förekommande när det gäller smala personer. Det är liksom mer "ok" att kommentera en smal person än en tjock. Inte minst i nedsättande termer. Jag tycker att tjocka personer borde vara glada och nöjda med sig själva utan att vara det på andras bekostnad. Självklart tror jag inte att en majoritet av överviktiga är det (lika bra att skriva det, det är ju trots allt en tråd på Buke ;) ) men det florerar ju tex på sociala medier delningar som "riktiga kvinnor har kurvor" och liknande idiotiska inlägg. Detta tror jag bara ytterligare skapar problem kring kroppsnormer.

Män och pojkar lider självklart också av att falla utanför normer om vad som är en ok kroppstyp. Jag var mer inne på hur just övervikt påverkar status.
Jag håller ju med dig och ditt exempel- spinner bara vidare på det hela...

För är det inte lite så att ju äldre en person är desto mindre betyder vikt och utseende för statusen? Det är mitt intryck att ingen höjer på ögonen om man är 60 år och överviktig - men är man 20 så dömer samhället hårdare. En äldre person blir mer respekterad för den han/hon är och inte för hur man ser ut. Gäller både män och kvinnor -även om det finns en åldershaming för kvinnor i underhållningsbranschen som inte finns för män. I

Godmorgon tråden!
Om vi ändå diskuterar "samhället" och enas om att det är vi alla som formar åsikter och normer så tycker jag att det bästa vore att det är ok att folk ser ut som dom vill avsett hur de ser ut.
Ur hälsosynpunkt måste vården kanske reagera om ngn kommer in med kassa knän och väger 150 kilo, på samma sätt om ngn kommer in med bristsymtom och väger 30.
Men att godtyckligt ha åsikter rent estetiskt kring hur andra ser ut känns som ett big no no.
Dock måste jag ändå säga att det sistnämnda, enligt mina upplevelser är betydligt mer förekommande när det gäller smala personer. Det är liksom mer "ok" att kommentera en smal person än en tjock. Inte minst i nedsättande termer. Jag tycker att tjocka personer borde vara glada och nöjda med sig själva utan att vara det på andras bekostnad. Självklart tror jag inte att en majoritet av överviktiga är det (lika bra att skriva det, det är ju trots allt en tråd på Buke ;) ) men det florerar ju tex på sociala medier delningar som "riktiga kvinnor har kurvor" och liknande idiotiska inlägg. Detta tror jag bara ytterligare skapar problem kring kroppsnormer.
Det är djupt rotat att inte sparka på en hund som ligger tänker jag. Därför är det mer ok att kommentera smala tjejer än tjocka... De borde inte ta åt sig tycker man eftersom de följer idealet. Sen är det ju inte så det funkar i verkligheten.

Men det är väl samma fenomen som gör att det alltid är mer ok att håna någon som är framgångsrik än tvärtom.

Plus på den! Dessutom är det en diskussion som man bör ha med sin läkare, inte andra som ska komma med pekpinnar.
Dessutom så verkar att "gå ner i vikt" vara ett underverk som fixar alla problem. Knän, ryggsmärtor, infertilitet etc. Sen att det är av olika skäl svårt att gå ner, det är ju inte å att de flesta lägger på sig med flit och vilje, gör att man får skylla sig själv för att man inte får adekvat hjälp i vården.
Visst kan vikt vara en del i hälsoproblematiken, men ofta betraktas som det första och enda som ska tas itu med.

Det är djupt rotat att inte sparka på en hund som ligger tänker jag. Därför är det mer ok att kommentera smala tjejer än tjocka... De borde inte ta åt sig tycker man eftersom de följer idealet.

Ok så du tycker därmed att beteendet är ok, rätt tolkat?

@tornblomma Jag vet inte men jag tycker att det är lika big no no att skriva som du väl gjorde tidigare i tråden - att i din bransch anställer man inte överviktiga. Med tanke på att du jobbar i en bransch med planetens sjukaste smalhetsideal så känns din hänvisning dit inte särskilt relevant. Dessutom gäller det försvinnande få arbetsgivare, i ett större perspektiv. Det kan inte vara ens en promille som kränger dyr amerikansk design på exklusiva varuhus.

Edit: det här inlägget är det jag menar: http://www.bukefalos.com/threads/ar-ni-ocksa-hjarntvattade.1436567/page-5#post-18073931

Ok så du tycker därmed att beteendet är ok, rätt tolkat?
Nej?
Det är inte så verkligheten ser ut att smala människor inte har komplex. Men jag tror det är så folk tänker.
Jag är med dina mått mätt rätt grov tror jag. Men får ofta precis sånna smalpikar. Framförallt nu som gravid gillar folk att kommentera med argumentet att jag som "är smal" borde fatta att det är kul att säga att jag är tjock...

:confused:

Din argumentation liknar den jag själv fick höra av skolans lärare när jag var mobbad. "Men du sa ju också dumma saker". Fatshaming är ett strukturellt problem men du vill vrida det till att skinnyshaming faktiskt också är ett bekymmer? Nope, not gonna go there.

Ditt inlägg får mig att tänka på "All Lives Matter". Priviligierade människor som helt missar poängen.

@tornblomma Jag vet inte men jag tycker att det är lika big no no att skriva som du väl gjorde tidigare i tråden - att i din bransch anställer man inte överviktiga. Med tanke på att du jobbar i en bransch med planetens sjukaste smalhetsideal så känns din hänvisning dit inte särskilt relevant. Dessutom gäller det försvinnande få arbetsgivare, i ett större perspektiv. Det kan inte vara ens en promille som kränger dyr amerikansk design på exklusiva varuhus.

Edit: det här inlägget är det jag menar: http://www.bukefalos.com/threads/ar-ni-ocksa-hjarntvattade.1436567/page-5#post-18073931

Dock skriver ju tydligt "kraftigt överviktig" och tillägger samtidigt att vi har tackat nej till en "för smal" person också. Syns personen mycket utåt så tror jag att det kan vara lämpligt att kommunicera ett sunt ideal, dvs varken kraftig övervikt eller kraftig undervikt.

När det gäller modebranschen mer specifikt modellbranschen så kan jag däremot hålla med om att det är mer eller mindre osunt att barn eller förpubertala tjejer (ja vi snackar 15-åringar typ) visar kollektioner som senare ska säljas i handeln till 30-åringar. Men det var inte det mitt inlägg handlade om.

:confused:

Din argumentation liknar den jag själv fick höra av skolans lärare när jag var mobbad. "Men du sa ju också dumma saker". Fatshaming är ett strukturellt problem men du vill vrida det till att skinnyshaming faktiskt också är ett bekymmer? Nope, not gonna go there.

Ditt inlägg får mig att tänka på "All Lives Matter". Priviligierade människor som helt missar poängen.

Ok du förstod inte mitt i inlägg. Det finns jättemånga som lider av dålig självkänsla kring hur de ser ut, oavsett storlek och ja jag tycker absolut att det är ett problem att andra tar sig rätten att kommentera dem.

"smalhetsnorm".
Tja.
Eller det faktum att väldigt många människor är överviktiga och det vore bättre för många av dem - inte utifrån normer men utifrån hälsa - att inte vara så överviktiga.
Och, än en gång, det gäller även mig och min övervikt.

Ditt inlägg är precis min poäng.
"Jag är inte drabbad, därför ställer jag mig starkt misstänktsam mot eller förnekar det fenomen du påstår finns i samhället".

Jag tror att flera i tråden redan påpekat att övervikt per automatik inte betyder ohälsa, men det verkar ha gått dig förbi, så jag påpekar det igen: övervikt betyder inte per automatik ohälsa.

Dock skriver ju tydligt "kraftigt överviktig" och tillägger samtidigt att vi har tackat nej till en "för smal" person också. Syns personen mycket utåt så tror jag att det kan vara lämpligt att kommunicera ett sunt ideal, dvs varken kraftig övervikt eller kraftig undervikt.

När det gäller modebranschen mer specifikt modellbranschen så kan jag däremot hålla med om att det är mer eller mindre osunt att barn eller förpubertala tjejer (ja vi snackar 15-åringar typ) visar kollektioner som senare ska säljas i handeln till 30-åringar. Men det var inte det mitt inlägg handlade om.
Jodå, jag såg vad du skrev. Fast jag tycker att det är fel att skriva att ens arbetsgivare baserar sina rekryteringar på kroppsstorlek, oavsett åt vilket håll det går, om man inte gör det för att visa hur fel ute ens arbetsgivare är.

För mig säger det du skriver mer om arbetsgivaren än om de arbetssökande den ratar, och om jag någonsin funderat på att köpa något från Marc Jacobs så hade jag nog skrinlagt de planerna nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 431
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter